Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Námořní technika

Kaga: Vrtulníková loď pro japonské námořnictvo

Datum přidání 30.03.2017    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 32 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Japonské námořnictvo získalo výraznou posilu v podobě vrtulníkového torpédoborce JS Kaga (DDH-184) třídy Izumo. Spolu se sesterskou lodi JS Izumo představují dvě největší plavidla japonského námořnictva.

Foto: JS Kaga třídy Izumo; větší foto / JMSDF

 

JS Kaga a JS Izumo s výtlakem 27 000 t představují jasně dvě největší válečná plavidla japonského námořnictva, resp. Japonských námořních sil sebeobrany JMSDF (Japan Maritime Self-Defense Force). Jedná se také o největší lodě JMSDF od druhé světové války. Oběma lodím sekundují dva menší (14 000 t) vrtulníkové torpédoborce JS Hjúga a JS Ise.


Hlavní bojovou sílu JMSDF tvoří 36 torpédoborců a fregat. Největší torpédoborce jsou JS Atago a JS Ashigara o výtlaku 10 000 t. Obě lodě jsou vybaveny špičkovým americkým systém protivzdušné obrany Aegis. Systém Aegis najdeme také na čtyřech o něco menších (9500 t) torpédoborcích třídy Kongó.


Nejnovější loď JS Kaga japonské námořnictvo převzalo 22. března v loděnicích ve městě Jokohama, téměř přesně dva roky po převzetí prvního vrtulníkového torpédoborce JS Izumo.


Pro zajímavost uveďme, že název "vrtulníkový torpédoborec" se používá v Japonsku z čistě politických důvodů. Japonská pacifistická ústava (přijatá po druhé světové válce) zakazuje vlastnit nebo vyvíjet útočné zbraně, proto v japonském arzenálu nenajdeme balistické rakety, bombardéry či “letadlové lodě”.


Svými rozměry, výtlakem i schopnostmi patří ale lodě třídy Izumo i třídy Hjúga spíše mezi lehké letadlové lodě. Ze všech čtyř lodí mohou teoreticky operovat letouny s krátkým startem a kolmým přistáním F-35B Lightning II. Japonsko ale prozatím objednalo jen 42 “klasických” stíhaček F-35A Lightning II. O F-35B nemá Japonsko prozatím zájem.


Z japonských vrtulníkových torpédoborců však budou operovat konvertoplány V-22 Osprey. Japonsko v roce 2015 závazně objednalo prvních pět V-22 Osprey z celkově 17 poptávaných.


Nový vrtulníkový torpédoborec IS Kaga umožní Japonsku mnohem účinněji projektovat sílu v Jihočínském moři, kde se střetávají japonské a čínské mocenské zájmy.

 


Video: JS Kaga (24. března) / YouTube

 

"Čína budováním základen a nátlakovým jednáním narušuje status quo v Jihočínském moři a vzbuzuje u mezinárodního společenství obavy o bezpečnost," řekl při slavnostním uvedení lodi do služby Takajuki Kobajaši, náměstek japonského ministra obrany. Čína pak podle agentury Reuters vyslovila v souvislosti se zařazením JS Kaga do výzbroje obavy, zda se Japonsko nevrací do své militantní historie.

 

Loď JS Kaga měří na délku 248 m, výtlak prázdné lodi je 19 500 t, při plném zatížení 27 000 t. Loď pojme maximálně 14 středních vrtulníků - typicky sedm vrtulníků pro vedení protiponorkového boje (SH-60K) a sedm vrtulníků pro záchranné/pátrací operace nebo vrtulníky pro boj proti minám (MCH-101). Současně může startovat a přistávat až pět vrtulníků najednou. Kromě toho loď pojme až 400 vojáků nebo 50 nákladních vozidel do 3,5 t.


Pohonný systém IS Kaga je koncepce COGAG (COmbined Gas turbine And Gas). Tvoří ho čtyři plynové turbíny General Electric LM2500. Lodní šrouby jsou dva. Nejvyšší rychlost lodě je 30 uzlů.


Celkové náklady na stavbu první lodě IS Izumo dosáhly 1,2 miliardy dolarů, druhé lodi IS Kaga 1,1 miliardy dolarů. 

 

Zdroj: The Diplomat

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
PavolR Datum: 01.04.2017 Čas: 18:14

juhelak (1.apríl):
Zabudli spomenúť argument, že to sťaží realizáciu akéhokoľvek prekvapivého úder, proti českému letectvu, lebo potencionálny protivník si nebude môcť byť istý, kde tie Gripeny na Vltave práve sú. ;) :p

avatar
royal Datum: 01.04.2017 Čas: 14:45

juhelak:
myslim ze je francouzi prodali do egypta.. a rusko egyptanum prodalo ka-52 urcene pro mistraly

avatar
juhelak Datum: 01.04.2017 Čas: 14:22

http://www.lidovky.cz/cesko-postavi-letadlovou-lod-masaryk-dwb-/zpravy-domov.aspx?c=A170331_211750_ln_domov_sij

avatar
baraka Datum: 31.03.2017 Čas: 16:29

trocha veľké na vedúci a vrtuľníkový torpédoborec protiponorkovej skupiny. ja myslím , že jasná ,,predpríprava" na 35B. ak sa do hangáru a na výťah zmestí osprey tak musí aj 35ka. plus umiestnenie výťahu na pravobok za ostrov a spozon na rozšírenie letovej paluby na ľavoboku skoro po celej dĺžke končiaci kúsok od provy ako úhlová paluba - žeby mali vyrátané pri úprave - skijump a pod. - súčastný štart a pristátie? .
plus ak chcú používať osprey tak paluba musí zniesť aj horúce výtokové plyny z trysky - majú s tým problém aj na bežnom betóne letiska - takže Kaga to musí mať riešené. a to je najvačší problém pri pôsobení kolmoštartujúcich lietadiel na lodi.
z technického hľadiska podľa mňa nie je problém pri bežnej modernizácii prestavať na LL.

avatar
warspite Datum: 31.03.2017 Čas: 15:17

shania/marfolodej: Asi som sa zle vyjadril, do výťahu sa F-35B zmestí ale iba v nejakej šikmej polohe nie priamej, z čoho vyplýva že v návrhu s lietadlami nepočítali, okrem iného. Skúšal som nájsť výborný článok ktorý som čítal cca pred rokom, ktorý opisoval čo všetko by Izumo musel mať aby z neho mohli štandardne operovať lietadlá, ale nepodarilo sa mi ho nájsť. Samozrejme po nejakej väčšej prestavbe by to problém nebol, ale nemyslím že by sme behom najbližších cca 10 rokov videli z nej operovať F-35B, nejde totiž len o samotnú prestavbu lode, ale aj o infraštruktúru/výcvik pilotov/metodiky atď. Japonci totiž z lietadlami z lodí nelietali od 2 ww. Osobne by som ale rád videl Izumo/Kaga zo ski-jumpom a nejakými 12-16 F-35B na palube ako protiváhu Číňanom v regióne.

avatar
marfolodej Datum: 31.03.2017 Čas: 14:02

to warspite: já bych se ani nedivil, kdyby během chvilky měli Izumo a Kaga katapulty ;-)
Třída Hyuga se mi na to zdá malá.

avatar
juhelak Datum: 31.03.2017 Čas: 13:02

vypada jak francouzká třída mistrál..ani nevim kde ty skoncili..

avatar
Shania Datum: 31.03.2017 Čas: 11:06

warspite: co se týká velikosti a vahy, pokud se jim tam vleze osprey, tak i F-35B.

Sky jump není potřeba. Loď by samozřejmě potřebovala refit, kdyby měla dlouhodobě sloužit jako letadlová lod, ale to potřebovali i americké LHD.

avatar
warspite Datum: 31.03.2017 Čas: 10:41

Ani Kaga ani Izumo nie sú projektované tak aby z nich mohli operovať VSTOL lietadlá. Sú navrhnuté ako vedúce lode protiponorkových skupín. Paluba nemá Ski Jump ani žiadnu tepelnú ochranu. Výťahy nie sú na lietadlá rozmerovo dimenzované, a lode neobsahujú ani zbraňové výťahy pre leteckú muníciu. Lode nie sú vybavené systémami ani technikou na manipuláciu s lietadlami potrebné pre bezpečný vzlet a pristátie. Sami japonci to niekoľkokrát potvrdili. Špekulácie že sú to lietadlové lode vyvoláva hlavne to že ako LL vyzerajú. Odporúčam pozrieť sa na stavané britské LL pre F-35B, čo všetko museli pri návrhu naprojektovať a zohľadniť, nič z toho tam japonci nemajú. Odporúčam aj pozrieť ktorú triedu tieto nové nahradzujú.

avatar
marfolodej Datum: 31.03.2017 Čas: 09:24

třída Hyuga má VLS silo pro ESSM a ASROC, i torpédomety...ale třída Izumo má "jen" systémy protiletadlové a protiraketové obrany krátkého dosahu...což pro mě osobně trochu zklamání, mít na lodi VLS nebo nemít je obrovský rozdíl.
To by mohlo znamenat, že Hyuga je více DD a Izumo více CV.

avatar
madrabbit Datum: 31.03.2017 Čas: 09:18

Pojmenování lodí je hodně tradicionalistické, pokud je nějaké jméno "osvědčilo", používá se znovu a znovu. RN, USN, JPN, ...
Enterprise v USN:
1775 - šalupa
1776 - škuner
1799 - škuner (briga)
1831 - škuner
1874 - bark - poslední verze klipperů
1917 - hlídková loď
1938 - letadlová loď třídy Yorktown
1962 - letadlová loď - první s jadernými reaktory
2025 - plán na letadlovou loď třídy Gerard R. Ford

NASA
1977 - první reketoplán - pouze atmosférické lety

StarFleet
2130, 2151, 2245, 2286, 2293, 2332, 2363, 2372, 26.století - StarShip Enterprise :-D

RoyalNavy (nevypisuji, ať to není moc dlouhé)
15 lodí s předponou HMS a 4 bez ní

Takže proto jsou pojmenovány podle lodí z 2.s.v. a v současném JN je hodně lodí se jmény odkazujícími i na Cušimu.

avatar
Vrata Datum: 31.03.2017 Čas: 08:41

K pojmenovani lodi:

Pojmenovani casto dedi nove lodi po starych. Treba Enterprise je slavna letadlovka z WW2 ale byla to i prvni US atomova letadlovka. Pred tim se tak jmenovala tusim jina lod.

Co se tyce v clanku vyjmenovanych lodi, tak:

Hyuga a Ise byly bitevni lode, Atago a Ashigata tezke krizniky - vsechny se ucastnily boju v Pacifiku proti USA.

avatar
juhelak Datum: 31.03.2017 Čas: 08:19

Japonsko je technoligicky a společensky na vrcholu..u nich soucasny kapitalisticky systém zacal jako první..už nemají kam rust..lide tam vlastne pracuji 7 dni v tydnu celý život. Jsou tam kam se zbytek světa dostane za desítky let..dlouhodoba stagnace a starnutí populace..Ted vlastne jedinny obor kam ještě mohou rust je armáda a vojenské technologie..
Pokud neprijde nějaká technologická revoluce nebo sociální která uplne zmení systém, tak spís smerují k úpadku. U nich se divím že podobně jako čína nemíří finance nekam mimo planetu.

avatar
Takeda Datum: 31.03.2017 Čas: 08:11

Takhle, mě nevadí, že si je Japonci takhle pojmenovávají, jen jsem si to porovnal s námi, kteří přejmenováváme kde co, podle současné situace. Sochy Masaryka sme stěhovali snad 10x.

avatar
marfolodej Datum: 31.03.2017 Čas: 07:37

krásný příklad toho, že ten kdo dřív něco dělal, umí to furt...za 2SV stavěli japonci letadlovky, řekl bych že po USA ty nejlepší. Když si vemu, jak se s letadlovkama a jejich stavbou trápí Rusové, Indové a Čína, tak to know how, které japonci mají jim šetří nesmírný prachy. Ani bych se nedivil, kdyby další "torpédoborec" měl 300m ;-)
Japonci už totiž pomalu ustupují od obranné doktoríny, mohou vyvážet zbraně, dělat expedice a staví velký lodě, viz Kaga...pro obranu je dycky lepší ukazovat svaly než schovávat hlavy.

arr