Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Události

Kanada se soustředí na Arktidu

Datum přidání 16.03.2015    Rubrika rubrika: Události     komentáře 2 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Kanadské ozbrojené síly získají nové vybavení a techniku pro operace v oblasti Arktidy. Kanadští vojáci se mohou těšit na nové lodě, letadla nebo průzkumné satelity.  

Foto: Stanice kanadské armády v Arktidě; větší foto / National Defence and the Canadian Armed Forces

Foto: Stanice kanadské armády v Arktidě; větší foto / National Defence and the Canadian Armed Forces 

 

První akvizicí je v rámci programu A/OPS (Arctic/Offshore Patrol Ship) nákup tří arktických hlídkových lodí třídy Harry DeWolf v ceně 3,5 miliardy kanadských dolarů. Celkově se plánuje (podle výše rozpočtu) pořízení až šesti lodí třídy Harry DeWolf .


Plavidla mají svůj konstrukční základ v norských lodích třídy Svalbard. Výtlak lodí Harry DeWolf je téměř 6500 tun pří délce 103 metrů. Posádku tvoří 65 námořníků.


Třída Harry DeWolf slouží především k hlídkování a průzkumu kanadských výsostných vod v Arktidě. Loď pojme malé čluny i námořní vrtulník CH-148. Pro vlastní obranu slouží dálkově ovládný 25mm rychlopalný kanón.

 

Samozřejmostí je také nejmodernější velitelský, kontrolní, komunikační, počítačový, zpravodajský, průzkumný a sledovací systém typu C4ISR (Command, Control, Communications, Computers, Intelligence, Surveillance and Reconnaissance).


Modernizací dále projde čtveřice transportních, pátracích a záchranných turbovrtulových letounů de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter (CC-138). Letouny slouží především pro transport osob a nákladu v Arktidě.

Foto: Představa lodi Harry DeWolf. /

Foto: Představa lodi Harry DeWolf. / National Defence and the Canadian Armed Forces 

 

Cena modernizace dosáhne 20 milionů až 49 milionů dolarů. Poslední modernizovaný letoun převezme kanadské letectvo do roku 2020.


Modernizované CC-138 překlenou období do příchodu nového užitkového letadla. Kanada nové stroje hledá v rámci programu UTA (Utility Transport Aircraft). Původně letouny UTA neměly prioritu, ale události posledních měsíců o několik let uspíšily práce na programu.


Kanadské letectvo poptává celkově 12 víceúčelových letounů UTA uzpůsobených pro operace v Arktidě. První stroje se však nedostanou do výzbroje pravděpodobně dříve než v roce 2025.


Podle Norma Jolina, analytika organizace Navy League of Canada, se kanadská armáda nesoustředí na nákup zbraňových systémů, ale spíše systémů schopných působit v nehostinném prostředí.

 

Foto: CC-138 kanadského letectva je přizpůsoben pro operace v extremním severském počasí. /

Foto: CC-138 kanadského letectva je přizpůsoben pro operace v extrémním severském počasí. / National Defence and the Canadian Armed Forces 

 

I když dochází k tání ledovců, obrovské části regionu jsou nedostupné. „Tam nahoře to je stále o přežití," říká Jolin.

 

Ve stejném duchu nakoupí kanadská armáda i nové arktické vybavení pro své vojáky. Kromě oblečení a výstroje půjdou finance na nákup lyží, sněžnic nebo sání. Výše investice je 49 milionů dolarů a dodávky začnou v roce 2021.

 

V plánu je rovněž nahrazení pásových dopravních vozidel Bandvagn 206 (Bv 206) pořízených v 80. letech minulého století. Nová vozidla mají být schopná operací v extrémních mrazech a jízdy na sněhu. Za 100 vozidel plánuje kanadská armáda utratit 100 milionů až 249 milionů kanadských dolarů.


Kanadský premiér Stephen Harper opakovaně zdůrazňuje nutnost vojenské a politické přítomnosti v Arktidě. Premiér dokonce jmenoval Juliana Fantineho jako pomocného ministra obrany čistě pro otázky Arktidy.

Video: Vojenské cvičení kanadské armády v Arktidě. Významná část území Kanady leží v Arktidě. / YouTube

 

Cílem větší vojenské a politické přítomnosti je podle Fantineho efektivněji řešit ekologické problémy (při těžbě plynu, ropy), záchranné operace nebo pomáhat uvízlým obchodním lodím.


Klíčem podle Fantineho jsou špičkové komunikační, velitelské a informační systémy. Kanada proto plánuje v roce 2020 udělit kontrakt na vyslání dvou polárních družic – jedné komunikační a jedné meteorologické. Cena kontraktu se odhaduje na 1,5 miliardy kanadských dolarů.


Kromě toho Kanaďané plánují vypustit tři satelity RCM (Radarsat Constellation Missio) v rámci programu Polar Epsilon 2, které doplní jeden současný satelit RADARSAT-2 systému Polar Epsilon. Satelity budou pomocí radaru provádět námořní průzkum (lodě, plující led), detekovat ropné skvrny, lesní požáry nebo povodně, sesuvy půdy či erupce sopek.  


Zdroj: DefenseNews

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Luky Datum: 21.03.2015 Čas: 13:31

jsem v půlce filmu, ale přijde mi to zajímavé..
americký "Camp Century":

https://www.youtube.com/watch?v=1Ujx_pND9wg

Thule AFB mě vždycky přitahovala a to nejen kvůli názvu, ale tohle je ale ještě o 150 mil více ve vnitrozemí.

avatar
alexa123 Datum: 17.03.2015 Čas: 17:31

"Třída Harry DeWolf slouží především k hlídkování a průzkumu kanadských výsostných vod v Arktidě. Loď pojme malé čluny i námořní vrtulník CH-148. Pro vlastní obranu slouží dálkově ovládný 25mm rychlopalný kanón"

Oni chcú loď (aj keď iba hliadkovú) za cca 1mld dolárov chrániť jedným kanónom 25mm? To sa mi asi sníva.

arr