Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Letecká technika

Izraelské stíhačky F-16 pro chorvatské letectvo?

Datum přidání 27.01.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 17 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ve švýcarském Davosu diskutoval chorvatský premiér Andrej Plenković s izraelským premiérem Benjaminem Netanjahuem o možném prodeji izraelských stíhaček F-16 chorvatskému letectvu. O setkání informovaly webové stránky izraelské vlády. Oficiální chorvatské zdroje ale nepotvrdily, že bylo dosaženo dohody o prodeji letadel.

Foto: F-16I "Sufa" izraelského letectva; větší foto / Major Ofer, Israeli Air Force; CC BY 4.0

 

V současné době Chorvatsko provozuje pouze 12 MiGů-21, z toho osm jednomístných bojových MiG-21bis-D a čtyři dvoumístné cvičné MiG-21UMD. Chorvatské Migy jsou modernizované a v roce 2014 prošly na Ukrajině generální opravou. Nicméně MiG-21 je již zcela za zenitem a chorvatským migům v roce 2020 končí životnost.


Záhřeb hledá nová stíhací letadla již od roku 2008. Důvodem neustálého odkládaní nákupu jsou kromě nedostatku peněz také poněkud jiné aktuální priority chorvatského letectva (a vlastně i celé armády). Chorvatsko prakticky každoročně stíhají rozsáhlé požáry, proti kterým je nasazována chorvatská armáda a letectvo. V minulých letech proto chorvatské letectvo mimo jiné nakoupilo šest protipožárních hydroplánů Canadair CL-415 a šest Air Tractor AT-802.  


V každém případě v říjnu minulého roku Záhřebu nabídly své stíhací letouny čtyři státy – Washington nové F-16 Block 70/72, Stockholm nové JAS-39C/D Gripen, Athény starší F-16 Block 30 a Tel-Aviv olétané F-16A/B/C/D.


Na konci listopadu minulého roku Chorvatsko vybralo jako nejlepší švédskou a izraelskou nabídku. Americká nabídka byla označena jako příliš drahá a řecké F-16 Chorvati odmítli jako zastaralé. Oproti původnímu předpokladu do soutěže vůbec nezasáhl jihokorejský FA-50 “Golden Eagle”.


Chorvatsko mělo vybrat vítěze na konci roku 2017, ale nestalo se tak. Poslední zprávy však naznačují, že izraelské F-16 jsou díky nižší ceně favoritem. Pro izraelskou nabídku hrají i další faktory. JAS-39 Gripen jsou sice nové, ale jejich výroba (resp. dodávka) potrvá několik let. Naopak Izraelci své F-16 mohou nabídnout prakticky okamžitě a zároveň s prodejem F-16 nabízejí užší hospodářskou spolupráci.


„Premiér Benjamin Netanjahu se setkal včera v Davosu s chorvatským premiérem Andrejem Plenkovićem a dohodli se, že budu pokračovat ve vyjednávání o prodeji izraelských letounu F-16 Chorvatsku, v souladu s podmínkami výběrového řízení,“ píše se v oficiálním prohlášení izraelské vlády.


„Setkání s Netanjahuem bylo velmi srdečné. Oba premiéři diskutovali o izraelských investicích do zemědělství a IT sektoru. Izraelci se zajímají o náš loďařský průmysl a cestovní ruch. Tématem diskuse byly také vojenská letadla,“ komentoval setkání Daniel Vrbota, redaktor Dnevnik.hr. O spolupráci obou zemí bude na konci roku Netanjahu jednat přímo v Chorvatsku.


Podle izraelských médií je Tel-Aviv ochoten Záhřebu prodat 12 stíhaček F-16 (včetně kompletního provozního zázemí) za 500 milionů dolarů. Detaily nabídky nejsou známy, takže není možné určit, zda součástí ceny jsou dodávky zbraní, dlouhodobá technická podpora, výcvik, atd.


Izraelské noviny Jerusalem Post uvedly, že Izrael v prosinci 2016, po 36 letech provozu, vyřadil z aktivní služby flotilu svých stíhacích letounů F-16A/B 'Netz'. V 80. letech Izrael získal 75 nových stíhaček F-16A/B a v roce 1994 50 olétaných F-16A/B z přebytků amerického letectva. Nyní tyto letouny s příchodem stíhaček F-35I Lightning II Izrael nabízí k prodeji.


V případě Chorvatska však Izrael nabídl mix jak starších F-16A/B, tak aktivně používaných F-16C/D 'Barak'. Všechny izraelské F-16, včetně verze “C/D”, jsou vylepšeny izraelským průmyslem. Izraelské F-16 mají především unikátní elektroniku, prostředky pasivní i aktivní obrany a radarovou techniku. Stejně tak Izrael pro své F-16 nabízí pokročilé zbraně, jako jsou střely vzduch-vzduch Python 4/5 a vzduch-země Popeye a pumy Spice.


Díky obrovským bojovým zkušenostem jsou izraelské F-16C/D, a především nejnovější F-16I 'Sufa', považovány za vůbec nejlepší verze stíhaček F-16.


Nicméně stále platí oficiální stanovisko chorvatské vlády, podle kterého budou znovu posuzovány všechny čtyři nabídky.  

 

„Chceme s příslušnými ministerstvy důkladně projít nabídky. Děkuji ministru obrany a jeho týmu, kteří osm měsíců vedli jednání se zeměmi zapojenými do tendru. Chceme získat podrobnou analýzu, a pak společně s předsedou a dalšími členy vlády přijmeme konečné rozhodnutí,“  řekl premiér Plenković bez upřesnění, kdy k tomuto rozhodnutí má dojít.

 

Zdroj: JPostDnevnik.hr

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
overitzda0 Datum: 31.01.2018 Čas: 00:16

Ďalším faktorem pro nákup nových strojů muže být úspěch ( nebo neúspěch) čínsko pákistánského projektu JF-17. Cena na být kolem 30 mio dolarů. Může se začít objevovat i u méně vyspělých armád. Jedinou smysly plnou alternativou mi přijde f-16.

avatar
overitzda0 Datum: 31.01.2018 Čas: 00:03

Souhlasím s Lukasem. Izraelské F-16 vylepšené podle skutečných bojových zkušenosti. To znamená i bojové používání a tím i opotřebení.
Dal bych přednost nově vyrobeným strojům. V Americe jede ještě pořád linka na f-16.
http://www.star-telegram.com/news/business/aviation/article186288298.html
A vypadá že jste nějakou dobu běžet. F-35 se ještě nějakou dobu nepřihlíží k ceně na hodinu jakou má f-16.

avatar
overitzda0 Datum: 31.01.2018 Čas: 00:03

Souhlasím s Lukasem. Izraelské F-16 vylepšené podle skutečných bojových zkušenosti. To znamená i bojové používání a tím i opotřebení.
Dal bych přednost nově vyrobeným strojům. V Americe jede ještě pořád linka na f-16.
http://www.star-telegram.com/news/business/aviation/article186288298.html
A vypadá že jste nějakou dobu běžet. F-35 se ještě nějakou dobu nepřihlíží k ceně na hodinu jakou má f-16.

avatar
Lukas Datum: 30.01.2018 Čas: 09:10

Izraelskie F-16A/B to żaden rarytas
To weterani kilku konfliktów - mocno wyeksploatowane maszyny...
Jedyna zaleta (w stosunku do np. amerykańskich ) to możliwość zakupu alternatywnej (izraelskiej) amunicji - pocisków Derby, Python

avatar
mikojan29 Datum: 30.01.2018 Čas: 09:04

Neviem, či by bola kúpa olietaných, aj keď dobre udržiavaných, navyše starých verzií špecificky vyvinutých pre Izrael dobrá a rentabilná kúpa pre SK. Ako píše Clanek, určite by sa museli celé prekopať a ak nie, tak by sme boli závislý na izraelských technológiách a výzbroji, čo je síce špička, ale v prípade potreby nekontabilné s ostatnými členmi v NATO.
Stále mi vychádza, že najlepšie by boli F 16V. Ak nie, potom Gripen, ale E/F.

avatar
Clanek Datum: 30.01.2018 Čas: 07:51

A ja, jako nekdo kdo tu v posledni dobe F-16 pro SVK tlacil vpred si treba myslim opak.
Za 1) se Izraelci evidentne snazi zbavit i tech vubec nejstarsich verzi a ty zvlast od izraele budou sice jiste dobre udrzovane, ale taky notne olitane
a za 2) Jsou to letadla s izraelskyma upravama, vlastnim radarem, vlastni elektroniku... to dost maze tu "tohle letadlo a zazemi na nej ma spousta spojencu" vyhodu proti Gripenu.

Takze za me ano, ale za podminek A) ze budou levne, B) dukladne se overi stav draku a C) ze by rovnou sli na modernizaci kde by vsechno izraelske slo tak jako tak ven. Pak ale otazka jestli ma smysl brat zrovna ty izraelske kousky.

avatar
Maximus Datum: 30.01.2018 Čas: 03:28

Izraelské F-16 jsou zajímavé nejen pro Chorvatsko, ale kdyby byla vůle, tak by to byla jedna ze smysluplných náhrad za slovenské Mig-29.
Minimálně by bylo vhodné ze strany slovenské politické reprezentace začít jednat s případnými dodavateli a tlačit díky tomu cenové nabídky dolů.

avatar
niko Datum: 29.01.2018 Čas: 17:33

Sudiac podla chorvatských sprav, k rozhybaniu sa ohladom vyberu nového stihaca ich celkom zmotivovalo aj prezbrojenie srbského letectva na dalsie MIG 29 z Ruska a možno aj Bieloruska.

avatar
dusan Datum: 29.01.2018 Čas: 12:29

Robaizz

Tie "komformné prídavné nádrže" sú na bokoch hornej časti strojov F-16I, ale môžu byť nimi vybavené i F-16C/D a F-16E/F.

Úplne hore - v kýlovej ploche prechádzajúcej do smerovky je však priestor pre elektroniku.

avatar
Robaizz Datum: 29.01.2018 Čas: 11:32

Díky za vysvětlenou... :)

avatar
Pavka Datum: 29.01.2018 Čas: 11:10

Robaizz: jde o tzv. konformní přídavné nádrže. Tj. drak letadla je lehce přepracován pro vezení co nejvíce paliva "interně" bez zásadního vlivu na aerodynamiku. Podobné modifikace je možné vidět na většině strojů 4.gen ať už US nebo i ruské provenience.

avatar
lorgarius Datum: 29.01.2018 Čas: 11:08

Robaizz- myslim ze ide o "nestandardne" riesene pridavne palivove nadrze.
co sa F2 tyka, je to F16 na rastovych steroidoch, plocha kridla je o o stvrtinu alebo tretinu vacsia, ulohy a nasadenie sa od tych izraelskych predsa len dost lisi, takze tazko porovnavat.

avatar
Sholva Datum: 29.01.2018 Čas: 11:03

Ona jedna věc jsou papírové parametry, druhá je odladěnost v boji - papírově lepší nemusí vždy být reálně použitelnější. Osobně bych se asi klonil spíš k izraelské verzi - japonci už hodně dlouho nebojovali, zatímco Izrael má bojové zkušenosti podstatně čerstvější...

avatar
Robaizz Datum: 29.01.2018 Čas: 10:54

Mohl by mi někdo objasnit, proč má tato izraelská verze sufa tak prazvláštně tvarovaný drak v horní části letadla oproti jiným F-16?
Nebo to mají i jiné verze?
K čemu to slouží?

avatar
madrabbit Datum: 29.01.2018 Čas: 10:42

Argel: Ono F-2 sice vypadá jako F-16 a díky spolupráci s Lockheedem to má stejnou koncepci, ale je to jiné letadlo - Mig-25 a Mig-31 jsou si taky podobné, a přitom je to jiný stroj.
Navíc F-2 se už nevyrábí obnovovat výrobu by bylo náročné. Japonsko také nemá žádné "navíc", když 18 letadel poškozených v roce 2011 tsunami budou nákladně opravovat.

arr