TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Revoluční vozidlo JLTV ve výzbroji americké armády

Datum přidání 19.09.2016    Rubrika rubrika: Události     komentáře 20 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Firma Oshkosh Defense již testuje první sériově vyrobená obrněná vozidla JLTV (Joint Light Tactical Vehicle). Americká armáda (US Army) první sériová vozidla JLTV převezme na konci tohoto měsíce.

Foto: Vozidlo JLTV na montážní lince; větší foto / Oshkosh Defense

 

Sériová výroba se rozbíhá

Je to téměř přesně rok, co se firma Oshkosh stála vítězem programu JLTV. Firma postupně dodá americké armádě 49 100 vozidel a námořní pěchotě (US Marine Corps) 5500 vozidel JLTV. Armáda získá všechna vozidla do roku 2040, námořní pěchota do roku 2022.

 

JLTV v obou složkách Ozbrojených sil Spojených států nahradí především obrněné verze ikonických vozidel HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle), běžně známých jako Humvee.


Cena programu JLTV, včetně nákladů na celý životní cyklus, se odhaduje na 30 miliard dolarů.


Vozidla JLTV se stanou nosnou obrněnou kolovou platformou americké armády. V první fázi armáda a námořní pěchota získá 16 901 vozidel JLTV za 6,7 miliardy dolarů (399 000 dolarů na vozidlo). V současné době vozidla vznikají v rámci počáteční nízkoseriové výroby (LRIP). Plné výrobní tempo (FRP) se rozběhne v roce 2019.


Existují tři základní varianty JLTV -  JLTV-GP (General Purpose) je základní čtyřsedadlová úprava s malou korbou pro přepravu jednotek, munice a malého nákladu. JLTV-UTL (Utility Carrier and Shelter) je dvoumístná verze s velkou otevřenou korbou, uzpůsobená k přepravě většího nákladu a tažení přívěsů.


JLTV-CCWC (Close Combat Weapon Carrier) je čtyřsedadlové vozidlo pro blízkou palebnou podporu, jenž bude vybaveno protitankovým raketovým kompletem nebo protipěchotním velkorážovým kulometem.


Před týdnem například Oshkosh Defense představil verzi JLTV (JLTV-CCWC) s robotickou věží R-400S-MK2 a 30mm automatickým kanónem Orbital ATK M230LF. Kadence kanónu je 200 ran za minutu.

 

Kanón dokáže použít například náboj M789 HEDP, který na vzdálenost 500 m probije 25 mm pancíře (RHAe), při dopadu pod úhlem 50°. Vozidla JLTV s 30mm kanónem však prozatím Pentagon neobjednal.

 

Foto: JLTV s 30mm automatickým kanónem M230; větší foto / Oshkosh Defense

 

Vozidla JLTV také zaznamenala první zahraniční úspěch. Ministerstvo obrany Velké Británie předběžně vybralo JLTV pro svůj program univerzálního obrněného vozidla MRV-P (Multi Role Vehicle Protected). Britové pravděpodobně do vozidel JLTV umístí vlastní rádia, systémy řízení boje BMS nebo rušicí systémy proti IED. Celkově Britové poptávají 300 MRV-P.

 

Univerzální vozidlo

“Klíčové přednosti (JLTV - pozn. red.) jsou následující - jedná se o lehké taktické vozidlo, které bylo postaveno jako flexibilní a modulární. Pokud jde o vybavení, elektroniku a zbraňové systémy, jsme agnostici,” říká Dave Dierson, programový ředitel projektu JLTV ve firmě Oshkosh.

 

“Můžeme doslova vytvořit stovky různých konfigurací s nejrůznějšími komunikačními systémy, systémy C4 (velení, řízení, spojení a počítače - pozn. red.), vybavením, pancířem, atd.,” dodal Dierson.


Flexibilitu a modularitu JLTV využije americká armáda, která plánuje pro své stroje nakoupit celou řadu doplňkových systémů. Půjde například o prostředky pro hluboké brodění (nad 1,5 m), navijáky a velitelské, kontrolní, komunikační, počítačové, zpravodajské a sledovací prostředky (C4ISR).


“Hlavním cílem tohoto období je zajistit efektivní integraci nejen vozidel a doplňkových systémů, ale především integraci plně vybavených JLTV do formací americké armády,” uvedl Dierson


Americká armáda rovněž nově 
plánuje využít JLTV jako platformu pro lehké průzkumné vozidlo LRV (Light Reconnaissance Vehicle) pro výsadkové jednotky americké armády. Vozidla LRV poslouží k ozbrojenému průzkumu při výsadkových a aeromobilních operacích. LRV získají bohaté průzkumné vybavení i zbraň většího kalibru.

 

Zdroj: Defense News

  

Udělte článku metály:

Počet metálů: 2.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Sgt Murphy Datum: 21.09.2016 Čas: 20:02

green_korytnacka: Tento fakt si konštruktéri vozidla zrejme nechávajú ako tajomstvo, inak by L-ATV nebolo tak jedinečné. Okrem toho, ochrana podvozku v tvare V-hull je u vozidla výrazná dosť, tiež samotná kabína môže mať tvar dna tzv. "double V-hull".

https://i.wheelsage.org/pictures/oshkosh/l-atv/autowp.ru_oshkosh_l-atv_4.jpg

Klasická V-hull konštrukcia posúva ťažisko vozidla príliš vysoko, čo zvyšuje riziko prevrátenia, u off-road vozidla nechcený faktor.

avatar
crusader Datum: 21.09.2016 Čas: 14:40

"Americká armáda rovněž nově plánuje využít JLTV jako platformu pro lehké průzkumné vozidlo LRV (Light Reconnaissance Vehicle) pro výsadkové jednotky americké armády. Vozidla LRV poslouží k ozbrojenému průzkumu při výsadkových a aeromobilních operacích"

A jak poslouží, když neumí vysadit ani HMMWV. Už se těším na pršící JLTV.
https://www.youtube.com/watch?v=itmpL2XJ6qM

avatar
Jakub2 Datum: 20.09.2016 Čas: 14:09

Pravděpodobně nějakým kompozitním pancířem. Ona ani Tatra Titus nemá podlahu kabiny do V.

avatar
green_korytnacka Datum: 20.09.2016 Čas: 13:32

akym sposobom dosiahli protiminovu odolnost mrapu bez vyrazneho V tvaru, vysky podvozka a hmotnosti?

avatar
stirling Datum: 20.09.2016 Čas: 11:55

Souhlas nechme si slovo revoluční opravdu pro něco co změní věci od základu t14 ani tohle revoluce rozhodně není.
Jinak JLTV vypadá dobře a asi si na nějakou dobu vezme primát mezi vozidly a pokud se osvědčí a bude dostupný za cenu do 0,5 m usd za ks tak je to asi bezkonkurenční.

avatar
Kozlus Datum: 20.09.2016 Čas: 11:43

T-14 ma klasickou koncepci s motorem v zadni casti.

avatar
vlasto Datum: 20.09.2016 Čas: 09:53

Nakoniec, Armata tiez len poskladala dokopy uz inde zavedene prvky. Motor dopredu, gule do kanona mimo priestoru posadky, schopnost zmysluplnne cuvat :) moderny system riadenia palby, aktivna obrana proti protitankovym strelam, bezosadkova veza.. vsetko z toho uz bolo niekde pouzite. Akurat este nie vsetko naraz v tanku (zapad si doteraz myslel, ze takato integracia je zbytocne vyhadzovanie penazi). Na druhej strane revolucnost Armaty moze podciarkovat fakt, ze Rusko jej vyrobu nie je schopne zaplatit a zavod traktorovy ju nie je schopny vyrobit. Take to je revolucne riesenie :) Revolucie su drahe a relativne.

avatar
vlasto Datum: 20.09.2016 Čas: 09:38

To auto je tak skarede, az je nadherne. A srší z neho spokojnost objednavatela s tym, co sa podarilo postavit. Som zvedavy, kedy si ho kupi Arnie :)

avatar
Rase Datum: 20.09.2016 Čas: 09:01

Nechápu proč porovnáváte JLTV s Armatou. Přeci jen těchto vozidel má vzniknout skoro 55 000 do roku 2040 (kdy budou rusové rádi, pokud budou mít těch 2000 T-14).
Nechápu proč má být JLTV revoluční vozidlo. To nebyl ani JEEP nebo HMMWV. Úplně bude stačit, když splní očekávání a bude fungovat jak má.

avatar
Pepin Nešpor Datum: 20.09.2016 Čas: 06:17

Urcite podarene vozidlo! Nestvou se stim sup sup a zachvili je maji v tisicich. Vicemene s vami souhlasim akorat u debaty kol Armaty bych zatim byl skepticky. Pac jeste nikdo poradne o tom tanku nikdo nevi psat muzou co chteji, ale radeji si pockame co je pdavdou a co ne.

avatar
KOLT Datum: 19.09.2016 Čas: 22:22

Taky bych asi nemluvil o revoluci, byť se jedná o pravděpodobně povedené auto. Armata je rozhodně revolučnější než tohle ;-) Každopádně vozidlo poskytuje balistickou a protiminovou ochranu na úrovni vozidel MRAP či ještě lepší. A to při podstatně nižší váze a velikosti a při mnohem lepších jízdních vlastnostech. Amíci v podstatě chtěli Humvee s odolností MRAPu. Je to sice o něco větší než HMMWV, zato ještě odolnější než MRAPy. No nekupte to :-)

Když už jste tady načali literární okénko, tak vám do něj přileju trochu přírodověného nálevu ;-) Většina evolučních biologů je přesvědčena, že evoluce probíhá skoky, tedy vlastně revolucemi... Žádné pomalé přizpůsobování se se moc nekoná.

avatar
RiMr71 Datum: 19.09.2016 Čas: 21:57

...tak děkujeme seržante za školení o významu slov evoluce a revoluce, ale nevím jak na Slovensku, ale tady se evolucí myslí postupný návazný vývoj, kdežto revolucí skokový vývoj.
Výklad takový, že evoluce se skládá ze série revolucí, je zajímavý, ale to je tak to jediné co se o něm dá říct :)
A to s tím P-51 a F-35 vůbec nekomentuju..

avatar
Sgt Murphy Datum: 19.09.2016 Čas: 20:09

Na vozidle je hlavne revolučná ochrana triedy MRAP, pričom váhou, offroad schopnosťami, spoľahlivosťou to klasický MRAP nie je. V tom je zakomponovaných mnoho technológií, ako TAK-4i, ktorá ponúka najlepšie jazdné vlastnosti a v danej kategórii vozidiel, plne integrované C4ISR a integrovaný diagnostický systém.

avatar
Sgt Murphy Datum: 19.09.2016 Čas: 19:49

RiMr71: Keďže evolúcia prináša revolučné riešenia, celkom nechápeš zmysel týchto dvoch pojmov, ktoré na seba nadväzujú. Je F-35 voči P-51 revolučnou stíhačkou, alebo sa jedná len o evolúciu? Alebo je to revolúcia v letectve, ktorá vznikla dôsledkom evolúcie techniky?

GAVL: palubný počítač, multimediálny systém, ABS, vyhrievané sedadlá, airbagy, alarm, klimatizáciu, centrálne zamykanie, el .okná, el. zrkadlá atď. dáš aj na Škodu 120, ale neznamená to, že sa vyrovná so Škodou Superb novej generácie. Či áno?

avatar
shal Datum: 19.09.2016 Čas: 19:48

No možná není úplně revoluční, ale rozhodně je to hodně dobře postavené auto. Navíc Oshkosh má výbornou pověst, co se týče kvality a spolehlivosti svých vozů. Tyhle auta mnohé z nás přežijou.

arr