TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Kolapsy společností a bezpečnost ČR

Datum přidání 30.09.2014    Rubrika rubrika: Události     komentáře 26 komentářů    autor autor: RNDr. Václav Cílek, CSc.

Dne 24. září 2014 pořádalo Společné operační centrum Ministerstva obrany celodenní konferenci na téma "Bezpečnostní aspekty dynamiky komplexních společností". Název je sice složitý, ale v podstatě se jednalo o kolapsy civilizací, jak je předem rozeznat a na co si přitom dát pozor.

Foto: Přežije Česká republika kolaps civilizace?; ilustrační foto / Veřejné dílo

Foto: Přežije Česká republika kolaps civilizace?; ilustrační foto / Veřejné dílo

 

Konference Bezpečnostní aspekty dynamiky komplexních společností

Podobné konference jsou v zahraničních armádách či přímo v samotném NATO poměrně běžné. Vojáci poměrně často konzultují své kroky například s kulturními antropology, aby předešli zbytečným emocionálním škodám na jiných etnikách či náboženstvích, což je třeba v Libanonu či obecně na Blízkém východě s mnoha národy a vírami velice snadné.


Mezi přednášejícími byl zastoupen egyptolog M. Bárta, který předložil model opakujících se krizí, jak se objevuje ve starém Egyptě, kde máme záznam o vývoji společnosti o délce téměř pěti tisíc let. Na něj navázal historik M. Kovář, který se specializuje na novodobé anglické dějiny a v tomto případě přiblížil situaci islámských přistěhovalců v Anglii a západní Evropě.


Matyáš Zrno dál hovořil o tom, jak začínal a rozvíjel se konflikt v Bosně během války v Jugoslávii. Odpoledne zazněly příspěvky o potřebě remilitarizace České republiky (F. Šulc a P. Foltýn), o ropném zlomu a stavu české energetiky (H. Beran, V. Cílek) a ekologických aspektech bezpečnosti (P. Pokorný).


Konference se účastnilo kolem tří set vojáků včetně několika generálů. Přednášející byli mile překvapeni přítomností armádního generála Petra Pavla, který i při svém nabitém programu vydržel celé dopoledne a přitom si pilně dělal poznámky.


Konferenci pomohlo i to, že byl přítomen jen jeden novinář a byl nastolen "gentlemanský slib", že se citlivé výroky nevynášejí ven ze sálu. Pravidlo politické korektnosti totiž přečasto brání nazývat záležitosti, týkající se například evropských muslimů, jasnými a přímými slovy. Skoro deset hodin přednášek, diskuzí a rozhovorů se nedá shrnout na jedné stránce, ale mohu uvést několik "detailů", které stojí za zaznamenání.

 

Kolaps civilizace

Švýcarská armáda nedávno nacvičovala situaci, kdy okolní evropské státy kolabují následkem zhroucení energetické infrastruktury. Tuto situaci si můžeme představit tak, že okolní evropské státy zachvátí panika, protože není elektřina, mobilní signál ani voda a tak se lidé na zbytek benzínu snaží dojet někam do fungující civilizace, v tomto případě do Švýcarska. V jiné podobě by se mohla podobná situace týkat i nás, kdyby například došlo k hladovým bouřím na Ukrajině.


Kolaps však nemusí být katastrofickou záležitostí, jak ukazuje příklad britského impéria. Některé kolapsy se odehrávají ve skocích, jiné ze dne na den naprosto nečekaně a přitom v prostředí, kdy sami obyvatelé aktivně odmítají vidět nebezpečí.


Predikce je obtížná, ale určité vodítko představuje neustále se zkracující doba mezi nějakými politickými či ekonomickými otřesy, jaké jsme pozorovali např. v Egyptě či na Blízkém východě. Detekcí problému je zkracování dob klidu.


Komplexní, tedy složité systémy jsou ke kolapsům náchylnější, ale dáváme jim přednost, protože jsou příjemnější. Všechny evropské státy, většinu evropských armád a mnoho jedinců rdousí mandatorní výdaje, a pak již nemají prostředky ani energii na další rozvoj či přípravu na nová nebezpečí.

 

Nebezpečí migrace

Prakticky všichni přednášející upozornili na nebezpečí nové migrace. Za arabským jarem do značné míry stálo vysušování oblasti, které zdražilo potraviny a vedlo ke strachu, zda vůbec bude co jíst.


Jenže klimatické prognózy ukazují, že postupné vysušování čeká celý pás počínaje částí Číny, téměř celé Indie, Pákistánu, Íránu a Iráku. Zde se pruh očekávané sucha dál rozděluje směrem do severní Afriky, ale další, již méně intenzivní větev míří přes Rumunsko a Bulharsko na východní Ukrajinu. Na pochod za jídlem se mohou dát desítky milionů lidí. Zvládneme je?


V krizi se systém dá už jen těžko transformovat, protože na to nemá energii, proto je důležitá prevence - například u utečenců z Egypta dát přednost křesťanským Koptům. Tady se ale již ocitáme na hraně politické korektnosti, ale jinak se o těchto věcech jednat nedá.


Němci přijímají ohrožené křesťany z většinových muslimských států. Nejedná se jenom o to, že nám kulturně stojí blíž, ale také "ředí" radikální muslimská ghetta.


V diskuzi zazněl příspěvek armádního činitele, že je rád, že se o těchto tématech hovoří, protože jinak by měl pocit, že je paranoik. Naopak jeden z přednášejících podotkl, že nedávno hovořil na stejné téma na Vysoké škole ekonomické, ale že větší intelektuální porozumění našel v armádě.


Zarážející je sociologická analýza mladých Britů, kteří stále za velkými pouličními nepokoji v Londýně v roce 2011. Ukázalo se - slovy britského tisku - že jsou "White, rich and British" - bílí, bohatí a britští.


Zdá se, že i naše evropské komunity, které chceme bránit, jsou poněkud nemocné a ztrácející identitu. Ze 380 Němců, kteří odešli bojovat do Islámského státu je sto vysokoškoláků. Jak se tito v bojích vyškolení lidé budou chovat po návratu?


Přistěhovalci kulturu nové země často obohacují, ale chce to respekt k druhému, který musí být oboustranný. Muslimové se někdy na Evropany dívají jako na dekadentní, zkažené lidi, kteří si soucit nezaslouží. Bude Evropa křesťanská? Už teď často není! Válku ideologií Evropa prohrává, protože má potíže s tím, co vůbec může nabídnout.

 

Rusko

Zajímavá diskuze se týkala Ruska, které je samo o sobě ve vztahu k západu vnitřně rozpolcené. Na jedné straně k němu chová hlubokou, téměř náboženskou nedůvěru, na druhou stranu mu závidí poměrně bohatou a fungující společnost.


Z diskuze: dnešní Rusové se po drastickém rozpadu Sovětského svazu cítí podobně jako Němci po I. světové válce. Jsou hluboce frustrováni a když se dozvědí, že na "jejich" Krymu chtějí Američané budovat vojenskou základnu, tak to prostě citově neunesou. Nemůžeme s tím souhlasit, ale od toho jsou kulturní antropologové, aby nám o těchto nejenom strategických, ale i emočních rizicích řekli.

Ruský národ je národem krajně rozporným, je sloučením protikladů. Může nás okouzlit i rozčarovat, vždy nás může překvapit, je schopen v nejvyšší míře vyvolat vášnivou lásku i zavilou nenávist. U západních národů vzbuzuje neklid. Každá národní individualita, stejně jako individualita člověka, je mikrokosmem, a proto v sobě zahrnuje protiklady, byť v různé míře. Svou rozporností a protikladností je ruská národ srovnatelný pouze s národem židovským.
Mezi nedozírností, bezmezností, nekonečností ruské země i ruské duše na jedné straně a fyzickým i duševním zeměpisem na straně druhé panuje shoda. V duši ruského národa je stejná nedozírnost, bezmeznost a zaměření do nekonečna jako v ruské rovině. RUSKÁ IDEA : N.A. BERĎAJEV, nakladatelství OIKOYMENH, Praha 2003

Je třeba si uvědomit, že za dvacet let bude na celé Sibiři, donedávna částečně čínském území, žít jen kolem deseti milionů Rusů a za hranicemi budou stamilióny Číňanů. Jedna z vizí budoucnosti může být i taková, že Rusové post-putimské éry budou naši věrní strategičtí partneři, protože si uvědomí, jak ekonomicky a vojensky může být čínský východ a islámský jih víc nebezpeční než prohnilý západ.


Na konci večera v sále stále dobrovolně zůstávalo 140 vojáků a přednášející z akademického prostředí byli překvapeni, jak zajímavě celý den probíhal. Nemyslím, že jsme na něco podstatného přišli, ale rozšířily se nám obzory a myslím, že nám všem bylo o něco jasnější, že bez dobře fungující armády se Česká republika neobejde. Ostatně třeba Poláci to vědí už dávno.

 

RNDr. Václav Cílek, CSc. je český geolog, klimatolog, spisovatel, filosof,překladatel taoistických a zenových textů a popularizátor vědy.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Karel45 Datum: 04.10.2014 Čas: 11:31

Hrobař. mnoho generací to trvat bohužel nebude, podle odhadů budou tvořit muslimové v EU do 25 let 1/4 populace, když se vezme v uvahu jejich vysoká porodnost a migrace...Budou infiltrováni u Armády, policie, ve vládě, parlamentu, pravděpodobně budou usilovat o system založený na právu šarýa. Pokud by z islamistů v EU bylo jen 1% radikálních, kteří by začali bojovat za vytvoření islámského režimu, je to 1 000 000 radikálních islamistů. když se podíváme, jaký bordel dělá 50 000 islamistů v Sýrii a Iráku, byl by to nejspiš problém. Do 40, 50-ti let bude situace značně horší, podle černých odhadů bude původní bílá populace v EU v již memšině a navíc bude spárovaná s araby, černochy, jejich potomci budou mulati...Pokud by v této chvíli začala občanská válka, Křesťané, potažmo odpůrci islámu by to měli velice těžké, navíc muslimské státy by Evropské islamisty bojující proti neveřícím mohli podpořit dodávkami zbraní, dobrovolníků, nedej bože i přimou vojenskou intrvencí, kdo by odpůrcům islamizace v EU je otázkou...

avatar
Hrobař Datum: 03.10.2014 Čas: 20:00

Dobře, konspirativní úvaha. Co když konflikt vyvolala nějaká třetí strana? Uvědomte si že to začlo jen banálními protesty a střelnou na demosntraci. Kdo na tom nejvíc vydělal? Respektive komu se hodí že se Západ a Rusko navzájem blokuje? Kdo využil tohodle vyřušení aby si založil vlastní stát?

avatar
GAVL Datum: 03.10.2014 Čas: 16:59

Souhlasím s tím, že není problém s Ruskem , ale zastaralou doktrínou USA a Berlína , kteří zamrzli v období studené války asi i z důvodu nátlaku ze strany Číny. Bylo by fajn kdyby zmizeli snahy vykreslovat RF jako nepřítele , kterým dávno nechce být už právě pro předpokládatelný konflikt s Čínou a již několik století trvající konflikt s Islámem. Jenže v tu chvíli by Čína udělala na USA a EU tytyty a to by si pak tito dva nadělali do kalhot.

avatar
Hrobař Datum: 03.10.2014 Čas: 08:22

Karel45: Zajímaví výběr. Ovšem nesouhlasím. Aby došlo k občanské/náboženské válce proti Islamistům tak by museli zakořenit hodně hluboko a to by trvalo ještě mnoho generací. Hrozbu spíš vidím v tom že nás rozežerou zevnitř oslabením naší kulturní identity a ekonomiky a potom se zhroutí stát jako takoví. Ale ne jen kvůli Islámistům ale protože bude pod tlakem celé řady hrozeb od přírodních až po ekonomické.
Obecně totiž platí že jedna nepříznivá okolnost systém nepoloží. Například Starověký Řím. Kombinace několika leté neúrody, devalvace ceny pracovní síly způsobená otrokářstvím a mornální / politický úpadek. Jednotlivě by to nestačilo ale když se to nasčítalo tak padla největší říše tehdejší Evropy.

Takže já osobně sázím buď na válku nebo na kolaps finančního systému ale to vše v souběhu více událostí.

avatar
Karel45 Datum: 02.10.2014 Čas: 21:38

Jako reálné nebezpečí vidím v následujících desítkach let islamizaci Evropy, která vyústí asi v občanskou válku, kterou odpůrci islámu nejspiš prohrají...

Jako další nečekané nebezpečí vidím velkou sluneční erupcí, podobnou té, která v roce 1859 vyskratovala telegrafy v Evropě i v Americe, podle vědců se periodicky opakuje, pokud by k ní došlo, současné civilizace naprosto zavisla na elektřině zcela zkolabuje, pokud by tyto erupce trvaly déle 24 hodin, byl by to celosvětový kolaps.

Jsou další scénáře, dojde ropa, plyn, uhlí, kolaps finančního systému, přelidnění a hladomor, pandemie, jaderná válka, asteroid. atd,

avatar
Hrobař Datum: 02.10.2014 Čas: 15:56

Charlie: Souhlas, bez spojení není velení. Proto se používají buť radiostanice a nebo dohodnuté krizové plány a místa srazu.

PS: S pravopisem nic moc nenadělám, jsem dislektik, ale obsah mích sdělení je snad jasný.

avatar
Charlie Datum: 02.10.2014 Čas: 11:58

Hrobař: jj, akorát při kolapsu se ta komunita bude organizovat mnohem hůř, protože odejdou komunikace. Je vysílačka v základním "hust have" balíčku survivalisty.

Jo a pod čarou: zamakej na pravopisu ;)

avatar
Hrobař Datum: 02.10.2014 Čas: 11:41

Dobrý článek. Na podobné myšlence, že je třeba se chystat dlouho dopředu protože kolaps prostě příjde, stojí survival hnutí. Je poměrně silně po celém světě, a ani u nás to není nejhorší. Tihle lidé jsou připraveni, jak vědomostně tak často i vybavením, na všechny možné scénáře od nepokojů po jadernou válku. V době kdy spousta lidí netuší jak rozdělat oheň nebo jak pěstovat jídlo jsou survivalisté připravení být soběstační. Poměrně dost jich umí ovládat zbraně, protože většina scénářů počítá s hrozbou boje. S organizovaností už je to horší ale komunita přece jen existuje.

Proč o tom píšu? Zaprvé protože sám se k survivalu hlásím ale hlavně myslím že má lidem hodně co nabýdnout. Kde jinde začít než u sebe.
V komunitě jsou zastoupeni i vojáci a mnoho dalších specialistů. Ale třeba takoví voják byť je v soukromí survivalista, nemá šanci přenést myšlenky připravenosti do Armády. Proto je dobře že probíhají podobné diskuze i na nejvyšších místech.

Jistě, někdo nás má za paranoiky až apokalyptyky. No, někdo taky tvrdil že Evropou už nikdy nebudou burácet tanky, že hrozba pandemie je jen zbytečné strašení a tak podobně. V takovích chvílích si říkám že je lepší být živí než "rozumný".

avatar
mates Datum: 01.10.2014 Čas: 21:36

To Luky :
Myslím, že nejsme v rozporu. V době kolapsu je velký celek opravdu spíš přítěží. Zákonitě se musí projevovat odstředivé tendence regionů, které jsou míň postižené a nechtějí dotovat ty druhé.
V čase před kolapsem je však podle mého názoru lepší čelit nebezpečí společně ve větším celku.

avatar
mates Datum: 01.10.2014 Čas: 21:28

To Staršij seržant :
taky souhlas.
Myslím, že zrovna Ukrajina a imigrace z Ukrajiny, ať z jedné či druhé strany je pro evropské politiky asi pěkně tvrdý oříšek. Bohužel někdy pro samé politikaření a velkohubé postoje zapomínáme, že na Ukrajině žijí lidé, kteří mají velký existenční problém.
Nevím proč, ale nějak jsem si vzpoměl na Švejka, který se rozlobil když okolo něj padaly dělostřelecké granáty (zrovna seděl blaženě v kadibudce), řkouc : "Co blbnete vzdyť jsou tady lidi !"

avatar
Luky Datum: 01.10.2014 Čas: 21:26

pro Mates:
No já se cítím jako vlastenec a ČR bych hrozně nerad drobil. Pokud se ale diskutuje "kolaps společností", snažím se hledat nějakou stabilitu. Můžeme vzpomenout nepokoje v Londýně a podobné (byť jen dočasné) kolapsy z minulosti. Je zajímavé, jak rychle se můžou začít hroutit principy, na kterých stojí občanská společnost. Do popředí se okamžitě dostávají individua i organizované skupiny, které jsou v normálním stavu skryty na okraji společnosti.
A v ten moment musí být společnost připravena, na vymýšlení čehosi je už pozdě. Normální, zaměstnaný občan s rodinou je natolik vytížen, že se nijak v době míru neorganizuje. Ultra, hooligans a náckové se ale organizují neustále - je to součást jejich životního stylu. To dává těmto "přírodně agresivním" počáteční výhodu (navíc nemají zábrany a často ani vazbu na potomstvo). Pokud dochází k celoplošnému kolapsu a posčítáme počty policistů a vojáků, jsme odkázáni sami na sebe (jim navíc může zkolabovat vedení a žold). Nějakou organizovanost ještě vykazují profi a dobrovolní hasiči, příp spolky jako "Sokol" (ti už ale dnes spíš cvičí s pulitry v hospodě).
V případě plošného kolapsu je pak "lokalizace" lepší než "globalizace". A to ve všech rovinách - finanční (lokální měna), nastartované samozásobytelské okruhy (trhy), užší povědomí a identifikace se s okolím - lokální garda s výzbrojí a strukturou velení. Z toho důvodu jsem to psal. Nechtěl bych zahodit vyšší státní celek (pokud ho nedemontuje EU), ale možná by bylo možné v rámci stávajícího systému (EU + ČR), který by se nadále integroval, zavádět ještě paralelní důraz na určitou "lokalizaci". Lidé by pak možná byli aktivnější a méně rezignovaní...a také lépe připravení.

avatar
mates Datum: 01.10.2014 Čas: 21:15

Omluvám se, že obtěžuju ještě jednou, ale po vložení svého příspěvku jsem si vzpomněl ještě na jeden faktor, který Evropu v současnosti dezorientuje. Chápu, že se evropské špičky snaží udělat z Evropy sekulární území. Budiž. Ovšem ač sám ateista, tak se mi velmi nelíbí současné rychlé zavrhování křesťanských základů naší evropské společnosti. Křesťanství formovalo naši morálku, kulturu a vzorec jednání po stovky let a to nejde jen tak šmahem zadupat. Nejde jen o „víru“ ale i o takové hodnoty jako vztah k jiným lidem, životním hodnotám či vlastní rodině. Pokud ovšem bude nadále Evropa bourat zavedený společenský vzorec, tak ať se pak nedivíme, že bude okolo nás stále více dezorientovaných pomatenců, kteří půjdou zvesela bojovat za ideály Islámského státu nebo budou dělat bordel stejně jako "White, rich and British".
Zapomněl jsem ještě na jedno – poděkování autorovi za velmi dobrý článek.

avatar
liberal shark Datum: 01.10.2014 Čas: 20:32

Zajímavá akce a téma. Docela by mně zajímalo, jak bylo pojato téma energetické bezpečnosti a také zda MO/GŠ AČR provádí systematický PRA - Probabilistic Risc Assessment k vyhodnocování jednotlivých typů ohrožení - tj co, kým, proč a jak by mohlo být napadeno.

avatar
mates Datum: 01.10.2014 Čas: 20:15

Souhlas s tím, že EU a Rusko se potřebují navzájem. Potíž je myslím v tom, že nám (EU + RF) ještě do bot tolik neteče a „bubáci“ jsou ještě na svém písečku na blízkém či dálném východě. Teď spíš politici a vůdci (u EU je to dost zavádějící a prázdný termín, ale budiž) mají potřebu ukazovat svaly a velkou hubu především pro získání domácího publika.
Jenom se obávám toho, že až problémy dorazí k nám a nebude nutné řešit jenom imigranty, tak se ti naši „vůdci“ na nic nezmůžou a kavárenští kecálkové spolu s novináři budou veškeré snahy o nějakou případnou akci sabotovat zaštítěni pseudohumanismem a politickou korektností.
Mám trochu podobné pocity jako níže Luky. Sice si až tak nemyslím, že jsme jenom loutkou USA jako spíš loutkou vlastní neschopnosti či zaprděnosti a v drobení států taky nevidím řešení.
Jestli má tedy sladit EU a Rusko noty, tak je také otázkou kdo má s kým jednat. Rusko a EU s podivným mandátem a podivnými postavičkami jako je „ministrně zahraničí“ baronka Ashtonová či její ultralevá italská nástupkyně ? Rusko a Německo, Rusko a Francie ? Kdo za koho v Evropě bude mluvit ?
Nemyslím si že bych byl euroskeptik, ale ani eurohujer, jenže ono to asi jinak nepůjde než v Evropě přestat řešit igelitové pytlíky, velikost brambor, žárovky, vysavače nebo správný počet chlupů v srsti europsa, ale integraci si představuju např. v řešení skutečných potřeb energetiky (bez zelené ideologie), dopravy, zahraniční politiky a konečně i společné obrany. Bohužel v tom se ale asi Evropa díky protichůdným zájmům členských států neshodne.

avatar
fenri Datum: 01.10.2014 Čas: 18:24

P.S.: opravye mne, pokud F. Šulc není novinář. OWOP čtu rád, ale že bych v něm viděl takového znalce a praktika, před kterým jsou všichni jak airsofťáci vedle elitních jednotek je neudržitelné.

arr