Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Kdo bude nástupce A-10 Thunderbolt II?

Datum přidání 22.03.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 15 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Bitevní letadlo A-10 Thunderbolt II během příštích několika let neodvratně zmizí z výzbroje amerického letectva. Úkoly A-10 měly původně převzít pouze stíhačky F-35 Lightning II. Americké letectvo (U.S. Air Force) ale zkoumá možnosti, jak A-10 nahradit levnější platformou vhodnou pro konflikty nízké intenzity.

Foto: Firma Textron nabízí místo A-10 svou nízko nákladovou “stíhačku” Scorpion; větší foto / Textron

Foto: Firma Textron nabízí místo A-10 svou nízkonákladovou “stíhačku” Scorpion; větší foto / Textron

 

Před několika dny jsme přinesli článek o nasazení dvou turbovrtulových letadel OV-10 Bronco v Iráku. Nasazení je součástí širší studie, která posuzuje technické možnosti náhrady těžkých bitevních letadel A-10 Thunderbolt II. Všechna letadla A-10 americké letectvo vyřadí z výzbroje mezi lety 2018 až 2022

 

Pentagon se v rámci studie snaží najít jednoduchý letoun, s nízkými náklady na letovou hodinu, schopný nasazení v konfliktech nízké intenzity - zejména tam, kde výkonná letadla americké armády získala absolutní nadvládu nad vzdušným prostorem. Příkladem ze současnosti je Irák nebo Afghánistán.

 

Americká armáda zkoumá řadu možností. V úvahu připadají bojové turbovrtulové letouny (Bronco, Super Tucano, AT-6 Wolverine), proudový Textron Airland Scorpion nebo pokročilejší bitevní derivát cvičných letadel T-X.

 

Podle představ amerického letectva letadla jako F-22 a F-35 zůstanou vyhrazena pro pokročilé bojové operace a piloti zmíněných strojů se na takové operace budou intenzivně připravovat. Řehole v podobě neustálého dennodenního nasazení v konfliktech nízké intenzity zůstane vyhrazena levnějším letadlům.

 

Zástupce náčelníka štábu pro strategické plány generálplukovník James Holmes uvedl, že v příštích pěti letech bude nutné zjistit, zda letectvo místo A-10 potřebuje zcela novou platformu (nový bitevní letoun), nebo může zvolit komerčně dostupná letadla - jako je Bronco, A-29 Super Tucano nebo Scorpion.

 

"Jsou zde některá levná letadla, například A-29, který jsme poskytli Afghánistánu a provádíme výcvik posádek," říká Holmes. "Otázkou je, stačí to? Víme, že F-35 je příliš mnoho, ale stačí A-29 na mise, které musíme udělat, nebo musíme najít něco mezi tím? Existuje derivát platformy T-X, který by mohl provádět mise mnohem levněji?"

 

Holmes však varuje, že program nových cvičných letounů T-X ještě nevstoupil oficiálně ani do vývojové fáze a potrvá mnoho let, než bude doručeno 350 požadovaných letadel pro výcvik. Počátečních operačních schopností dosáhne první letka s letadly T-X až v letech 2023 nebo 2024. Podle Holmesa však letectvo potřebuje nový bitevní letoun mnohem dříve.

 

Video: Velmi krátký záběr zteče F/A-16 s kanónovým pouzdrem GPU-5/A. Oživí americké letectvo znovu myšlenku bitevní F-16? / YouTube

 

Americké letectvo také znovu uvažuje o úpravě letadel F-16 a F-15 pro úkoly blízké pozemní podpory. Již v 80. letech Pentagon vývíjel bitevní verzi F-16 označovanou jako A-16 (Attack-16). Pro bitevní verzi se počítalo s robustnějším drakem, pancéřováním a 30mm rychlopalným kanónem GAU-13/A, který měl nahradit původní kanón ráže 20 mm.

 

A-16 mohl používat střely vzduch-země Hellfire nebo kontejnery s kulomety. Zkoušky A-16 však skončily neúspěšně - kanón GAU-13/A vyvíjel mnoho tepla a hrozilo poškození trupu letoun.

 

Americké letectvo přišlo posléze s alternativou - úpravu stíhaček F-16 na verzi F/A-16 s 30mm kanónem zavěšeným v kontejneru GPU-5/A Pave Claw pod trupem. Ale ani tento ambiciózní plán se nakonec neuskutečnil a jméno F/A-16 dostalo jen 24 letadel národní gardy státu New York, která s kontejnery GPU-5/A létala v operaci Pouštní bouře.

 

Kromě modifikací F-15 nebo F-16 se tu a tam objeví v médiích zprávy o možném vývoji bezpilotní verze bitevních letadel A-10. Ač je tato možnost vysoce lákavá, vývoj bezpilotní A-10 je bohužel zřejmě nejméně pravděpodobnou možností z výše uvedených.

 

Zdroj: Flightglobal

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Shania Datum: 26.03.2016 Čas: 13:59

Crusader: zjednodusene: při tomto konkrétním testu testovali nastavení řízení letounu při vysokých úhlech nabehu, cíl zjistit jestli je možného stroj přetáhnout a ztratit kontrolu, jak stroj reaguje a i putování pilota a dal parcích věci. Úloha f16 byla poskytovat referenční cíl v ofenzivních a defenzivních manévrech.

Vysledek: ze je nastavení příliš restriktivní (v bezpečnější zóně, aby nedošlo ke ztrátě kontroly) a v některých režimech nereaguje dostatečnou silou.

Pak ze letadlo ztrácí při vysokých úhlech náběhu energii (jako každý jiný stroj) a v F16 má pak vyhodu (ta ve vysokých AOL ani nemůže operovat).
A pak par dalších mínusu, jako špatný viditelnost dozadu, atd.


Z toho vyvodit David Axe, že f35 prohrála dog fight a tim rozjel celý kolotoč co se táhne do ted. ..

avatar
crusader Datum: 26.03.2016 Čas: 13:22

Shania
Vaším bezmezným obdivem, skoro až zaslepeností k tomuto letadlu (a k Chrisu Bogdanovi) jste na těchto stránkách proslulý.
Nereagoval jsem na to jestli to byl dogfight nebo ne, osobně ni to je jedno, ten stroj mě nijak neoslovuje a nemyslím si, že to bude až takový úžasný stroj, jak ho Američané prezentují.
Reagoval jsem na jj284b, který citoval velitele 461st Flight Test Squadron (a to ještě očesaně).
No a jeho odpověď na dotaz mi skutečně nepřišla jako nějaké striktní odmítnutí dogfightu.
Aha tak on to nebyl souboj, jen F-35 měla útočit na F-16???

avatar
Shania Datum: 26.03.2016 Čas: 10:42

Crusader: to jako vázne? Rok po Te co byl leknut kompletní report, kde je jasně napsáno o co šlo, porad Věříš ze to byl dog fight?

Byl to test jak se bude chovat letadlo při vysokých úhlech náběhu a f16 tam byla jako referenční cíl.

avatar
crusader Datum: 26.03.2016 Čas: 10:00

No mě ta jeho odpověď, myslím ta originální nepřijde jako popření toho, že dogfiht s F-16 neproběhl. Diplomaticky (mimochodem odpověď jako od právníka), říká že test nezahrnoval simulovaný boj, ale že F-16 byla pouze testovací pomůcka. Otázka je co tedy mezi F-16 a F-35 testovali?

avatar
jj284b Datum: 25.03.2016 Čas: 11:36

crusader: tu skor ide o reakciu na udajny dogfight s F-16 ktory sa nikdy nestal, no hlavne ze ten nezmysel preberali vsetci naokolo...

avatar
crusader Datum: 25.03.2016 Čas: 11:19

jj284b

Rozhovor není s piloty ale s Lt Col Raje Charim, a zapomněl jsi také uvést kdo to je

Director of the F-35 Integrated Test Force and Commander of the 461st Flight Test Squadron (FTS), Edwards Air Force Base, California

Už jsi jako Shania s jeho odkazy na generálporučíka Chrise Bogdana.

Opravdu myslíte, že tyhle lidi budou veřejně říkat něco jiného, než co se od nich čeká?

avatar
jj284b Datum: 24.03.2016 Čas: 20:09

tak hlavne o F35 koluje tolko fam a prekrutenych informacii ze to az nie je vtipne... tak napr, ohladom udajneho suboja s F-16, odporucam precitat rozhovor s pilotmi ktory sa toho zucastnili:

http://www.sldinfo.com/lt-col-raja-chari-talks-about-the-way-ahead-with-the-f-35-the-renorming-of-airpower-seen-from-edwards/

.Question: We discussed the so-called F-16 and F-35 dogfight with colleagues earlier today, what is your take on this amazingly blown out of context story?

Answer: My first week here that story came out. I found the whole thing amazing because it did not even involve a simulated combat sortie. We were going after some particular test points.The F-16 was simply a test aid, not in a dogfight with the F-35. The story was simply spun and used by those who like to spin stories...

avatar
Safi Datum: 24.03.2016 Čas: 00:13

Stejně to nakonec skončí rozštěpením ozbrojených sil na vojsko A a vojsko B. Ačko vymlátí z nepřítele duši a Bčko bude potom spravovat území, řešit rekonstrukce a potírání asymetrických konfliktů.
Výstroj a výzbroj pro oba typy konfliktu je tak rozdílná, že podle mě nelze rozumně kombinovat...

avatar
Ultramarinus Datum: 23.03.2016 Čas: 07:25

Ještě PS.: Myslím, že operativně by A10 byla snadno, rychle a dobře nahrazována budoucími superrychlými "vrtulníky", či jak letadla s horizontální vrtulí a schopností dosáhnout relativně vysokých rychlostí v horizontálním letu nazvat. Ty však nejsou (narozdíl od toho bronca) k dispozici TEĎ.

avatar
Ultramarinus Datum: 23.03.2016 Čas: 07:23

Já bych rád viděl nějákou upravenou verzi Bronca. Přidaný moderní pancíř na zranitelná místa (motory, kabina, palivové nádrže), přidaný vhodný kanón a v ruce máte stroj pomalejší, ale mnohem manévrovatelnější, než kdy byl A10. Taky by stálo za zvážení, zda úkoly plněné A10tkami nedokáží splnit spolupracující "roje" dronů.

avatar
svang Datum: 23.03.2016 Čas: 00:04

Ale to je jen takova hra pro danove poplatniky a volice, ukazat, ze chceme setrit. Podobnou masazi zacinal projekt F-35.

avatar
stirling Datum: 22.03.2016 Čas: 23:42

Nejlogičtější je udělat bitevník z nového cvičného letadla do té doby vystačí s a10 či f16.
Jeden čas se zdála koncepce nízkonákladového lehkého bitevníku jako zastaralá viz odepisování l159 a on tento koncept naopak možná zažije vzkříšení.
Jen škoda že AČR neposlala hned na začátku pár L159 na nějaký rok do Afganistanu - možná by se naopak o ty skladovky porvali a ještě by Aero dostalo spoustu zakázek.

avatar
GAVL Datum: 22.03.2016 Čas: 22:31

Pokud vyrobíte letoun co je konstrukčně proveden dle 30-40 let starých plánů , tak to nemůžete tolik opálit. Neboť vyrobíte běžný prací prostředek. Když , ale chcete pořádně podojit daňové poplatníky , tak musíte vyrukovat s novým Arielem. Tak můžete utopit obrovské množství prostředků v samotném vývoji.

Dále pokud chtějí něco malého tak mohou koupit např. L - 159 ono by to taky na nomády stačilo. Nebo cokoli jiného co je již hotovo a provozováno, jenže to by bylo efektivní nakládání s prostředky, jenže o to jde až v poslední řadě.

avatar
Charlie Datum: 22.03.2016 Čas: 20:50

Mimochodem - omlouvám se za dvojitej příspěvek - naposledy, když Američani vyvíjeli něco levnýho a s lacinou provozní hodinou, vyšlo jim z toho F-35 (a Zumwalt)...

avatar
Charlie Datum: 22.03.2016 Čas: 20:49

A proč prostě nevyrobí stovku nebo dvě novejch A-10? Avioniku můžou vzít z něčeho už vyráběnýho (Texan, Tucano, nebo něco od Garminu), drak není žádná technologická vychytávka, to jim vyrobí každá zámečnická dílna co umí s hliníkem, motory můžou vzít podobný, a místo GAU-8 (což je na velbloudy overkill) nějakou třicítku nebo pětatřicítku revolverák.

Suma sumárum nejnáročnější na výrobu by byla ta titanová vana.

arr