Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Pozemní technika

Kazašské KBVP Barys nastupuje do služby

Datum přidání 27.03.2018    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 18 komentářů    autor autor: Jan Buchar

Ministerstvo obrany Kazachstánu vstupuje do závěrečné fáze hodnocení kolového bojového vozidla pěchoty (KBVP) Barys. Toto vozidlo představuje společný produkt jihoafrické zbrojní společnosti Paramount Group a její kazašské pobočky Kazakhstan Paramount Engineering. Barys se v krátkodobém horizontu téměř jistě stane součástí kazašských ozbrojených sil.

Foto: KBVP Barys společnosti Paramount Engineering; větší foto / Kazakhstan Paramount Engineering

 

KBVP Barys koncepčně vychází z jihoafrického bojového vozidla Mbombe společnosti Paramount Group (PG). Poprvé byl prototyp KBVP Barys představen na kazašské zbrojní výstavě KADEX 2016.


Nedávné zimní zkoušky KBVP Barys zahrnovaly střelbu zahajovanou jak staticky z jednoho místa, tak i za pohybu pomocí stabilizátoru, bez ohledu na denní dobu. K výzbroji Baryse patří automatický kanón Šipunov ráže 30 mm s dostřelem přes 2000 m a kulomet ráže 7,62 mm společně vyráběný tureckou společností ASELSAN (Askeri Elektronik Sanayi) a kazašskou KAE (Kazakhstan Aselsan Engineering).   


Nedávné intenzivní zkoušky, jež se uskutečnily na vojenském zkušebním polygonu Spasske, sloužily ke konečnému zhodnocení a doladění zbraňových systémů včetně střelecké věže. Vozidlo bylo také testováno ve vyskohorském terénu (3600 m.n.m.).


Johan Delport, zástupce generálního ředitele továrny Kazakhstan Paramount Engineering (KPE) v Astaně, uvedl: „Během testování panovaly ty nejtěžší zimní podmínky podobné snad jen těm na Sibiři. Teplota poklesla na −45 °C, pocitově až na −60 °C. Posádka a technika k tomu musely zdolávat 750 mm tlustou sněhovou pokrývku.“


„Za těchto podmínek mohly být hodnoceny i ty nejmenší detaily a podsystémy. Vyhřívání oken pro odmrazování a odmlžování, zahřívání motoru před jízdou, baterie, topení ve vnitřních prostorech, elektronika či řízení vozidla byly úspěšně otestovány. V průběhu všech zkoušek si Barys vedl pozoruhodně,“ řekl podle internetových stránek společnosti PG Delport.


„Celkově jsme s průběhem testů spokojeni. Vozidlo je na rozdíl od dřívějších modelů schopné střílet i v noci, což umožňují (nové) optické systémy. Na zkouškách se obvykle započítává každé poražení cíle, tzn. z deseti výstřelů stačí jeden zásah. Nám se ale podařilo zasáhnout i za tmy nízkoletící vrtulník (cvičný cíl – pozn. red.) na vzdálenost 1300 m, a to šesti přímými zásahy z deseti. Tato úspěšnost je velmi vysoká,“ vysvětlil Erbol Salimov, generální ředitel KPE, v rozhovoru pro internetové stránky BMPD.  


Barys se bude stejně jako další vozidla společnosti PG vyrábět v Astaně ve zbrojní továrně o velikosti 15 000 m2. Tato továrna představuje největší závod na výrobu obrněných vozidel ve středoasijském regionu a první zbrojovku s tak velkou kapacitou v Kazachstánu. Výrobní linka údajně dokáže ročně vyrábět 200 obrněných vozidel s úpravami pro místní podmínky.

 

Video: Zimní testování bojového vozidla pěchoty Barys / YouTube


Ivor Ichikowitz, zakladatel a výkonný předseda správní rady společnosti PG, považuje mezinárodní spolupráci ve zbrojním průmyslu za klíč k budoucím obchodním úspěchům. „Výroba našich bojových vozidel prostřednictvím místních partnerů v Kazachstánu dokazuje, že můžeme produkovat velmi pokročilé technologie kdekoliv na světě. Jeden z nejvýznamnějších trendů soudobého obranného průmyslu je rostoucí zájem suverénních států o vývoj vlastního obranného vybavení,“ domnívá se Ichikowitz.

 

„Budování obranných průmyslových ekosystémů v zahraničí prostřednictvím strategické spolupráce s vybranými zákazníky se stalo ústředním tématem naší průmyslové filozofie. Partnerství podporuje inovace, výměnu technologií, místní výrobu, rozvoj schopností a růst pracovních míst po celém světě,“ dodal Ichikowitz.


Barys je de facto zimní verzí BVP Mbombe a jeho výrobce využívá zkušenosti PG s výrobou obrněných vozidel. Rodina obrněných vozidel Mbombe s podvozky ve variantách 4 × 4, 6 × 6 a 8 × 8 má přibližně 80 % všech dílů společných. Tato skutečnost může při využití vozidel s různými podvozky vést ke snížení nákladů na údržbu a zásobování.


Kromě BVP Barys společnost KPE vyrábí také obrněné transportéry Arlan, kazašskou verzi jihoafrického OT Marauder. V současné době se obě vozidla stávají součástí výzbroje kazašských speciálních jednotek a dalších silových orgánů.

 

Video: Testování střelby bojového vozidla pěchoty Barys / YouTube


Modulární konstrukce KBVP Barys umožňuje montáž různých zbraňových systémů. Vozidlo bylo například původně viděno s ruským automatickým kanónem ráže 57 mm. Do budoucna proto není vyloučen jeho vývoz z Kazachstánu do zahraničí.


Exportní plány směrem na Blízký východ nastínil Erbol Salimov: „Jedná se o velmi slibný trh. Je však třeba vzít v úvahu, že tam existuje silná konkurence. K uzavření smlouvy se zákazníkem potřebujete alespoň 2–3 roky na testování, úpravy a vybavení. Naší společnosti navíc chybí renomé.“  


„V roce 2019 plánujeme poslat Barys 6 × 6 na zkoušky do různých blízkovýchodních zemí. Půjde o reálné testy v klimatických podmínkách země, kam bychom vozidla mohli vyvážet,“ uvedl Salimov a dále ještě vysvětlil, proč je preferován podvozek ve variantě 6 × 6 namísto kazašské varianty 8 × 8.


„Na prvním místě jde o cenu. Tato vozidla (Barys 6 × 6) jsou mnohem levnější. U nás stále platí sovětská doktrína, podle níž obrněný transportér 8 × 8 musí být schopný pohybovat se za tankem a překonávat dvoumetrové zákopy. Rozmanitost a obtížnost terénu v postsovětském prostoru také vyžaduje co nejmenší měrnou tíhu vozidla na povrch. V arabských zemích takové požadavky neexistují. Mají jen málo cest a bojují v podstatě jen ve městech.“

 

V současné době se chystají letní zkoušky vozidla Barys. Pokud půjde vše dobře kazašská armáda může očekávat první stroje v roce 2019. 


Zdroje: BMPD, Paramount Group

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.2 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
UnionPacific Datum: 30.03.2018 Čas: 21:00

Rase. Vďaka za odpovede,zase som o čosi múdrejší -)

avatar
Rase Datum: 30.03.2018 Čas: 19:05

tohle vidím dost reálně. Klidně by mohly být osazené na dálkově ovládané zbraňové stanici, tak jako dnes kulomety na věži. K tomuhle to v podstatě i směřuje. Řekněme že před rokem 2030 už budou lasery dost výkonné, malé a použitelné (nejspíš i relativně levné). V plánu jsou pro stíhačky tak nejspíš i u pozemní techniky. Takhle vypadal laser zkoušený na německém Boxeru. Tak už jen zvýšit výkon a další parametry a může jít do výroby .)

http://up.picr.de/30493233sl.jpg

avatar
UnionPacific Datum: 30.03.2018 Čas: 18:52

Rase : No dobre,Gatlingy sa nehodia,ale čo laser výkonu niekoľko KW ? to je reálne,úplne to stačí na spálenie IR senzorov striel,a hodilo by sa to aj proti pilotom...proste ich oslepiť...podobne proti dronom.....megawattové lasery sú ešte vo vývoji,ale strely a lietadlá netreba rozrezať ako pomaranč za letu,stačí ožiariť a je po nich.

avatar
Rase Datum: 30.03.2018 Čas: 18:31

rozumím kam tím míříš, ale on by to byl hrozný masakr pro okolí. Přeci jen antiraketa je mnohem méně likvidační vůči okolí - modernější systémy jsou v tomhle ještě dál než Trophy. Pokud si myslel dát ten odlehčený systém na věž Abramsu, tak to nevidím reálně - spíš místo původní věže. GAU a podobné zbraně různých ráží, už byly zkoušeny na podvozku M60, M113 a myslím že i M2 Bradley atd. nikdy se ale pořádně neujaly:

http://wearethemighty.wpengine.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2017/05/WIKI_m247-sergeant-york-tank_cal0617.jpg

http://i52.tinypic.com/14bmf7o.jpg

http://i.imgur.com/vyAc3AC.jpg

avatar
UnionPacific Datum: 30.03.2018 Čas: 17:43

Rase : A samotný Phalanx by sa nedal namontovať na napr. Abramsa ? Na Phalanxe veľa miesta zaberá ta munícia,ale pre tank by stačila 7,62x51...samotný pohon Phalanxu,ktorý je rozmerný,by prevzala veža samotná....kanón by s ňou bol pevne spojený....vertikálny pohyb hlavne by prevzali systémy vertikalneho pohybu kanónu tanku....takýto systém by nahradil Trophy...a navyše by mohol fungovať aj proti strelám odpaľovanými z vrtuľníkov....bolo by to reálne ?

avatar
Rase Datum: 30.03.2018 Čas: 17:18

UnionPacific:
no jelikož se u BVP upřednostňuje spíš přesnost a hlavně by nebylo kam dát všechnu tu munici. Přeci jen hodně místa zabírá munice pro hlavní kanón, kulomet je jen podpůrná zbraň. ještě ti poopravím počet kulometů. Nejčastěji je jeden kulomet spřažený s hlavní zbraní a druhý je osazený na věži - nic víc.

GAU 2A si umím představit, ale ne na konvenčním BVP, ale na specializovaném vozidle (na stejném podvozku), které by fungovalo třeba jako C-RAM, boj s drony a vrtulníky. tedy vícehlavňový kanón by byl primární zbraní. Italská společnost Leonardo nabízí tento pěkný systém:

http://tabancavetufek.com/staticfiles/habericerik/16-09-2015_14-13-01_1156.jpg

Podobný je i Phalanx a podobně. Je patrné, že celý systém i s municí, radarem a podobně je dost velký, tak víc by se toho na podvozek stejně nevešlo (což nevadí).

avatar
UnionPacific Datum: 30.03.2018 Čas: 16:21

Dobrý deň,priatelia,mám otázku,síce viac menej mimo témy,ale možno ani nie až tak daleko. Zaujíma ma ,prečo sa na tanky či IFV nemontujú gatlingy. Každý tank má aspoň 3 guľomety,ťažký .50 BMG spriahnutý z hlavnou a dva univerzálne na kaliber 7.62x51....väčšinou niečo ako M240....ale prečo by tam namiesto M240 nemohol byť GAU 2A rovnakého kalibru ,ktorý montujú na ľahké vozidlá,vrtuľníky aj člny ?

avatar
Rase Datum: 29.03.2018 Čas: 13:47

mě právě přišel Bumerang a Kurganěts jako nejzajímavější a nejzásadnější modernizační programy ruské armády. Armata sice byla neviditelnější, ale zrovna tank mi nepřijde tak zásadní. T-90 je furt v pohodě, ale BTR-80 už je hodně zastaralý. BMP a tak, by si už taky zasloužily nástupce. Osobně si myslím, že někdo nahoře očividně nemá zájem převyzbrojit pozemní síly tak jak je často zmiňováno. Nevím zda je to tím, že nejsou prachy, nebo se změnily priority (nebo fungují sankce), ale pokud rusové budou v roce 2030 provozovat dál jen BTR-80, BMP-2 a T-72B3, bude to docela zklamání.

avatar
PavolR Datum: 29.03.2018 Čas: 11:24

Rase:
O Bumerangu neviem o nič viac ako Vy, ale akurát pozerám, že už aj na ATOM dávali trysky pre pohyb vo vode, čo je pri jeho váhe prinajmenšom zaujímavé. V tomto kontexte nie je vôbec isté, či by s ním boli dnes o čokoľvek ďalej ako s Bumerangom ...

avatar
Rase Datum: 29.03.2018 Čas: 10:35

PavolR:
nj. tak kazaši očividně nemají potřebu dělat to složitě a rozhodli se jít cestou nejmenšího odporu. Tedy nechali si vyvinout vozidlo u zkušeného výrobce, patrně se u toho něco přiučili i místní konstruktéři a pomalu si budou budovat vlastní vývojové kapacity, aby příště přišli už s něčím vlastním. Tenhle přístup se mi líbí.
Rusové se oproti tomu rozhodli vyvinout vlastní vozidlo, což je sice fajn pro národní hrdost, ale než vozidlo dokončí, pořádně otestují atd. bude to dlouho trvat (přeci jen s moderními kolovými transportéry, KOT a KBVP, moc zkušeností nemají). Nevím v jaké fázi zrušili projekt ATOM, ale osobně si myslím, že ho možná měli začít vyrábět - dneska by s ním byli dál jak s Bumerangem. Samozřejmě on projekt nového vozidla, co by nahradilo BTR-80, teď tak nějak stojí - nebo nemáte nějaké informace zda se bude Bumerang zavádět (přeci jen se mluví akorát tak o "Armatě" tedy T-14.

ps. tahle měl původně vypadat Barys - tedy neskutečný skok:

http://defence-blog.com/army/kazakhstan-will-start-assembling-the-modern-armored-vehicle-barys-8x8.html

avatar
PavolR Datum: 29.03.2018 Čas: 10:02

Rase:
K tomu rýpnutiu - či to nebude tým, že Kazaši celý čas dôsledne spolupracujú so svojim zahraničným partnerom, ktorý disponuje potrebným know-how, a robia presne také vozidlo, aké tento ich partner vyrábať vie, kým u Rusov bola spolupráca s Renaultom na ATOMe ukončená a pokúšajú sa získané skúsenosti napchať do vlastného vozidla s trocha odlišnými parametrami (ako napr. plavbyschopnosť).

avatar
Rase Datum: 29.03.2018 Čas: 08:51

Serrafin:
loni jsem byl v Kazachstánu a nedělal bych z nich vidlákov. V poslední době jdou neskutečně nahoru a celkově je to hodně zajímavá země. Nenapadá mě, proč by si nemohli vyrábět KBVP a podobnou techniku - Rumuni budou mít taky vlastní vozidlo (AGILIS). Je vidět, že když mají málo lidí (ani ne 19 mil), tak chtějí dostatečně obrněná vozidla. Navíc Barys tam bude částečně suplovat pásové BVP - vzhledem k velké rozloze se jim kola hodí víc než pásy. Docela jim držím palce, aby se stroje podařilo i exportovat - potenciál tam vidím.
Trochu si rýpnu do Rusů, jelikož si myslím, že Barys by se mohl dostat na trh dřív než jejich Bumerang a vyzobat nějaké ty trhy (minimálně ve střední Asii). Celý ten Barys je pořádně velká mašina - Pandura by si dal k snídani :D

avatar
Serrafin Datum: 28.03.2018 Čas: 23:28

Z tohoto trendu narustu zbrojnich kapacit v euroasijskem prostoru nemam radost. Kdejaký magor si za chvilku vyrobi kde co. Jenom EU debatuje a humanitní.
A jeste mensi radost z toho musi mit rusove. Dalsi armada co mozna prestane od nich nakupovat vsechno mozny a snizi svou zavislost. Aspon mi to tak pripada.

avatar
dusan Datum: 27.03.2018 Čas: 18:32

Marthy

To zas taký problém nie je. Síce našinec má pri slove "púšť" predstavu piesočných dún, v reále je značná časť púští kamenistých, kde nie je žiadny problém s únosnosťou terénu.

avatar
danny Datum: 27.03.2018 Čas: 13:32

Není ten dostřel 2.000 m u Šipunova chybně?

arr