TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

KC-Z: Stealth tanker pro rizikové útočné mise

Datum přidání 26.10.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 18 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Generál Carlton Everhart, šéf amerického Velitelství pro leteckou dopravu AMC (Air Mobility Command), inicioval vývojovou studii nového stealth tankeru KC-Z určeného pro operace v prostorech s pokročilou protivzdušnou obranou (PVO) nepřítele. Studie probíhá v rámci programu vývoje a nákupu nových tankerů KC-46 Pegasus.

Foto: Vize stealth tankeru KC-Z podle firmy Lockheed Martin. Letadlo využívá konstrukce hybridního samokřídla (HWB) s ocasními plochami tvaru "H" / Lockheed Martin

 

Letectvo hledá stealth tanker

Americké letectvo (US Air Force) začne za dva roky zařazovat do výzbroje nové vzdušné tankery KC-46 Pegasus. Letectvo plánuje do roku 2028 nakoupit 179 letadel.

 

KC-46 je tanker vycházející z klasického dopravního letadla Boeing 767-200ER. Lapidárně řečeno - je velký a pomalý. Díky své velikosti, resp. velkému čelnímu radiolokačnímu průřezu RCS (Radar Cross Section), je KC-46 odhalitelný radiolokátory nepřítele na velkou vzdálenost.


Ruské rakety vzduch-vzduch dlouhého dosahu Izdělije 810 (dolet 300 km) nebo Izdělije 172 (400 km) jsou určeny právě pro ničení velkých a pomalých vzdušných cílů - tankery, bombardéry nebo letouny AWACS. Také ruské pozemní systémy S-400 ničí velká letadla na vzdálenost až 400 km.


Tanker KC-46 Pegasus se teoreticky nikdy do prostoru ovládaném protivníkem nedostane. Nicméně americké letectvo potřebuje tanker schopný doprovázet stíhačky F-22 Raptor a F-35 Lightning II i do prostoru s nepřátelskou PVO.


Generál Everhart se proto rozhodl část financí určených na program KC-46 přesměrovat do vývojové studie nového stealth tankeru KC-Z. Studie nebude řešit jen konstrukci letounu, ale také nové technologie tankování nebo úroveň autonomie - zda půjde o bezpilotní stroj, nebo letadlo s jedním či dvěma piloty.


“Jakmile bude studie dokončena, spustíme program a díváme se na roky 2030 až 2035, kdy nám rozpočet dovolí získat novou generaci vzdušných tankerů,” uvedl pro média Everhart s tím, že studie začne do šesti měsíců. “Potřebujeme platformu, která nebyla viděna nikdy předtím. Letadlo se splývajícím křídlem a trupem (BWB - pozn. red.) nebo hybridní samokřídlo (HWB - pozn. red.) má dostatečnou nosnost a schopnosti stealth.”

 

Foto: KC-46 Pegasus vstoupí do služby v roce 2018. Americké letectvo ale potřebuje rychlejší, hbitější a menší tanker pro operace ve vzdušném prostoru ovládaném nepřátelskou PVO. / YouTube


Budoucí tanker podle Lockheed Martin

Jako první na iniciativu generála Everharta zareagovala firma Lockheed Martin, která představila projekt tankeru využívající novou koncepci hybridního samokřídla HWB (Hybrid Wing Body).


Lockheed již vyvíjí dopravní letadlo konstrukce HWB v rámci programu New Aviation Horizons (NAH) financovaném NASA. Hlavním cílem NAH je snížit spotřebu paliva dopravních a nákladních letadel o 50 %.


HWB, jak napovídá název, je mezistupněm mezi konstrukcí čistého samokřídla (B-2 Spirit) a konstrukcí klasického letadla (např. C-17 Globemaster III). U HWB přechod mezi křídlem a trupem splývá do jednoho celku.

 

Široká střední část, zasahující do objemných křídel, poskytuje mnohem větší prostor pro přepravu lidí či nákladu. Konstrukce HWB se vyznačuje nízkým aerodynamickým odporem (nižší spotřeba), vyšší nosností a nízkou hlučností.

 

U HWB najdeme klasické ocasní plochy. Hybridní samokřídlo bez ocasních ploch je označováno jako letadlo se splývajícím křídlem a trupem BWB (Blended-Wing-Body).

 

Podle Lockheedu budoucí tanker musí operovat 400 až 800 km od moderních kompletů PVO, ale v dosahu radiolokátorů a leteckých střel vzduch-vzduch nepřítele. Budoucí tanker tak musí mít nízkou RCS pro radiolokační “nenápadnost”, nicméně ne nutně na úrovni stíhaček F-22 a F-35.

 

Foto: Vize dopravního letadla HWB s ocasní plochou ve tvaru "T" pro program NASA New Aviation Horizons. / Lockheed Martin

 

Tanker HWB získá klasické ocasní "T" plochy (podobně jako C-17 Globemaster III) nebo ocasní plochy ve tvaru “H” (úvodní obrázek), které poskytují letadlu skvělou stabilitu a odezvu na řízení.

 

Lockheed počítá u HWB tankeru, na rozdíl od verze pro program NASA, s motory zabudovanými v horní části trupu - podobně jako má B-2 Spirit. Takové uspořádaní motorů snižuje čelní RCS, zamezuje nasátí cizích předmětů při přistání/startu a jedná se o výhodnější koncept pro tankovací operace

 

Zranitelnost tankeru není dána ale jen konstrukcí - rizikové je také samotné tankování letadel. Nová generace tankerů musí doplňovat palivo jiným letadlům mnohem rychleji, v rychlejším taktu a bezpečněji. Lockheed proto navrhuje odstranit lidského operátora tankování a celý proces maximálně automatizovat.

 

Letectvo se rovněž dívá po tankerech poloviční velikosti oproti KC-46. I když HWB poskytuje větší nosnost (v poměru k velikosti/hmotnosti letounu), nový tanker pojme méně paliva než KC-46.

 

Na druhou stranu, menší tanker dokáže operovat z většího počtu menších letišť, včetně regionálních. Současné klasické velké tankery vyžadují rozsáhlé logistické zázemí a operují jen z úzkého okruhu sofistikovaně vybavených letišť - takový úzký okruh letišť ale nepřítel “snadno” vyřadí z provozu zbraněmi dlouhého dosahu.


Zdroj: Aviation Week

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
KOLT Datum: 29.10.2016 Čas: 11:29

Díky za opravu! Poselství nicméně zůstává – diversifikace dodavatelů sice může vést k mírnému navýšení ceny, nicméně funguje podobně jako pojištění. Koneckonců klíčové komponenty zmíněného iPhonu se zpravidla nejenže vyrábějí ve více továrnách, dokonce je pro jistotu vyrábí více firem. Hlavním důvodem je samozřejmě pružnost a zamezení výpadků dodávek.

avatar
KóĎA Datum: 29.10.2016 Čas: 09:50

KOLT: ty hardisky určitě nebyly v Číně...

http://ekonomika.idnes.cz/pocitacove-disky-zdrazily-kvuli-thajskym-povodnim-az-na-trojnasobek-126-/ekonomika.aspx?c=A111101_204459_ekonomika_abr

Kupoval jsem v té době počítač, tak jsem si to nějak zapamatoval.

avatar
Blake Datum: 27.10.2016 Čas: 21:43

Ako vravi kolt - mnoho vyrobkov, ktore maju na vrchnej skrupine "made in China" staci rozobrat, identifikovat podstatne suciastky a zrazu vidime made in Taiwan, made in Singapore, Malaysia, Korea, Germany. Vlastne principialne podobne ako Slovensko a automobily.

Akurat, KOLT, mam pocit, ze zrovna ta vytopena tovaren na casti HDD bola v Thajsku. Zivo si pamatam ten bleskovy narast zakaznickych cien o 50%..

avatar
KOLT Datum: 27.10.2016 Čas: 21:12

Nechci brát někomu iluze, ale takový iPhone toho má z Číny pomálu :-) Je to hodně "wordwide" výrobek, nicméně klíčové prvky jsou z USA, Japonska, Jižní Korei, Tchaj-wanu a Evropy. Chcete to rozepsat konkrétně, nebo si to najdete?Z Číny je v podstatě jen šasi a některé baterie. Skener otisků prstů vyrábí sice čínská firma, ale na Tchaj-wanu. Pak se to smontuje v Číně a napíše se na to "Made in China", ačkoliv 95 % práce je odjinud. A tak je to v poslední době se spoustou věcí.

Čína je především kompletovna. A už pěkných pár let z ní firmy odcházejí, včetně textilek. Důvodů je několik, v první řadě v Číně podražila práce, ačkoliv kvalita je stále mizerná. Pro firmy už tedy není výhodné nechat si ušít dva kontejnery triček s tím, že to v Evropě protřídí a polovinu vyhodí. Radši si nechají ušít dva v Turecku a vyhodí jen půlku jednoho.
K tomu se zvedla cena dopravy, teď je tedy ropa docela dole, ale víte, jak to chodí – ropa jde nahoru => dopravci zdražují, ropa jde dolů => dopravci nezdražují, ale o zlevnění nemůže být řeč :-/
Dalším důvodem je robotizace – kvalitní robot už není tak drahý a umí toho skutečně hodně, takže je výhodnější mít pár lidí k jeho obsluze doma v Evropě, než platit hromadu šiček a dopravu z Číny (a modlit se, že jste správně odhadl, kolik toho máte nechat ušít).
Dále pružnost – když vám dochází zásoby nějakého modelu, máte v případě produkce v Číně smůlu, protože dřív jak za půl roku sem nic nedostanete.
Politici – jejich tlak na domácí výrobu roste, rostou i pobídky.
Zákazníci – čím dál tím víc lidí se kouká na zboží, odkud pochází.
A v neposlední řadě strategické důvody – producenti si dodnes pamatují průser, když jedny povodně v Číně spláchly fabriky, které vyráběly tuším 80 % pevných disků, jejichž cena se pak zvedla natolik, že trvalo několik let, než se dostala na předchozí úroveň (aspoň se víc investovalo do zefektivnění výroby SSD, jedině dobře, že ty staré gramofonové platně v krabici se používají čím dál tím míň :-) ).

Prostě, až vám bude zase někdo říkat, jak se výroba všeho přesouvá do Číny, poproste ho pak ještě o tu o Červené Karkulce :-)

avatar
logik Datum: 27.10.2016 Čas: 18:54

rintintin: Proč by mělo být VLO letadlo o tolik dražší než normální? Zkušenosti s designem takových letadel už mají.

avatar
jenikdavid Datum: 27.10.2016 Čas: 15:13

Kazdy kdo byl ve statech potvrdi, ze jen v betnym hoby marketu jsou mraky veci Made in USA. Jen to ma svou cenu a nevyplati se to vyvazet celosvetove. Proto si to tady bezne nekoupime. Ale to ze je to drahe na dovoz neznamena ze to neexistuje. Globalnim hracum se samozrejme vyplati to vyrabet v Cine, ale jsou tu mraky lokalnich US vyrobcu - od kladiva po soucastky do raket a elektroniku, ktere znaji doma a ne v EU. Takze know how tam stale je, o tom bych si nedelal jine iluze.

avatar
rintintin Datum: 27.10.2016 Čas: 14:28

palo satko
General riesi ako sa dostat k tankerom, ktore by neboli "chromou kackou" na oblohe. Ak je 400 km dosah niektorych striel proti tymto strojom realitou uz dnes, tak o 20 rokov mozu mat podobne systemy aj staty, ktore dnes mozno este ani neexistuju. Kruh s polomerom 300 – 400 km vytvara velmi velku zonu, do ktorej sa tanker, ale napriklad aj dopravny stroj nemoze odvazit. Ajtak si vsak myslim ze studia bude pre tento projekt nie len prvou, ale aj poslednou fazou – hned ako zistia kolko to bude stat sa na to vybodnu.

avatar
palo satko Datum: 27.10.2016 Čas: 13:29

Clanek,
ten iPhone je presne to o čom som pisal. vyvoz vyroby do zahraničia pre väčši zisk. Tak Američan si nezarobi v tovarni Applu, ale robi pinkla, opatrovatela, alebo si zoberie uver, aby ten iPhone mal.

avatar
Clanek Datum: 27.10.2016 Čas: 12:58

Cinani jsou vyborni v tom byt 1) levni a v tom 2) krast. To jsou zatim jejich nejvetsi prednosti. Ze predezenou USA v HDP je pravdepodobne, ale tak uz to byva u statu s mnohonasobne vetsi populaci. Na druhou stranu ten rust Ciny je v mnohem na dluh a nemuze pokracovat do nekonecna (uz dnes zacina byt cina pro mnohe draha a divaji se jinde). Kazdopadne to jsou vsechno jen drobnosti, co je podstatne je tve tvrzeni ze USA trati schopnost neco vyrobit. To se pak musim zeptat, co iPhone, je to Americky nebo Cinsky produkt?

avatar
palo satko Datum: 27.10.2016 Čas: 12:18

rintintin,
som rad, že existuje človek čo ma niečo z USA. vela vas nie je.
ja nestraším vojnou. to ten general sa chysta prekonavat nejaku obranu tisice kilometrov od USA. ved si ten članok prečitajte. Vobec tam nerozoberaju problem ako ochranit Chicago.

avatar
rintintin Datum: 27.10.2016 Čas: 11:09

palo satko
Vecer som bol na rybach - tak vyberam len z toho, co sa momentalne povaluje do 2 metrov od stolicky. Rybarsky sonar made in USA. Dalej vidim vylovovacie klieste, tiez vyrobene v USA a najde sa aj zopar nastrah. Ale to je jedno, pointa je inde - Japonci nevypestuju tolko ryze kolko jej pozuju, ale hlad je v krajinach, ktore tej ryze vypestuju viac . . . To ze priemyselna produkcia v cine rastie a je obrovska uz dnes je fakt. Ale ziadna stranka nevie ake tempo rastu bude mat v najblizsich 20 rokoch, a to ani priblizne. Proste nevytahujte stale nejake svetove vojny. Jednak ked amici nemaju priemysel, tak pren nepotrebuju ani suroviny, a keby aj, tak si ich vedia kupit lacnejsie ako za cenu milionov mrtvych :-) Cele toto strasenie vojnou je scestne.

avatar
palo satko Datum: 27.10.2016 Čas: 10:49

rintintin, Vrata
V roku 1991 som podpisal zmulvu s americkou firmou Allen Test Products vtedy druhym najväčšim vyrobcom testerov pre automobily. Ich vyrobky boli najleším spojenym analogoveho a digitalneho testovania aut. Tvrdili, že maju dohody a do svojho systemu integruju aj auta vyrabane nemeckym kapitalom v Europe - MB, VW, BMV. Opel a Ford mali lebo tam bol americky majitel. nezvladli to. Disketa s upgrade nikdy neprišla. Neskor ich na burze nasilne prevzal konkurent, ale ani ten integraciu nezvladol. V roku 2000 z kedysi velkej firmy zostali len sukromnici, ktori vykupili je sklady a venovali udržaniu tychto perfektnych testerov pri živote.
To je jeden z konkretnych prikladov ako Američania rezignovali na priemyselnu produkciu a je ich plny Rust Belt https://en.wikipedia.org/wiki/Rust_Belt. Presnejšie modernu nevojensku produkciu. Ma niekto z vas doma nejaky americky spotrebič? Ja len v amerike vyrobenu chilli omačku s činskym nazvom.
Lenže bez tohoto priemyselneho "podhubia" sa špecialna výroba dramaticky predraži a predlži, na čo najdete kopec prikladov aj na tomto webe.
Ak bude nadalej pokračovat americka ekonomicka orientacia na služby, finačnictvo a tažbu surovin, ich schopnosti vyrabat špičkove vyrobky na uzemi USA za rozumnych nakladov sa bude nadalej upadať.
Ak to porovnate s Činou, ktora sa stava tovarnou sveta, tak je uplne evidentne, že Čina o 20 rokov bude mat vyspelejši nielen civilny, ale aj vojensky priemysel a je vysoko pravdepodobne, že cez svoje finančne zdroje ovladne vyznamne priemyselne podniky aj v inych častiach sveta. myslite, že niekto bude branit vstupu činskeho kapitalu do Airbusu, lodenic a špecialneho strojarenstva, ked majitelom ide o rentu a kašlu na obranu svojej krajiny?
Za dvadsat rokv sa svet zmeni. ak za zmeni rovnakym smerom a tempom ako sa zmenil za 20 rokov, ktore uplynuli, tak otazka či v roku 2040 USA napadnu Rusko sa nebude riešit v Pentagone, ale general si pojde do Pekingu pytat dovolenie.

avatar
rintintin Datum: 27.10.2016 Čas: 10:30

Jarpe: neee, myslel som to tak ze ak bude Rusko napadnute, tak jedine hrdzou a pliesnou. Ze by v tomto boli iniciativni vylucit neviem, ale zda sa mi to nepravdepodobne - predsa len ma pliesen spojencov po celom svete. :-D Proste sa mi len nepaci to malovanie 3. svetovej furt a znova a stale dookola. . .

avatar
jarpe Datum: 27.10.2016 Čas: 10:24

rintintin:
Proč by Rusko napadávalo plíseň? :D Chudák plíseň. Bohužel s tímhle se člověk den co den setkává i v novinách.

avatar
rintintin Datum: 27.10.2016 Čas: 10:13

Mna napriklad napadlo, ze Rusko S-400 dnes predava Indii a Cine. Do roku 2035 obdobny system (aj ked mozno cinsky) bude mat aj taka Nigeria alebo Etiopia.

palo satko: Do roku 2035 Rusko napadne akurat tak hrdza a pliesen. :-)

arr