Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Gripen s infračerveným čidlem Skyward-G

Datum přidání 07.04.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Stíhačka Gripen NG poprvé za letu vyzkoušela infračervené čidlo IRST (Infra Red Search and Track). Infračervené IRST čidlo Skyward-G umístěné v „bradavici“ před pilotní kabinou získá nejnovější generace stíhacích strojů JAS-39 Gripen E/F.

Foto: Gripen NG se senzorem Skyward-G. / Saab

Foto: Gripen NG se senzorem Skyward-G. / Saab

 

IRST čidlo Skyward-G je pasivní sledovací systém. Slouží k detekování, sledování a identifikování cílů, jak ve vzduchu, tak na zemi i vodní hladině. Skyward-G sleduje infračervené (tepelné) záření především z trysek motorů letadel. Je tak účinný při detekci stealth letounů.

 

Infračervené čidlo funguje i v silném elektromagnetickém rušení, na rozdíl od palubního radaru. Stejně tak lze IRST čidlo využít, pokud nejde z důvodu utajení použít palubní radar.

 

První let v testovacím letounu Gripen s IRST dopadl s výbornými výsledky. Byly zjištěny vícenásobné cíle, sledovány a identifikovány; systém pracuje dokonale, jak se očekávalo. IRST je nový senzor Gripenu, který umožní pilotům vidět na velké vzdálenosti v několika směrech,“ říká Hans Einerth, testovací pilot firmy Saab.

 

Čidlo Skyward-G vyrábí italská společnost Selex ES. Senzor dokáže údajně zachytit všechny letadla letící rychlostí větší než 555 km/h (300 kt/h). Senzor se přitom vůbec nemusí zaměřit na horké spaliny z trysky motoru sledovaného letounu.

 

Skyward-G, ostatně i jako jiná pokročilá IRST čidla, dokáže rozpoznat aerodynamický ohřev rychle letících letounů i teplo jádra motoru. Podle firmy Selex ES je navíc „ostrý“ design stealth letounů více náchylný k aerodynamickému ohřevu.

 

JAS-39 Gripen E/F má řadu zlepšení oproti svým předchůdcům. Stroj vychází z technologického demonstrátoru Gripen NG. „Pod kapotou“ tak najdeme silnější motor, větší nádrže (větší dolet), více závěsných bodů pro zbraně, nový radar a další pokročilou avioniku.

 

Dnes je stíhačka Gripen páteří protivzdušné obrany pěti národů: Švédska, Jihoafrické republiky, České republiky, Maďarska a Thajska. Nejnovější provedení JAS-39 Gripen E/F získají Brazílie a Švýcarsko.

 

Zdroj: IHS Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr