Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Výhra rozumu nebo hlouposti? Kanada nechce stíhačky F-35

Datum přidání 22.10.2015    Rubrika rubrika: Události     komentáře 82 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Novým kanadským premiérem bude po devítileté nadvládě konzervativců šéf liberálů Justin Trudeau. Jeho dosud opoziční strana ovládla volby a získala většinu křesel v dolní komoře parlamentu. Trudeau až do samého konce předvolební kampaně zdůrazňoval, že v případě vítězství liberálů Kanada odstoupí od nákupu stíhaček F-35 Lightning II.

CF-18 Hornet

Foto: Kanadské CF-18 Hornet; větší foto / Public domain

 

Kanadské skandály s cenou F-35

Hlavní sílu Kanadského královského letectva RCAF (Royal Canadian Air Force) představuje 98 jednomístných stíhaček CF-18A (kanadské vojenské označení CF-188A) a 40 dvoumístných CF-18B (CF-188B). Všechny letadla CF-18A/B Kanada získala mezi roky 1982 až 1988.


Životnost letadel CF-18A končí v letech 2017 až 2023, po této době je třeba letadla vyřadit nebo provést generální opravu. Již po roce 2000 se začalo v Kanadě mluvit o nástupci stíhačky CF-18. Mezi uchazeči byli Lockheed Martin F-35 Lightning II, Eurofighter Typhoon, Saab JAS 39 Gripen, Dassault Rafale a Boeing F/A-18E/F Super Hornet.


V roce 2010 se konzervativní vláda premiéra Stephena Harpera rozhodla nakoupit 65 stíhaček F-35A Lightning II. Vláda na program vyčlenila 16 miliard kanadských dolarů (včetně veškerého příslušenství a provozních nákladů po celou dobu životnosti).


V roce 2011 rozpočtová komise kanadského parlamentu tvrdě kritizovala neprůhlednost tendru a nerealistickou cenu programu kanadských F-35. Média začala obviňovat konzervativní vládu ze lží. Vláda pak v roce 2012 zvýšila cenu za nákup a provoz letounů (30 let) na 45,7 miliardy kanadských dolarů (!), tedy téměř na trojnásobek.


Podle některých kanadských organizací (Rideau Institute, Canadian Centre for Policy Alternatives) však skutečné náklady dosáhnou 56 miliard až 126 miliard kanadských dolarů. Vysoké provozní náklady F-35 tak mohou výrazně omezit další modernizační projekty kanadské armády.


Problém byl i s dodržením termínů dodávek. První letadla Lockheed Martin slíbil dodat Kanadě v roce 2016, později však byla první dodávka odložená až na rok 2018.


Kanadský průmysl k projektu F-35 přistoupil již v roce 1997. Mezi roky 2002 až 2012 kanadské firmy dodaly pro program F-35 zboží a služby v hodnotě 490 milionů dolarů. Mezi roky 2013 až 2023 očekávají kanadské firmy zakázky v hodnotě 1,1 miliardy dolarů.


Celkově mohou kanadské firmy zapojené do projektu F-35 získat zakázky údajně až v hodnotě 9,9 miliard dolarů. Avšak při předpokládaném (téměř jistém) odstoupení Kanady od programu F-35 se stane role kanadských firem v projektu nejistá.

 

Foto: Klamání tělem. F-35 je především určen k úderům na pozemní cíle. Na fotografii dvojice pum JDAM a dvojcie střel vzduch-vzduch AMRAAM; větší foto / Lockheed MartinFoto: F-35 je především určen k úderům na pozemní cíle. Na fotografii dvojice pum JDAM a dvojcie střel vzduch-vzduch AMRAAM; větší foto / Lockheed Martin


F-35 ve středu politického boje

Nákup stíhaček F-35 se v Kanadě stal vysoce politickou otázkou a součástí politického předvolebního boje.


Nákup F-35 podporují kanadští konzervativci, proti jsou výherci současných voleb - liberálové. Rozdílný přístup v nákupu letadel je jedním z největších ideových rozdílů mezí oběma kanadskými politickými bloky.


"Konzervativní vláda vlastně nikdy neospravedlnila nebo nevysvětlila, proč si myslí, že Kanada potřebuje stíhačku páté generace. Prostě o tom mluvili, jako by to byla samozřejmost. Bylo jasné, a viděli jsme to během celého dlouhého procesu, že jsou mimořádně, někteří by mohli říkat bezdůvodně nebo nezdravě, spojeni s letounem F-35,” uvedl 28. záři na tiskové konferenci Trudeau.


V 88 stránkovém volebním programu liberální strany se píše, že “investice do Královského kanadského námořnictva má nejvyšší prioritu. Nákupem cenově dostupné alternativy k F-35 můžeme investovat do posílení flotily našeho námořnictva.” Námořnictvo má dle liberálů za ušetřené peníze nakoupit nové ledoborce, pátrací/záchranné lodě a letadla a nová válečná plavidla.


Trudeau je rozhodnutý zrušit nákup stíhaček F-35 a vypsat nové otevřené výběrové řízení. Podle Trudeau je úkolem kanadského letectva střežit vzdušný prostor Severní Ameriky, nikoliv provádět stealth údery na pozemní cíle, což je primární doménou F-35.


“Nebudeme kupovat stealth stíhací bombardér F-35. Okamžitě zahájíme otevřenou a transparentní soutěž s cílem nahradit CF-18. Hlavním posláním našich stíhacích letadel je ochrana Severní Ameriky, nikoliv schopnost stealth prvního úderu. Snížíme rozpočet pro výměnu CF-18 a nakoupíme jednu z mnoha levnějších alternativ, které lépe odpovídají potřebám obrany Kanady,” dočteme se na stránkách kanadské liberální strany.

 

Video: Humorné kanadské video propagující F/A-18E/F. Video je soukromou akcí společnosti RaceRocks. / YouTube


Kanada hledá letadlo s dlouhým doletem

V Kanadě je velmi aktivní firma Boeing, která pro kanadské letectvo nabízí modernizované stroje F/A-18E/F Super Hornet. Boeing dokáže udržet výrobní linku F/A-18E/F do konce roku 2016. Pokud však Boeing nenajde pro F/A-18E/F dalšího zákazníka, bude ji muset uzavřít.


Ve prospěch F/A-18E/F Super Hornet hraje přímá příbuznost s CF-18. Výhodou pro kanadské letectvo, v případě pořízení F/A-18E/F, jsou podobné postupy údržby, výcvik, avionika letadel a zejména snadný přechod pilotů na nový letoun. Největší výhodou F/A-18E/F oproti F-35 je ale více než o polovinu menší cena.


Původní stíhačky CF-18 však nevynikají dlouhým doletem, což bylo kritizováno již při nákupu v 80. letech. Dolet bojových letadel (případně výdrž ve vzduchu) je pro Kanadu naprosto klíčovým parametrem.


Kanada je obrovská země s velmi řídkým stupněm osídlení. Letectvo musí z omezeného počtu základen hlídat obrovské území. Země javorového listu se rovněž pyšní nejdelším pobřežím na světě a obrovským pustým a po zemi nedostupným arktickým územím.

 

Konformní palivové nádrže CFT o objemu 1600 litrů jsou umístěny na horní spojnici mezi křídlem a trupem. Palivo v nádržích prodlužuje dolet stíhačky Super Hornet o 480 kmFoto: Technologický demonstrátor stíhačky F/A-18E/F s konformními nádržemi. Konformní palivové nádrže o objemu 1600 litrů jsou umístěny na horní spojnici mezi křídlem a trupem. Palivo v nádržích prodlužuje dolet stíhačky Super Hornet o 480 km; větší foto / Boeing


Kanada navíc leží na spojnici USA-Rusko, ve které se očekával během studené války střet pomocí strategických bombardérů a mezikontinentálních balistických střel ICBM (Inter-Continental Ballistic Missile). Ostatně zachycování ruských bombardérů kanadskými letouny není v poslední době nic výjimečného.


Porovnávat dolet jednotlivých letounů je velmi ošidné, protože výrobci dolet posuzují v závislosti na unikátní konfiguraci (zbraně, přídavné nádrže) a typu mise. Pro názornost si však můžeme uvést hrubou přeletovou vzdálenost, jedná se o konfiguraci s přídávanými nádržemi, při zachování schopností nést určitou výzbroj


F/A-18E/F s pěti přídavnými nádržemi uletí 3330 km, Eurofighter Typhoon s třemi přídavnými nádržemi 3790 km a Dassault Rafale 3700 km. U F-35 je dolet bez externích přídavných nádrží 2200 km. Většinu misí poletí F-35 bez externích nádrží, aby se nedegradovaly vlastnosti stealth. Externí nádrže F-35 dokáže v budoucnu použít, jejich vliv na dolet F-35 však není veřejnosti znám


F/A-18E/F navíc umí pomocí speciálních palivových nádrží poskytnout palivo dalším stíhačkám F/A-18E/F. Letoun tedy funguje jako rychlý vzdušný tanker, při zachování schopnosti plnit bojové úkoly. Boeing Kanadě rovněž nabízí letadlo elektronického boje EA-18G Growler, které dokáže konkurovat pokročilým systémům elektronického boje stíhaček F-35.

 

Foto: Rafale má v Kanadě velké šance. / Dassault AviationFoto: Rafale má v Kanadě velké šancevětší fotka / Dassault Aviation


Samozřejmě zůstává skutečnost, že F-35 vyniká nad konkurencí konstrukcí stealth, nejen radarovou, ale třeba také v oblastí potlačování elektromagnetického vyzařování, což je klíčové pro oblast elektronického boje. Účinnost a opodstatněni stealth je však horkým tématem, vzhledem k rozvoji moderních senzorů, jako jsou multifrekvenční radary nebo infračervené senzory.


O kanadský trh se jistě poperou všichni západní výrobci stíhacích letadel, tedy kromě Lockheed Martin. Nová vláda sice nemůže Lockheedu zamezit předložení nabídky, ale dala jasně najevo, že F-35 není ani v budoucnu kandidátem pro kanadské letectvo.


Své stíhací letadla Rafale v Kanadě aktivně propagují Francouzi, a to především díky dobrým historickým, politickým, ekonomickým a společenským vztahům. V neprospěch stíhačky Rafale však hovoří velká cena (kolem 100 milionů dolarů), Francie však Kanadě jistě nabídne bohatou průmyslovou a ekonomickou spolupráci.


Nakonec, kanadské rozhodnutí může další země přimět položit si otázky o svém setrvání v programu F-35.  Řada zemí využije F-35 především k ochraně vzdušného prostoru a je na zvážení, zda je primárně bitevní F-35 pro ně nejlepší volbou.

 

Zdroj: Foxtroth Alpha

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 27.10.2015 Čas: 22:39

Sgt Murphy: z F16 si na zadek fakt nesednu. USAF nekoupí jediný stroj, dokonce nebude ani na tento standart modernizovat svoje stroje... zajimave vid, kdyz je budou provozovat jeste dlouho.

Tyler se kvuli tomu nedavno rozčiloval:)

Ale podívejme se na poslední prodej 18 F16 pro Irak

The planes are going to cost $3 billion (extra spares and services could drive the total cost to $4.2 billion). That base price, without the options, works out to more than $165 million a plane


Jistě že se na simulátorech trénuje už dlouho, ale u F35 v na simulátorech stráví víc času než u starších typů. Prosím kde píšu, že simulátory nahradí všechny letové hodiny určené na trening?

Kolik letadel 4++ má zabudovaný REB? Rafale,... o Spekře ale víme pěkný prd. Většina ostatních musí mít POD pro vlastní obranu. Bez podpory dedikované REB letadla si ani neškrtnou. Vlastnosti REB F35 jsou úplně někde jinde.

PVO: F35 je přímo navržena pro překonávání a ničení PVO, takže zcela jistě může letět tam kam 4++ nemužou.

Náklady: toho jsme si vědom, ale nějak tu nevídím ty třikrát nižší náklady, nebo dokonce 2 nižší... a nemáme tam započítanou spoustu jiných nákladů které v 20-30 roce vzniknou.

A pořád čekám na zdroj, jak je provoz superhornetů levnější jak provoz F16.

avatar
Sgt Murphy Datum: 27.10.2015 Čas: 16:11

Shania, z článkov ktoré dnes vyšli ohľadom F-35 na AN si si musel zrejme sadnúť na zadok ;) viz. nákupné a ročné náklady jedného stroja F-35 sa vyrovnajú dvom najmodernejším F-16 pri takom istom počte letových hodín, mimoriadne drahá prevádzka atď.

Myslíš si, že dnes piloti stíhačiek okrem F-35 netrénujú na simulátoroch? Samozrejme výcvik sa len simulátorom nahradiť nedá, už vôbec nie na klasickom pc v nejakom flying simulator.

Lietadlá 4++ generácie nebudú môcť operovať v priestore s kvalitnou PVO? Daj mi na to vysvetlenie. Radarové systémy a systémy rušenia sú na úrovni lietadiel 5. generácie, takže kde nepoletí 4++ nepoletí žiadne iné lietadlo. Ten stealth v priestore s kvalitnou PVO dnes moc neznamená.

Tvoje výpočty majú jednu závažnú chybu. Jednak prvotné náklady sú vysoké kvôli vybudovaniu pozemného zázemia pre nové stíhačky, teda na ďalšie roky sa cena nebude násobiť tou istou cenou (ktoré mimochodom musí by pre F-35 omnoho rozsiahlejšie keďže tá stíhačka je oveľa sofistikovanejšia). Náhradné diely, výcvik pilotov a personálu, servis, letové hodiny - všetko toto je u lietadla 5. generácie nákladnejšie než u lietadiel generácie štvrtej/ pokročilej štvrtej. Navyše kanada F-18 už vlastní a s F-18 SH sú si veľmi podobné lietadlá (teda aj výcvik, servis atď víde oveľa menej než prechod na nové lietadlo).

avatar
Shania Datum: 26.10.2015 Čas: 20:55

Sgt Murphy:
Výcvik nemusí být nutně dražší, možná na začatu budou vyšší investice do silmulátorů, ale pak tyhle simulátory nahradí velkou část letových hodin...Nemluvě o tom, že piloti můžou trenovat určite věci i na klasických PC .

Roční provoz F35 díky tomu vyjde stejně jako F16. Nevidím realně, že by provoz F16 byl dražší než F18 E/F.

Provoz growleru je dalo drazsi nez SH a pody jsou drahe (desitky milionu)

No máš pravdu, teď je rok 2015, než by došlo k nákupu, tak by to bylo tak 2018-2020. Takže teoreticky životnost letadel do roku 2040 + extra 10 let, pokud si zaplatí prodloužení + modernizace. Otázka je, jestli ty letadla v té době k něčemu budou, když už teď 4++ je neschopná operovat v prostoru s kvalitní PVO. Rusům stačí pár lodí s moderní IADS a mají zajištěnou velkou oblast na severu Kanady do které se SH nedostanou.

avatar
Shania Datum: 26.10.2015 Čas: 20:47

Sgt Murphy: jabka a hrusky:) ale jo, budem pocitat
Australii tedy stojí nákup a podpora 1 letadla na 10 let asi 200 mil usd.
64 letadel by je stalo 12 miliard na 10 let (jen ta podpora 8.6 miliard, pokud počítam 65 mil za kus)
za 20 let 24 miliard (17 miliard)
za 30 let 36 (25,6 miliard) + si k tomu dopočítej modernizace a prodloužení životnosti...

Takže Australie zaplatí za 30 let víc jak 30 miliard v dnesnich usd (kontrakt byl v roce 2007).

56 mil kanadských dolaru je 43 mil usd. Uz to není takový rozdíl vid.

No a teď to nejdůležitější, v tech 46 milionech je vse nákladů na provoz!
Australie v té ceně nemá provoz započítaný... podpora znamená buh ví co, možná i náhradní díly, ale urcite ne palivo, personal a další věci které za 30 let provozu hodí pěknou pálku.

Takže možná levnější SH bude, na 10 let, na 30 už těžko, navíc by jim nestačilo koupit jen 64 strojů. Chybí ti tam Growlery.
Takže bohužel nevidím tu velkou úsporu. V ceně nemáš i potřebné modernizace, které F35 v ceně má.

avatar
Sgt Murphy Datum: 26.10.2015 Čas: 19:23

Už ti to píšem niekoľký krát, zober do ruky kalkulačku, prepočítaj za koľko kupovala SH austrália (24 lietadiel, výcvik, 10 ročná podpora za 4,6 mld USD), koľko by to vyšlo asi pre Kanadu (65 lietadiel, výcvik, 10 ročná podpora za povedzme 13 mld USD ). To je oproti tým gigantickým cenám (56 miliárd kanadských dolárov, minimálne) obrovská úspora. Je jedno koľko asi 1 SH alebo F-35 stojí, cena celkového nákupu je až príliš obrovská.

avatar
Sgt Murphy Datum: 26.10.2015 Čas: 19:08

Shania, je irelevantné koľko stojí alebo bude stáť F-18 SH a F-35 v cene počas FRP, jedno je isté, že za cenu 65 F-35, výcvik pilotov a podporu na 30 rokov zaplatia minimálne trojnásobok čo za cenu SH (lepší prípad). Navyše nevidím dôvod aby o 10 rokov hľadali pre SH náhradu.

avatar
Shania Datum: 26.10.2015 Čas: 18:48

Sgt Murphy: doufam ze chapes, ze by nedostali 64 stroju hned, ale v prubehu delsi doby.. Takze i kdyz za par LRIP stroju zaplati vic, nebudou stejne platit za vsechny.
Kanadský plán mít stroje v 2016 by vyžadovala to, aby podnikli aktivní kroky a stroje objednali, což se nestalo. Mimochodem cena v blízké budoucnosti: An F-35A purchased in 2018 and delivered in 2020 will be $85 million, which is the equivalent of $75 million in today’s dollars.

V aktualni situaci nikoho nezajima kolik stoji SH nebo F35 ted. Kanada bud zustane v programu F35 a cenu budou mít podle toho jak se dohodli.

Nebo Kanada zamitne F35, budou muset vyhlasit verejnou soutez, potrva roky nez se vyhodnoti vítez. Jediné ceho dosahnou je, ze cena F35 pujde dolu a konkurence nahoru...

V 2013 stál USN SH $62 milionu, od té doby je USN nekoupily, takže přesnější cenu nemáme. V té době se výraběli tři stroje měsíčně, teď dva.
Takže jestli si myslíš, že SH s pody a droptanky a dalším nutným vybavením nakoupí za stejné peníze, tak ja o tom dost pochybuju.

Ty letadla budou stát dost podobně. Náklady na provoz víc SH a Growleru a personal budou u této kombinace vetsi nez u F35, s daleko mensimi schopnostmi. A okolo 2030 - 35 budou koukat po nových strojich, s F35 vydrzi do roku 2050.

avatar
Sgt Murphy Datum: 26.10.2015 Čas: 17:49

Aj ak by sa cena F-35 o niekoľko rokov vyrovnala cene Advanced SH, náklady na výcvik pilotov a podporu počas životnosti toho lietadla sú oproti 4th gen nesmierne nákladné.

avatar
Sgt Murphy Datum: 26.10.2015 Čas: 17:46

Shania, jediný kto tu motá ceny dokopy si ty. Austrália kupovala 24 SH za 4,6 miliardy US dolárov (6 miliárd Austrálskych dolárov), plus výcvik, plus podpora na 10 rokov. Prepočítaj si sám koľko bude stáť nákup F-35, za jedno lietadlo sa niekoľkonásobne prepočítajú. Ty uvádzaš ceny F-35 len draky bez motorov, bez výcviku a bez podpory. Ťaháš tu ceny koľko bude stáť F-35 o 5-10 rokov, ale nás zaujíma koľko by Kanadu vyšlo lietadlo dnes a to je 98 US miliárd bez motoru (16 miliárd motor). Prvé lietadlo malo byť Kanade dodané 2016, dodávky sa odložili o dva roky neskôr a prvé stoje im majú prísť 2018.

Neviem od kadiaľ ťaháš to nezmyslené info, prekopirovávať mi ho tu nemusíš. ale sú to pekné bludy.

avatar
Shania Datum: 26.10.2015 Čas: 17:33

Sgt Murphy: navíc ty odhady za provoz jsou jen odhady.. KDyby ti někdo ukázal, kolik budem platit za 30 let provozu Gripenů.... Nikdy predtim se tohle nepocitalo. Pro media je tohle vleke tema, skoro nikdo timu nerozumi, ale litaji v tom miliardy, tak se to dobre kritizuje.


Za poslednich 5 let nedoslo navýseni ceny programu F35, vse se jim dari tak jak to meli naplanovano. ceny jak za vyrobu, tak za provoz jdou dolu.

Vzdy když se zavadí nové letadlo do služby, ceny jsou na počátku vysoké, pak se sníží tím jak je dostatek letadel ve službě, vychytají se mouchy a personal se s nim nauci pracovat. Ke konci životnosti zase náklady stoupaji.

avatar
Shania Datum: 26.10.2015 Čas: 17:25

Sgt Murphy: motas ty ceny dohromady... 126miliard je stejně nesmyslná částka jako jeden bilion s kterým media mávají v US.

Motas cenu za nakup, celkovou cenu za provoz a pak cenu kdy pujde ekonomika do kopru...

cena za celkový provoz se zvedla o 10 miliard
In 2012, KPMG produced an estimate for Ottawa that forecast the 30-year cost of owning and operating 65 F-35s would total $45.8-billion

Institute, he said the full bill for buying, operating and maintaining the planes is at least $56-billion and not the $45.8

126 miliard je nejhorší možný scánář a přišli na něj buhví jak..

http://www.theglobeandmail.com/news/politics/f-35-costs-could-double-over-programs-life-expert-says/article18325378/

Zivotnost CF-18 nekonci, protoze byli nuceni jim prodlouzit zivotnost.

Dale, pokud zrusi F35, budou muset zahajit novou verejnou soutez, ktera se potáhne par let, v té době bude linka SH už nejspíš zavřená... a s největší pravděpodobností to stejně F35 zase vyhraje.

A s nákupem F35 se stejně počíta az někdy po roce 2020.

Tady mas ceny za nákup stroju a vybavení, ne za provoz:

Israel paid $2.7 billion for 19 LRIP F-35's. Aussies paid $6 billion for 24 Super Hornets. Turkey ordered 100 F-35's for $12 billion. LRIP as well.

avatar
Sgt Murphy Datum: 26.10.2015 Čas: 16:50

Shania, F-35 je určite super lietadlo, tu ti to nikto neberie. Všetci poznáme jeho kvalít.

Mýliš si pojem dokončený projekt a modernizačný potenciál stíhačky – ten je pre F-35 síce veľký, ale zbraňové systémy budú funkčné 2017 a datalink použiteľný 2018, ale aj to by sa dalo prestáť. Strojom CF-18 sa životnosť končí 2017. Prvé dodávky F-35 majú pre Kanadu začať 2018. Aj to by sa dalo prestáť, aj keď celý rok budú čakať bez náhrady za vyradené stroje za nové.

Avšak, spadni z späť z neba neba a ujasni si fakty. Na náhradu stíhačiek CF-18 bolo vyčlenených 16 miliárd kanadských dolárov – za túto cenu mali dostať 65 stíhačiek F-35, čo je už menej než počet stíhačiek ktoré majú nahradiť. Táto cena sa postupne zvýšila na skoro trojnásobok a nie je konečná, zo 16 na minimálne 46-56 až 126 miliárd (!!!) Uisťujem ťa, že za tú cenu budú dvojnásobok stíhačiek Advanced SH plus Growlery plus im zvýšia financie na ďalšie modernizačné programy. Predpokladajú že sa im vráti 10 miliárd čo je oproti konečnej cene nákupu zanedbateľná čiastka.

Pre porovnanie, jedna lietadlová loď triedy Gerald R. Ford stojí 13,73 miliardy kanadských dolárov. To sú tie peniaze ktoré majú ísť na modernizačné plány námorníctva a nie len do programu F-35. Takže z toho podľa teba neexistujúceho námorníctva by za tých 100 miliárd vybudovali celkom veľkú flotilu, možno aj dve.

Stačia tieto dôvody, aby sa projekt nákupu F-35 prehodnotil?!

Stíhačky 4. generácie a 4. pokročilej generácie sa na nebi budú držať ešte veľmi dlho. USA (F-18 SH, F-15), Austrália (F-18 SH), Nemecko, Británia, Taliansko, Španielsko (Eurofighter), Francúzsko (Rafale), Švédsko, Brazília (Gripen), Rusko (Su-30,33,35, Mig-29,31,35), tieto stroje len tak rýchlo nenahradia. Rusko nemá isté či Pak Fa do výzbroje úspešne zavedie a osobne ten stíhač za 5. generáciu nepovažujem (to by sa musela považovať za 5. gen aj Silen Eagle). Čína je s 5. gen len v plienkach, ak ich vôbec do výzbroje dostanú a ešte dlho sa ich AF budú opierať o 4 gen.

F-18 SH bude lietať u USN pokiaľ nebudú nahradené stíhačkou 6. generácie. Taktiež Austrália kupovala kvôli odkladom v programe F-35 nové stíhačky. A F-35 v ich vzdušných silách nenahrádza nové SH, ale staré Hornety. Being ich bude podporovať po celú ich životnosť.

avatar
Shania Datum: 26.10.2015 Čas: 16:25

Sgt Murphy: a jeste specialne pro tebe k cene SH

"First, it is important to note that all fiscal figures are in 2012 U.S. Dollars, to eliminate inflation and exchange-rate variances. The last reliable cost data for the F/A-18E is from 2013, as the U.S. has only procured the electronic warfare variant (EA-18G) since then. Congressional reporting stated each aircraft’s cost as $62 million, but this has increased since. Boeing has cut the Super Hornet’s production rate from three aircraft to two, and it is currently slated to cease production in 2017. Consequently, its flyaway cost could be as high as $72 million.

Moreover, the Super Hornet’s flyaway price does not include several essential elements, such as sensor pods and external fuel tanks. These are all considered basic equipment for even our current CF-18s and the average cost for a set is $6.9 million. Finally, Canada would incur a $6.1 million Foreign Military Sales (FMS) charge on each aircraft. Added together, the Super Hornet’s true cost is between $75 million and $85 million.


The F-35’s flyaway cost is estimated to be approximately $77 million for an aircraft delivered in or after 2020 (the price for the bulk of Canada’s purchases), not $175 million as claimed. There is high confidence in these figures. The Join Strike Fighter (JSF) program has met its acquisition cost targets for the past five years, according to U.S. Congress documentation. This is partly due to large economies of scale. In the next three years, as many F-35s will be produced as all of its competitors combined; or one aircraft every four days in 2018.

The F-35 is also not subject to the same secondary costs as the Super Hornet. It carries all of its sensors and fuel internally and does not require external pods. Finally, as a JSF Partner Nation, Canada is not subject to FMS fees. Thus a true apples-to-apples comparison sees the F-35 at around $77 million and the Super Hornet at $75 million to $85 million. Other alternatives have been cited for even higher costs. Accordingly, no significant acquisition savings can be found by selecting another aircraft."

http://news.nationalpost.com/full-comment/richard-shimooka-the-f-35-is-still-our-best-bet

//
Australia 4/14/2011 357.9 This case (number AT-P-GQY) was implemented for the sustainment of 24 F/A-18F aircraft in the amount of $357.9M.


The Program Office has a Foreign Military Sales (FMS) case with Australia for 24 F/A-18F aircraft.
This case (number SAF) was implemented for acquisition and initial support.

Australia 5/2/2007
Quantity 24 F/A-18F
Total Cost $M 2474.0

Av cost per unit $103 million

//"... Over the life of the [F-35] production, which will go out to 2023, we are expecting the average cost of our [F-35A] aircraft to be $90 million each...."
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=58&t=23043&p=307182&hilit=confident#p307182

avatar
Shania Datum: 26.10.2015 Čas: 15:06

A je zcela logické nevěřit tomu co o F35 píšu, takže tady dávám pro ty kdo mají zájem rozhovory s piloty (najdete jich zcela určitě mnohem víc).
Bohužel jsou buď placení LM nebo vládou...

Velmi informativní videa od test pilotů:
https://www.youtube.com/watch?v=DFZ0bbLIcQg

https://www.youtube.com/watch?v=ZZtcyaTi8c4

Asi mesic stare video, na konci koment k dogfigtu F16 vs F35 (vsimnet si ajk letadlo hlida AFSOC)
https://www.youtube.com/watch?v=9re9tJckTlk
Uk pilot
https://www.youtube.com/watch?v=8wJ_Ffi2KFE

Playlist 78 viide rozhovoru, atd

https://www.youtube.com/watch?v=wFUAFJGH0t0&list=PLRdq_3roJtlTSN9uXufkdYasF-rFcnzzu&index=4




Update on the F-35 Joint Strike Fighter Program
https://www.youtube.com/watch?v=hBhyxIgauWM#t=11

Je to dlouhe, ale informativní ke stavu F35, povšimněte si jací lidi podavají ty otazky (hlavně bývalá pilotka A-10 a ta ženská hned po ní), to je prostě tragedie.

Aktualne se řeší problem s katapultem, tedy on to problem neni, proste se snazi zvysit bezpecnost mensich a lehcich pilotu nad hodnoty ktere meli starsi letadla. Blogeri to ale opět rozebírají jako závažnou vadu.
SMSgt Mac to zase pěkně rozebral zde:
http://elementsofpower.blogspot.cz/2015/10/twisting-f-35-factoids-to-spread.html

avatar
Shania Datum: 26.10.2015 Čas: 14:24

Jo a v leteckém muzeu Kbely přibude Mig 29, nevím ale jestli už je vystavený.

A jako bonus digi prohlidka muzeem USAF

http://www.nmusafvirtualtour.com/full/tour-std.html

arr