TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Jihokorejské letectvo obdrželo poslední F-15K z druhé fáze

Datum přidání 24.06.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 1 komentářů    autor autor: Michal Polák

Jižní Korea a Severní Korea jsou de facto proti sobě stále ve válce. Ačkoliv Jihokorejci nemají otevřený zájem o rozpoutání horkého konfliktu, musí zbrojit. Na rozdíl od svého severního souseda si však mohou dovolit podstatně modernější zbraně a výjimkou není ani letectvo, které dohromady čítá skoro 500 bojových letounů. Jedním z mnoha ve výzbroji zařazených typů je i stíhací letoun F-15K. Před nedávnem přitom byly dodány zbývající letouny v rámci druhé fáze programu F-X.

F-15K

Foto: Dvojice F-15K, v pozadí stíhací F-16 / Zdroj: USAF, Wikipedia

Stav jihokorejského letectva

Korejská válka oficiálně nikdy neskončila. V roce 1953 bylo podepsáno pouze již několikáté příměří a to trvá dodnes. Konečná mírová smlouva, která by fakticky zaručovala konec války, nebyla dodnes podepsaná. Nedávné dělostřelecké odstřelování jihokorejského ostrova Jon-pchjong ve sporných vodách, vojenská cvičení na obou stranách i provokativní severokorejské pokusy mezikontinentálních, respektive kosmických raket, jsou důkazem, že klid zbraní nemusí být pořád. Obě země se však v jednom podstatně liší - v úrovni svých armád.

 

Jižní Korea si totiž může dovolit vyzbrojovat svou armádu moderní technikou. Výjimkou není v tomto ohledu ani letectvo. To disponuje téměř 500 bojovými letouny a několika desítkami cvičných, průzkumných i transportních letounů. Páteř jihokorejského letectva tvoří stíhací letouny Notthrop F-5E/F Tiger II, Lockheed F-16 Fighting Falcon, McDonnel-Douglas F-4 Phantom II, útočné KAI FA-50 Golden Eagle a nakonec právě nedávno dodané stíhací-bombardovací F-15K.

 

F-15KFoto: Korejská F-15K při vzletu s dvojicí přídavných nádrží ze základny Kunsan / Zdroj: USAF, Wikipedia

 

Jihokorejské vzdušné síly pak doplňují a jistí složky jejich dlouhodobého spojence - Spojených států americký. Na dvou základnách Osan a Kunsan mají Američané rozmístěných několik desítek stíhacích letounů F-16 a bitevníků A-10 Thunderbolt II určených pro přímou leteckou podporu pozemních vojsk.

Vznik a výběr nového letounu

V roce 2002 vyhlásila Jižní Korea program nákupu nových stíhacích-bombardovacích, respektive útočných stíhacích nadzvukových letounů. Soutěže se zúčastnil francouzský Dassault Rafale, evropský Eurofighter Typhoon, ruský Suchoj Su-35 a americký F-15E/K. Nakonec vyhrál právě posledně zmíněný americký letoun. Ten vychází ze stroje F-15E Strike Eagle vyvinuté speciálně s ohledem na dlouhý dolet a útoky na pozemní cíle. Připomeňme, že původní F-15 v mnoha verzích byl vyvinut pro účely vybojování a udržení absolutní vzdušné nadvlády.

 

Video: Promo klip jihokorejské stíhačky F-15K / YouTube

 

F-15E vyráběli Američané v letech 1985 až 2001 a z výrobních linek sjelo celkem 236 letounů tohoto typu. Koncepce dvou-místného útočného stíhacího letounu se zalíbila také Izraelcům a tak speciálně pro potřeby izraelského letectva vznikla varianta F-15I Ra´am, která se však vzhledem ke specifickým požadavkům v mnohém liší. Další F-15 částečně vycházející z útočného provedené létají také v Saudské Arábii a Singapuru.

Korejská "F-patnáctka"

Taktéž F-15K je, jak již název napovídá přizpůsobená potřebám svého uživatele. Ve výbavě nechybí infračervený vyhledávací systém pozemních cílů AAS-42, taktický elektronický bojový systém TEWS nebo pokročilý radar APG-63(V)1. Přizpůsoben byl také kokpit, který je kompatibilní se systémem nočního vidění a pilot má k dispozici pokrokovou helmu Joint Helmet Mounted Cueing System. Ke komunikaci slouží rádiový datalink ARC-232 U/VHF.

 

F-15KFoto: Korejská F-15K na dráze letiště / Zdroj: USAF, Wikipedia

 

Podobně jako u předchozích stíhacích letounů F-16 i F-15K vyrábí v rámci offsetového programu částečně sami Jihokorejci. Palivové nádrže a křídla dodává Korea Aerospace Industries, ovládání letounu Hanwha Corportion, elektronické rušiče a radarový varovný systém Samsung Thales, Head-up displeje a část komunikačních systémů LIG Nex1 a motory Samsung Techwin. Samotné finální sestavení a zálety však probíhají v závodě Boeingu St. Louis ve Spojených státech.

 

V současné době mají Jihokorejci ve výzbroji 60 letounů F-15K, z nichž první část byla dodávána v rámci první fáze programu a dalších 21 letounů bylo dodáno v nedávné době v rámci druhé fáze. Konkrétně poslední dva letouny byly dodány na základnu Taegu v dubnu letošního roku. Tyto letouny mají částečně nahradit již v roce 2007 vyřazené F-5A/B.

 

Korejci přitom předpokládají, že F-15K jim vydrží ve výzbroji minimálně do roku 2040.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Ondřej Lacina Datum: 25.06.2012 Čas: 20:47

Pomalu dosluhující bojový letoun, který nicméně neztrácí nic ze svého kouzla.. :)

arr