Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Kdo bude nástupce A-10 Thunderbolt II?

Datum přidání 22.03.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 15 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Bitevní letadlo A-10 Thunderbolt II během příštích několika let neodvratně zmizí z výzbroje amerického letectva. Úkoly A-10 měly původně převzít pouze stíhačky F-35 Lightning II. Americké letectvo (U.S. Air Force) ale zkoumá možnosti, jak A-10 nahradit levnější platformou vhodnou pro konflikty nízké intenzity.

Foto: Firma Textron nabízí místo A-10 svou nízko nákladovou “stíhačku” Scorpion; větší foto / Textron

Foto: Firma Textron nabízí místo A-10 svou nízkonákladovou “stíhačku” Scorpion; větší foto / Textron

 

Před několika dny jsme přinesli článek o nasazení dvou turbovrtulových letadel OV-10 Bronco v Iráku. Nasazení je součástí širší studie, která posuzuje technické možnosti náhrady těžkých bitevních letadel A-10 Thunderbolt II. Všechna letadla A-10 americké letectvo vyřadí z výzbroje mezi lety 2018 až 2022

 

Pentagon se v rámci studie snaží najít jednoduchý letoun, s nízkými náklady na letovou hodinu, schopný nasazení v konfliktech nízké intenzity - zejména tam, kde výkonná letadla americké armády získala absolutní nadvládu nad vzdušným prostorem. Příkladem ze současnosti je Irák nebo Afghánistán.

 

Americká armáda zkoumá řadu možností. V úvahu připadají bojové turbovrtulové letouny (Bronco, Super Tucano, AT-6 Wolverine), proudový Textron Airland Scorpion nebo pokročilejší bitevní derivát cvičných letadel T-X.

 

Podle představ amerického letectva letadla jako F-22 a F-35 zůstanou vyhrazena pro pokročilé bojové operace a piloti zmíněných strojů se na takové operace budou intenzivně připravovat. Řehole v podobě neustálého dennodenního nasazení v konfliktech nízké intenzity zůstane vyhrazena levnějším letadlům.

 

Zástupce náčelníka štábu pro strategické plány generálplukovník James Holmes uvedl, že v příštích pěti letech bude nutné zjistit, zda letectvo místo A-10 potřebuje zcela novou platformu (nový bitevní letoun), nebo může zvolit komerčně dostupná letadla - jako je Bronco, A-29 Super Tucano nebo Scorpion.

 

"Jsou zde některá levná letadla, například A-29, který jsme poskytli Afghánistánu a provádíme výcvik posádek," říká Holmes. "Otázkou je, stačí to? Víme, že F-35 je příliš mnoho, ale stačí A-29 na mise, které musíme udělat, nebo musíme najít něco mezi tím? Existuje derivát platformy T-X, který by mohl provádět mise mnohem levněji?"

 

Holmes však varuje, že program nových cvičných letounů T-X ještě nevstoupil oficiálně ani do vývojové fáze a potrvá mnoho let, než bude doručeno 350 požadovaných letadel pro výcvik. Počátečních operačních schopností dosáhne první letka s letadly T-X až v letech 2023 nebo 2024. Podle Holmesa však letectvo potřebuje nový bitevní letoun mnohem dříve.

 

Video: Velmi krátký záběr zteče F/A-16 s kanónovým pouzdrem GPU-5/A. Oživí americké letectvo znovu myšlenku bitevní F-16? / YouTube

 

Americké letectvo také znovu uvažuje o úpravě letadel F-16 a F-15 pro úkoly blízké pozemní podpory. Již v 80. letech Pentagon vývíjel bitevní verzi F-16 označovanou jako A-16 (Attack-16). Pro bitevní verzi se počítalo s robustnějším drakem, pancéřováním a 30mm rychlopalným kanónem GAU-13/A, který měl nahradit původní kanón ráže 20 mm.

 

A-16 mohl používat střely vzduch-země Hellfire nebo kontejnery s kulomety. Zkoušky A-16 však skončily neúspěšně - kanón GAU-13/A vyvíjel mnoho tepla a hrozilo poškození trupu letoun.

 

Americké letectvo přišlo posléze s alternativou - úpravu stíhaček F-16 na verzi F/A-16 s 30mm kanónem zavěšeným v kontejneru GPU-5/A Pave Claw pod trupem. Ale ani tento ambiciózní plán se nakonec neuskutečnil a jméno F/A-16 dostalo jen 24 letadel národní gardy státu New York, která s kontejnery GPU-5/A létala v operaci Pouštní bouře.

 

Kromě modifikací F-15 nebo F-16 se tu a tam objeví v médiích zprávy o možném vývoji bezpilotní verze bitevních letadel A-10. Ač je tato možnost vysoce lákavá, vývoj bezpilotní A-10 je bohužel zřejmě nejméně pravděpodobnou možností z výše uvedených.

 

Zdroj: Flightglobal

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 26.03.2016 Čas: 13:59

Crusader: zjednodusene: při tomto konkrétním testu testovali nastavení řízení letounu při vysokých úhlech nabehu, cíl zjistit jestli je možného stroj přetáhnout a ztratit kontrolu, jak stroj reaguje a i putování pilota a dal parcích věci. Úloha f16 byla poskytovat referenční cíl v ofenzivních a defenzivních manévrech.

Vysledek: ze je nastavení příliš restriktivní (v bezpečnější zóně, aby nedošlo ke ztrátě kontroly) a v některých režimech nereaguje dostatečnou silou.

Pak ze letadlo ztrácí při vysokých úhlech náběhu energii (jako každý jiný stroj) a v F16 má pak vyhodu (ta ve vysokých AOL ani nemůže operovat).
A pak par dalších mínusu, jako špatný viditelnost dozadu, atd.


Z toho vyvodit David Axe, že f35 prohrála dog fight a tim rozjel celý kolotoč co se táhne do ted. ..

avatar
crusader Datum: 26.03.2016 Čas: 13:22

Shania
Vaším bezmezným obdivem, skoro až zaslepeností k tomuto letadlu (a k Chrisu Bogdanovi) jste na těchto stránkách proslulý.
Nereagoval jsem na to jestli to byl dogfight nebo ne, osobně ni to je jedno, ten stroj mě nijak neoslovuje a nemyslím si, že to bude až takový úžasný stroj, jak ho Američané prezentují.
Reagoval jsem na jj284b, který citoval velitele 461st Flight Test Squadron (a to ještě očesaně).
No a jeho odpověď na dotaz mi skutečně nepřišla jako nějaké striktní odmítnutí dogfightu.
Aha tak on to nebyl souboj, jen F-35 měla útočit na F-16???

avatar
Shania Datum: 26.03.2016 Čas: 10:42

Crusader: to jako vázne? Rok po Te co byl leknut kompletní report, kde je jasně napsáno o co šlo, porad Věříš ze to byl dog fight?

Byl to test jak se bude chovat letadlo při vysokých úhlech náběhu a f16 tam byla jako referenční cíl.

avatar
crusader Datum: 26.03.2016 Čas: 10:00

No mě ta jeho odpověď, myslím ta originální nepřijde jako popření toho, že dogfiht s F-16 neproběhl. Diplomaticky (mimochodem odpověď jako od právníka), říká že test nezahrnoval simulovaný boj, ale že F-16 byla pouze testovací pomůcka. Otázka je co tedy mezi F-16 a F-35 testovali?

avatar
jj284b Datum: 25.03.2016 Čas: 11:36

crusader: tu skor ide o reakciu na udajny dogfight s F-16 ktory sa nikdy nestal, no hlavne ze ten nezmysel preberali vsetci naokolo...

avatar
crusader Datum: 25.03.2016 Čas: 11:19

jj284b

Rozhovor není s piloty ale s Lt Col Raje Charim, a zapomněl jsi také uvést kdo to je

Director of the F-35 Integrated Test Force and Commander of the 461st Flight Test Squadron (FTS), Edwards Air Force Base, California

Už jsi jako Shania s jeho odkazy na generálporučíka Chrise Bogdana.

Opravdu myslíte, že tyhle lidi budou veřejně říkat něco jiného, než co se od nich čeká?

avatar
jj284b Datum: 24.03.2016 Čas: 20:09

tak hlavne o F35 koluje tolko fam a prekrutenych informacii ze to az nie je vtipne... tak napr, ohladom udajneho suboja s F-16, odporucam precitat rozhovor s pilotmi ktory sa toho zucastnili:

http://www.sldinfo.com/lt-col-raja-chari-talks-about-the-way-ahead-with-the-f-35-the-renorming-of-airpower-seen-from-edwards/

.Question: We discussed the so-called F-16 and F-35 dogfight with colleagues earlier today, what is your take on this amazingly blown out of context story?

Answer: My first week here that story came out. I found the whole thing amazing because it did not even involve a simulated combat sortie. We were going after some particular test points.The F-16 was simply a test aid, not in a dogfight with the F-35. The story was simply spun and used by those who like to spin stories...

avatar
Safi Datum: 24.03.2016 Čas: 00:13

Stejně to nakonec skončí rozštěpením ozbrojených sil na vojsko A a vojsko B. Ačko vymlátí z nepřítele duši a Bčko bude potom spravovat území, řešit rekonstrukce a potírání asymetrických konfliktů.
Výstroj a výzbroj pro oba typy konfliktu je tak rozdílná, že podle mě nelze rozumně kombinovat...

avatar
Ultramarinus Datum: 23.03.2016 Čas: 07:25

Ještě PS.: Myslím, že operativně by A10 byla snadno, rychle a dobře nahrazována budoucími superrychlými "vrtulníky", či jak letadla s horizontální vrtulí a schopností dosáhnout relativně vysokých rychlostí v horizontálním letu nazvat. Ty však nejsou (narozdíl od toho bronca) k dispozici TEĎ.

avatar
Ultramarinus Datum: 23.03.2016 Čas: 07:23

Já bych rád viděl nějákou upravenou verzi Bronca. Přidaný moderní pancíř na zranitelná místa (motory, kabina, palivové nádrže), přidaný vhodný kanón a v ruce máte stroj pomalejší, ale mnohem manévrovatelnější, než kdy byl A10. Taky by stálo za zvážení, zda úkoly plněné A10tkami nedokáží splnit spolupracující "roje" dronů.

avatar
svang Datum: 23.03.2016 Čas: 00:04

Ale to je jen takova hra pro danove poplatniky a volice, ukazat, ze chceme setrit. Podobnou masazi zacinal projekt F-35.

avatar
stirling Datum: 22.03.2016 Čas: 23:42

Nejlogičtější je udělat bitevník z nového cvičného letadla do té doby vystačí s a10 či f16.
Jeden čas se zdála koncepce nízkonákladového lehkého bitevníku jako zastaralá viz odepisování l159 a on tento koncept naopak možná zažije vzkříšení.
Jen škoda že AČR neposlala hned na začátku pár L159 na nějaký rok do Afganistanu - možná by se naopak o ty skladovky porvali a ještě by Aero dostalo spoustu zakázek.

avatar
GAVL Datum: 22.03.2016 Čas: 22:31

Pokud vyrobíte letoun co je konstrukčně proveden dle 30-40 let starých plánů , tak to nemůžete tolik opálit. Neboť vyrobíte běžný prací prostředek. Když , ale chcete pořádně podojit daňové poplatníky , tak musíte vyrukovat s novým Arielem. Tak můžete utopit obrovské množství prostředků v samotném vývoji.

Dále pokud chtějí něco malého tak mohou koupit např. L - 159 ono by to taky na nomády stačilo. Nebo cokoli jiného co je již hotovo a provozováno, jenže to by bylo efektivní nakládání s prostředky, jenže o to jde až v poslední řadě.

avatar
Charlie Datum: 22.03.2016 Čas: 20:50

Mimochodem - omlouvám se za dvojitej příspěvek - naposledy, když Američani vyvíjeli něco levnýho a s lacinou provozní hodinou, vyšlo jim z toho F-35 (a Zumwalt)...

avatar
Charlie Datum: 22.03.2016 Čas: 20:49

A proč prostě nevyrobí stovku nebo dvě novejch A-10? Avioniku můžou vzít z něčeho už vyráběnýho (Texan, Tucano, nebo něco od Garminu), drak není žádná technologická vychytávka, to jim vyrobí každá zámečnická dílna co umí s hliníkem, motory můžou vzít podobný, a místo GAU-8 (což je na velbloudy overkill) nějakou třicítku nebo pětatřicítku revolverák.

Suma sumárum nejnáročnější na výrobu by byla ta titanová vana.

arr