Umělá inteligence pro bojová vozidla pěchoty CV90 MkIV

Společnost BAE Systems se minulý týden zúčastnila ... Více

Nové verze vozidla ASCOD 2 se představily na Eurosatory

Pařížský veletrh Eurosatory je místem, kde se ... Více

Armádě České republiky se odkrývají nové schopnosti BVP PUMA

V Austrálii je diskutován program „Program ... Více

Čeští speciálové na největším společném cvičení amerických speciálních sil

Operátoři 601. skupiny speciálních sil doplnění o ... Více

Pozemní technika

Klasická Toyota Land Cruiser jako náhrada Land Roveru Defender a UAZu?

Datum přidání 12.09.2018    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 66 komentářů    autor autor: Redakce AN

V české armádě slouží stovky lehkých vozidel, jejichž životnost se blíží ke svému konci. Týká se to především vozidel UAZ a Land Rover Defender, která už mají za sebou desítky let služby. Brzy se tedy armáda bude muset rozhodnout, čím je nahradí.

Foto: Land Cruiser řada 70; větší foto / Toyota

 

Česká armáda má dnes kolem 1500 terénních vozidel o hmotnosti od dvou do čtyř tun. Jde především právě o UAZy, těch je něco přes 600, a o více než sedm stovek vozů Land Rover Defender různých verzí. Původně sovětská vozidla UAZ byla do čs. armády zavedena v roce 1974. Ta, která jsou dnes ve výzbroji mají datum výroby spadající do 80. let.

 

Land Rovery Defender se do armády začaly dodávat v polovině 90. let a přes původní záměry dodnes sovětské UAZy zcela nenahradily. Navíc byla ukončena jejich výroba, takže české armádě nezbývá nic jiného než hledat nový typ, který nahradí nejen dosluhující vozy, ale bude také dávat záruku kontinuální a trvající výroby v budoucnu včetně potřebné servisní podpory.


Armáda chce podle zveřejněných záměrů začít s obměnou vozového parku u lehkých terénních vozidel v roce 2020 a bude se to týkat několika stovek vozidel. Další etapa by měla přijít v roce 2025. Už v únoru roku 2017 armáda ve Vyškově uspořádala tzv. Průmyslové dny, kde dala prostor řadě firmem prezentovat svá vozidla, aby tak získala přehled, jaké možnosti trh v této oblasti poskytuje.

 

Přestože se tehdy na vyškovském polygonu prohánělo několik desítek vozidel, ne všechna mohou představovat plnohodnotnou náhradu UAZů či Defenderů. Vždyť velká část z nich byla jen více či méně upravená civilní SUV, další patřila spíše do kategorie středních vozidel nebo šlo o pancéřované speciály. Opravdu univerzálních lehkých terénních vozidel vhodných do offroad podmínek a službu v armádě, které se v této roli i osvědčila, je velmi málo.

 

Dalo by se říci, že jde v podstatě jen o Mercedes-Benz třídy G, Jeep Wrangler/J8 a Toyotu Land Cruiser. Zatímco s prvními dvěma nemá česká armáda zkušenosti, Toyoty v různých provedeních už měla nebo má ve výzbroji, v současnosti jich u různých jednotek armády i vojenské policie slouží více než 100. Toyoty používají samozřejmě i desítky armád světa, včetně těch, jež jsou členy NATO.

 

Foto: Toyota LRPV 6×6; větší foto / Toyota


Land Cruiser 70 – klasika známá po celém světě

Jednou z možností, jak nahradit stárnoucí UAZy a LR Defender, je především pro svou univerzálnost i pověstnou odolnost Toyota Land Cruiser řady 70 (LC 70). Možnosti variant LC 70 nejen že pokrývají vše, na co armáda dnes využívá LR Defendery a UAZy, ale existuje ještě v dalších verzích spadajících do kategorií N1G a N2G, které dávají ještě širší možnosti použití při unifikaci podvozkové platformy.

 

Toyota LC 70 je vhodná jako základ pro speciální vozidla s možností pancéřování nebo jako nosič zbraňových systémů. Jde v základu o modely se zkrácenou platformou, standardní a prodloužená, jež se dají různě modifikovat, a s podvozky v konfiguraci 4×4 nebo 6×6, které mohou být vybaveny benzínovými i dieselovými motory Euro 5 a 6, nebo dokonce i elektromotory. V současnosti jde především o zážehový šestiválec Toyota 1GR-FE 4,0 l VVT-i o výkonu 167 kW, vznětový šestiválec Toyota 1HZ 4,2 l D o výkonu 96 kW a vznětový osmiválec Toyota 1VD-FTV 4,5 l o výkonu 189 kW.


Koncepce LC řady 70 se po desetiletí nezměnila, jde o robustní pracovní vozidlo určené do těžkého terénu, které se začalo vyrábět v roce 1984. Právě odolnost a jízdní vlastnosti v těžkém terénu byly určujícími faktory při jeho konstruování. Až na několik drobností se vyrábí v nezměněné podobě dodnes, samozřejmě současné vozy mají oproti prvním sériím moderní výkonné motory s nízkými emisemi a provozními náklady, jež jsou ale stále nenáročné na údržbu a vhodné do těžkých pracovních i vojenských podmínek.

 

Foto: Toyota LRPV 6×6 pancéřovaná; větší foto / Toyota

 

Foto: Toyota LRPV 6×6 pancéřovaná; větší foto / Toyota

 

Co Land Cruiser řady 70 charakterizuje především, je klasický tuhý žebřinový rám a tuhé nápravy – přední náprava je odpružená vinutými pružinami, zadní náprava pak listovými pery. Oproti Defenderům, které jsou používány v české armádě, je rámový podvozek vojenské LC řady 70 dimenzován na daleko vyšší zatížení, nehrozí tedy jejich přetěžování a z toho vyplývající možná strukturální poškození (což se týká především bojových verzí LR Defender Kovboj a Kajman).


Řada 70 může být opatřena úplnými uzávěrkami obou diferenciálů, pohon náprav je řešen klasicky, permanentně hnaná je zadní náprava, náhon přední je kdykoliv připojitelný. V roce 2007 se řada 70 dočkala faceliftu a několika vylepšení, jako například systému stabilizace jízdní dráhy a kontroly trakce, asistenta rozjezdu do kopce, elektronického dělení brzdného účinku či podpůrného systému při krizovém brzdění.

 

Obecně lze na osvědčený podvozek Toyota Land Cruiser 70 instalovat nejrůznější vojenské i pracovní aplikace, mnoho provedení kabin, nástaveb i užitných modulů a zbraňových systémů. Na rozdíl od LR Defenderu lze u LC 70 vedle manuální převodovky instalovat i automatické převodovky včetně unikátní bezstupňové hydrodynamické převodovky VDS a také systém nastavení tlaku v pneumatikách STIS.

 

Foto: Toyota RDV Gepard; větší foto / Dajbych


Unikátní Gepardy pro speciální jednotky

Jedny z nejnovějších a velmi zajímavých verzí se objevily premiérově na letošní armádní akci Bahna. Šlo o vozidla pro výsadkové a speciální jednotky nazvané RDV Gepard (Rapid Deployment Vehicles) a LRPV Gepard (Long Range Patrol Vehicles). Ty představují možnou náhradu automobilů LR Defender 110 Kovboj a LR Defender 130 Kajman, které nyní slouží u výsadkářů a 601. skupiny speciálních sil. Ty jsou staré 10 let a více let a i vzhledem k jejich provoznímu zatížení na hranici konstrukčních limitů použitého podvozku také silně opotřebované.

 

Kvůli překročení váhových limitů stanovených výrobcem podvozkové části není možné Kajmany servisovat v běžné servisní síti autorizovaných servisů značky. Ze stejného důvodu je vyloučeno na vozidla instalovat přídavnou balistickou ochranu, bojový informační systém či jakékoliv jiné vybavení zvyšující celkovou hmotnost používaných Defenderů.


Nová vozidla RDV a LRPV Gepard na podvozku Toyota LC 70 jsou naopak konstruovány právě s ohledem na odpovídající nosnost vybavení, výzbroje i přídavné ochrany s dostatečnou váhovou rezervou a přebytkem motorového výkonu. RDV Gepard je primárně rychlé průzkumné vozidlo se čtyřčlennou posádkou s maximální hmotností do 3,5 t, LRPV Gepard je určen pro jednotky speciálního určení s šestičlennou posádkou, velmi dlouhým dojezdem a maximální hmotností 5,5 t.

 

Foto: Toyota Land Cruiser 79 6×6; větší foto / Toyota

 

Konstrukce umožňuje instalaci prvků balistické ochrany až do úrovně Level 2 dle norem STANAG, přičemž nijak neomezuje výzbroj (1 těžký a dva lehké kulomety s lafetami, ruční protitankové zbraně, osobní zbraně posádky), elektronické a komunikační vybavení vozu, výstroj vozu i posádky (včetně maskovacích prostředků, montážních a ženijních materiálů), palebné průměry zbraní vozidla i posádky a zásoby stravy, pitné vody a pohonných hmot potřebných k několikadenní nezávislé činnosti posádky.


Oba vozy Gepard jsou poháněny už zmiňovaným osmiválcovým dieselovým motorem Toyota 1VD-FTV 4,5 l o výkonu 189 kW s nímž mohou dosahovat maximální rychlosti 160 až 170 km/h. Pro srovnání bojové Kajmany české armády mají motory disponující výkonem 90 kW a točivý momentem 360 Nm (motor 1VD-FTV v Gepardu má k dispozici točivý monet 454 Nm). Oproti LR Defenderům české armády, jsou vojenské komponenty a úpravy LC řady 70, včetně těch použitých na vozidlech Gepard, schváleny firmou Toyota a odpovídají všem jejím předpisům, proto je uživatelé mohou servisovat ve všech autorizovaných servisech po celém světě.


Určitě není bez zajímavosti, že byla vyvinuta i speciální verze LC 79 s podvozkem 6×6 spadající do kategorie N2G, která má nosnost 3 t a může tahat přívěsy o váze 3,5 t, což jsou parametry odpovídající nákladnímu vozu Praga V3S. LC 79 6×6 může sloužit jako střední logistické vozidlo, nosič zbraňových systémů, nebo speciální bojové či pancéřované vozidlo pro speciální jednotky nebo velmi dlouhé patroly. Na akci Bahna 2018 se představila i plně elektrická verze LC 70 s elektromotorem o výkonu až 90 kW a točivým momentem 615 Nm. Vozidlo dosahuje maximální rychlosti 130 km/h a dojezd činí 150 km po silnici a 60 km v těžkém terénu při zachování všech jízdních vlastností a užitných schopností, kterými disponují modely LC 70 se spalovacími motory.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
wlko Datum: 15.09.2018 Čas: 14:50

juhelak: Hilux sa dá podobne upraviť? :D Ten závodný Hilux má zo sériovým spoločnú akurát siluetu a aj to len veľmi zhruba, inak je to úplne iné auto. Iný motor, konštrukcia rámu, materiál a konštrukcia karosérie, prevodovka, nápravy...

Inak LC70 je o kus lepšie auto ako Defender, s Géčkom to porovnať neviem.

avatar
juhelak Datum: 15.09.2018 Čas: 13:57

pro predstavu Peugeot ma tyhle auta docela vychytane

https://www.youtube.com/watch?v=P9SKZ7tAcZI

i ten hilux se dá podobne upravit
https://www.youtube.com/watch?v=t9ikZDbLYZo

avatar
juhelak Datum: 15.09.2018 Čas: 13:45

Tak i u lehké jednotky by byli 4x4 jen jako doplněk, počítam ze valná většina jednotek by se presunovala na 6x6, předpokladem je aby to zvladlo jezdit mimo cesty. tomu by prostě šluselo auto typu Titus. Vejde se dost lidi..zaroven je to dost rychlé...a mimo cesty si to taky ví rady.. u 4x4 bych bral spís auta jiného ražení nez sou tyhle klasiky..i když Ta Toyota by byla fajn..koukněte na Paříž-Dakar jake konstrukce tam davají..tam se kouka na to aby to jezdilo v terénu a bylo to velmi rychle..to je spis něco mezi autem a buginou..a jelikož to bude koncipovano jako lehká jednotka..tak by rychlost mela byt priorita...protože ta rychlost bude kompenzovat menší ochranu posádky...přeci jen ostřelovat nekde na volnem stepnim terenu auto co jede 70 a nebo 140..to už je rozdil :)

avatar
Molle Datum: 14.09.2018 Čas: 23:07

jen pro info :D

https://www.dajbych.cz/toyota/land-cruiser-rada-70

avatar
Rase Datum: 14.09.2018 Čas: 13:04

KOLT:
už se mi to poplandalo - díky za opravu.

avatar
KOLT Datum: 14.09.2018 Čas: 12:49

Rase, pevně v to doufám. Jako kdyby SVOS předvedl něco zajímavého, tak budu tleskat a budu všema deseti pro to, aby je i stát podpořil v dalším vývoji. Ale tohle je prostě tragédie.

avatar
KOLT Datum: 14.09.2018 Čas: 12:48

Zvláště pak ve chvíli, kdy je na pracovním trhu nedostatek lidí a platy v soukromém sektoru převyšují to, co může armáda nabídnout. Možná až opadne konjunktura...

Nicméně mám dojem, že Rase se jen přepsal a myslel právě nový vpl.

Který, mmchd, nemá být budován po způsobu zmíněných ruských superlehkých jednotek, protože ty mají být prostě a jednoduše lehká pěchota, kterou Rusko moc neprovozuje (na rozdíl třeba od Amíků). Oni ji Rusové ani moc nepotřebovali, přeci jen se jejich zapojení do zahraničních konfliktů povětšinou zaměřovalo na dodávky zbraní a specialistů. A na boj proti Číně či NATO jsou jim takové jednotky vcelku k ničemu. Naproti tomu Amíci mají bohaté zkušenosti s různými intervencemi a asymetrickými konflikty, takže u nich je lehká (většinou aeromobilní) pěchota běžná záležitost. No, a Rusko se zapojením do konfliktu v Sýrii zjistilo, že podobné jednotky potřebuje. US Army teď na Ukrajině také najednou zjistila, že spoléhat se v EB na Námořnictvo a Letectvo není až tak dobrý nápad... Holt není nad osobní zkušenost.

Náš vpl má být ovšem spíš něco na způsob Rangers, Commandos ap. Strukturou (a možná i posláním) pak podobný té německé jednotce, jejíž jméno vždycky zapomenu. Čili budou potřebovat o něco lepší auta než militarizované verse civilů. Minimálně k některým typům operací.

avatar
Rase Datum: 14.09.2018 Čas: 12:44

KOLT:
Čtyři (4) Peruny ještě nic nemusí znamenat. Je to sice dvojnásobek Tater SOG (ty bez střechy na misi v Afghánistánu) ale očekávám, že i budoucnost těchto vozidel bude obdobná. Chvíli se budou používat a pak skončí v muzeu. Pokud opravdu nejdou transportovat vrtulníkem, tak můžo uskončit dost brzo - po první misi (můj odhad).

avatar
Nesher Datum: 14.09.2018 Čas: 12:08

Pánové, o jaké "super lehké brigádě" je tu řeč? Žádná brigáda nebude, bude max. ten výsadkový pluk a i to dá fušku ho naplnit.
Těch plánovaných 30 000 profesionálních vojáků + 5/6 000 civilních zaměstnanců v rámci MO je maximum možného. Z toho v samotné AČR bude sloužit okolo 24/25 000 vojáků, zbytek připadá na "samostatné" entity v rámci MO jako je VZ, Hradní stráž atd.
A problém není ani tak v penězích jako v prostém nedostatku lidských zdrojů. Zvlášť pro takový útvar jako je výsadkový pluk se musíte zaměřit na rekrutaci mladých a tělesně zdatných mužů, tj. ve výhledu 5-7 let na lidi narozené v roce 1995 a později. Vzhledem k "početnosti" těchto ročníků, konkurenci dalších "ozbrojených" složek typu Policie, VS, HZS, Celníci a i vzhledem k tomu, že většina lidí se vojákem z povolání prostě stát nechce, jsou nějaké úvahy o budování třetí brigády zcestné.

avatar
KOLT Datum: 14.09.2018 Čas: 11:59

Rase, jo hodily by se, jenže právě místo nich jim koupili Peruny... :-/

avatar
Rase Datum: 14.09.2018 Čas: 11:25

S tou superlehkou brigádou, bych se radši inspiroval v británii než v Rusku (ten UAZ Patriot vypadá jako nějaká čínská produkce - pardon). britové používají Supacat Jackal (pokud si dobře vzpomínám tak už dřív jej chtěli naši výsadkáři) a přes ČR několikrát projížděly, zajímavý je ale i o trochu těžší Foxhound (7,5 t) - se zakrytou kabinou. Čím dál víc si myslím, že něco podobného by se mohlo hodně hodit.

Pokud jde o zbytek AČr a náhradu tamních Uazů a podobně, tak tam je to v celku jedno. Hlavně bych ale oba nákupy nekombinoval a ona nová Brigáda by měla mít něco lepšího než jen "auto"

avatar
givicz Datum: 14.09.2018 Čas: 11:02

techinik tak kolega není žádný odborník přes auta prostě chtěl Japonce co má údajně nejlepší pohon 4x4 a chtěl aby to moc nežralo tak koupil za né zrovna malé peníze nové Subaru Forester.... to že Subaru diesel Boxer neumí nevěděl a já se divím že vůbec Japonci něco takového vůbec pustili na trh..... v servisu Toyota/Subaru mu pořád předhazovali, že tam kupuje špatnou naftu, že japonské motory jsou háklivé na nekvalitní naftu a podobné věci... přitom kolega kupoval jen značkovou a když dojel do práce tak tam ještě dvě tři minuty dochlazoval turbo.. prostě s tím jezdil opatrně jak to šlo...

Semtam o tom nákupu Hyundai Tucson pro LČR vím, nicméně to jsou auto dobrá tak na lepší polní cestu a ne do lesa kde je třeba promáčená cesta jsou ještě kořeny stromů...

Co se týče škodovek .. už poslední Octavie nevydrží tolik co ta předešlá generace nové maloobjemové turbomotory nenajedou zdaleka tolik a ještě se s nimi musí zacházet opatrně..

Jinak UAZ Patriot budou používat i Ruské lehké speciální jednotky ...

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?
http://www.armadninoviny.cz/rusko-stavi-supelehkou-brigadou.html

"Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ministerstvo obrany buduje lehké a vysoce mobilní brigády motorizované pěchoty. Základním dopravním prostředkem těchto brigád se stanou militarizovaná civilní vozidla kategorie SUV ruské firmy UAZ. Může si z ruského přístupu vzít ponaučení i Armáda České republiky?"

avatar
KOLT Datum: 14.09.2018 Čas: 09:58

technik, ona už ta myšlenka dát do Subaru (nebo třeba Saabu) diesel je na odsouzení do hladomorny. Ale holt trh si to žádá... A tak Saab zkrachoval, Subaru má pověst nekvalitních aut, Volvo vlastní čínská automobilka proslulá auty naprosto nechránícími pasažéry... Ale to jsme OT.

flanker.jirka, a dokonce existují i "terénní" verse Transporteru, čili takhle myšlenka malého autobusu/náklaďáku, na který nepotřebujete C, není až tak od věci. Zvlášť ve chvíli, kdy si Armáda stěžuje na nedostatek řidičů s Céčkem.

Až si AČR ujasní, jak má vypadat struktura vozového parku (což souvisí i s rozvojem výsadkového pluku, kde už běží průzkum trhu, protože tam bude potřeba dost nových aut), tak ať vesele nakupuje ve velkém. Ale řešit to náhradou 1:1 je plýtvání prostředky. Jinak Toyota je i můj favorit :-) Bez prostředníků!

avatar
skelet Datum: 14.09.2018 Čas: 08:57

semtam: při objemu aut jaké chce AČR koupit by měli kontaktovat přímo centrálu v ČR. Lokální dealery jako Dajbych a spol. bych vynechal.

avatar
skelet Datum: 14.09.2018 Čas: 08:56

Givicz: a číňan bude ještě levnější. A na rozdíl od Patriota jej AČR dokonce nabízeli ;)
JInak Patriot Pick-up s jednoduchou kabinou mám o cca 300kg menší nosnost, než Toyota o které se bavíme. A to se už vůbec nebavíme o tom, že když by se Toyota porouchala někde na misi v Africe nebo Asii, tak naši vojáci zajdou za tamním mechanikem, který jim tu součástku prodá. U Patriota by se kvůli tomu musela vypravit pomalu CASA :)

arr