TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

KFX: Jihokorejská stíhačka nové generace

Datum přidání 28.01.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 4 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Jihokorejský letecký průmysl se rozhodl akcelerovat vývoj vlastní stíhačky označované kódovým jménem KFX, nebo také Boramae. Projekt vzniká pod patronátem jihokorejské firmy Korea Aerospace Industries (KAI), za úzké spolupráce s indonéským výrobcem letecké techniky Indonesian Aerospace.

Foto: Nejnovější podoba (nejrealističtější) stíhačky KFX. / KAI

Foto: Nejnovější podoba stíhačky KFX, resp. KFX-E. / KAI

 

Jihokorejské letectvo ROKAF (Republic of Korea Air Force) ma ve výzbroji stovky amerických letounů. Konkrétně jde o F-5E/F Tiger II (170 ks), F-4 Phantom II (68 ks) a F-16 Fighting Falcon (180 ks).

 

Již v roce 2019 však většině stíhačkám F-4 a F-5 končí životnost. Jižní Korea má ambici nahradit dosluhující americké stroje vlastní stíhačkou vzešlou z programu KFX. V první fázi ROKAF požaduje 120 letadel jako náhradu za stroje F-4/5 a následně dalších až 130 letounů KFX jako náhradu za stíhačky F-16.

 

ROKAF tak může odebrat postupně 250 strojů KFX. Rovněž indonéské letectvo přislíbilo odebrat až 80 strojů. Na světovém trhu je pak podle Sung-Younga, výkonného ředitele firmy KAI, poptávka po 600 letounech typu KFX.

 

Foto: Jednomotorová verze KFX na výstavě ADEX 2013 Exhibition v Soulu. / IHS Janes, James Hardy

Foto: Jednomotorová verze KFX na výstavě ADEX 2013 Exhibition v Soulu, verze s jednou svislou ocasní plochou. / IHS Janes, James Hardy

 

Jižní Korea pracuje na vlastní plnohodnotné stíhačce od roku 2001. Sami Jihokorejci KFX označují jako levnější alternativu za americký F-35 Lightning II. Oproti svému americkému konkurentovi bude KFX méně vyspělý, avšak výrazně levnější.

 

Na druhou stranu, technicky (např. stealth schopnostmi) má KFX překonávat evropské konkurenty, jako jsou Eurofighter Typhoon nebo Dassault Rafale, případně JAS-39 Gripen.

 

Etalonem pro nové letoun KFX jsou parametry jihokorejských stíhaček F-16. U KFX je oproti F-16 požadován o 50 % větší dolet a o 34 % větší životnost draku. Klíčovou elektronickou výzbrojí KFX se stane radar typu AESA domácí výroby, infračervený senzor IRST a výkonný datalink.

 

Foto: Základem stíhačky KFX se stane pravděpodobně lehký stíhač FA-50 Golden Eagle. / KAI

Foto: Základem stíhačky KFX se stane pravděpodobně lehký stíhač FA-50 Golden Eagle. / KAI

 

V současné době existují dva konstrukční návrhy stíhačky KFX - jednomotorový a dvoumotorový. Firma KAI v říjnu představila jednomotorový model označovaný jako KFX-E. Konstrukce a systémy vycházejí z lehké stíhačky KAI FA-50 Golden Eagle. Letoun je lehčí než F-35A Lightning II, ale těžší než F-16 nebo FA-50. KFX-E je navrhován s jedním nebo dvojicí (náročnější vývoj) svislých ocasních ploch.  

 

Letoun však nemá vnitřní zbraňové šachty, všechny zbraně budou umístěny na devíti závěsných bodech. Díky rozsáhlým zkušenostem s vývojem a provozem stíhaček FA-50 má KFX-E největší šanci na úspěch.

Foto: Designový návrh dvoumotorových strojů ADD KFX z roku 2012. / ADD

Foto: Designový návrh dvoumotorových strojů ADD KFX z roku 2012. / ADD

 

Druhým modelem je ambiciózní projekt dvoumotorového letounu ADD navržený vývojovou agenturou Agency for Defense Development ze Soulu. ADD je navrhován ve dvou verzích - C103 (vzhledově podobný s KFX-E) a C203 s delta křídlem.

 

Letouny ADD jsou výkonnější a těžší. Počítá se s umístěním části výzbroje do vnitřních zbraňových šachet. Stroj má navíc deset vnějších závěsných bodů. Vývoj ADD je však technicky velmi náročný (rizikový) a finančně mnohem náročnější než v případě KFX-E. Šance, že budoucí korejská stíhačka získá podobu letounů ADD je tak mnohem nižší než v případě KFX-E. 

 

Zdroj: The Korea Herald, The Aviationweek

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
David Datum: 02.02.2014 Čas: 10:37

Je ale otázkou, jak levná je tato "levná" jednomístná verze, resp. zda není dražší než Gripen. Ale určitá alternativa by to mohla být.

avatar
liberal shark Datum: 31.01.2014 Čas: 18:39

Ta levná jednomístná verze by jednou mohla být zajímavá i pro nás :-).

avatar
David Datum: 30.01.2014 Čas: 14:33

Tak faktem je, že mnohé malé evropské státy mají buď zastaralé stíhačky (Bulharsko) - a nebo si pořídily takové, které lze považovat spíše za provizorium (Rumunsko). Vývoj jihokorejského letounu asi ještě poměrně dlouho potrvá, ale potom pro tyto státy může být hodně zajímavou alternativou

avatar
Matesaax Datum: 29.01.2014 Čas: 10:51

Je to všechno stejný jak přes kopírák tyhle nový stíhačky.Od Raptora až po tenhle projekt.Jediný trošku odlišný stroje jsou Suchoj T-50 a neúspěšný prototyp YF-23.Faktem je,že pro evropské výrobce budou tyhle nové stroje at korejské,turecké či čínské velká konkurence.To samé pro USA,kteří budou nabízet jen předražené F-35 a F-18E o které však už ted není velký zájem.
Myslím,že za pár let se objeví první stíhačky z Asie i v Evropě,např. Turecko už ted kupuje systém PVO z Číny.

arr