TacticalPro

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Elitní 601. skupina speciálních sil: Vše je o lidech

Největší hodnotou 601. skupiny speciálních sil ... Více

Letecká technika

Jihokorejské letectvo obdrželo poslední F-15K z druhé fáze

Datum přidání 24.06.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 1 komentářů    autor autor: Michal Polák

Jižní Korea a Severní Korea jsou de facto proti sobě stále ve válce. Ačkoliv Jihokorejci nemají otevřený zájem o rozpoutání horkého konfliktu, musí zbrojit. Na rozdíl od svého severního souseda si však mohou dovolit podstatně modernější zbraně a výjimkou není ani letectvo, které dohromady čítá skoro 500 bojových letounů. Jedním z mnoha ve výzbroji zařazených typů je i stíhací letoun F-15K. Před nedávnem přitom byly dodány zbývající letouny v rámci druhé fáze programu F-X.

F-15K

Foto: Dvojice F-15K, v pozadí stíhací F-16 / Zdroj: USAF, Wikipedia

Stav jihokorejského letectva

Korejská válka oficiálně nikdy neskončila. V roce 1953 bylo podepsáno pouze již několikáté příměří a to trvá dodnes. Konečná mírová smlouva, která by fakticky zaručovala konec války, nebyla dodnes podepsaná. Nedávné dělostřelecké odstřelování jihokorejského ostrova Jon-pchjong ve sporných vodách, vojenská cvičení na obou stranách i provokativní severokorejské pokusy mezikontinentálních, respektive kosmických raket, jsou důkazem, že klid zbraní nemusí být pořád. Obě země se však v jednom podstatně liší - v úrovni svých armád.

 

Jižní Korea si totiž může dovolit vyzbrojovat svou armádu moderní technikou. Výjimkou není v tomto ohledu ani letectvo. To disponuje téměř 500 bojovými letouny a několika desítkami cvičných, průzkumných i transportních letounů. Páteř jihokorejského letectva tvoří stíhací letouny Notthrop F-5E/F Tiger II, Lockheed F-16 Fighting Falcon, McDonnel-Douglas F-4 Phantom II, útočné KAI FA-50 Golden Eagle a nakonec právě nedávno dodané stíhací-bombardovací F-15K.

 

F-15KFoto: Korejská F-15K při vzletu s dvojicí přídavných nádrží ze základny Kunsan / Zdroj: USAF, Wikipedia

 

Jihokorejské vzdušné síly pak doplňují a jistí složky jejich dlouhodobého spojence - Spojených států americký. Na dvou základnách Osan a Kunsan mají Američané rozmístěných několik desítek stíhacích letounů F-16 a bitevníků A-10 Thunderbolt II určených pro přímou leteckou podporu pozemních vojsk.

Vznik a výběr nového letounu

V roce 2002 vyhlásila Jižní Korea program nákupu nových stíhacích-bombardovacích, respektive útočných stíhacích nadzvukových letounů. Soutěže se zúčastnil francouzský Dassault Rafale, evropský Eurofighter Typhoon, ruský Suchoj Su-35 a americký F-15E/K. Nakonec vyhrál právě posledně zmíněný americký letoun. Ten vychází ze stroje F-15E Strike Eagle vyvinuté speciálně s ohledem na dlouhý dolet a útoky na pozemní cíle. Připomeňme, že původní F-15 v mnoha verzích byl vyvinut pro účely vybojování a udržení absolutní vzdušné nadvlády.

 

Video: Promo klip jihokorejské stíhačky F-15K / YouTube

 

F-15E vyráběli Američané v letech 1985 až 2001 a z výrobních linek sjelo celkem 236 letounů tohoto typu. Koncepce dvou-místného útočného stíhacího letounu se zalíbila také Izraelcům a tak speciálně pro potřeby izraelského letectva vznikla varianta F-15I Ra´am, která se však vzhledem ke specifickým požadavkům v mnohém liší. Další F-15 částečně vycházející z útočného provedené létají také v Saudské Arábii a Singapuru.

Korejská "F-patnáctka"

Taktéž F-15K je, jak již název napovídá přizpůsobená potřebám svého uživatele. Ve výbavě nechybí infračervený vyhledávací systém pozemních cílů AAS-42, taktický elektronický bojový systém TEWS nebo pokročilý radar APG-63(V)1. Přizpůsoben byl také kokpit, který je kompatibilní se systémem nočního vidění a pilot má k dispozici pokrokovou helmu Joint Helmet Mounted Cueing System. Ke komunikaci slouží rádiový datalink ARC-232 U/VHF.

 

F-15KFoto: Korejská F-15K na dráze letiště / Zdroj: USAF, Wikipedia

 

Podobně jako u předchozích stíhacích letounů F-16 i F-15K vyrábí v rámci offsetového programu částečně sami Jihokorejci. Palivové nádrže a křídla dodává Korea Aerospace Industries, ovládání letounu Hanwha Corportion, elektronické rušiče a radarový varovný systém Samsung Thales, Head-up displeje a část komunikačních systémů LIG Nex1 a motory Samsung Techwin. Samotné finální sestavení a zálety však probíhají v závodě Boeingu St. Louis ve Spojených státech.

 

V současné době mají Jihokorejci ve výzbroji 60 letounů F-15K, z nichž první část byla dodávána v rámci první fáze programu a dalších 21 letounů bylo dodáno v nedávné době v rámci druhé fáze. Konkrétně poslední dva letouny byly dodány na základnu Taegu v dubnu letošního roku. Tyto letouny mají částečně nahradit již v roce 2007 vyřazené F-5A/B.

 

Korejci přitom předpokládají, že F-15K jim vydrží ve výzbroji minimálně do roku 2040.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Ondřej Lacina Datum: 25.06.2012 Čas: 20:47

Pomalu dosluhující bojový letoun, který nicméně neztrácí nic ze svého kouzla.. :)

arr