Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Kladivo na Islámský stát: Bitevníky L-159 ALCA letí do Iráku

Datum přidání 08.09.2015    Rubrika rubrika: Události     komentáře 50 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

První české bitevníky L-159 ALCA dorazí do Iráku v první polovině záři. Informaci potvrdil iráckým novinám Iraqi News Hakim al-Zamili, předseda iráckého parlamentního výboru pro obranu a bezpečnost.

Foto: L-159 ALCA; větší foto / MO ČR

Foto: L-159 ALCA; větší foto / MO ČR

 

"Podle dohody mezi Českou republikou a Irákem, česká vláda předá Iráku čtyři vojenská letadla L-159," uvedl al-Zamili pro deník Iraqi News.

 

"Vojenská letadla dorazí do Iráku v polovině záři," potvrdil al-Zamili informaci kurdským novinám Rudaw. "Irácká armáda je oproti minulosti lépe vybavená, pokud jde o těžké zbraně. S příchodem těchto bitevních letounů bude plně připravená se v bojích bránit, odolávat a porážet ISIS na všech frontách."

 

Irák získá letadla od Armády České republiky. České ministerstvo obrany nejdříve prodá 15 letadel (11 zakonzervovaných, 4 aktivní) za 780 milionů korun české firmě Aero Vodochody. V současné době již ministerstvo má 620 milionů korun na svém účtu.


Aero Vodochody následně letadla upraví a zrenovuje pro potřeby irácké armády. Irácké letectvo si od Aero Vodochody převezme deset jednomístných strojů (L159A), dva cvičně-bojové dvoumístné (L-159T1) a tři budou rozebrány na náhradní díly.


Nejde však jen o samotná letadla. Iráčané poptávají celý výcvikový systém, tedy nejen letadla, ale i pozemní výcvikové systémy (trenažery, školící pomůcky) a pozemní servisní/oprávarenské/logistické zázemí. Podle smluv vybudování celého zázemí pro provoz letounů L-159 zajistí vodochodská továrna, která tak inkasuje od iráckého ministerstva obrany další peníze. Aero Vodochody v budoucnu navíc vydělá stovky milionů korun na následném servisu (nebo případné modernizaci) iráckých bitevníků L-159 ALCA.

 

„V neposlední řadě to představuje práci pro stovku velice kvalifikovaných pracovníků. Znamená to subdodávky od 37 firem a práci v hodnotě nějakých 500, 600 milionů, což by na daních znamenalo přínos asi čtvrt miliardy," uvedl ministr obrany Miroslav Stropnický k prodeji letadel L-159 ALCA v březnu letošního roku.

 

L-159 ALCA je bitevní letoun určený k ničení cílů na zemi. Pod trup lze umístit český dvouhlavňový 20mm rychlopalný kanón Plamen. K ničení pozemních cílů slouží řízené i neřízené rakety, laserem naváděné nebo konvenční pumy. Pod trup nebo křídla lze umístit průzkumné/navigační kontejnery nebo kontejnery elektronického boje.

 

K vzdušnému boji slouží střela vzduch-vzduch krátkého dosahu AIM-9 Sidewinder. K nesení podvěsné výzbroje lze využít šest podkřídlových závěsníků a jeden podtrupový. Maximální hmotnost výzbroje je 2340 kg.

 

Irácké letectvo využije L-159 nejen k útokům na pozice Islámského státu, ale také k pokročilému výcviku budoucích pilotů iráckých stíhaček F-16. Výhodou L-159 ALCA oproti jiným iráckým bitevním letadlům, jako jsou ruské Su-25, je možnost používat moderní západní výzbroj.

 

Zdroj: IraqiNews

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
belkin Datum: 10.09.2015 Čas: 06:39

Já bych irácké piloty zase tak moc nepodceňoval, ALCA je dobré a na bitevní a bombardovací úkoly dostatečně výkonné a vhodné letadlo.
Irácké letectvo zřejmě bude vědět, jak tyto stroje využít. Irák není afghánistán
a současné neúspěchy armády v boji s IS nejsou o schopnostech, ale o motivaci armády. ( speciální jednotky irácké armády bojují dobře).

avatar
flanker.jirka Datum: 09.09.2015 Čas: 23:11

Autor má velký smysl pro humor, nazývat Alcu kladivem na Islámský stát, spíš takové politické lehtátko se zabroušenými zuby. Ještě tam ty éra nejsou, na tož operačně způsobilí piloti, kteří by nějak využili zbraně pro tento letoun určené. Obávám se, že vzhledem k tomu co iráčané mají pod F 16 bude na tom Alca s výzbrojí nakonec úplně stejně jako SU 25, jen s rozdílem že kanon na sučku funguje!
Než se tam zapojí do bojů tak možná nebude s čím a jak bojovat.

avatar
kazd Datum: 09.09.2015 Čas: 12:12

cvičné schopnosti L 159 AČR zná.
Bojové jsou velmi specifické z hlediska rozsahu použití.
Pokud Iráčané nepochopí, že taktika nasazení Su 25 a L 159 musí být naprosto odlišná, brzy se o tom přesvědčíme v titulcích.

avatar
skelet Datum: 09.09.2015 Čas: 12:04

Nosnost L-159 je pro roli podpůrného letounu dostatečná. Ostatně v Letectví a Kosmonautika, ročník 94 (95?) k tomuto byl publikován poměrně rozsáhlý seriál, včetně hmotností klasické výzbroje nesene "velkými" bojovými letouny během vojenských kampaní té doby.
Krom toho zde byly rozebrána i nízká IČ stopa, nízká hlučnost, obratnost v nízkých letových hladinách apod. Doporučuju si tento seriál dohledat v technických knihovnách.

avatar
Jura99 Datum: 09.09.2015 Čas: 11:54

Skelet: Tvrdík je sice všeobecně vzato persona non-grata, ale škrty nepřišli s ním, škrty naopak byly důvodem, proč odešel.

avatar
Jura99 Datum: 09.09.2015 Čas: 11:53

Vtip dne bude, až AČR zjistí, že L-159 je vlastně docela dobré letadlo a ty rozprodané za pár šupů by se najednou hodily. Pak ovšem daňový poplatník nepochopí, že by se měly nakoupit nové znovu za plnou cenu.

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 09.09.2015 Čas: 10:53

Omlouvám se, kočka mi odeslala příspěvek dřív, než jsem ho dopsal :D
Tak tedy ještě jednou:
Přední část L-159 T1 se stavěla úplně nová na přípravcích nachystaných pro produkci L-158B. Použití jen dvou displejů se zdůvodnovalo snahou ušetřit náklady, protože původním MFD skončila technická podpora a pro vysokou poruchovost jsou vzácné. Na některých modernizovaných Alcách se už používají nové displeje.

avatar
Arccos Datum: 09.09.2015 Čas: 10:43

Alca má na útoky řízenou municí nosnot dostatečnou. Maverick váží (podle verze) ani ne 300 kg, GBU-12 asi 250kg.
L-159 má nosnost zhruba 2300kg, což je dostatečná rezerva i pro přídavné nádrže a střelecký kontejner.
Ostatně střelecký kontejner ani jedna ze zmiňovaných zbraní nevyžaduje, záleží na misi.

avatar
CerVus Datum: 09.09.2015 Čas: 10:14

Avocat: elektronika, zbraňové systémy. Je to jen můj názor. Ale věřím tomu, že by to zvládla nejpíše i lépe než samotné Aero. To na pořádnou modernizaci nemá peníze. Navíc Elbit dodává elektroniku do Izraelských F16 Sufa, takže má technologie o kterých se může Aeru jen zdát.

avatar
Avocat Datum: 09.09.2015 Čas: 10:00

CerVus: Modernizaci čeho? Kdyby proběhla, tak bude s největší pravděpodobností v režii Aera, nežli někoho jiného. Beztak by ta Izraelská společnost potřebovala mít na všechny zásahy povolení Aera. Kdyby to udělala jen tak, tak by sice letadlo bylo zmodernizované, ale nemohlo by do vzduchu. A Aero si nenechá vzít servis a modernizace...

avatar
CerVus Datum: 09.09.2015 Čas: 09:32

To prohlášení o kladivu na IS mi příjde jako klasické politické žvásty pro novináře. Alca je v prvé řadě tréninkové letadlo a přípravka na americké F16. Na nějakou blízkou podporu nemá nosnost ani odolnost su-25/A-10 a na shozy řízených pum z výšky zas bude muset mít pod trupem zaměřovací kontajner, který opět sníží nostost.
Další modernizaci navíc nevidím jako samozřejmou v režii Aera. Je dost možné, že zakázku získá Izraelská firma Elbit, která mu sama dost zkušeností s modernizací sovětských strojů, má větší technologické zázemí a mnohem větší lobistickou a politickou podporu.

avatar
skelet Datum: 09.09.2015 Čas: 09:30

Pár kusů AGM-65B z přebytků švýcarské (?) armády jsme dostali.
L-159 má z protizemní řízené výzbroje certifikovano AGM-65 (v jaké verzi?), GBU-12, GBU-16. Radar byl od začátku zamýšlen pro vyhledávání pozemních cílů a jeho spolupráci s Brimstone. Ale pak přišel Tvrdík a s ním i škrty..

avatar
palo satko Datum: 09.09.2015 Čas: 09:27

no neviem si predstavit, ako by lietadla kratko po dodani mohli byt kladivom. čital som rozhovor českeho instruktora čo učil irackych "vojakov" strielat z tanku T-72. ten vyrazne pochyboval o kvalite naverbovanych a z vysledkov bol zufaly. ked sa pytal po strelbach, ako je možne, že netrafili terče, dostal odpoved. "keby Alah chcel tak by sme trafili". myslim, že aj pri českych lietadlach bude uplne jedno či im budu fungovat zbranove systemy, doležite bude na koho strane bude Alah.

avatar
Avocat Datum: 09.09.2015 Čas: 08:56

Arccos: Jasně že jsem měl pravdu :) Jinak dřív to šlo, udělat tak, aby byl kus za kus. Dnes nejsou sedačky, a tak se musí použít ty z druhého kusu...

avatar
Arccos Datum: 09.09.2015 Čas: 01:15

Abych teda se přiznal, s těmi AGM-65 v naší armádě si nejsem tak úplně jistý, kdyžrak mě vyveďte z omylu, budu jedině rád. Nicméně o zavedení těchto střel do běžné výzbroje velice pochybuji.

arr