TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Kanada kupuje stíhačky F/A-18 Super Hornet

Datum přidání 23.11.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 45 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Kanada před časem ustoupila od záměru nakoupit stíhačky F-35A Lightning II. Nové výběrové řízení na nákup stíhacích letadel potrvá minimálně pět let. Kanada proto zvažuje okamžitý nákup 18 stíhaček F/A-18 Super Hornet, aby nahradila rychle stárnoucí stíhačky CF-18 Hornet.

Foto: Kanadské stíhačky CF-18; ilustrační foto / Public Domain

 

Kanadské letectvo v roce 1982 obdrželo první americké stíhačky F-18A/B Hornet. V Kanadě jsou Hornety označovány jako CF-18 Hornet (Canadian F-18 Hornet), resp. oficiálně CF-188.

 

Celkově Kanada nakoupila 138 Hornetů - 98 jednomístných “A”, a 40 dvoumístných “B”. Během let bylo ale 17 letadel ztraceno při haváriích, při kterých zemřelo devět pilotů. Naposledy přišlo kanadské letectvo o CF-18 v roce 2010.


V současné době má kanadské letectvo oficiálně v inventáři 98 stíhaček CF-18, ale aktivně je využíváno pouze 77 letadel. Životnost zbývajících kanadských CF-18 končí v letech 2017 až 2023, po této době je třeba letadla vyřadit nebo provést generální opravu.


V roce 2010 kanadská vláda rozhodla nakoupit 65 stíhaček F-35A Lightning II jako náhradu za CF-18. V minulém roce ale byly v Kanadě volby, kde se nákup stíhaček F-35A stal hlavním předmětem předvolebního boje. Nový šéf kanadské vlády Justin Trudeau po svém zvolení udělal to, co sliboval ve volební kampani - zrušil nákup stíhaček F-35A.


Kanadě však hrozí, že dříve, než získá nové stíhačky, nebude její vzdušný prostor hlídan (samozřejmě, v případě velké nouze ochranu zajistí Američané). Kanada proto v rámci urgentní potřeby zvažuje nákup 18 stíhaček F/A-18E/F Super Hornet od firmy Boeing.


“Kanada zkoumá možnost okamžitého pořízení 18 nových stíhaček Super Hornet k doplnění CF-18, dokud nenajdeme trvalou náhradu,” uvedla kanadská vláda v tiskovém prohlášení. “Současná letecká flotila Kanady je více než 30 let stará a poklesla za 138 na 77 letadel. V důsledku toho kanadské královské letectvo čelí mezeře ve schopnostech.”


Nové výběrové řízení bude spuštěno v příštím roce a první letadla nejdříve dorazí do Kanady někdy v roce 2022. Mezi uchazeči jsou F-35 Lightning II, Eurofighter Typhoon, JAS-39 Gripen, Rafale a také F/A-18 Super Hornet.

 

Video: Super Hornet stále šlape; ilustrační video / YouTube

 

“Máme mezeru ve schopnostech. Musíme nakoupit minimální počet letadel, abychom tuhle mezeru zacelili. Ve stejný čas spustíme soutěž a vezmeme si dostatek času, abychom vybrali správné letadlo beze spěchu,” uvedl Harjit Sajjan, kanadský ministr obrany.

 

Obrovskou výhodou F/A-18E/F je nízká vytíženost výrobní linky. Boeing má zatím dostatek zakázek na udržení výrobní linky Super Hornetů do konce roku 2017. Poté, pokud zakázky nezíská, dojde k uzavření (nebo zakonzervování) výrobní linky. Kanadské Super Hornety se proto mohou začít vyrábět již příští rok.

 

Navíc pro Boeing je na spadnutí dodávka 40 stíhaček Super Hornet do Kuvajtu a 72 stíhaček F-15QA do Kataru. V případě dodávek Super Hornetů výrobní linka poběží až do roku 2020.

 

Kanadské rozhodnutí samozřejmě přivítala firma Boeing, která v tiskové zprávě napsala: “Boeing je poctěn dodat kanadskému královskému letectvu jediný víceúčelový stíhací letoun, který okamžitě může zajišťovat potřeby suverenity a obrany Severní Ameriky. Pokročilé operační schopnosti, nízké pořizovací a provozní náklady Super Hornetů a pokračující investice Boeingu do kanadské infrastruktury - 6 miliard dolarů během posledních pěti let - dělá Super Hornet perfektním doplňkem pro současnou i budoucí flotilu stíhaček Kanady.”

 

Lockheed Martin, který v Kanadě neuspěl s F-35 Lightning II, reagoval méně nadšeně: ”Lockheed Martin uznává nedávné rozhodnutí kanadské vlády pořídit stíhačku 4. generace Super Hornet k prozatímnímu doplnění schopností stíhací flotily. Přesto jsme tímto rozhodnutím zklamání, a zůstáváme přesvědčeni, že F-35 je nejlepší řešení pro kanadské operační potřeby při dodržení cenové dostupnosti. F-35 dokázal ve všech soutěžích, že má menší náklady než konkurenti 4. generace. F-35 je dostupný a připraven pro bojové nasazení, aby splnil kanadské potřeby na dalších 40 let.”


Zdroj: Defense News

 

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Luky Datum: 02.12.2016 Čas: 08:47

se suprhornetama to snad nebude potřeba:
http://www.kephost.com/images/2016/12/01/15181186_989750801170153_3720183710790912033_n.jpg

avatar
Shania Datum: 25.11.2016 Čas: 10:10

WaseK: no jestli je tam nějaká pravdivá informace, tak ti zabere hodně času ji najít a ověřit, takže jestli chceš být informovaný o skutečném stavu F-35, tak ti tohle udělá medvědí službu. je to jen sbírka nesmyslů a dezinformací. I když byl opatrný a neodkazuje na APA, tak se vsadím, že většinu toho má od nich.
Vzhledem k tomu, že komise který ten report dal má přistup k reálným datům, tak nevím co od toho Archibald vůbec očekával. APA už několikrát zdiskreditovali.

Takže jen k těm prvním bodům na straně 2.
1. Spolehlivost motoru – data bere z GAO…, samotný fakt že flotila má přes 70 000h bez jediné ztráty stroje ve vzduchu značí, že spolehlivost motoru nebude tak špatná…
2. Nedostatečná délka runwaye - vzhledem k výkonu motoru a výborné ovladatelnosti při nízkých rychlostech tohle fakt nebude problém.
3. 50k za letovou hodinu – aktuálně je to 29k a klesá… to je pro USAF a RAAF bude mít jiné provozní náklady.
4. Menší obratnost než stare stroje – podzvuková akcelerace F-35 s interní municí (2x 2k lb bomby a dve rakety) je stejná jako u čisté F-16, má být o 20% větší než u Su-27 a tím pádem pořad větší než u SU-35. Proč zmiňuji akceleraci … protože: Obratnost v nízkých rychlostech je na úrovni F-18. Taky o ni pilot řek, že je jako F-18 se čtyřmi motory. F-35 s těžkou interní vyzbrojí, dokáže dělat rychlé zatáčky, což sice stojí energii, ale tu dokáže rychle nabrat zpět.

Co se týká poměru ztrát vs Su-35 - soudě podle toho jak si vedli (neodkázali sundat jedinou F-35) USAF F-15E s AESA radary a IRST + IADS, nemá SU-35 nic co by jim pomohlo dosáhnout takovýchto výsledků. Obzvlášť ne při utoku na Australii bez pozemní podpory.

Vzhledem k tomu,že to ma nejspíš ze H3 Milsims a APA, kde neni SU-35 ale super turbo SU-35 a nestealth F-35... https://www.youtube.com/user/ComputerHarpoon/videos

5. Chlazení – dezinformace. Založená o článku USMC, kteří chtěli na předsunutých základnách cisterny natřené na bílo (že to jde řešit i přístřešky, kamuflážními sítěmi atd…). Nijak se to netýkalo F-35A. Několikrát jsem sem dával i článek o chlazení. Navíc USAF má za sebou dokonce opakované doplňování paliva a zbraní se zapnutým motorem. F-35 je náchylná na teplotu paliva asi stejně jako ostatní stroje.
6. F-35 a ALIS vyžadují internetové připojení – není pravda, oba systémy jsou plně schopné operovat offline.
Všechno špatně, a takto nevypadá jen první strana, ale celý report…

avatar
logik Datum: 24.11.2016 Čas: 23:47

Wasek: Ten archibald je fakt veselá kopa. To se jinak říct nedá. Tolik nesmyslů narvanejch do jedný "analýzy" jsem už hodně dlouho nečetl.

Např. podle něj je ideálním letadlem pro Austrálii Gripen E.Ufff.
Nebo srovnává počty letadel z šedesátejch let s dnešním stavem na kusy. Ufff.
Nebo je podle něho F35 bombardér, který není schopen vybojovat vzdušnou nadvládu.
atd. atd...

avatar
logik Datum: 24.11.2016 Čas: 23:08

gorn: Já zcela chápu, co tvrdíš. Ale tvrdím, že tvrdíš blbiny. Že situace projektu zumwalt a F35 je zcela jiná: jak z hlediska úspěšnosti vývoje, tak z hlediska stavu dokončení projektu (Zumwalt jako takový bude mít smysl až s dokončením railgunu, pro který je stavěn), tak z hlediska výsledné ceny lodí vzhledem k alternativám, tak i z hlediska vůbec existence alternativ pro americké ozbrojené síly a i z hlediska potřebnosti pro ozbrojené síly. Ve všech těchto kritériích si F35 stojí o tolik lépe než Zumwalt, že hledat mezi nimi paralely je prostě blbina.

Btw. takže pominete to, jak vychází plnění plánů F35? Že by proto, že vychází dobře? Že - viz Shania - se snižuje cena letadel podle plánu a stejnětak se daří vyrábět dle plánu - a i letadla dostávají schopnosti dle plánu? (btw., ani jedno z toho pro Zumwalt neplatilo a neplatí...)

A kritiku programu založíte na rok starém vyjádření senátora, kterej je dlouholetej zapřisáhlej kritik F35 (a tedy vše jen ne objektivní zdroj informací) z tehdejší opozice (takže by kritizoval už jen z povinnosti), který navíc ani nepatří k opozičnímu "mainstreamu" a tedy nemá nijak sílu svůj názor na věc prosadit?

Druhý Tvůj odkaz je ještě zábavnější, protože ukazuje, jak čteš pouze to, co se Ti hodí. Celá ta analýza není o tom, že se bude kupovat méně F35. Naopak je o tom, že bude končit životnost mnoha útočných letadel, převážně F/A18, která bude třeba nahradit. (Ano, je to kvůli zdržení projektu F35 - ovšem to bylo na záčtku tisíciletí, teď už projekt jede dle plánu).
Částečně se to řeší prodlužováním životnosti (super)hornetů, ale stejně to naopak povede k VĚTŠÍMU tlaku na nákup F35, nikoli k menšímu, jak se tím snažíš doložit. A nejenže to povede, ono to i vede, viz např:
"the FY 2017 President’s Budget addition of 31 F-35C aircraft brings the DoN much closer to stated inventory"
takže Tebou postovaný materiál naopak vyvrací to, co tvrdíš, protože evidentně námořnictvo kupuje VÍCE F35, než původně počítalo...

avatar
WaseK Datum: 24.11.2016 Čas: 21:55

Zdravim diskutujici, cetl nekdo z vas porovnani letadel z Australie? Je to 69 strankovy dokument, takze je to na par bezesnych veceru. Ale F-35 tam financne nevychazi vubec nejlepe, mozna i z duvodu, ktere tu byly jiz zmineny.

http://www.google.cz/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwiP5ebeosLQAhXTJSwKHVelCOEQFggnMAE&url=http%3A%2F%2Fwww.aph.gov.au%2FDocumentStore.ashx%3Fid%3Dcafb27be-b52e-4614-aa64-f2782942aeca%26subId%3D407837&usg=AFQjCNGTvHTVDOE2FwtB6zjaSqJDSs7zPg&bvm=bv.139782543,d.bGg

avatar
semtam Datum: 24.11.2016 Čas: 20:47

Shania

Super Hornety RAAF pořídila jakožto záruku obrany vzdušného prostoru do úplného uvedení do provozu letadel F-35. Nikde není dáno, že SH bude stažen ze služby, až dosáhnou F-35 své plné operační schopnosti.

Growler v počtu 12 kusů dosáhne počáteční operační schopnosti až v roce 2018.

Byli by Australani nadmíru hloupý, kdyby pořizovali nové SH, které dosáhli finální operační schopnosti v roce 2012, aby je následně po roce 2023 vyřadili. Na rok 2023 je plánováno plné operační schopnosti všech 72 objednaných F-35, které by měli proudit do Austrálie dle plánu od roku 2018. Tudíž od stejného roku, kdy Growler dosáhne počáteční operační schopnosti.

Navíc RAAF nikde výslovně neuvádí, že F-35 bude nahrazovat SH, zmiňuje jen a pouze F/A-18A/B.

Ano USN si stěžuje na nedostatečný počet SH. Jenže k nadměrnému opotřebení by docházelo až při bojových úkolech, nikoli v mírovém provozu, to se "jen" snižují možné operační schopnosti.

Na provoz SH či jiných strojů se díváte moc optikou (snad) platící pro F-35. I kdyby v budoucnu létalo třeba jen vámi zmíněných 100 SH, tak nákladnost provozu nemusí nijak dramaticky růst. Viz. Gripen v současné době je v operačním provozu cca 166 strojů a přesto nemá konkurenci v provozních nákladech.

avatar
Gorn Datum: 24.11.2016 Čas: 19:28

logik: zemětřesení v Japonsku, vážně? Co je to za... Vy se to ani nesnažíte pochopit co? Hlavně že plácáte pitomosti. Škrty z jakéhokoliv důvodu jsou obecně platnou hrozbou pro jakýkoliv projekt, k čemuž jsem Vám uvedl příklad. Tedy V-Tower se nedostaví v plném rozsahu a nedosáhne očekávaných výsledků (ať už je cílem investiční skupiny cokoliv, nevím ani co V-Tower, prokazuji že tvrzení je obecně platné) protože historicky se u projektů s problémy (zdržení, zemětřesení, předražení, to je jedno) často šahá ke škrtům, které tyto projekty nakonec zničí.

A testy Zumwaltu se neoháním, ale zato si dovolím Vás opět upozornit že je to loď a tudíž srovnávat délku testování s letadlem v absolutních číslech je naprostá pitomost.

A nic nenasvědčuje tomu že by škrty u F-35 měli být? Vynechejme to že plnění plánu není zrovna silnou stránkou a rovnou k věci: https://drive.google.com/viewerng/viewer?url=http://ec.militarytimes.com/static/pdfs/2016-Annual-Aviation-Report.pdf

"The Air Force has insufficient resources to maintain the FY2016 NDAA mandated number of fighter aircraft (1900) beyond the 2017-2021 FYDP. At the current resource levels, projected aircraft service life divestiture outpaces procurement. This will substantially drop the total number of combat coded fighters and fighter squadrons through the 2022-2026FYDP. The inventory drop will continue until it reaches its lowest level in 2031."

Takže Pentagon vydal zprávu, která jasně říká že bude mít problémy s financováním. A tady máme článek kde se opakovaně objevuje nápad škrtat v počtu F-35 - http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/strike/2015/10/21/mccain-f35-reduce-total-buy/74350928/

A tímto se loučím, buď to pochopíte, nebo prostě nechcete

avatar
logik Datum: 24.11.2016 Čas: 17:27

Gorn: chcete říci, že Zumwalt je jednodušší, než F35? Pokud ne, tak to, že byl testován výrazně méně hodin znamená, že ve stejném stavu projektu byl prostě protestován výrazně méně a tedy se u něj daleko spíše dají čekat "překvapení". Proto to srovnání prostě není na místě - a proto se ohánět tím, že Zumwalt se v testech choval slušně je mimo. Protože Zumwalt ve skutečnosti byl testován jen velmi málo a zátěž, ve které se teď na cvičeních ukazuje, že F35 je dobré éro, na Zumwalt teprve čeká.

Stejně jako není na místě argumentovat tím, že u Zumwaltu byly škrty, takže mohou být u F35, protože u Zumwaltu bylo škrtáno v daleko ranější fázi projektu, než je teď F35. Je to tedy úplně jiný případ, který má společné jen to, že to je vojenský a že to je projekt.

--

A ano, někdy jsou škrty. U F35 ale ni nenasvědčuje tomu, že by u ní měli škrty být. Obzvláště když posledních řádově deset let projektu se velmi dobře daří "plnit plán" a cena za letadla je očekávaná (což se např. o Zumwaltu rozhodně říci nedá). Takže Vaše argumentace je asi podobná, jako kdybyste říkal, že nedostaví v Praze V-Tower, protože může přijít zemětřesení. A že v Japonsku teď nedávno zemětřesení bylo, takže je to pravděpodobné. Ano, jistě, máte pravdu v tom, že zemětřesení přijít může...

avatar
Gorn Datum: 24.11.2016 Čas: 17:05

logik: Ježiši já jsem to uvedl jako příklad špatného vedení projektu od dobrého stroje až po zbytečný stroj (fakt to nechci přepisovat) tak nechápu co tady blázníte se srovnáváním. Používejte logiku, nemůžete přeci vážně argumentovat tím kolik hodin se testuje jeden stroj a kolik druhý, když to první je letadlo a to druhé loď.

Specialně pro Vás to zjednoduším- v USA (stejně jako jinde na světě) se slibné projekty občas dostanou do potíží a následkem škrtů je výsledek poněkud pochybné kvality. A na základě toho že u F-35 nějaké potíže existují se domnívám že může dojít ke škrtům, díky čemuž nebude F-35 taková jakou ji má LM na papíře.

F-35 se takovým škrtům nevyhne jen protože má být pateří USAF a několika dalších letectev. Aktuálně je to sice plán, ale plány se mění, což lze dokázat třeba na příkladu F-22 a F-111. Čímž ty letouny nesrovnávám, ani neříkám že je na vývoji atd. cokoliv společného. Jen říkám že plán je sice hezká věc, ale občas nejsou peníze, čas, dostatečně rychlá řešení atd. atd. prostě se může spousta věcí změnit a pro Kanadu je tudíž F-35 prostě aktuálně příliš nejistá koupě

avatar
Arassuil Datum: 24.11.2016 Čas: 14:53

Shania: Zbývá už jen doufat, aby se za pár dní neobjevila informace, že cenu 90-95 milionu za kus jim zase vnutil Pentagon, aby to dobře vypadalo... Pokud tomu tak není, tak je to vcelku povzbudivá zpráva. Třeba si v roce 2050 budeme moci dovolit nějaké olétané z druhé ruky. B-)

avatar
Shania Datum: 24.11.2016 Čas: 14:17

A máme tu detaily k LRIP 10, kde cena F-35 A s motorem bude mezi 90-95 mil usd... LRIP 9 byl 107 mil s motorem. Po problemech s vyjednavaním LRIP 9, zase ta částka 85 mil s motorem pro další bloky vypada realněji.

LRIP 10 - 7,2 miliard - 90 strojů
LRIP 9 - 6,1 miliard - 57 strojů

7,2 miliard je strop, který by neměl být překročen, ale může být nižší.
Otazka je taky jestli long lead platby v hodnotě 920 milionu se do toho počítají, nebo jsou vedeny zvlášť. Pokud jsou v těch 7,2 miliardách, tak cena F-35A s motorem je 90,2 milionu.

Tyto stroje budou dodány v 2020.


DOD Contracts for Nov. 23, 2016
http://www.defense.gov/News/Contracts/Contract-View/Article/1012500

Lockheed Martin Corp., Lockheed Martin Aeronautics Co., Fort Worth, Texas, is being awarded a $7,189,297,142 undefinitized not-to-exceed modification to the previously awarded low-rate initial production Lot 10 F-35 Lightning II advance acquisition contract (N00019-15-C-0003). This modification provides for the procurement of 90 aircraft, comprised of 76 F-35A aircraft for the Air Force (44), non-U.S. Department of Defense (DoD) participants (16), and Foreign Military Sales (FMS) customers (16); 12 F-35B aircraft for the Marine Corps (9), and non-U.S. DoD participants (3); and two F-35C aircraft for the Navy. In addition, this modification provides for diminishing manufacturing and material shortages redesign and management; non-recurring engineering, changes to correct deficiencies resulting from concurrency between systems development and demonstration and production; and unique requirements for non-U.S. participants and FMS customers. Work will be performed in Fort Worth, Texas (30 percent); El Segundo, California (25 percent); Warton, United Kingdom (20 percent); Orlando, Florida (10 percent); Nashua, New Hampshire (5 percent); Nagoya, Japan (5 percent); and Baltimore, Maryland (5 percent), and is expected to be completed in March 2020. Fiscal 2016 aircraft procurement (Navy/Marine Corps and Air Force); and non-U.S. DoD participant and FMS funding in the amount of $1,280,306,832 are being obligated on this award, none of which will expire at the end of the current fiscal year. This contract combines purchases for the Air Force ($3,397,703,267; 47.3%); Navy ($1,005,133,523; 13.9%); non-DoD participants ($1,507,557,938; 21.0%); and FMS customers ($1,278,902,414; 17.8%). The Naval Air Systems Command, Patuxent River, Maryland, is the contracting activity.

A nebo

https://www.bloomberg.com/news/articles/2016-11-23/pentagon-advances-1-3-billion-to-lockheed-for-biggest-f-35-job

avatar
KOLT Datum: 24.11.2016 Čas: 14:00

Jůů, a v čem je ta aktuální F-35 o tolik horší než zavedená éra? Že má teprve IOC? No to je ale překvápko u nového letadla. Takový Gripen E/F nemá ještě ani to a už se vesele nabízí v tendrech, stejně tak F-15 Silent Eagle. Takže Brazilci jsou úplní pitomci, protože si koupili letadlo, které vlastně ještě ani nelétá.

avatar
jj284b Datum: 24.11.2016 Čas: 13:45

Gorn: na to ze podla vas F-35 nema na 4gen stroje, si F-15E natrela na chlieb v poslednych cviceniach priam ukazkovo... ak je nieco smiesne, je to prave vase tvrdenie..

avatar
logik Datum: 24.11.2016 Čas: 13:37

Gorn: a parallela s Zumwaltem je totálně mimo. Když Zumwalt dosáhl IOC, tak se již dávno vědělo, že jich postavěj jen pár. Zatímco když F35 dosáhla IOC, tak je to furt stroj, kterej má být páteří letectev všech tří složek amerických ozbrojených sil.

A v okamžiku, kdy Zumwalt dosáhl IOC, tak byl otestovanej řádově méně hodin, než F35. Srovnávat to je totální nesmysl.

Stejnětak schopnosti Zumwaltu oproti starejm strojům není zdaleka taková revoluce a zlepšení schopností oproti Burkám. Spíše přidává schopnosti nové, které ale nejsou tak žádané, než aby vylepšoval klíčové schopnosti starších typů torpédoborců. V tom je to inovace naprosto odlišného typu a s F35 je to blbost srovnávat.

avatar
logik Datum: 24.11.2016 Čas: 13:22

Gorn: a které moderní éro při testech teda nemělo takto vážné problémy, když se podle Tebe bezpečnost zlepšila? EF? spadl. Superhornet - zničenej při statickym testu. Strike eagly měli během prvních let po uvedení několik nehod.

Proč jen ta totálně problematická F35 zatím nespadla? A jestli je to opravdu takovým zlepšením bezpečnosti letadla pro piloty, oproti předchozí generaci, tak nestojí to náhodou za případné zvýšené náklady?

A naopak - pokud opravdu u F35 jsou dány daleko přísnější bezpečnostní limity, takže se zatím nestal žádný vážný incident (což je u vývoje vojenského éra jak jsem ukázal výjimka) - než u starších ér, tak není to důvod pro to, aby vývoj stál více, popř. byl pomalejší?
I když on, jak ukázal Shania, vlastně pomalejší vůbec není....

A když u F4 nevadí, že pro IOC neměla kanón, protože to nebylo požadováno, proč je problém s tím, když F35 šla do IOC se schopnostmi dle plánu? Rafale je také průšvihové éro, když po IOC mělo jen AA schopnosti?

Prostě vyčítáš F35 věci, které byly standardem i u ostatních, dnes zavedených, typů.

arr