Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Jednotky AČR: 21. základna taktického letectva "Zvolenská"

Datum přidání 10.11.2013    Rubrika rubrika: Události     komentáře 2 komentářů    autor autor: Michal Voska

Redakce Armádních novin se rozhodla postupně navštívit všechny jednotky Armády ČR a představit je našim čtenářům. Naší druhou zastávkou se stala 21. základna taktického letectva Čáslav. Tímto také děkujeme kapitánu Maruščákovi za vstřícnost a ochotu při naší návštěvě, během které nám byl představen provoz základny, údržba letadel L-159 ALCA, JAS-39 Gripen i předletová příprava.

JAS-39 Gripen

Foto: Jas-39D Gripen 21. základny taktického letectva s historickým čestným názvem „Zvolenský“ / Michal Voska

 
Historie

Historie základny sahá do padesátých let minulého století, konkrétně do srpna 1958. Před dokončením stavby základny zde krátce působil školní letecký pluk, po dokončení se základna stala domovem 22. stíhacího leteckého pluku.

 

V témže roce došlo ke změně názvu na 28. stíhací bombardovací letecký pluk, který zde působil až do roku 1994. V říjnu 1997 základna získala nové jméno - 4. základna taktického letectva, nově s přímou podřízeností velení Velitelství vzdušných sil AČR (předtím působila základna v podřízenosti 4. sboru protivzdušné obrany).

 

MiG-23Foto: Poslední MiGy-23 byly vyřazeny z výzbroje Armády ČR v polovině 90. let. / Michal Voska

 

Významným milníkem se stal březen 1999, kdy byla základna začleněná do integrovaného systému protivzdušné obrany NATINADS (NATO Integrated Air Defence System - Integrovaný systém protivzdušné obrany). Koncem roku 2000, konkrétně 27. prosince 2000, na základně přistál první lehký bitevník L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft). Součástí české protivzdušné obrany se letoun stal v březnu 2001.

 

Naprosto zásadní se stal rok 2004, kdy začíná přeškolováním pilotů a pozemního personálu na nadzvukovou stíhačku JAS-39 Gripen. Slavnostní akt začlenění Gripenů do výzbroje AČR proběhl 26. dubna 2005. O dva měsíce později převzal JAS-39 Gripen službu v pohotovostním systému NATO-NATINADS a poslal poslední MiGy-21 do zaslouženého důchodu.

 

Video: Rozhovor s podplukovníkem Martinem Nezbedou a majorem Davidem Kudrnou. / Michal Voska

 

"Zvolenská"

Úspěšné plnění stanovených úkolů a skvělá organizace základny přináší další přejmenování, či lépe řečeno udělení historického jména "Zvolenská". Tento název byl tradičně udělován nejpřipravenějšímu stíhacímu leteckému útvaru – přímému nositeli bojových tradic 1. československého samostatného stíhacího leteckého pluku. Domovským letištěm pluku byla slovenská Zolná a Tri Duby, kde se pluk proslavil především bojovou činností od 17. září do 25. října 1944 v rámci slovenského národního povstání.

 

Dne 28. října 2001 propůjčil dle rozkazu č. 9 ze dne 17. října 2001 prezident republiky bojový prapor prvnímu svazku vzdušných sil Armády České republiky, 4. základně taktického letectva nesoucí historický název Zvolenská. Tím se základna stala nejen zcela právně vyrovnaným vojenským útvarem, ale i morálně odpovědným seskupením lidí plně odpovědných za bezpečnost vzdušného prostoru naší země.

 

Poslední přejmenování přišlo nakonec v prosinci 2003 v rámci reorganizace a reformy Armády ČR - 21. základna taktického letectva Čáslav. Nové jméno šlo v ruku v ruce s přestavbou základny na základnu standardního typu NATO.

 

JAS-39 GripenFoto: JAS-39 Gripen se připravuje na start. / Michal Voska

 

 

Současnost základny

Naši "exkurzi" základnou provázel kapitán Tomáš Maruščák, který je na postu tiskového a informačního důstojníka tři měsíce. Nutno podotknout, že svoji roli zvládá skvěle. Ihned po příjezdu a nezbytných bezpečnostních instrukcích nás čekal přesun k ranveji. Zde na nás čekaly dva Gripeny na předletové přípravě.

 

Co je vše třeba udělat, než Gripen vzlétne? Příprava spočívá ve zkoušce veškeré avioniky, radiolokačních zařízení, vizuální prohlídce, doplnění paliva a mnoha dalších úkonů. Tým na ploše působil opravdu sehraně. Vše bylo natolik profesionální, až to vypadalo jako naprostá rutina. Pozemní personál jednoduše tvoří špičkoví odborníci, kteří za ta léta dávno vědí, co je třeba.

 

Jas-39 Gripen

Foto: Technici kontrolují JAS-39 Gripen před startem. / Michal Voska

 

Při příjezdu ke Gripenům nás instruoval technik o pohybu okolo letadla, kam se smí a kam ne, samozřejmě celou dobu nám dělal doprovod a hlídal, aby člověk nešlápl, kam nemá. Později jsem trochu litoval toho, že jsem si nevzal nabídnuté zacpávky do uší. Hluk motorů Gripenu je opravdu ohlušující.

 

Respekt k pilotům i kuchařkám

Poté, co se krátce po sobě dvojice Gripenů odlepila od země, pokračovala naše "exkurze" u náčelníka štábu 216. praporu logistické podpory majora Petra Hanč. Pan major Hanč nám objasnil chod logistiky, veškeré úkony spojené se zabezpečením základny, dopravy paliva, materiálu, spolupráce s civilním sektorem, ale též i o vlastní jídelně.

 

JAS-39 GripenFoto: JAS-39 Gripen se připravuje na start. / Michal Voska

 

Může se to zdát úsměvné, ale dobrá kuchyně také významnou měrou přispívá ke kvalitnímu zvládnutí úkolů. Mnohé to možná ani nenapadne, ale piloti mají zvláštní režim stravy. Není možné, aby si pilot v "pohotovosti" dal guláš se šesti...

 

Výtečné kuchaře si chválí všichni. Aby ne, na jiných základnách a útvarech je vlastní kuchyně často nahrazována externí stravovací firmou. Ta ve varnách přepraví jídlo na základnu, kde je dále již pouze ohřáto.

 

Po logistickém zabezpečení naše kroky směřovaly za podplukovníkem Martinem Nezbedou, velitelem křídla a zároveň zástupcem velitele základny, v jehož podřízenosti jsou 211. a 212. taktická letka a od 1.12.2013 také nová 213. výcviková letka. Ten nám představil práci pilotů, ale i náročnost organizace.

 

JAS-39 GripenFoto: JAS-39 Gripen před vzletem. / Michal Voska

 

Veškeré lety v rámci misí u nás i v zahraničí se připravují do takzvaného ročního plánu. V něm se plánují přesuny personálu i techniky tak, aby vše bylo zvládnuto profesionálně, bez jediné chyby. Kupříkladu u populárních Dnů NATO v Mošnově je technika vyslána již čtyři dny dopředu společně s personálem zajišťujícím nezbytné pozemní i letecké přípravy. Při této přehlídce jsou zastoupeny všechny typy JAS-39 Gripen i L-159 ALCA v jedno i dvoumístných provedeních.

 

Ve vzduchu do 15 minut

Podplukovník Nezbeda nám rovněž objasnil čas, ve kterém musí být od přijetí rozkazu letoun ve vzduchu. Je to maximálně 15 minut dle norem NATO.

 

Při našem rozhovoru bylo také poněkud úsměvné, když jsem se zeptal na rozdílnost pilotáže L-159 a JAS-39. Bohužel pan podplukovník je na základně jeden z mála, který přešel na Gripena z Migu 21 a na Alcách nelétal. Srovnání Migů a Gripenů bylo okomentováno všeříkajícím zasmáním. Více netřeba dodávat.

 

JAS-39 GripenFoto: JAS-39 Gripen vs. zajíc. / Michal Voska

 

Finální rozhovor a představení práce zástupce 21. křídla taktického letectva nám poskytl major David Kudrna. Ze své pozice zodpovídá za inženýrsko-leteckou službu na obou typech, tedy Gripenu i Alce (nově v rámci reorganizace armády od 1.12.2013 i L-39 Albatros).

 

Každých 800 hodin do Švédska

Major Kudrna nám popsal značné rozdíly v údržbě Alcy a Gripenu. Zatímco Gripen musí každých 800 hodin putovat na tzv. velký servis do Švédska, u Alcy je situace jiná. Jejich údržba se provádí až do 2000 hodin nebo 8 let v provozu u základny v Čáslavi.

 

Navíc díky několikaletým výstavbám servisního zázemí a školení personálu si provádí třetí, tedy nejvyšší stupeň údržby motorů F124-100-GA pro Alcy, přímo 21. základna Čáslav. Takzvaný depot level je naprostým unikátem v AČR, na tomto stupni je prováděn pouze ve třech destinacích na světě. U nás, v USA (Arizona) u výrobce motoru Honeywell/ITEC a na Taiwanu .

 

L-159 ALCA v HangáruFoto: L-159 ALCA v hangáru. / Michal Voska

 

Dříve trvala oprava motoru v USA či Taiwanu až rok a půl. Inženýři a technici 21. křídla jsou schopni totéž provést za dva měsíce. Je to obrovské ušetření času, ale i finančních nákladů.

 

Poděkování

Návštěva 21. taktické základny Čáslav byla velmi příjemná, v některých ohledech mi i trochu připomínala základnu KAIA v Afghánistánu, kde jsem dělal rozhovor s velitelem vzdušných sil Abdulem Wahabem "Wardakem". Pořádek, čistota, ochota, ale i profesionální a bezchybná práce našich profesionálů potěší a zahřeje vlastence u srdce.

 

Děkuji všem přítomným za příjemnou, přátelskou atmosféru a kapitánovi Maruščákovi za bezchybnou přípravu. Bohužel, chod základny se nedá za pár hodin zcela popsat, proto chystáme v příštím roce další reportáže, kde si detailněji ukážeme práci jednotlivých důstojníků i personálu. A třeba i nahlédneme do kuchyně a ochutnáme guláš se šesti..., tedy pokud náhodou nikam nepoletíme :-).

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Jan Grohmann Datum: 11.11.2013 Čas: 10:49

Dobrý den,
děkujeme za zpětnou vazbu. Díky ní můžeme příští reportáže udělat zase o něco lépe. Jinak můžeme Vás ujistit, že se nejednalo o naší poslední návštěvu u 21. ztl Čáslav.

avatar
yankee Datum: 11.11.2013 Čas: 10:45

Díky za článek.

v budoucím díle bych byl nicméně radši, kdyby se kladl větší důraz na popis jednotky spíše než popis návštěvy (podali jsme si ruce, dali so dobrý oběd a viděli stíhačky).
Raději bych věděl, kolik mají příslušnic a personálu, kolik hodin mají piloti pohotovost, co délají aby se nenudili a dodobně... viz servisní interval.. to bylo zajímavé...

arr