TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Kanadské “ne” zdražuje stíhačky F-35. Co bude dál?

Datum přidání 26.10.2015    Rubrika rubrika: Události     komentáře 63 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Očekávané odstoupení Kanady od nákupu víceúčelové stíhačky 5. generace F-35 Lightning II třese trhem s bojovými letadly. Na jedné straně odstoupení přinese další zdražení letadel F-35. Na druhé straně se začínají o kanadský trh zajímat firmy s konkurenčními letadly.

Foto: Výroba F-35. Méně vyrobených kusů znamená větší jednotkovou cenu; větší foto / Lockheed Marin

Foto: Výroba F-35. Méně vyrobených kusů znamená větší jednotkovou cenu; větší foto / Lockheed Marin

 

Milion dolarů navíc

V roce 2010 se konzervativní vláda premiéra Stephena Harpera rozhodla nakoupit 65 stíhaček F-35A Lightning II jako náhradu za stroje CF-18 Hornet. Avšak jedním z klíčových předvolebních slibů nového předsedy kanadské vlády, liberála Justina Trudeaua, bylo odmítnutí nákupu F-35.


Konečné kanadské “ne” prozatím nepadlo, avšak setrvání Kanady v programu F-35 po “plamenné” anti-kampani liberální strany se neočekává. Rozhodne se 4. listopadu, kdy se Trudeau stane oficiálně premiérem Kanady.


Co odstoupení Kanady přinese? V prvé řadě je v nejistotě kanadský průmysl podílející se na vývoji a výrobě stíhaček F-35. V ohrožení je údajně až 8,3 miliard amerických dolarů pro kanadský průmysl. Tato částka představuje obnos pro kanadské firmy za celou dobu trvání programu F-35 (cca 40 let).


Dá se však očekávat, že další země podílející se na programu F-35 budou požadovat (oprávněně) větší zakázky pro svůj domácí průmysl. Na druhou stranu, kanadské firmy se jistě budou podílet na programu jakékoliv nové kanadské stíhačky.


Odstoupení Kanady od projektu každopádně zvýší jednotkovou cenu za letadlo. “Pokud nějaký partner nebo služba zmenší počet letadel, cena poroste. Odhadujeme, že cena pro všechny ostatní se zvýší o 0,7 až 1 %, což je milion dolarů za letoun,” uvedl 21. října generálplukovník Christopher Bogdan, vedoucí projektu F-35 v Pentagonu.  


Podle Bogdana si zahraniční partneři navíc rozdělí spoluúčast Kanady ve výši 2,1 % na budoucí modernizace a udržování globální flotily letadel F-35 v chodu. Nicméně odstoupení Kanady nebude mít žádný dopad na vývojové práce až do roku 2017.

 

Největší noční můra

Problémy s cenou F-35 však zasahují mnohem hlouběji. Nejde jen o současný nárůst ceny, ale o to, zda si F-35 mohou vojenská letectva vůbec dovolit nakoupit a provozovat.


V roce 2001 se odhadovala cena stíhačky (i s motorem) F-35A Lightning II (verze s klasickým startem a přistáním) na 50 milionů dolarů. Nyní stojí F-35 bez motoru téměř 100 milionů dolarů, v roce 2018 má cena poklesnout podle slibů výrobce na 80 milionů dolarů - včetně motoru.


Navíc cílové náklady letové hodiny F-35A, podle Kontrolního úřadu amerického Kongresu GAO (Government Accountability Office), dosáhnou 35 200 dolarů (F-35B 38 400 dolarů, F-35C 36 300 dolarů). U stíhačky F-16 se cena za letovou hodinu pohybuje na 22 500 dolarech. GAO navíc upozorňuje, že cílové náklady na letovou hodinu jsou podle některých představitelů Pentagonu podceněné.  

 

Co více, F-35A nalétá ročně (z důvodů náročnější údržby) pouze 250 hodin, F-16 316 hodin.


Výmluvně o provozních nákladech (dle GAO) vypovídájí celkové náklady za provoz všech amerických F-35 (tedy 2443 F-35A/B/C) vůči nákladům za provoz všech současných amerických letadel F-15C/D, F-16C/D, AV-8B a F-18A/B/C/D. Roční provoz celé flotily F-35 přijde americké daňové poplatníky na 19,9 miliard dolarů (při cenách v roce 2012), současný provoz flotily čtveřice jmenovaných letadel na 11,1 miliard dolarů.


Zdražení o milion dolarů pouze “korunuje” největší obavy - provoz F-35 může doslova finančně zruinovat armádní letectva.


“Pokud by jediný problém byl, že F-35 bude o milion dolarů dražší, nebyl by žádný problém. Problém však je, že letadlo stojí o desítky milionů dolarů více, než řekli původně lidem, a to je jen pořizovací cena. Udržovací náklady (cena za provoz letadel F-35 - pozn. red.) zničí vzdušné síly,” cituje Defense News zástupce vojenského průmyslu Velké Británie, který nechtěl být jmenován.


Austrálie, Dánsko, Itálie, Nizozemsko, Norsko, Turecko, Velká Británie, USA, Izrael, Japonsko a Jižní Korea musí počítat s nárustem ceny. Neexistuje však náznak o snížení podílů zmiňovaných zemí na programu F-35.


Liberálové F-35 nepotřebují

Richard Aboulafia, analytik společnosti Teal Group, připomíná, že odstoupení od nákupu F-35 souhlasí se změnou zahraniční politiky Kanady. Trudeau již oznámil stažení Kanady z bombardováni Islámského státu. Cílem nové liberální vlády je zaměřit kanadskou armádu spíše na obranu suverenity, než na vojenské akce v zámoří.


“Byl to způsob, jak najít správnou funkci - není to o tom, zda F-35 je dobrý stíhač, ale spíše o tom, zda je tohle role, kterou Kanada má mít. F-35 je ideální, pokud chce Kanada zůstat součástí koaliční války. Pokud chtějí něco jiného, co zajistí vzdušnou ochranu suverenity, bude to fungovat taky dobře,” řekl Trudeau.


Otázkou je, který letoun F-35 Kanada vybere. Vojenští komentátoři všeobecně favorizují stíhačky F/A-18 Super Hornet. Takový nákup zabije “dvě mouchy jednou ranou” - Trudeau splní předvolební slib a udobří si některé mocenské kruhy v americkém Kongresu.


Avšak posledních šest měsíců, jak rostla v Kanadě nejistota kolem nákupu F-35, vedli silnou marketingovou kampaň výrobci evropských letadel Dassault Rafale a Eurofighter Typhoon. Zejména Francie s letadlem Rafale si na kanadském trhu počíná velmi aktivně.

 

Zdroj: Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
KOLT Datum: 31.10.2015 Čas: 19:42

pro pet.rok: Díky za osvětlení historického pozadí! Sice si nejsem úplně jistý, zda souhlasím s tím hodnocením ohledně bitevník x bombardér :-) Koneckonců zrovinka Amíci s F/A-18 se přiklánějí k bitevníku. Ale to je jedno, mně šlo skutečně hlavně o historickou stránku věci.

avatar
pet.rok Datum: 31.10.2015 Čas: 12:46

KOLT: terminologia pochadza z obdobia WWII. Specializovane bitevniky (s nadstandartnou pancierovou ochranou) stavali len rusi ako Il-2 a neskor v mensich poctoch nemci kym zapadne staty pouzivali na pozemne utoky najprv stihacky ktore (postupom casu) uz vykonovo nestacili na nepriatelske stihacky (napr. hurricane) a zaroven boli dost odolne vydrzat poskodenie.
Preto sa zazil vyraz stihaci bombarder.

Cize cisto teminologicky stihaci bombarder je viacucelovy stroj schopny oboch cinnosti kym bitevnik je specializovany stroj s nadstandantnou pancierovou ochranou, ktora ho ale deklasuje pre ucely stihania a preto asi vyraz stihaci bitevnik nema zmysel.
F18 preto patri jednoznacne do druhej.

avatar
KOLT Datum: 31.10.2015 Čas: 09:22

Je to mimo téma, ale když už je tu spousta chytrých hlav, tak se zeptám – proč se vlastně Hornetu a podobným letadlům říká stíhací bombardér? To pochází z 2 sv. války? Protože konkrtétně Hornet s označením F/A si přímo říká o označení stíhací bitevník, které by bylo mnohem logičtější, ne?

avatar
skelet Datum: 30.10.2015 Čas: 22:07

Akorát nevím, který víceúčelový stíhač vznikl jako víceúčelový stíhač. Rafale a Hornet? Zbytek jsou stíhačky, kterým byly postupně přiděleny i jiné úlohy.

avatar
Shania Datum: 30.10.2015 Čas: 18:02

Britové dostali k testování první F35B, takže tu máme další pozitivní info od pilota. Obzvlášť poslední odstavec:)

http://www.codeonemagazine.com/article.html?item_id=182

The system is clearly impressing Beck, who is a former Tornado pilot. “I simply cannot explain to you how good this sensor suite is,” he said. “It is mind-blowing. We don't actually even need to carry a weapon, albeit we can. I can track targets, identify them all, after having turned [nose] cold [away from the targets], then datalink that information to my Typhoons. The Typhoon pilots can then carry their ordnance to bear against the targets.

“So, I’ve identified everything at distances that no one thought previously possible,” Beck continued. “I’ve shared that data with other assets. I can lead them all into the fight. We are very focused on getting value for money and we can do a lot more by blending our assets.

“This jet isn’t just about the weapons — it’s a game-changing capability. The Tornado GR.4 can't just stroll into a double digit SAM MEZ [Missile Engagement Zone]. In the F-35 I can generate a wormhole in the airspace and lead everyone through it. There isn’t another platform around that can do that. This isn’t all about height and supercruise speed — it’s the ability to not be seen,” added Beck.

Waterfall added: “The F-35 is providing the pilot with all the needed information; it is largely irrelevant where that information has come from because the aircraft is manipulating all of the sensors available and taking the best of those sensors, correlating the information and presenting it to the pilot.”

Beck noted: “We can never be explicit about the true capabilities of this jet, we've got to hold our cards close because otherwise people will try to reverse engineer it. This aircraft is so sophisticated that no pilot who has actually flown it says a bad thing about it. That tells you a lot about what this can do.”

avatar
Shania Datum: 30.10.2015 Čas: 14:19

Superme: USAF může mít primárně F22 a F15C, ale nezapomeň, že naprosto většina ostatních zákazníků od USN a USMC po Izrael až možná pro Kanadu ho budou používat pro vzdušný boj.

Např. USAF nikdy používaná F16 pro vzdušný boj, na to mají F15, ale když se podíváš na jiné uživatele, např na Izrael, tak ti používali F16 s velkým úspěchem...

Naprostá většina víceúčelových stíhaček je velmi účinná ve vzdušném boji, takže podle mě dnes říct, že jen proto že je letadlo víceúčelové, tak je nutně horší jak dedikovaný stroj pro vzdušný boj je dost krátkozraké.

Ano pokud to budeme hodnotit v rámci programu, kdy budu po F35 chtít pouze vzdušný boj, tak pak vznikne trošku jiné letadlo, nejspíš by bylo o něco lehčí, s menší pumovnicí, neslo by méně paliva atd.

Ale tohle nejde použít jako srovnání s jinými letadly, které pracují s jinými technologiemi, požadavky, výzbrojí, atd...

avatar
Superme Datum: 30.10.2015 Čas: 12:12

Shania - Tak samozřejmě, že jak F-35, tak F-22 jsou co se stealth na tom mnohem lépe, což je konec konců vidět hned, jak se na ty letadla člověk koukne. Ale celkově si myslím, že Rusové se dali trošku jinou cestou než Američané. A konec konců, T-50 by měl být primárně hlavně proti F-22.

Jinak já osobně jsem to myslel 1 vs 1. A tam si opravdu myslím, že by T-50 měla větší šanci uspět už kvůli tomu, že je na to stavěna, zatímco F-35 na toto primárně stavěna není. Na tuto úlohu mají Američané právě F-22.

Jinak díky za normální odpověď :)

avatar
Shania Datum: 29.10.2015 Čas: 19:53

Superme: detekce: můžeme s jistotou říct, že jeho Stealth vlastnosti nebudou na úrovni F35 a F22, pokud teda nebude mít ten jejich plasma stealth, nebo to letadlo zásadně nepředělají. Takže zrovna tohle hraje pro F35. Ve viditelném a IR spektru je větší a teplejší, EOTS je lepší sytém než co má Pak FA.

To že má ale jedno letadlo větší šanci, neznamená, že vždy vyhraje a ve válce a vzdušném boji jsou letadla jen jeden z mnohá prostředku, nic se nedá porovnávat 1vs1...

Jinak nevím jak je Fak PA stavěn čistě pro vybojování vzdušné převahy, nedávno tu byl obrázek plánované vyzbroje a značná část z toho byla AG. Takže kdybych byl jak někteří tady, tak bych řek, že nedokáže plnit ani jednu úlohu dobře:) Ale nejsme a věřím, že ve vzdušném boji to bude dobré letadlo.

Moc o něm ale nevíme, takže hlavní výhoda pro F35, kterou s jistotou můžeme považovat za danou jsou počty.

PVO: ruská obrana je výborná, ale tyhle systémy nejsou pro F35 mobilní, takže je může obejít a hrát podle svých pravidel, s tím IADS nic neudělá, nemá žádnou iniciativu. V okamžiku, kdy zapnou radar nebo vystřelí, tak všechny ostatní letadla/dělostřelectvo, atd budou přesně vědět po čem střílet, i pokud tu jednu F35 sestřelí nebo ne.

A pokud si budou hrat na schovku, tak přepady můžou způsobit velké ztráty, ale neubrání co mají.

avatar
Superme Datum: 29.10.2015 Čas: 18:39

madrabbit - Pokud by tomu tak opravdu bylo, tak proč by se vůbec Rusové o něco snažily? To je strašně naivní představa. T-50 je letadlo, které ti má vybojovat vzdušnou nadvládu. K tomu F-35 pokud se nepletu není primárně stavěná. Myslet si, že F-35 okamžitě T-50 zaměří a zničí ho .. no nevim hele.

T-50 by třeba měl mít systém REB Gimalai, viz. zde:
http://www.militarybox.cz/news/system-reb-gimalai-pro-letoun-suchoj-t-50/

Jinak jsem samozřejmě rád, že se zde konečně našel skutečný odborník, který s naprostou jistotou ví, že F-35 zaměří T-50 rychleji než naopak :)

Mimochodem. Parametry S-400/500 neznám, ty ano? Jen tvrdím, že ruská protivzdušná obrana je možná i ta nejlepší na světě a dokáže F-35 zničit.

avatar
madrabbit Datum: 29.10.2015 Čas: 10:05

Supereme: Nadpozemské nejsou, ale jsou prozatím technologicky nejdále a to dělá hodně. Stejný rozdíl by byl F-15 v F-104.
T-50 - F-35 ho IMHO dříve uvidí a může dříve střílet - nekryté lopatky při čelním pohledu.
S-400 a S-500 - pokud znáš jejich parametry, sem s nimi, jinak je to spekulace. I když mají větší "antény" než letecký radar a jsou schopny vyzářit vyšší výkon a přijmout zpět slabší signál.

avatar
pet.rok Datum: 28.10.2015 Čas: 11:21

Shania: "to ano, na druhou stranu ty penize jsou utracene, nikdo je nedostane zpet, takze vybirat jiny stroj za podobne ceny nema moc smysl."

Pri pozornejsom pohlade na moje prispevky by iste neuniklo ze nijako nepolemizujem s tym ze ak uz niekto isiel do projektu F35 tak je pre neho vyhodnejsie ostat pri F35. Proti comu sa ostro ohradzujem je sposob manipulacie s cislami ktory sa prieci realite. Jednoducho cena F35 je primerana ocakavanemu prinosu a vlastnostiam a nechapem preco sa tu demagogicky stale snazite presviedcat o opaku ked cely odhad o cene je polozeny na zaklade PR vyrobcu. Samozrejme ak je vas zaujem iny nez akademicky tak potom nemam dalsie vyhrady.

Napriklad pre Kanadu alebo Australiu je to si myslim vhodny stroj pretoze potrebuju pokryvat rozsiahle plochy neobyvanych oblasti (a teda bez alebo s minimalnou PVO) a vlastnosti ako dlhy dolet, stealth, schopnost operovat samostatne bez podpory ho pre tuto ulohu predurcuju. Jedinu vyhradu mam v tomto pripade k jednomotorovemu usporiadaniu s vykonom ktory tlaci na hranicu sucastnych moznosti takze mam trochu obavy o spolahlivost (ktora sa ale moze ukazat ako plana).
U dalsich partnerov ako Holandsko, Taliansko, Norsko, UK, Japonsko ale aj Izrael a Korea je to podobne, pokrytie rozsiahlych namornych oblasti + utocna schopnost prieniku do nepriatelskej oblasti s PVO s roznym dorazom na prvu alebo druhu schopnost to vsetko dava zmysel. U krajin dopytujucich aj namornu variantu je to o dalsi dovod naviac.
Pre ine staty bez rozsiahlych nepokrytych uzemi kde nie je ambiciou viest utoky do oblasti s nepriatelskou PVO (resp. vykryt tuto schopnost s pomou partnera) je F35 drahy a varianta s gen 4+ alebo 4++ moze byt cenovo vyvazenejsia (v pomere co chcem dostat a za aku cenu).

avatar
Shania Datum: 28.10.2015 Čas: 10:58

Air_Force:
zakladní info zde (bod 5) najdeš tam odkazy na zdroje, včetně F22
https://comprehensiveinformation.wordpress.com/

Zajimavá je tato část:
The AN/ASQ-239 is an evolution of the F-22’s AN/ALR-94 which is described as the most complex and costly avionics piece on the F-22, the Barracuda has twice the reliability and is a quarter the cost of the ALR-94, as well as being able to reduce the 30 sensors on the F-22 to 10 sensors, it has demonstrated the ability to detect and jam the F-22’s radar.

Tohle je třeba jeden z důvodů, proč se můžou s cenou F35 dostat tak nízko...

Jinak si dej vyhledat AN/ASQ-239 “Barracuda (F35) a AN/ALR-94 (F22)

ohledně avioniky najdeš hodně zde
http://www.f-16.net/forum/viewforum.php?f=62

Nebo pak na poslední straně toho vlákna
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=62&t=26505&start=75

Pár věcí dávám níže.

[Gen. Carlisle] The F-35 even outpaces its larger twin-engine cousin, the F-22 Raptor, in certain areas, including electronic countermeasures and electronic counter-counter measures. Carlisle also praised the jet's infrared sensors and air-to-ground radar as "phenomenal.

Carlisle said the Raptor retains a huge kinematic advantage - "at 51,000 feet and [Mach] 1.7, it's a pretty hard target to hit" - but said the F-35 can "take out those [integrated air defense] systems and to penetrate using all of its attributes to the point that it can do incredible damage."

http://archive.defensenews.com/article/20110715/DEFSECT01/107150301/USAF-Prepares-to-Start-F-35-Opeval-Tests

"...“We will improve electronic attack [e.g. jamming]. We will improve electronic warfare [in general]. We will improve the radar,” said Lt. Gen. Christopher Bogdan, head of the F-35 Joint Program Office, speaking to reporters after the House air-land forces subcommittee hearing. “We will add many weapons in Block 4, many unique weapons that the [foreign] partners need and use.” Those first two improvements are particularly important because the Air Force has said the F-35 won’t need the help of dedicated jamming aircraft like the Navy’s EA-18G Growler...."

http://breakingdefense.com/2015/10/billions-in-f-35-mods-debated-canada-election-fallout/

The Marines will develop an electronic warfare pod to augment their F-35s, Amos said, but even without such additional equipment -- just using the plane's standard built-in systems -- an F-35B "has about, probably, 85 percent" of the capability of the latest Prowler.

Always active, AN/ASQ-239 provides all-aspect, broadband protection, allowing the F-35 to reach well-defended targets and suppress enemy radars. The system stands alone in its ability to operate in signal-dense environments, providing the aircraft with radio-frequency and infrared countermeasures, and rapid response capabilities.
http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=62&t=26505&start=75

avatar
Shania Datum: 28.10.2015 Čas: 09:18

Superme: jeden z hlavnich ukolu F35 je nicit tyhle systemy IADS.
USAF u s300 tvrdi, ze se dostanou na dostrel jdam..

kazdopadne porazit moderni IADs nebude zadna sranda ani s f35 a bude to vyzadovat znacne prostredky. staci se podivat jak probihalo niceni iracke pvo.

a neboj, ruske systemy nikdo nepodcenuje, rusum staci dat par s300 a rada statu v okoli nebude moc s 4 gen odstartovat z letiste. to je hlavni duvod, proc tvrdim, ze ted kupovat 4++ je vyhazovani penez z okna.

pak fa da urcite f35 vic zabrat nez jakokoliv jine letadlo (mimo f22). ale jeho vyhody jsou jen v kinematicke oblasti, ne v avionice a s nejvetsi pravdepodobnosti vyhraje ten, kdo prvni najde protivnika a vystreli.

dalsi vec je ze i ty mensi letectva budou mit vic f35 nez rusove pak fa..

avatar
Shania Datum: 28.10.2015 Čas: 08:43

pet.rok: to ano, na druhou stranu ty penize jsou utracene, nikdo je nedostane zpet, takze vybirat jiny stroj za podobne ceny nema moc smysl.

co se tyka Italu, tak ti se napakuji v zakazkach, maji tam tovarnu kde se vyrabi EU letadla a servisni stredisko a spoustu dalsich dodavatelu. Nejspis na tom moc neprodelali.

avatar
pet.rok Datum: 28.10.2015 Čas: 00:35

Shania: "Co se týká + ceny za vývoj, tak tomu rozumím tak, že do roku 2017 je vývoj už zaplacen od partnerských zemí, takže se nijak nepromítne do ceny za vyráběná letadla ..."

Nepremietne sa do marketingovej ceny za jedno lietadlo ale do faktickej ano.
Napr. Taliansko vlozilo na zaciatku do programu $1mld a s planom nakupit 131 lietadiel (tych drahsich (namornych) verzii) cize zhruba 7,5 mil na kus. Celkovy pocet neskor klesol na 90 ks. Ci bolo nutene doplacat ako cena vyvoja prekrocila povodne predpoklady alebo na zaklade toho znizilo objednavku je otazne.
Kazdopadne vklad do programu stal peniaze a tie nemozes zanedbat ak chces ziskat skutocnu cenu obstarania (a nie dokazat ze F35 je nielen najlepsie ale dokonca aj najlacnejsie lietadlo :) ).

Co sa tyka cien v sprave ktoru si citoval, kedze je to z Australskeho parlamentu predpokladam ze ceny uvadzaju v AUD (nie v kanadskych) ale s istotou sa to povedat neda pretoze symbol $ sa pouziva pre USD, AUD ako aj CAD.

arr