TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Izraelci kupují 30 cvičných letounů M-346 Master

Datum přidání 26.07.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 5 komentářů    autor autor: Michal Polák

Alenia Aermacchi před několika dny oficiálně oznámila prodej třiceti svých cvičných letounů typu M-346 Master do izraelského letectva. To s nimi hodlá nahradit zastaralé americké letouny A-4 Skyhawk a ještě více tak zdokonalit výcvik svých pilotů.

M-346

Foto: Cvičné proudové letouny M-346 zamíří do izraelského letectva již v roce 2014 / Alenia Aermacchi

 

Náhrada zastaralých A-4 Skyhawk

Izraelské letectvo doposud cvičí své piloty vedle vrtulových strojů Grob G-120 a Beechcraft T-6 Texan II, také na proudových Douglas A-4 Skyhawk americké výroby. Ty však již beznadějně zastarávají vzhledem ke svému stáří a to i pro účely pokročilého výcviku.

 

Douglas A-4 Skyhawk byl původně vyvinut pro potřeby amerického námořnictva a Marine Corps v první polovině padesátých let. Svůj první let uskutečnil v roce 1954 a o dva roky později byl představen veřejnosti. Jednalo se o podzvukový jednomotorový letoun s delta křídly určený zejména pro útoky na pozemní cíle z letadlových lodí – k čemuž byl přizpůsoben.

 

Do Izraele se A-4 Skyhawk dostal po Šestidenní válce. Dodáno bylo celkem 217 letounů, jež podobně jako u amerického námořnictva měly plnit a nakonec také plnily úlohu letounů určených k útokům na pozemní cíle – jen s tím rozdílem, že operovaly ze souše. Dalších 46 letounů pak ještě putovalo do řad izraelského letectva v souvislosti s Jomkipurskou válkou, kdy Izraelci utrpěli poměrně těžké ztráty a bylo zapotřebí doplnit stavy.

 

A-4 SkyhawkFoto: A-4 Skyhawk v izraelských barvách s podvěsenou výzbrojí / Oren Rozen, Wikipedia

 

I později se Skyhawky účastnily celé řady konfliktů, než byly teprve před nedávnem zcela nahrazeny nadzvukovými F-16. V té souvislosti však došlo pouze k jejich přeřazení pro cvičné účely. Morální i technické stáří letounů je však již natolik velké, že se Izrael poohlédl po jejich náhradě.

 

Nový letouny dodá Alenia Aermacchi

Tou se nakonec stanou definitivně letouny M-346 Master, jejichž nákup byl oznámen již v únoru letošního roku. 19. července obchod definitivně potvrdil výrobce Alenia Aermacchi na svých stránkách. Mezi dříve uvažovanými letouny však byl také korejský KAI T-50 Golden Eagle, jež je na rozdíl oproti M-346 nadzvukový, ale zřejmě také dražší.

 

Dodávka počítá konkrétně s celkem 30 letouny a s tím související dohodou o servisu, logistické podpoře i základním výcviku na tomto novém typu. Izraelci zaplatí podle dostupných informací něco kolem jedné miliardy dolarů (v přepočtu 21 miliard korun českých).

 

Oproti Skyhawku však není plánovaný přírůstek do izraelského letectva plnokrevným bitevníkem. Na druhou stranu nelze opomenout fakt, že M-346 vychází z nedávno zmíněného ruského bitevníku Jak-130 a podvěšeni výzbroje tak není technicky vyloučené.

 

Primární typ pro výcvik na proudových letounech

Izraelcům absence podvěšené výzbroje však nemusí až tolik vadit, jelikož počet bojových F-16 a F-15 je prozatím zcela dostačující. Dodávky cvičných M-346 Master mají být podle zveřejněných informací zahájeny ještě v roce 2014.

 

M-346 Master tak zcela nahradí A-4 Skyhawk a stane se po něm jediným cvičným proudovým typem v izraelském letectvu. K tomu však bude náležitě vybaven, jelikož byl navržen s ohledem na přípravu pilotů pro moderní nadzvukové stroje jako je například Eurofighter nebo F-35, s nímž se v izraelském letectvu počítá vedle jiného pro průzkumné účely.


Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.9 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Jirka Datum: 27.07.2012 Čas: 19:10

amíci si zakoupili dokumentaci Jaku 141 pro vývoj F 35, šlo hlavně o trysku motoru a pomocné zdvihové motory, které nahradili ventilátorem pro kolmé přistání ;-)

avatar
Deadog Datum: 27.07.2012 Čas: 12:36

to jirka : ? cos tim chtel rict ? s f35 si trochu uletel ne ?:)
jinak ,nepostrehl sem v clanku o jaku 130 ze spolupracuji s italy ,proto sem si myslel ze to skopcili
tot vse :)

avatar
Jirka Datum: 27.07.2012 Čas: 11:58

Pro Deadog: když si takový einestein zkus najít podobnost i jinde :-D
http://en.wikipedia.org/wiki/Yakovlev_Yak-141
http://en.wikipedia.org/wiki/F-35_Lightning_II

... jen mi nejde do hlavy, že neuvážili ani možnost pořídit si nějaký pokročilý lehký bojobý letoun -ALCA :-D

avatar
Martin Hrdlička Datum: 26.07.2012 Čas: 16:01

M346 Master – vývojová modifikace letounu Jak-130 italské firmy Aermacchi s pozměněnou konstrukcí draku, pohonnými jednotkami typu Honeywell F124-GA-200 americké výroby a avionikou západní provenience. První dva prototypy tohoto typu vzlétly ve dnech 15. července 2004 a 17. května 2005. Třetí exemplář, který jako první z nich již plně odpovídal budoucímu sériovému modelu, si svůj roll-out odbyl 10. dubna 2008 a od vzletové dráhy se poprvé odlepil 8. července téhož roku. Mezitím ve dni 28. května 2007 Italské vojenské letectvo objednalo prvních 15 předsériových strojů tohoto typu.

Více zde: http://ruslet.webnode.cz/technika/ruska-technika/letecka-technika/a-s-jakovlev/jak-130-mitten-/

avatar
Deadog Datum: 26.07.2012 Čas: 12:25

zda se mi to ,nebo je tenhle Master velice podobny JAKU - 130 ? dokonce bych rekl se sou az na male detaily totozne

arr