Kaspické moře: Ruský trumf na Středním východě

Lodě ruského námořnictva v Kaspickém moři jsou ... Více

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Letecká technika

Gripen s infračerveným čidlem Skyward-G

Datum přidání 07.04.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Stíhačka Gripen NG poprvé za letu vyzkoušela infračervené čidlo IRST (Infra Red Search and Track). Infračervené IRST čidlo Skyward-G umístěné v „bradavici“ před pilotní kabinou získá nejnovější generace stíhacích strojů JAS-39 Gripen E/F.

Foto: Gripen NG se senzorem Skyward-G. / Saab

Foto: Gripen NG se senzorem Skyward-G. / Saab

 

IRST čidlo Skyward-G je pasivní sledovací systém. Slouží k detekování, sledování a identifikování cílů, jak ve vzduchu, tak na zemi i vodní hladině. Skyward-G sleduje infračervené (tepelné) záření především z trysek motorů letadel. Je tak účinný při detekci stealth letounů.

 

Infračervené čidlo funguje i v silném elektromagnetickém rušení, na rozdíl od palubního radaru. Stejně tak lze IRST čidlo využít, pokud nejde z důvodu utajení použít palubní radar.

 

První let v testovacím letounu Gripen s IRST dopadl s výbornými výsledky. Byly zjištěny vícenásobné cíle, sledovány a identifikovány; systém pracuje dokonale, jak se očekávalo. IRST je nový senzor Gripenu, který umožní pilotům vidět na velké vzdálenosti v několika směrech,“ říká Hans Einerth, testovací pilot firmy Saab.

 

Čidlo Skyward-G vyrábí italská společnost Selex ES. Senzor dokáže údajně zachytit všechny letadla letící rychlostí větší než 555 km/h (300 kt/h). Senzor se přitom vůbec nemusí zaměřit na horké spaliny z trysky motoru sledovaného letounu.

 

Skyward-G, ostatně i jako jiná pokročilá IRST čidla, dokáže rozpoznat aerodynamický ohřev rychle letících letounů i teplo jádra motoru. Podle firmy Selex ES je navíc „ostrý“ design stealth letounů více náchylný k aerodynamickému ohřevu.

 

JAS-39 Gripen E/F má řadu zlepšení oproti svým předchůdcům. Stroj vychází z technologického demonstrátoru Gripen NG. „Pod kapotou“ tak najdeme silnější motor, větší nádrže (větší dolet), více závěsných bodů pro zbraně, nový radar a další pokročilou avioniku.

 

Dnes je stíhačka Gripen páteří protivzdušné obrany pěti národů: Švédska, Jihoafrické republiky, České republiky, Maďarska a Thajska. Nejnovější provedení JAS-39 Gripen E/F získají Brazílie a Švýcarsko.

 

Zdroj: IHS Janes

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr