Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Kanadská odysea se stíhacími letouny

Datum přidání 03.10.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 88 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Životnost kanadské flotily víceúčelových stíhacích letadel CF-18A se rychle blíží ke konci. Kanada odmítla stíhačky F-35 a zároveň se dostala do tvrdé obchodní války s firmou Boeing. Ottawa proto uvažuje o nákupu použitých stíhaček F/A-18 z Austrálie nebo Kuvajtu.

Foto: Kanadská stíhačka CF-18 nad Irákem před útokem na pozice Islámského státu v rámci operace Inherent Resolve; větší foto / Public Domain

 

Kanadské královské letectvo RCAF (Royal Canadian Air Force) má oficiálně ve výzbroji 98 jednomístných stíhaček CF-18A (kanadské vojenské označení CF-188A) a 40 dvoumístných CF-18B (CF-188B). Všechna letadla CF-18A/B Kanada získala mezi roky 1982 až 1988.


Životnost všech CF-18 končí postupně v letech 2017 až 2023, po této době je třeba letadla vyřadit nebo provést generální opravu. V současné době je aktivních již pouze 65 jednomístných stíhaček CF-18A a je nutné si také uvědomit, že třetina všech letadel je vždy uzemněná z důvodu nezbytné údržby.


Již po roce 2000 se v Kanadě začalo mluvit o nástupci CF-18. V roce 2010 se konzervativní vláda premiéra Stephena Harpera rozhodla nakoupit 65 stíhaček F-35A Lightning II. Avšak v roce 2015 nový premiér Justin Trudeau, pro kterého byla (ne)nákup F-35 ústředním volebním tématem, nákup stíhaček F-35 zrušil.


Od té doby Kanada hledá cestu, jak nahradit své rychle stárnoucí stíhací letouny. Kanada je nyní navíc v prekérní situaci, protože současně zuří spor mezi kanadskou firmou Bombardier a americkou firmou Boeing, výrobcem F/A-18.


Padá tak i plán z listopadu 2016, podle kterého měla Kanada nakoupit přímo od Boeingu 18 nových stíhaček F/A-18E/F Super Hornet.


“Samozřejmě jsme si dívali na Super Hornet od společnosti Boeing jako na naše potenciálně nové stíhací letadlo," řekl kanadský premiér Trudeau 18. září 2017. "Ale nebudeme obchodovat se společností, která je zaneprázdněna žalobou proti nám, aby odstranila naši pracovní sílu z leteckého průmyslu."


Boeing obviňuje kanadskou vládu z nedovolené finanční podpory firmy Bombardier. Díky podpoře může kanadská firma na americkém trhu, podle názoru Boeingu, nabízet své produkty za dumpingové ceny a nedovoleně tak poškozovat trh.


Protesty Boeingu vyslyšelo americké ministerstvo obchodu, které se rozhodlo uvalit 220% clo na kanadská letadla řady “C”. Pokud stížnost Boeingu schválí i americká komise pro mezinárodní obchod (ITC), cla vstoupí v platnost někdy v příštím roce.


"Je to jasně zaměřeno na odstranění letadel Bombardier řady C z amerického trhu," komentovala americký krok kanadská ministryně zahraničí Chrystia Freeland.


Problém pro Spojené státy však je, že do sporu vstoupila Velká Británie. Premiérka Teresa Mayová varuje USA před odvetnými opatřeními, jestliže uvalí cla na kanadská letadla. V Severním Irsku je továrna, která zaměstnává 4000 lidí a dodává křídla pro kanadský Bombardier. Mayová si samozřejmě v Severním Irsku nepřeje jakýkoliv sociální neklid.


Kanada, resp. vládnoucí strana premiéra Trudeau, je nyní v prekérní situaci. V takové situaci je samozřejmě politicky nepřijatelné, aby Kanada nakoupila stíhačky značky Boeing. Stejně tak Trudeau vyhrál volby mimo jiné díky tomu, že slíbil voličům zrušit nákup F-35.

 

Video: Kanada v letošním roce nasadila čtyři CF-18 v Rumunsku. / YouTube


Kanada proto dokonce zvažuje nákup použitých F/A-18 z Kuvajtu. "Podívali jsme se na schopnosti kuvajtských stíhaček," řekl před týdnem kanadský ministr obrany Harjit Sajjan na tiskové konferenci v Lotyšsku, kde navštívil kanadské vojáky. "Největší výzva je, že momentálně nejsou k dispozici. Ale přesto chceme prozkoumat každou možnost."


Kuvajtské letectvo provozuje 27 stíhaček F/A-18C/D. Podle magazínu The Drive jsou kuvajtské stíhačky ve velmi dobrém technickém stavu. Kanada chce kuvajtské F/A-18C/D využít pro překlenovací období do příchodu zcela nových stíhacích letadel.


Dodejme, že kuvajtské letectvo místo F/A-18 objednalo evropské Eurofightery. Nicméně podle Donalda Trumpa existuje pořád možnost, že Kuvajt nakoupí i (nebo) americké stíhačky F/A-18E/F Super Hornet. Vzhledem k arabské obchodní kultuře jsou všechny možnosti otevřené.


Další možností je nakoupit australské F/A-18A/B Hornet. Australské letectvo provozuje 69 F/A-18A/B, 24 F/A-18E/F Super Hornet, 12 EA-18G Glower a v následujících letech získá 72 F-35A Lightning II. Kanada se zajímá o australské F/A-18A/B, problém však je, že letouny mají podobné staří jako jejich kanadské protějšky.


Možná je také generální oprava kanadských F/A-18, ale to znamená opět se obrátit na firmu Boeing, což je nyní politicky nepřijatelné.

 

Video: Kanadské CF-18 na cvičení Vigilant Shield 2017 velitelství NORAD. / YouTube


Kanada plánuje nakoupit nové stíhací letouny a v konečném důsledku může zvolit jiné, než americké stroje  aktivní jsou Francouzi se stíhačkou Rafale a Britové s Eurofighterem. Něž ale Kanada rozhodne o nákupu nových stíhacích letadel a než první stroje přistanou v Kanadě, uběhne mnoho let. Avšak již v roce 2020 kanadské letectvo ztratí díky končícím F/A-18 velkou část svých schopností, nejen účastnit se zahraničních operací, ale také střežit svůj vlastní vzdušný prostor.


Kanadské letectvo je přitom součástí Severoamerického velitelství protivzdušné obrany NORAD (North American Aerospace Defense Command). NORAD je společné velitelství Kanady a USA, které poskytuje varování před případným leteckým či raketovým útokem a zajišťuje vzdušnou svrchovanost a obranu Severní Ameriky.


NORAD má každý rok okolo 100 případů krizových situací, které by mohly indikovat únos letadel. Otázkou je, zda RCAF po roce 2020 bude moci nasadit stíhací letouny k ochraně vzdušného prostoru, nebo ochranu kandského vzdušného prostoru (především v dotyku působení ruských vojenských letadel) převezmou americké stíhačky.


Další věcí je samozřejmě politický dopad nákupu nových stíhacích letadel. Je otázkou, jak se Kanada cítí politicky silná, aby se takto zásadně odklonila od Spojených států a nakoupila evropská stíhací letadla.

 

Zdroj: The Drive

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
kazd Datum: 18.10.2017 Čas: 14:23

https://bestfighter4canada.blogspot.cz/2017/10/boeings-bullying-backfires-bigly.html

to je pěkná slátanina nesmyslů

Boeing konkuruje Maxem, který letěl poprvé v roce 2016, nikoli
"Boeing could very well be for a hard time marketing the 50-year-old 737's design against two much newer designs that both utilize fly-by-wire and geared turbofans. "

Navíc má neofiko řada MAX více než 3500 objednávek. Takže Airbusu pár kusů C seriie není k ničemu.
Navíc udržovat vedle sebe A319 neo a C budou jen náklady, náklady a výsledek pár kusů prodaných navíc.
Sám jsme velmi zvědavý jak to dopadne.
Osobně sázím na to, že C se žádného velkého rozmachu v podobě výroby tisíce kusů nedočká. Tedy vnímám nákup C Airbusem jako udržení duopolu na územi EU a Severní Ameriky.

avatar
CerVus Datum: 18.10.2017 Čas: 13:32

kazd: Dobře, to že cana bude stejná je můj odhad. Tady počítají s tím, že tím, že umožnili vstup do projektu, tak se jim otevřou mnohem širší prodejní možnosti. Víc prodaných letadel = vc peněz i z menšího podílu.
Obecně to vypadá, že jsou všichni šťastní. http://www.cbc.ca/news/business/bombardier-airbus-cseries-tuesday-1.4358110

Tady to pěkně vysvětlil: https://bestfighter4canada.blogspot.cz/2017/10/boeings-bullying-backfires-bigly.html

avatar
kazd Datum: 18.10.2017 Čas: 12:41

Ok já ty info znám v článcích znám.
Mě by zajímalo odkud je informace, že cena bude stejná? = že airbus to vyrobí ve sve fabrice za stejnou cenu jako nabídla Kanada (myšleno i dlouhodobě, nejen ty objednané kusy).
Pokud ano, tak je to jednoznačná prohra Kanady - má již jen 31 % projektu, za státní dotaci nedostane ani ty pracovní místa (budou v Irsku a USA).

Pak jsou dvě varianty
a) buď airbus pohřbí A319 neo a nahrací koupeným C
b) nebo pohřbí koupené C (protože ho nestálo ani dolar)

aby vyráběl dvě marketingově totožné letadla se mě moc nezdá. Navíc objednávky na C nejsou, zatímco A320 neo rodina je má.
Pokud navíc Kanada vezme F/A 18 z austrálie, tak je to další servis pro Boeing.

můžeme začít sázet :-)
A co na to AERO ?

avatar
KOLT Datum: 18.10.2017 Čas: 11:57

Kdo seje vítr... dobře mu tak.

Je dobře, že se do toho vložila VB, nejlépe kdyby i EU, což vlastně svým způsobem prostřednictvím Airbusu i ano. Ono když někdo Trumpovi řekne, že nejen USA, ale i jiní mají své zájmy a budou za ně bojovat, není to vůbec od věci. Každopádně to začíná vypadat, že Boeing to pos*al, což v jeho situaci kolem výroby stíhacích letadel pro něj vůbec není dobré. Také by se mohlo stát, že F/A-18 bude jeho poslední bojové letadlo s pevným křídlem...

avatar
CerVus Datum: 18.10.2017 Čas: 11:02

kazd:
Letouny pro USA se budou vyrábět v továrně Airbusu v USA, takže na ně nemůže dopadnout clo: http://www.cbc.ca/news/business/bombardier-airbus-c-series-1.4357567

Stanovisko vlády VB:
https://www.theguardian.com/business/2017/sep/27/uk-boeing-contracts-bombardier-us
Kanada se tak už vyjádřila dříve.

avatar
kazd Datum: 18.10.2017 Čas: 09:50

CerVus: zdroj ?

" Delta dostane svých 70 letounů za původní cenu. Bombardier může vesele prodávat letoun který je šitý na trh USA a nemá žádného adekvátního protivníka.
Navíc příšel o současný zbrojní kontrakt v Kanadě a kauza bude mít následky i v podobě budoucích zbrojních kontraktů v Kanadě a Velké Británii."

já to takhle jednoznačně teda nevidím

avatar
CerVus Datum: 18.10.2017 Čas: 09:34

Tak se situace na konec "vyřešila".
Kanada odkoupí od Austrálie použité F/A 18 na získání času pro výběr nového letounu (nejspíše F35). Austrálie F/A18 nahrazuje F35.
Do projektu C série Bombardieru vstoupil Airbus, (zdarma získal 51% vlastnického podílu), poskytl mu tím krytí a možnos využít prodejní a servisní síť. Tím vyšachoval nově uvalená cla, Delta dostane svých 70 letounů za původní cenu. Bombardier může vesele prodávat letoun který je šitý na trh USA a nemá žádného adekvátního protivníka.
Boeingu se ošklivý sen v podobě malé konkurence zašlápnuté mocnou nohou nové americké administrativy proměnil v hotovou noční můru. Navíc příšel o současný zbrojní kontrakt v Kanadě a kauza bude mít následky i v podobě budoucích zbrojních kontraktů v Kanadě a Velké Británii.

avatar
CerVus Datum: 12.10.2017 Čas: 16:25

USA uvalili 80% clo na další z letadel od Bombardieru. Tentokrát menší C100. Té se očividně tolik nebojí. Větší bráška dostal 220%.
Každopádně už se vztekají i Britové a hrozí Boeingu, že to bude mít důsledky pro budoucí zbrojní kontrakty. (Boeing měl dodat námořní hlídková letadla a modernizovat Apache.)

avatar
CerVus Datum: 08.10.2017 Čas: 09:14

Tak on Trump a jeho administrativa dělá to co sliboval: "America first".
A světe po** se.
Ono se z ekonomického pohledu nedá Boeingu moc divit. Kolik F/A 18 by Kanada pořídila? 50-70? Víc určitě ne. Jenže to letadlo stojí stejné peníze jako Bombardier CS300, kterých jenom Delta měla v plánu koupit 125 s tím, že další společnosti v USA by následovaly. Ten letoun nemá v současné době konkurenci. A než by Beoing přišel s aleternativním letounem tak by v USA Bombardier zapustil pevně kořeny. Tím by se ze dvou stali tři.
Ono je stejně ve větším zájmu USA nabídnout Kanadě co nejlepší letoun než je v zájmu samotné Kanady. Oni zbraněmi neštrachají, jen si potřebují chránit vzdušný prostor. Navíc se může stát, že si hloupě odříznou Kanadský zbrojní trh.

avatar
KOLT Datum: 08.10.2017 Čas: 08:33

On se svět ani moc nediví, když se Amíci chovají jak banda kreténů...

avatar
skelet Datum: 07.10.2017 Čas: 23:09

já to neřeším, jen je zbytečné se hádat co je pro Kanadu lepší. Dokud se nezmění premiér a bude pokračovat obchodní válka mezi USA a Kanada, tak Kanada bude směřovat k nákupu evropské trojky. A premiér za to doma získá, světe div se, politické body.

avatar
Shania Datum: 07.10.2017 Čas: 22:36

skelet: nákup jakéhokoliv stroje vůbec neřeš, trudeou by stejně nákup F-35 neschválil, chce přece otevřenou soutěž co potrvá několik let, takže to bude na další vládě.


Důležité pro něj je, že díky tomuhle dostal možnost vycouvat z nákupu provizorních superhornetů, na které určitě liberalove netlačili proto, že u nich Boeing zaloboval (oplatil)...

Pro Boeing je ale nakonec mnohem důležitější civilní sektor než prodej pár stíhaček.

avatar
skelet Datum: 07.10.2017 Čas: 21:58

ad Typhoon tr1 : dodávky mohou mít hned, sic se to hodíprakticky jen pro výcvik, ale i to se počítá. Navíc se "ušetří", takže další politické bodíky k dobru a tak dále, a tak dále
ad F-35: představ si sám sebe v kůži kanadského premiéra. Vedeš ekonomickou válku kvůli stříbru Kanady s USA, a sám druhým dechem řekneš, že jsi v USA nakoupil pro armádu (cokoliv) za x-miliard dolarů? Ale no tak :)

avatar
KOLT Datum: 07.10.2017 Čas: 19:36

Typhoon tr1 by měl smysl pouze v případě, že by jim skutečně hořelo za patami, tzn. by potřebovali letadla hned, aby zajistili kontinuitu letectva. Mezitím by si nechali dělat nové stroje a tr1 by pak šoupnuli na výcvik. Jestli si ale někdo myslí, že by tím ušetřili oproti F-35, tak silně pochybuji.

skelet, není F-35 neprůchozí spíš kvůli politice toho jejich pošahaného premiéra? Válka se vede především kvůli Boeingu, ne? Ale nevím, třeba už jsou na sebe tak nakrknutí, že Kanaďané nechtějí z USA nic (nebo alespoň nic nového).

Jaká bude výsledná cena Gripenu E/F a jaké budou jeho provozní náklady je ve hvězdách. V tomhle je F-35 pochopitelně hodnotitelná lépe. Ačkoliv nesahám odborností razielovi ani po kotníky, nesdílím jeho přesvědčení, že nebude o tolik dražší než u C/D. Mám podezření, že k tomu předpoklady naopak jsou. Čímž netvrdím, že budou na úrovni F-35, to téměř jistě ne. Jsem docela zvědavý, jestli časem prosáknou informace, jak vychází Lightning II nákladově třeba Norům nebo Italům.

avatar
skelet Datum: 07.10.2017 Čas: 15:58

Co s nima budou dělat? Lítat

arr