Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Letecká technika

Rozhodnuto. Japonsko vyvine stíhačku nové generace

Datum přidání 08.10.2018    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 54 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

4. října japonské noviny The Mainichi informovaly o rozhodnutí Tokia vyvinout vlastní stíhačku nové generace, nástupce stíhačky Mitsubishi F-2. Podle jmenovaných novin nemá Tokio na vybranou, protože tři americké a britské nabídky nesplňovaly představu japonského ministerstva obrany.

Foto: Technologický demonstrátor ATD-X s 3D vektorováním tahu motorů; větší foto / Azuchi 88; flyteam.jp

 

Páteř japonských vzdušných sil sebeobrany (JASDF) tvoří 201 víceúčelových dvoumotorových stíhaček Mitsubishi F-15J/DJ Eagle a 92 jednomotorových stíhaček Mitsubishi F-2 (japanizovaná F-16). Kromě toho pro úkoly průzkumu a radioelektronického boje (REB) JASDF aktivně používá 54 starších dvoumotorových letadel EF/RF-4EJ.

 

Výraznou posilu JASDF získá v podobě 42 víceúčelových stíhaček F-35A Lightning II. První dvě F-35A převzalo Japonsko na začátku letošního roku a dalších osm strojů F-35A do Japonska přeletí do konce příštího roku. F-35A je víceúčelový letoun schopný nejen plnit nejsložitější úkoly boje vzduch-vzduch a vzduch-země, ale dokáže také převzít úkoly po letounech EF/RF-4EJ, tedy letecký průzkum a REB.

 

Japonsko však stále hledá výkonné letouny schopné čelit nejnovějším čínským stealth letounům, jako je Chengdu J-20 nebo Shenyang J-31. F-35 má sice špičkové avionické, elektronické, senzorové a zbraňové systémy, ale Japonsko jako ostrovní země s řadou vzdálených ostrovních území potřebuje letoun s výrazně delším doletem a větší nosností.

 

Navíc F-35 není určen pro vybojování vzdušné nadvlády a Japonsko potřebuje vést letecké operace až 1000 km od hlavních japonských ostrovů (dolet k čínské pevnině nebo ke vzdáleným ostrovním územím), se schopností bojovat na této vzdálenosti desítky minut. V této vzdálenosti musí japonské letouny ničit nejmodernější čínské stealth letouny, ale také krýt obojživelné jednotky japonské armády.

 

Kvůli nemožnosti nakoupit F-22A Raptor Japonsko začalo pracovat (zhruba od roku 2007) na vlastním stíhacím letounu nové generace (resp. na klíčových technologiích).V rámci programu ATD-X (Advanced Technology Demonstrator – X) v roce 2016 vzlétl demonstrátor Mitsubishi X-2 Šinšin, který měl otestovat základní aerodynamickou koncepci a technologie (vektorování tahu motorů) možné budoucí japonské stíhačky.

 

Stíhačkám F-2 končí životnost ve 30. letech 21. století a protože zavádění nového stíhacího letounu trvá deset a více let, JASDF již nyní musí vybrat nebo vyvíjet nástupce. Tokio kromě vývoje vlastního stíhacího letoun zvažovalo také dvě americké nabídky a jednu britskou – Lockheed Martin nabízel hybridní letoun využívající technologie F-22 a F-35, Boeing nejnovější verze F-15 (zřejmě s prvky stealth) a BAE Systems letouny Eurofighter Typhoon.

 

Avšak ani jeden z letounů nesplnil očekávání JASDF, u hybridu F-22 a F-35 to bylo zejména kvůli tomu, že japonská strana nezískala „žádné jasné vysvětlení, pokud jde o možnost zrušení amerického zákazu na vývoz letadla.“ Jednoduše Japonsko nemá žádnou jistotu, že Washington skutečně povolí vývoz F-22 (i když bez nejcitlivějších technologií) do Japonska.

 

Podle deníku The Mainichi tak zbývá jen vývoj domácí stíhačky, což podporuje domácí japonský průmysl a vládnoucí Liberálně demokratická strana. Problem však jsou extrémně vysoké vývojové náklady a nedostatek zkušeností s vývojem tak složitého a komplexního zbraňového systému.

 

Japonsko již investovalo stovky milionů dolarů do vývoje aerodynamické koncepce, ale i motorů a elektroniky nového stíhacího letadla. Jde zejména o nový proudový motor XF9-1, jehož vývoj stále běží, ale nejsou naplánovány žádné letecké zkoušky. XF9-1 měří na délku 4,8 m, při průměru 1 m, a poskytuje stejný výkon, jako motor F119 stíhačky F-22. V každém případě dozrávání technologií si vyžádá ještě mnoho let práce a miliardy dolarů.

 

Tokio se proto snaží sdílet finanční zátěž s britskými či německo-francouzskými partnery, kteří také pracují na vlastních stíhačkách nové generace. Naopak Spojené státy se soustředí na výrobu a rozvoj letounů F-35 (které se Japonsku příliš nehodí) a v nejbližší budoucnosti neplánují vývoj nového proudového bojového letounu.

 

Japonsko s Evropou mohou pracovat na společných technologiích (motor, avionika, elektronika, drak, nové materiály, výrobní technologie, atd.), které půjde využít jak v evropských, tak v japonských bojových letadlech. Mezinárodní program ale nepochybně povede k obtížím při stmelování rozdílných technických, ekonomických a časových požadavků.

 

Japonský ministr obrany Icunori Onodera nicméně minulý měsíc potvrdil, že ​​Japonsko a Velká Británie měli „výměnu názorů“ ohledně projektu britské stíhačky nové generace Tempest a že Londýn „hledá mezinárodní partnery pro společný vývoj.“

 

Mezinárodní rozměr je klíčový nejen kvůli vývojovým, ale především kvůli pořizovacím a provozním nákladům. JASDF požaduje „pouze100 nových letadel, což je u nové stíhačky velmi nízká seriovost. Ostatně Japonsko má neblahé finanční zkušenosti se svou stíhačkou F-2, které bylo vyrobeno pouze 94 kusů, což se odrazilo na jednotkové ceně 127 milionů dolarů.

 

V každém případě Japonsko a Velká Británie již nyní spolupracují v oblasti vojenského letectví. Na konci letošního roku bude představena nová střela vzduch-vzduch středního doletu JNAAM (Joint New Air-to-Air Missile) vycházející z evropské pokročilé střely Meteor. JNAAM získá aktivní radiolokační hlavici z japonské střely Mitsubishi AAM-4 a bude umístitelná do vnitřní zbraňové šachty F-35.

 

Zdroj: The Diplomat, BMPD

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
danny Datum: 15.10.2018 Čas: 10:19

Jeden OT: https://thediplomat.com/2018/10/nearly-10-percent-of-the-us-f-22-inventory-was-damaged-or-destroyed-in-hurricane-michael/

avatar
KOLT Datum: 13.10.2018 Čas: 22:58

balm, díky! Vím, že jste to psal, jen mě zajímalo srovnání s F-2/F-16.

avatar
balm Datum: 13.10.2018 Čas: 16:12

@KOLT

Vzájemná vnější podoba Yak-130 s M-346 svádí k závěru, že jsou si velmi podobná. Opak je pravdou, protože ani plochy (tzn. aerodynamické tvarování) nesouhlasí, ale uznávám, že jsou si vnějškem velmi podobní. Vnitřní konstrukce se zcela odlišují. M-346 vycházel z původní partnerské aerodynamické koncepce, kterou navhrla kancelář Yakovlev, nicméně ještě před převzetím (osamostatněním), došlo k přetvarování a mám-li to říci v nadsázce, tak jen 2.86m² potahu lze použít na oba letouny. Ostatní, se muselo změnit. O vnitřní konstrukci jsem se rozepisoval několikrát a nechci se znovu opakovat.

F-16 a F-2 jsou naprosto rozdílná unikátní letadla, která kdysi dávno ... vycházela ze stejných technologických demonstrátorů platformy SCAMP. Tím se veškerá podobnost liší a že sdílí komponenty (např.: čerpadla, ....) na tom nic nezmění. Jedná se o unikátně vyvinutý letoun, který šel svou zcela odlišnou cestou.

avatar
danny Datum: 12.10.2018 Čas: 14:24

Fakta_pouze_: moc se neraduj. Je to jen na pár hodin kvůli kontrole palivového potrubí.

avatar
Fakta_pouze_ Datum: 12.10.2018 Čas: 13:25

Jinými slovy Japonsko je další země, která F35 nechce....a nelze se jim divit, letadlo je dnes na stopce.....

avatar
RiMr71 Datum: 10.10.2018 Čas: 15:28

Moje nejoblíbenější delta je Avro Vulcan... k tomu éru chodím v muzeích či na ploše jako ke svatyni :)

V paralelní vesmíry nevěřím. Jen jsem chtěl nabídnout kulantní alternativu k tomu, že má prostě někdo v hlavě slušně ******...
Někdo napíše "si debil", jiný zase "žiješ v paralelním vesmíru v odlišné realitě", prostě každej to má jinak.

avatar
logik Datum: 10.10.2018 Čas: 15:07

clanek: Ale výměna motoru či radaru nedělá nové éro. Stejnej motor má i Gripen E a Superhornet. Stejnětak avionika - to je prostě software, nikoli hardware.

Mig-29 a Mig-35 dělá stejným strojem to, Mig-35 není "letoun postavený znovu". Jsou to upgrady jednotlivých částí Mig-29.
Naproti tomu F-2, Gripen E i F/A-18 E/F je letoun postavený "znovu", odvolává se na svůj původ pouze vizuální podobou. To prostě o Mig-29/35 neplatí, tam je nemálo komponent vzájemně zaměnitelných.

To, proč máš pocit, že to je jiné éro je čistě proto, že má jinou jmenovku. F-16A od F16-V se také liší motorem, avionikou, konstrukcí (více hardpointů, jiný vstup vzduchu, celkově posílená strukturální integrita a tedy přepracovaný trup atd... atd....). Pokud by byl Mig-29 a Mig-35 byla jiná letadla, museli bychom rozlišovat i verze F16 jako jiná letadla - u Migů prostě nenajdeš podstatnější rozdíl, než který odlišuje verze F16.

Naopak jak F-2, tak F-16 XL jsou oboje stroje, kdy byl defakto na vyzkoušené aerodynamické koncepci postavený kompletně nový větší drak. Zatímco 29/35 i jiné "verze" F16 je pouze evoluce původního stroje, byť během té evoluce se postupně vyměnilo skoro vše, tady opravdu došlo k postavení nového letadla, byť třeba kolem stejného motoru.

Např. tvrdíš, že Mig-29 má jiný motor než Mig-35. Nemá. Mig-29M i K má úplně stejný motor, jako 35. Stejnětak není pravda, že je to jinak zaměřený stroj. Jasně, proti původní 29tce ano - ale naprosto totéž platí i o F-16A versus F-16V.... Taktéž nové 29ky už nejsou frontové stíhače, stejně multifunkční, jako je Mig-35. Když se podíváš na množství změn, mezi Mig-29 a Mig-29M, tak jich najdeš daleko více, než mezi Mig-29M a Mig-35.... Jestli by už mělo smysl se bavit o novém letadle, tak by ta dělící linie měla vést někde mezi Mig-29 a Mig-29M, rozhodně ne mezi Mig-29K a Mig-35.

Když to shrnu: podstatný rozdíl mezi F-16 a F-2 a Mig-29 a Mig-35 je to, že F-2 je "revoluce". Mig-35 "pouze" evoluce. Je asi jedno, jestli tomu budeme nebo nebudeme říkat stejné letadlo, ale velikost "skokové změny" mezi pozdními Mig-29 a 35 je podstatně a kvalitativně menší, než u výše zmíněných strojů, že se mi hodně příčí házet to do jednoho pytle. A když bychom to tam hodili, tak tam musíme hodit i verze F16 - jenže tam nikdo administrativně jméno nezměnil a tak tam není kde udělat "čáru", jako je snaha jí dělat mezi 29kou a 35kou.

Luky: Nejvíce "nedelta" je asi F/A 18 - ale tam to zas "do delty" doplňují lerxy.
Ono jinak máš v podstatě pravdu, ono aerodynamika platí pro všechny stejně... :-)

avatar
Luky Datum: 10.10.2018 Čas: 13:34

Budeš od teď RimRe pod každým nepohodlným názorem konspirovat o paralelních vesmírech? Mimochodem Japonci prý nejsou zcela nadšení a ovládnutí USA a aktivně přemýšlí o budoucích alternativách (v tom by mohl být Carnakus trochu vedle)...každopádně jejich domácímu stroji držím palce.
V multipolárním alternativním vesmíru by mohli hrát silnou pozitivní roli.

Jinak delty taky žeru. XL ani Analog sice zas tolik nemusím, ale Mirage 2000 je jedno z nejvíc "cool" letadel. Myslím, že teď někde Řeky s M2K zase vyhlásili nejlepšími v NATO či co.
Asi to bylo tohle:
http://en.protothema.gr/greek-pilots-win-best-warriors-in-the-world-award-in-nato-training-in-spain-again-video/

Dnes mají vlastně už skoro všechny (i ocasaté jako např. F-16) stíhačky delta křídlo, snad kromě rodiny Su27 a pár dalších....

avatar
RiMr71 Datum: 10.10.2018 Čas: 13:10

Díky Balme za připomenutí F-16 XL, už dávno mám v plánu udělat si ji jako RC model s dmychadlem. Delty žeru.. a Mig-21 Analog taky čeká v archivu..

No a Cernakus - jak jsem před chvilkou psal jinde - jde o důkazy existence paraleních vesmírů z nichže jeden je takový, kde platí to, co Cernakus a podobní píše...

avatar
Clanek Datum: 10.10.2018 Čas: 13:02

Logik, i kdyz s vetsinou souhlasim, neshodneme se s tim ze bych mezi MiG-29 (prapuvodni) a MiG-35 nevidel mezeru podobne kadence jako mezi F-16 a F-2. Ano, vnejsi vizualni rozdily jsou vetsi, ale zase je ponechan bezezmeny treba motor, na ktery se naopak u MiGu 35 sahalo. Generacne nova technologie radaru je taky vlastni obema a vzhledem k tomu, ze MiG-35 ma taky novou avioniku (byt jde o derivat te puvodni) a je ted uspusoben k plneni jinych roli, nez puvodni devetadvacitka tak i tohle jde tim smerem jakym sla F-2, menil se ucel stroje...

Za me jsou obe letadla (nebo vsechna tri kdyz uz se tu zminila i F-18) v te sede zone s podtextem "Je to novy stroj? Neni to novy stroj?", dal se bavime jen o tom kdo je v te zone vic / hloubs. A v tom se nepru.

avatar
logik Datum: 10.10.2018 Čas: 12:21

Clanek: dovolil bych si nesouhlasit. Tady máš rozdíly v siluetě 29ky a 35ky:
https://forum.keypublishing.com/filedata/fetch?id=3643908&d=1368376838
A tady rozdíly F16 a F2
https://en.wikipedia.org/wiki/File:F2andF16.png

Mig-29 a Mig-35 jsou od sebe podobně daleko, jako např. F16-B a F-16-D. To je čistá evoluce letadla s použitím moderních technologií. Je to vidět i na vývoji Mig-35: nebylo to "letadlo vzniklé - od píky", ale souhrn upgradů, kde nemálo z nich bylo použito i na původní Mig-29, byť nějakej "Mig-35" originální vývoj na 35 je.

Zatímco F-2 je "zvětšená F-16". Má o 25% větší plochu křídla, to znamená, že u ní musela bejt kompletně znova dělaná celá aerodynamika, kvůli zvětšené váze i celá konstrukce. A skoro žádná z konstrukčních prací (alespoň z těch podstatných), co byla dělána na F-2, nejde "retrofitovat" zpět na F-16.

Proto si myslím F-2 narozdíl od Mig-39 označení "nové letadlo" zaslouží. Byť je to typ někde na "pomezí": podobně jako Superhornet je blízko k Hornetu, ale pro zvětšení nosnosti a doletu bylo potřeba letadlo tak modifikovat, že je k Hornetu blízký spíš vizuálně, než fakticky, tak i F-2 má k F-16 o hodně dále, než jak to na pohled vypadá.
Další podobný případ je Gripen C/D versus E/F: také se jmenují stejně, ale fakticky je to jiné letadlo.

PS: A to teď nemyslím nijak pejorativně vůči Rusku - naopak to, že dokážou takto využívat relativně "staré" návrhy draků a postavit kolem toho moderní letadlo je defakto plus. Vývoj "nového letadla" je vždycky řádově problematičtější, a nejde tak snadno udělat "krok zpět", pokud vývoj některé komponenty má problémy, což přesně F-2 postihlo.

avatar
raziel87 Datum: 10.10.2018 Čas: 11:25

pardon, mám zas pomalý vedení :-D vždyť se řeší radar ve stíhačce

avatar
raziel87 Datum: 10.10.2018 Čas: 11:24

2 Skelet

možná se pletu, ale nějak mi utkvěly v paměti i první ICBM NIKE/ZEUS?. Jako malej sem hltal Pacnera a mám takovej pocit, že se zmiňoval o pozemních radarech na principech AESA (MAR-multifunction array) už někdy okolo roku 1965?

avatar
skelet Datum: 10.10.2018 Čas: 09:51

Kolt: přesně tak. Japonci si jako vzor vzali F-16 a předělávali si ji k obrazu svému tak dlouho, až v podstatě vyrobili nové letadlo. A to se týká i avioniky.

Jen tak mimochodem fanoušci Rusů a Amíků rádi zapomínají, že první AESA radar měli právě Japonci na F-2 .

avatar
Clanek Datum: 10.10.2018 Čas: 09:13

omg, stryc s "i", je mi stydno :/

arr