TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

JAS-39 Gripen a jeho konkurence: Resumé

Datum přidání 14.12.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 19 komentářů    autor autor: Michal Polák

JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají k ochraně svého vzdušného prostoru i k jiným účelům celou řadu konkurentů ať už evropské nebo mimoevropské výroby. V definitivně závěrečném díle si shrneme hlavní výhody a nevýhody v dřívějších článcích představených stíhacích letounů a podíváme se na zdánlivé maličkosti, které rozhodují o úspěchu, či neúspěchu.

český JAS-39 Gripen

Foto: JAS-39 Gripen v typické konfiguraci pro air-policing s jednou přídavnou nádrží a dvojicí střel vzduch-vzduch AIM-9 / SAAB


JAS-39 Gripen

Mezi jeho výhody patří jednomotorová koncepce, která se příznivě promítá na ceně i ekonomice provozu letounu. Zásluhou toho má navíc letoun, i přes absenci použití stealth technologií, malý radarový odraz a infračervenou stopu. Konstrukce relativně malého letounu s delta křídly a kachními křidélky v přední části zase zajišťuje výbornou ovladatelnost i při nižších rychlostech a manévrovatelnost. Gripen zásluhou toho dokáže operovat z krátkých vzletových ploch jako například silnic.

 

Naopak mezi nevýhody Gripenu verze C/D oproti soupeřům patří menší dolet. Oproti dvoumotorovým stíhacím letounům pak trpí Gripen menším počtem pylonů pro podvěsení výzbroje a přídavných nádrží.

 

F-16 Fighting Falcon

Stejně jako u Gripenu patří mezi jeho výhody jednomotorová koncepce, která se příznivě promítá na ceně i ekonomice provozu letounu. Nejnovější verze letounu jsou vybaveny tou nejmodernější elektronikou včetně pokročilého radaru AESA. F-16 má také výborný dolet a vytrvalost v letu. K dobru se musí přičíst velké množství uživatelů a nasazení v mnoha konfliktech.

 

F-16 je podstatně starší, než Gripen, který ještě nedosáhl svého maxima, i když nejnovější verze E/F mají již pramálo společného s původními verzemi. Konstrukce zřejmě bude mít větší radarový odraz a manévrovatelnost nebude lepší než v případě Gripenu. Navíc je uzpůsoben k operování z leteckých základem, takže případné operace „ze silnice u lesa“ nejsou možné tak jako u jmenovaného švédského stíhače.

 

F-16E/FFoto: Nejnovější F-16E katarských vzdušných sil / USAF

Dassault Rafale

Rafale těží ze zkušeností francouzského leteckého průmyslu, předchozích typů a zvolené koncepce. Dvoumotorová konstrukce zajištuje dostatečný výkon i pro nesení větší množství protiletecké výzbroje i protizemní munice. Vývoj letounu byl veden s ohledem na snížení radarové odrazivosti. Kachní křidélka zajištují podobně jako u Gripenu nejen výbornou ovladatelnost i při nižších rychlostech ale také velmi dobrou manévrovatelnost. Rafale je vybaven moderním varovaným systémem a zároveň radarem typu AESA.

 

Po technické stránce Rafalu na první pohled nic vytknout. Jeho jedinou nevýhodou může být vyšší cena a konkurence v podobě společného evropského stíhače Eurofighter Typhoon.

 

Dassault RafaleFoto: Rafale za letu / joey quan2011, Flickr


Eurofighter Typhoon

Ze všech uvedených typů je nejvýkonnější. Dobře navržená konstrukce s dvojicí dvouproudových motorů zajišťuje dokonce supercruise, tedy let nadzvukovou rychlostí bez přídavného spalování. Typhoon pojme při jediné misi také nejvíce zbraní. I přes větší rozměry dokáže výborně manévrovat a konstrukce je navržena s ohledem na snížení odrazu radarových paprsků z přední části letounu. Do budoucna lze počítat s řadou dalších vylepšení a dlouhou podporou.

 

Hlavní technická výhoda stroje, dvoumotorová koncepce, je však i jeho hlavní nevýhodou – údržba a provoz dvou proudových motorů je prostě dražší. Naopak cena za letoun (taktéž samozřejmě větší) by nemusela být takovým problémem, protože řada letectev v Evropě možná bude snižovat počty svých stíhaček Eurofighter a hledat zájemce o méně potřebné stroje. Zde je šance pro Vzdušné síly ČR získat tyto velmi výkonné stroje velice levně.

 

Eurofigher TyphoonFoto: Eurofighter Typhoon v konfiguraci pro air-policing / EADS D


Resumé

Je tedy jasné, že jednomotorové letouny mají jasnou výhodu nejen v ceně ale také ekonomice provozu a údržby. Naopak dvoumotorové stíhačky na oplátku poskytují jasnou výhodu ve své výkonnosti a nosnosti výzbroje. Ceny za letovou hodinu nelze dobře srovnávat, protože jsou uváděny různě a záleží na tom, zda započítáváte krom paliva, pilota a jeho výcvik, pozemní zázemí a údržbu letounu.

 

Všechny výše uvedení letouny jsou pro účely air-to-air misí a zvláště air-policingu dostačující. S přechodem na nový typ by však bylo třeba nejen vycvičit piloty ale i pozemní personál a nakoupit nové pozemní logistické vybavení. To všechno jsou nezanedbatelné položky.

 

Zapomínat samozřejmě nesmíme ani na dobu dodání, která se v případě stíhacích letounů počítá na roky. Další dobu zabere vycvičení letky do stavu, kdy je schopno alespoň plnohodnotně zabezpečit svůj vlastní prostor a o získávání dalších kvalifikací jako například tankování za letu nemůže být řeč.

 

Z těchto pohledů je tedy nejvhodnější ponechat ve výzbroji současné letouny prodloužením jejich pronájmu, případně je od Švédů odkoupit. Určitě stojí zamyslet se nad možností budoucího nákupu Gripenů E/F (Gripen NG), které můžou v českém letectvu sloužit perspektivně několik dalších desítek let.

 

Vzhledem k malému počtu pořizovaných strojů pro potřeby Armády ČR bychom ovšem nezahazovali šance dvoumotorových letounů a zvláště pak Eurofighteru Typhoon. Tyto stroje můžou kompenzovat malý počet strojů právě svými výkonný – nejen letovými, ale i bojovými. Navíc je velmi pravděpodobně, že „evropského stíhače“ půjde výhodně získat z druhé ruky od současných letectev Evropy, navíc s možností využití budoucích modernizačních balíčků a dlouhodobé technické podpory.

 

Nakonec nesmíme zapomínat na možná úplně nejdůležitější atribut, který rozhoduje o tom, jaká letadla budeme mít. Politika a obchodní styky často promlouvají do výběru nových zbraní více než jejich výhody a nevýhody…

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Dip Datum: 27.12.2012 Čas: 12:27

Lukáš Králík: Jenže to Švýcarsko se opírá právě i o dost velké letectvo. Takže Vaš příklad se Švýcarskek je zcela zcestný resp. nepravdivý.

avatar
HU Datum: 24.12.2012 Čas: 11:07

..kde je můj příspěvek?

L.Karlík: ..vy jste ale amatér...takhle lhát, to se dlouho nevidí...

avatar
Lukáš Karlík Datum: 17.12.2012 Čas: 19:16

Jak trefně poznamenal Jirka s tou existencí AČR, aby to nakonec nedopadlo tak, že zůstanou pouze aktivní zálohy a zbytek se zruší... Pravda, bylo by to jak ekonomické řešení, tak vcelku účelné, protože bychom udrželi bojeschopnou armádu. Tak si říkám, kdyby nás někdo teoreticky napadl, myslím, že bychom s tím moc nenadělali, letectvo, neletectvo, tak jestli by nebylo vhodné ušetřit a investovat do něčeho opravdu potřebného, aby se například nakoupilo pořádné vybavení pro vojáky na misích...

I když vím, že to sem přímo nepatří, ale tento článek mě poněkud inspiroval a mám-li říct pravdu, měli bychom Švýcary v tomto směru následovat, myslím, že v naší situaci by to bylo jedno z nejrozumnějších řešení vůbec.

http://euportal.parlamentnilisty.cz/Articles/1742-svycarska-armada-sila-schopna-skutecne-rychle-reakce.aspx

avatar
Jirka Datum: 17.12.2012 Čas: 12:36

Pro Dip: stavy Migů 29 se liší podle toho jak s tím dokáže uživatel naložit, krásný příklad se nabízí třeba z Polska, minimálně dva bývalé české stroje měli letos poláci na misi air policing a Gripeny je tam střídaly, šlo o trupová čísla červená 77 - bývalá 7702 a červená 92 - bývalá 9207, v provozu mají mít údajně 9 z deseti našich letounů, ale to nemám nijak potvrzeno. Ale nemá smysl se trápit tím jak se u nás naložilo s tehdy sotva 4 roky starými letouny s nevelkým náletem.
AČR bude ráda, že vůbec bude a snad i z letectvem.

avatar
liberal shark Datum: 17.12.2012 Čas: 08:39

Děkuji autorovi za jeho záslužný pokus o systematické srovnání.
Z hlediska celkové efektivity, vojenské využitelnosti, nákladů na vlastnictví po dobu provozování a zejména úrovně technické podpory od výrobce mi jako nejrozumnější přijde prodloužit současný pronájem JAS-39 C/D o 5-10 let do doby, než budou na trhu JAS-39 E/F a F-35A.
Mezitím pomalu budovat zásoby moderní letecké výzbroje a podvěsů (navigačních / průzkumných / zaměřovacích / ELINT), "zkonzumovat" zbylé L-159A a eventuálně zavést střední dopravní / tankovací letouny (třeba Embraer KC-390). To znamená vybudovat infrastrukturu, vybavení a schopnosti pro úplné využití technických možností moderného bojového letounu.
A potom uspořádat regulérní výběrové řízení na zakoupení 18-24 (když se přidá SR) univerzálních bojových letounů. Z hlediska efektivity mi dnes přijde JAS-39 E/F jako ideální volba.

avatar
Dip Datum: 17.12.2012 Čas: 00:27

butters: Když ty stavy těch vašich MiGů jsou takový zamlžený. :-) Každopádně, u nás se bere těch 14 resp. 12 strojů jako minimum pod který nelze jít. Vy jich máte o dva méně. Nicméně padlo tu zajímavé číslo 18, které má své důvody. Tenhle počet na každé straně + nějaké ty 159-ky by bylo myslím už letectvo hodné pro vzdušné síly Česka a Slovenska.
Nicméně jde i o míru té modernizace MiGů, kdysi jsem k tomuhle tématu zaznamenal výrok slovenkého vysoko postaveného vojáka (nevím přesně), že taková spolupráce by vyžadovala nemálé investice pro Slovensko, protože není možné, aby (teď to nedám dohromady přesně, ale bylo to v tom smyslu) jedna strana přispěla mercedesy a druhá pouze favority. Vyděl v těch letadlech velký technologický rozdíl.
Další překážka pro tak úzkou spolupráci by mohla být v rozdílnosti výzbroje jiné provenience. A to je zřejmě nevyřešitelný problém. Nedokážu si představit, co by jste s těma MiGama museli provést.
Zkrátka ať to zní hezky, je to spíš zatím říše snů. Obě země by museli značně pozměnit svoje priority. Počáteční investice by mohla být dost velká.

avatar
butters Datum: 16.12.2012 Čas: 21:47

to Dip:
Aky je podla teba rozumny pocet v priprade spoluprace? SR ma 12 modernizovanych strojov, CR ma pozicanych 14.

avatar
Dip Datum: 16.12.2012 Čas: 21:09

Myslím, že chyba zbavovat se Migů nebyla. Slováci mají modernizovných jen pár kusů a nemaj na to peníze. A sami nevědí co s nimi. My bychom stáli před stejným problémem. Ta modernizace není levná a perspektiva 29-ky už není zas tak dlouhá. V případě spolupráce, by je Slovensko muselo modernizovat na rozumný počet jinak by neměla smysl. Samozřejmě L-159, JAS-39, MiG-29 vypadá jako dobrá kombinace a to i s ohledem provozních nákladů. Základní otázkou je, zda slováci na nadzvukové letectvo nerezignujou.

Co se mi například u Saabu hodně líbí (nevím jak to funguje i u jiných výrobců), přijde mi jejich přístup k uživatelům Gripenů dost nadstandartní. Mám namysli například ruzná cvičení ve Švédsku, to jsem u jiných firem a jejich států nezaznamenal (možná se mýlím).

avatar
Lukáš Karlík Datum: 16.12.2012 Čas: 18:29

Dip: S tím Tornadem jsem chtěl poukázat na to, že kdybychom nakoupili starší F-16 získali bychom do budoucna asi tolik, kolik v případě nákupu Tornad.

Hubna:
Ona ta spolupráce až zas tak nereálná není, před nedávnem jsem sledoval přímý přenos ze setkání ministrů ČR a SR, jedním z témat byla právě vojenská spolupráce.

Jak jsem se již zmínil, Gripeny jsou pro naše potřeby dostatečné, pokud bychom je zakoupili. Osobně si myslím, že velká chyba byla zbavovat se MIGu 29, pokud vím, tyto stroje mají stále své dominantní postavení. Když nad tím tak přemýšlím, máme spoustu L - 159, tak si říkám, že by nebylo od věci je také plně využívat. Napadlo mě, proč zkrátka nemohou naši piloti absolvovat výcvik na nadzvukových letounech v zahraničí, třeba u němců, v rámci spolupráce evropských států... Bylo by to vůbec nejlevnější řešení. Naše armáda by k výcviku měla přistoupit tak, že by se školili opravdoví specialisté z různých oborů, kteří by byli využíváni i jinými armádami, které by nám za "pronájem" těchto specialistů platily. Myslím si, že dnes platí: dobře placenej voják - spokojenej voják. Nevím, proč by měli vojáci žít od výplaty k výplatě a velení si za sezení v kanclu bralo prémie.

avatar
Dip Datum: 16.12.2012 Čas: 18:23

Hubna: Tak ona by stačila jen užší spolupráce a koordinace. Nemusí to být hned přímo společný velení. Osobně si myslím, že jednotlivé státy Evropy budou k sobě hleda bližší partnery. Bude to taky na základě vývoje politiky a postojů států vůči EU. Unie se začne pomalu dělit na skupiny států prosazující svoje společný zájmy (k tomu totiž vyloženě nutí lisabonská smlouva). Čeká nás výzva jak udržet stabilní, bezkonfliktní Evropu, ať už s Bruselem nebo bez něj. Podle mě největší nebezpečí pro každej stát hrozí vždy od sousedů, ne v Iránu nebo Afghanistánu.

avatar
Hubna Datum: 16.12.2012 Čas: 17:04

Vím že to není přímo k tématu, ale chci to nadhodit:

vůbec bych se nebránil myšlence společného Česko - Slovenského letectva. Kombinace lehkých JAS 39 a těžších MiG 29 je podle mne ideální. Navíc by jsme mohli rozbalit i pár dalších L-159 tek. Jsem si vědom všech problémů kolem, jako je společné financování, velitelství atd., ale kdyby byla politická vůle (jakože nebude), tak by to řešitelné bylo...

avatar
Voodoo Datum: 16.12.2012 Čas: 02:56

HU: Pouze předávám, co se ke mě doneslo. Netvrdím, že to je pravda a že to nemá hodnotu pavlačového drbu...

avatar
HU Datum: 15.12.2012 Čas: 22:50

Voodoo: ..nemel tady pikoviny. Nikdo se v Caslavi na F16 nechysta. Takove JPP jake vypoustis jsou nebezpecne...bo se jich chytnou jen blbci..

Dovoluji si upozornit ze je JAS39 a pak Gripen NG... JAS39NG jsem nikde nevidel...to je pouha zkomolenina.. JAS39E a pripadny F bude mit prvky z demostratoru NG..

avatar
Jirka Datum: 15.12.2012 Čas: 18:42

to cejskis:
Vážně si myslíte, že se země V4 někdy na něčem takovém dohodnou? ...už mohl proběhnout výběr strojů společně s Polskem a Maďarskem, pak by se dalo diskutovat s výrobci o ceně. Stačí se podívat jak ambiciozně chtěly tyto země modernizovat vrtulníky řady Mil a jak to dopadlo.
Zajímalo by mně, zda někdo uvažuje třeba odkoupení stávajících verzí Gripenů na místo šestnáctek a následně uvažovat o tendru někdy v roce 2025, ušetřili bychom rozhodně za přeškolení a i na provozních nákladech.

avatar
Roman Čejka Datum: 15.12.2012 Čas: 18:00

Podporuji variantu odkoupení 18ks starších verzí F16C/D a jejich provozování do roku 2025.

V roce 2015 vybrat nový stroj v rámci společného tendru zemí V4. Zavádění do výzbroje od 2020. Od 2025 ukončit provoz původních strojů. Časový horizont je dostačující pro stabilizaci finančních zdrojů.

Proč 18ks ? Z důvodu rozšíření výcviku o protizemní operace a současně zajištění roje pro alianční mise.

cejkis

arr