Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Události

NÁZOR: Izraelský radiolokátor ELM-2084 je pro Armádu ČR ideální volba

Datum přidání 18.03.2017    Rubrika rubrika: Události     komentáře 60 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Postupem času se stále více ukazuje, že české ministerstvo obrany udělalo velmi dobré strategické rozhodnutí ve věci pořízení nových radiolokátorů kategorie MADR, když vybralo prověřený radarový systém ELTA ELM-2084, který zajistí úplný přehled o situaci ve vzdušném prostoru ČR a v budoucnu se stane základem i pro protivzdušnou obranu (PVO) země.

Foto: ELM-2084 /  IAI

 

Česko vybralo izraleský radarový systém, do jehož výroby se zapojí domácí průmysl, zajistí i přenos špičkových technologií do Česka, podpoří vědeckou spolupráci, a to vše v rámci plánovaného rozpočtu na pořízení nových radarů. K tomu všemu ještě posílí nákup radiolokátorů vztahy mezi Českou republikou a Izraelem v širším slova smyslu.

 

Izraelský multifunkční radarový systém ELM-2084 byl nabídnut za nižší cenu než konkurenční systémy, jako například prototypový švédský radar SAAB 4A.

 

ELM-2084 je nejlépe prodávaný radar svého druhu, celosvětově jich bylo dodáno přes 80 ks, proto může být prodejní cena nižší než u radaru, který existuje jen v prototypu a svou konečnou podobu získá až po dokončení vývoje.

 

Naproti tomu ELM-2084 používaný v rámci sytému PVO Iron Dome je v operačním nasazení již deset let a díky zkušenostem z provozu je neustále vylepšován a zdokonalován. Je nereálné se domnívat, že radarový systém, který existuje pouze jako prototyp a který nebyl nikdy dodán žádnému zákazníkovi, může být nabízen za konkurenceschopnou cenu.

 

SAAB 4A má před sebou ještě roky dalšího vývoje, než se z něj stane operačně použitelný zbraňový systém. Vypovídající také je, že o jeho pořízení v nejbližší budoucnosti neuvažuje ani švédské ministerstvo obrany.

 

Podle zkušeností odborníků vývoj prototypu podobného radiolokátoru trvá více než pět let. SAAB 4A stále není v operačním použití, a to ani ve Švédsku - potíže spojené s jeho technickým zráním by tak v případě jeho pořízení pocítila Česká republika.

 

Armáda ČR by se stala pro SAAB testovacím zákazníkem se všemi riziky a potížemi. Proto není ve světě běžné, že by u takto strategických a nákladných projektů byli úvodními zákazníky zahraniční uživatelé.

 

Video: Princip fungování ELM-2084. / YouTube


Podle některých jsou provozní náklady radiolokátoru SAAB 4A nižší než u konkurence. Otázka ovšem zní, jak je možné něco podobného tvrdit v případě prototypu, který není nikde na světě nasazen do operační služby a žádný zákazník s ním nemá reálnou zkušenost? Odpověď je nasnadě - jde jen o vágní tvrzení nepodložené fakty a důkazy a jako takové se nedají brát vážně.

 

Skutečná čísla se dají zjistit pouze a jen na základě několikaletých zkušeností s provozem radiolkátoru ve skutečných podmínkách operačního nasazení. Koneckonců Armáda ČR má zkušenosti s provozem radarů švédské provenience, konkrétně jde o radarový systém ARTHUR, pro nějž servisní a další služby zajišťuje rovněž SAAB.

 

Čeští specialisté si tak mohli o nákladech na provoz i údržbu a další služby udělat poměrně přesný obrázek. Možná tato zkušenost hrala při rozhodování ve výběrovém řízení na radiolokátory MADR svou roli.

 

Důležitou součástí izraelské nabídky v rámci výběrového řízení na radary MADR je také podíl českého průmyslu na jejich výrobě a přístup k nejnovějším technologiím. Základem pro radar ELM-2084 jsou špičkové vysílací moduly na bázi nitridu gallia (GaN), které se mají vyrábět v české společnosti Retia.

 

Pro výrobu těchto technologicky vyspělých součástí vznikne v Pardubicích výrobní linka v ceně mnoha milionů dolarů. To je klíčové pro zajištění bezpečnosti provozu radiolkátoru na území České republiky.

 

Video: ELM-2084 v rámci systému PVO Iron Dome. / YouTube

 

Retia bude mít na starosti i vývoj i komunikačních jednotek pro radiolokátory, včetně NATO slučitelného spojení se systémy velení a řízení RACCOS Armády ČR. Tím bude zajištěna propojitelnost i funkčnost se současnými i budoucími systémy PVO. Zároveň bude zajištěna technická podpora a servisní služby domácími silami.


Izraelská vláda je připravena podepsat smlouvu na dodávky radiolokátoru MADR přímo s českou vládou v módu vláda - vláda G2G (Government to Government), což byl jeden z požadavků výběrového řízení. Česká republika tak dostane velmi dobře prověřený radarový systém, který se osvědčil ve službě u izraelské armády - izraelská vláda tak může garantovat jak technické parametry, tak i ekonomické náklady.

 

Zároveň bude zárukou pro přenos technologií a know-how do českého prostředí bez dodatečných nebo skrytých finančních požadavků, které by zatížily české daňové poplatníky.

 

Izraelská vláda je také partnerem, který má s tímto typem spolupráce velké zkušenosti, což je nejen zárukou, ale i významným přínosem pro vztahy mezi zeměmi s tak výjimečnými politickými i ekonomickými vazbami, jaké Česko a Izrael bezesporu mají.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
flanker.jirka Datum: 24.03.2017 Čas: 09:32

pjek: Je to přesně naopak, nejdříve musíte mít kvalitní průzkum, aby jste věděli kde co letí. Radary jsou plánované pro tuto radarovou síť, pro kterou máme hroty v podobě Gripenů.

avatar
pjek Datum: 23.03.2017 Čas: 11:58

->flanker: Jo, problém udržování rozpočtu na nákup při seškrtávání počtu kusů je běžný úkon těch, co mají plná ústa rozpočtové odpovědnosti a sami předvádějí pravý opak. Jinak mi přijde poněkud bizarní koupit radary a nemít k nim adekvátní PVO... Hlavně mít něco z kšeftu a na systémové řešení kašleme...

avatar
pjek Datum: 23.03.2017 Čas: 11:53

Ouvej, tak jsem se dověděl, že vlastně neumím analyzovat realistické provozní a TCO náklady na základě údajů o prototypech při nacenění realisticky plánované sériové produkce. Je typické, že kdo mnoho o ekonomických analýzách neví, dopustí se kdejakého hloupého výroku. Elta jako součást Iron Dome má některé nákladové položky vyvolané systémovými požadavky, jež v ČR nemají opodstatnění a je otázkou (osobně nemám bližší informace), nakolik jsou neoddělitelnou součástí systému. Saab má, pokud vím, značně modulární řešení, což je základní cesta k nižším TCO. Takže ve Stropnického divadle zase rozhodují bez náležité profesionality. Pořídit radary od Elty nepovažuji za velkou chybu, za ní považuji naprosto neprofesionální ministerské komentáře k rozhodnutí i metodiku užitou k rozhodování. Spolupráce s Izraelem je zatížena faktem, že jde o spolupráci v podmínkách přímého řízení poruchového globálního finančního systému Izraelem, kde ztráty dopadají na kohokli jen ne na ty, kteří to řídí (viz první vlna krize 2008)

avatar
flanker.jirka Datum: 21.03.2017 Čas: 20:04

JiriR, Rase, Maximus, stirling:
nakouknul jsem na článek z Letectví a Kosmonautiky únor 2017, tématu se tam věnoval pan Soušek, mohu jen doporučit přečíst si článek s názvem Radar MADR pro AČR vybrán, zmiňuje tam i nějakou "evropskou normu" ohledně obchodování s vojenským materiálem a odkazuje se na vyjímečnost situace kdy se jedná o obchod mezi vládami, nejsem právník, ale vypadá to, že jako u každého nákupu armádního materiálu zůstává více otázek než odpovědí :-D na to už si asi budeme muset zvyknout.

avatar
flanker.jirka Datum: 21.03.2017 Čas: 19:51

JiriR: v tisku psali, že odborníků tam měli hned okolo třiceti :-D
Ale kouzlo takových věcí většinou bývá ukryté v detailu, je to jako přijít do škodovky a chtít auto, každý prodejce Vám navykládá pohádek a pak ve výsledku zjistíte, že jde jen obchodníka, který chce prodat, tak Vám slíbí i modré z nebe.

avatar
JiriR Datum: 21.03.2017 Čas: 18:09

Flanker, predstava ze v komisi co vybira radar sedi elektrotechnik co pitva silene detaily....Vzpominam si ze jsem jednou zasel za sefem s hromadou papiru v ruce a zacal jsem silenym detailem.....nedopadlo to tehdy uplne dobre :-)

avatar
flanker.jirka Datum: 21.03.2017 Čas: 16:41

Rase: jo, zrovna čtu toto: http://www.euro.cz/byznys/ceska-firma-vop-cz-bude-opravovat-rakouske-armadni-obojzivelniky-1337414
spolupráce tu je, jen se to politikům nehodí.
Ani mně nevadí, že armáda získá radary odjinud, ale když se dočtu, že za obdobnou cenu jich mohlo být deset zcela srovnatelných, tak se ptám proč tu nikdo nechce vojákům vyhovět, armáda začínala s požadavky na 12 kusů, které se během ekonomické krize poškrtaly na 10 a i to někdo utnul na osm, ovšem na toto ale pozor, cena deklarovaná MO kterou byli ochotni investovat zůstala stejná jako v případě 10 kusů! Asi máme na rozhazování.

JiriR: je vidět, že tomu opravdu rozumíte :-D při použití multifunkčního radaru s plřs s koncovým IR nebo ARH navedením postačuje v dostatečné míře poskytovat informaci o poloze cílů, kterou dostanete na palubu střely jedno nebo dvojcestným datalinkem, v tomto směru fungují systémy jako MICA, IRIST, CAMM ER, Spyder, Spyder MR, IRIS t SLS a asi jich bude i více.
Na to nepotřebujete být genius, tuto činnost reálně umí podporovat radary jako italský Cronos, TRLM 3D od Cassidianu, GM 200 z Francie, Giraffe AMB ze švédska, samozřejmě i izraelské radary jako ATAR a ELM2084, aplikovat stejnou funkci na nový radar, který používá jinou anténu, protože se rozhodli jít do jiného frekvenečního pásma je už pouze detail, nic nemožného. Na Eurosatory všichni výrobci kompletů plřs, včetně firmy Rafael vyrábějící Spyder deklarovali plnou kompatibilitu i s francouzským, italským a švédským radarem. Když si to troufnou tvrdit výrobci raket, tak asi vědí co nabízí.
BAMSE nebrat :-D pokud něco z této kategorie, tak novou verzi Pantsiru, ale to je neprůchodné, nebo nám prezident domluví přes číňany jejich derivát Tungusky? :-D
Nechápu co máte na mysli slovy o nějakém modelu???

Maximus: rizikovost, mít závislou PVO, to jest zbraně proti prvnímu úderu, na zemi která je daleko tak že s ní není ani reálná možná silniční nebo železniční přeprava, bez toho, aby vlak nepřepadli indiáni se Vám zdá v pořádku? Není od věci si připomenout, že Izrael, ačkoliv chápu jejich kroky obranné politiky neustále porušuje některé rezoluce OSN. ...něco jiného bych viděl v případě obrněné techniky a pozemních sil, ale radary jako oči PVO jsou hodně důležité, zatímco většina pozemáků to v 15:30 zabalí a jde na jedno, tak PVO neustále pracuje. Z hlediska použití střel plřs, pak například německé IRIS T již používají Gripeny JAR a Švédska, oproti tomu se málo ví, že implementace Derby a Python 5 dopadla tak, že je nikdo na Gripenu nechce.

avatar
Rase Datum: 21.03.2017 Čas: 14:54

flaker.jirka: Aktivity probíhají i tady, jen se o to tak nějak nemluví. Co vím, tak v polovině roku 2016, konkrétně 12.října na Švédsko-českém dnu obranného průmyslu ve Stockholmu, byla mezi VOP CZ (a Meoptou) a britskou zbrojovkou BAE Systems plc, dohodnuta intenzivnější spolupráce. Určitě probíhají jednání i mezi vládami atd. Tohle ale není zajímavé téma ani pro lidi, kteří se o armádu zajímají, natož pak pro laiky.
Jinak jsem rád, že se koupilo něco jiného než od švédů, teď ještě prohloubit spolupráci s Němci, Poláky a zbytekem V4 (a okolím) a bude to v pohodě.

avatar
JiriR Datum: 21.03.2017 Čas: 13:59

Ano, to máš pravdu. Ale RBS 70 se nenavádí radarem a BAMSE ..u svého minulého příspěvku jsem chtěl napsat do závorky- „doufám, že na mně nikdo nevytáhne BAMSE“ :-)

avatar
Maximus Datum: 21.03.2017 Čas: 12:58

To JiriR: K těm raketám země-vzduch, co se nevyrábí ve Švédsku, dodám jen RBS-70 a BAMSE, který je jeden z kandidátů na nový PVO systém pro AČR, byť osobně má o něco málo horší parametry, než je specifikováno v požadavcích AČR.

avatar
JiriR Datum: 21.03.2017 Čas: 12:49

Flanker
Znova opakuji cílem je pořízení PVO. Ve švédsku se nevyrábí žádná ŘS země/vzduch. V Izraeli ano a odpalují to tam denně. Výběr provedl model (> 100 parametrů-není to jenom o novosti GaN modulů) a u mnoha parametrů byla u SAAB radaru hodnota 0- nebylo možné na ni odpovědět. Čekám který z místních géniu začne psát o možnosti spojit prototypový radar s raketami…

avatar
Maximus Datum: 21.03.2017 Čas: 12:13

To flanker.jirka: Vazba pouze na EU a zejména "staré členy" je dosti riziková v kontextu délky životnosti větších zbraňových systémů a geopolitického vývoje v Evropě. Na nápis "Se Sovětským svazem na věčné časy a nikdy jinak" jsem se díval kus svého dětství a nemyslím si osobně, že EU má moc velký potenciál se zreformovat do dlouhodobě udržitelného "soustátí" se společnou měnou, zachováním základní funkce národních států a současně stát na demokratických principech a respektovat základní svobody.

Diverzifikace dodavatelů klíčových zbraňových systémů je součástí velmi pragmatické politiky, která i v případě zásadních geopolitických změn v Evropě nebude znamenat omezení servisu a dodávek ND pro většinu armády.

Spolupráce s Izraelem je z tohoto hlediska velmi výhodná, protože nejen máme s Izraelem nadstandartní vztahy dané historicky, ale i Izraelci svoji špičkovou vojenskou techniku jsou ochotni prodat i přes různá embarga či politické tlaky - minimálně "neoficiálně".

Tím neříkám, že spolupráce v rámci regionu EU je špatná, viz můj názor na nutnost zapojit ČR do vývoje "Leo3", protože žádná jiná rozumná alternativa není. Nicméně nejbližší spolupráce by měla být v rámci tradičních sousedů (také členů EU) a tím je samozřejmě Slovensko a Polsko.

Se západními zeměmi (zejména s Německem) jsme velmi provázáni ekonomicky a naši závislost nemusíme navyšovat ještě závislostí ve vojenské sféře.

Geopolitika země velikosti a poloze ČR je o rozumném vyvažování vlivů a zájmů různých stran dopadajících na reálný život našich občanů.

Rozhodně by to mohlo být lepší, ale právě radarový systém a snad i PVO izraelské provenience není špatná volba pro budoucnost.

avatar
stirling Datum: 21.03.2017 Čas: 11:51

flanker.jirka: ptáš se proč si dáváme podmínku a neměl by jsi se spíše ptát proč není tato firma tuto podmínku schopna splnit když by mělo jít u solidního partnera pouze o administrativní krok. Tvůj argument bych bral pokud by se jednalo o naprostý nesmysl, ale tohle mě přijde jako krok správným směrem a rozhodně je to daleko průhlednější a podle mě i snáze vymahatelné.
Jinak nevím, proč by švédsko mělo kupovat zrovna tatry, může tu nakoupit cokoli jiného nebo naopak tu investovat do čehokoliv.
Jinak RBS 70 nikdo kupovat nechtěl jednalo se myslím o novou generaci RBS 70 NG a to pravda nevím do jaké míry je to zastaralý systém? O ceně servisu spike nevím nic, ale bylo by fér takové tvrzení podpořit fakty.
Zrovna tak s tím zasedáním ty víš zda o to byl zájem i z druhé strany o takové zasedání?
Nesmažme se hledat problém nutně u nás, opravdu může být i na druhé straně.
Mluví se tu o tom, že je hloupost vše pro armádu (nejen pro ni) nakupovat z jednoho zdroje a jak jednou uděláme změnu tak hned někdo křičí, že je to podvod, že jsme nekoupili to nejmodernější a nejlepší...

avatar
flanker.jirka Datum: 21.03.2017 Čas: 11:31

KOLT: je to bulvár, ale nemusí být nutně nepravdivý. Možná se shodneme na tom, že procento pravdivosti bulváru ohledně armádních zakázek v ČR je hodně vysoké, vzhledem k tomu jak to tu se vším probíhalo a jak se k tomu MO vyjadřovalo. Stačí se podívat na Casy. Ty informace vypadají až moc konkrétně, na to aby to byla jenom pohádka, na stejné téma vyšel článek i v časopise LK od jiného novináře, vše bylo jinak podáno, ale výsledek obdobný, možná od něj Stratilík opisoval.
U kolových vozidel je v průchodnosti terénem malý rozdíl mezi specifickým podvozkem Tatry, pokud máte jiný podvozek 8x8 tak to postačí.

Nesher: RBS 70 je už dnes zastaralá technologie, navíc v našem případě by to znamenalo jistě nákup dalších zastaralých technologií v podobě radarů Revisor od Retie, to jsou další vyhozené peníze. Samotné Švédsko deklarovalo v roce 2013, že RBS 70 vymění za IRIS-T. Problém se servisem bude zakopán nejspíše jinde, ve zprostředkovatelích, jak už to bývá od časů Kalouska ve všem podobném. I servis raket Spike je za obdobnou cenu, jen se to nehodí zmiňovat, protože je to z Izraele.
Osobně si myslím, že je lepší zkoušet jednat s firmami a státem ze "spolku" tedy z EU, opravdu jsou v tomto případě potřeba garance vládou, neslouží to pouze jako obezlička k tomu vyřadit ne-vhodné kandidáty, které samo MO předtím oslovilo?

Rase: průmyslová spolupráce se dá nabízet všude a ve více oblastech, i se Švédskem,
Sobotkova vláda měla nejedno společné zasedání s vládou izraelskou, kolik takových zasedání měla s francouzskou nebo švédskou?

avatar
stirling Datum: 21.03.2017 Čas: 10:14

Švédové se někdy chovají tak, že vlastně nabízí jediné možné řešení (viz neochota ustoupit při prodlužování pronájmu gripenů), už tehdy jsem si říkal, jestli by nebyla f16 lepší řešení už jen kvůli tomu, že to letadlo je dokončené celé a má ho skoro celé nato. Ostatně nevím jak je to u nás, ale maďaři při posledním prodloužení pronájmu si už tuším vyjednali i následný odkup.
CV90 považuji skoro za nejlepší řešení, ale pokud švédové nepřijdou s nějakou kompenzací tak jsem zásadně proti, prostě u takového obchodu musí na oplátku přijít nějaký nákup nebo investice u nás a nikdo určitě nikdy neříkal, že to musí být obchod s vojenským materiálem, můžou investovat kam chtějí jde jen o dohodu.

arr