Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Konec “pomluv”: F-35 je ve vzdušných soubojích skvělý

Datum přidání 03.03.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 68 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Norský pilot major Morten “Dolby” Hanche vyvrací pochybnosti o schopnostech stíhačky F-35 Lightning II efektivně vést blízký vzdušný manévrový souboj. Své postřehy napsal na oficiálním blogu norského letectva Kampflybloggen (Blog o bojových letadlech). Dodejme, že Norsko si zamluvilo 52 stíhaček F-35A.

Foto: Norská stíhačka F-35 při vzletu; větší foto / Public Domain

Foto: Norská stíhačka F-35 při vzletu; větší foto / Public Domain

 

Morten Hanche má nalétáno 2200 hodin na stíhačkách F-16 a absolvoval leteckou školu amerického námořnictva U.S. Navy Test Pilot School. V listopadu se stal prvním norským pilotem na stíhačce F-35A Lightning II. Nyní slouží jako instruktor a asistent zbraňového důstojníka u americké 62. Stíhací perutě na letecké základně Luke Air Force Base v Arizoně. 

 

Jak podotýká web Flightglobal Hanche se ve svém textu nikdy přímo nezmiňuje o uniklé zprávě F-35A High Angle of Attack Operational Maneuvers, ve které anonymní pilot kritizuje schopnosti stíhačky F-35 vést efektivně blízký vzdušný manévrový souboj (o zprávě Armádní noviny informovaly). V blogu ale norský pilot jasně náraží na kritiku anonymního pilota.

 

Jako pikantnost uveďme, že informace o problémech F-35 ve vzdušném souboji s F-16, popsané v uniklé zprávě (leden 2015), použil ve své kampani republikánský kandidát na amerického prezidenta Donald Trump. Ten po svém zvolení přislíbil zrušit celý program stíhačky F-35.

 

V lednu minulého roku anonymní pilot - ve jmenované zprávě popsaný jako veterán letadel F-15 a F-16 - "obvinil" F-35, že při manévrech při vysokých úhlech náběhu (lapidárně řečeno - když letadlo míří nosem vzhůru) ztrácí výkon a v soubojích zaostává za stíhačkou F-16 Block 40.

 

„I v omezené konfiguraci F-16, trpěl F-35A výkonovou nevýhodou v každém střetnutí," píše se v zmiňované hodnotící zprávě. Ve zprávě se také dočteme, že F-35 při leteckém souboji trpěl „nedostatečnou stoupavostí", „postupným zvyšováním výkonového deficitu vůči druhému letadlu" nebo „nepříznivými a neintuitivními letovými výkony v úhlech náběhů 20° až 26°."

 

F-35Foto: F-35 při velkém úhlu náběhu. / Lockheed Martin

 

Avšak podle Hanche je F-35 schopen významně vyšších úhlů náběhu než F-16 a umožňuje pilotovi větší kontrolu nad zamířením nosu letadla (například kvůli natočení letadla k protivníkovi) při nízkých rychlostech. F-35 údajně dokáže být ovladatelná při úhlu náběhu až 40 °a při návratu do vodorovného letu získává velmi rychle zpátky energii.

 

"Tahle vylepšená schopnost zaměřit mé oponenty mi umožní použít zbraně dříve, než to bylo možné s F-16, nutí to mé soupeře reagovat více defensivně, a dává mi to možnost snížit rychlost (tím, že se letadlo "opře" při vysokém úhlu náběhu o vzduch - pozn. red.) mnohem rychleji než u F-16," píše na blogu Hanche. Ve skutečnosti F-35 zpomalíte rychleji, než závodní auto pomocí brzd.

 

Nejen, že velké úhly náběhu, při kterých F-35 dokáže zaměřit protivníka, jsou větší než u F-16, ale F-35 se v takových situacích podle Hanche chová předvídatelně a snadno reaguje na změny v řízení. Například pomocí pedálů řízení, které natáčejí nos letadla ze strany na stranu, lze letadlo snadno řídit i při tak velkých úhlech náběhu - tedy při nízkých rychlostech.

 

"To mi dává alternativní možnosti zamířit letoun (F-35 - pozn. red.) kdekoliv potřebuji, abych ohrozil protivníka," píše Hanche. "Táhle "pedálová otáčka" umožňuje provést otáčku působivě rychle, a to i při nízkých rychlostech. V defensivní situaci mi "pedálová otáčka" umožňuje vyřešit hrozbu nebo úplně zvrátit role."

 

Video: Morten “Dolby” Hanche před třemi měsící komentoval svou první zkušenost s F-35. / YouTube

 

Hanche měl k F-35 ale také několik výtek. Při velkých g a úhlech náběhu se F-35 třese "kapku" více, než F-16, která se podle Hanche netřese prakticky vůbec. Při dřívějších testech si piloti F-35 stěžovali, že třesení neumožňuje používat průhledový displej pilotní helmy. Podle Hanche ale nejnovější přilby 3. generace takový problém nemají.

 

V jednom se ale Hanche shoduje s kritiky F35 - a to se špatným výhledem z kokpitu, především směrem vzad. Způsobuje to objemná helma a opěrka pilotního sedadla. Výhled šel podle norského pilota nakonec zlepšit "trikem" - menším "posunutím těla ze sedačky vpřed a nakloněním hlavy". Dlužno však dodat, že F-16 má zřejmě bezkonkurenčně nejlepší výhled z pilotní kabiny mezi bojovými letadly.

 

Hanche ale zdůraznil, že při manévrovém souboji dokázal udržet vizuální kontakt se svým soupeřem a omezení ve výhledu z kokpitu není "skutečným problémem F-35."

 

"Pro tuto chvíli můj závěr je, že se jedná o letadlo, které mi umožňuje být více troufalý a agresivní, než jsem kdy mohl být v F-16," píše Hanche. "Takže jak se F-35 chová v souboji?... Kdybych měl shrnout to podstatné, moje dosávadní zkušenost je ta, že F-35 mi umožňuje snadněji se udržet v ofenzivní roli (tedy mít kontrolu nad protivníkem - pozn. red.), a to mi poskytuje více možností, jak účinně použít zbraně na mé protivníky."

 

Zdroj: Kampflybloggen

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
RiMr71 Datum: 08.03.2016 Čas: 17:08

...povedená dvojička... :)
https://www.youtube.com/watch?v=U2AeCwqth4k

avatar
Shania Datum: 07.03.2016 Čas: 10:08

Charlie: ten článek je v podstatě kompletně převzatý z blogu, který je zdrojem tady toho článku a objevilo se to na mnoha jiných místech.

Za ovladatelnost při nízkých rychlostech nemůže vektorování, protože ho verze A ani nemá a B to používá jen pro start/přistaní.

Za výbornou ovladatelnost (reakce na pedaly)stejně jako u Raptoru nebo F18 může dvojitá nakloněná směrovka a celková konstrukce stroje -

Všechny stroje taky mají velké ovládací prvky s velkou autoritou, proto tam dal i toto video.

The various control surfaces on the airplane are large, and they move very quickly. I can monitor these movements on the screens in my cockpit, and I´m fascinated by how the control surfaces move when I manipulate the stick and pedals. Especially at high AOA, it is not always intuitive what control surfaces move, and by how much.


(The short video below gives an impression of just how much the control surfaces on the F-35 can move.)

https://youtu.be/7OID6UxAOM0


Takže i u raptoru se vektorování používá max pro vertikální manevry, vše ostatní zajišťují klasické ovládací prvky.

avatar
Charlie Datum: 07.03.2016 Čas: 07:58

Jestli to správně chápu, tak za to vynikající ovládání na nízkejch rychlostech a vysokejch AOA (zejména to zmiňovaný ovládání "čumáku" pedálama) je odpovědnej především motor se svým vektorováním tahu.

Jinak díky za link.

avatar
flanker.jirka Datum: 06.03.2016 Čas: 22:52

zkuste si přčíst toto:
http://theaviationist.com/2016/03/01/heres-what-ive-learned-so-far-dogfighting-in-the-f-35-a-jsf-pilot-first-hand-account/

avatar
Shania Datum: 06.03.2016 Čas: 16:07

madrabbit/maros: zajímavé je, že i helma typhoonu stojí 400 000 usd

http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-1343642/New-RAF-helmet-allows-pilots-shoot-enemy-jets-looking-them.html


takže to asi bude hlavně o podobných technologiích na přesnou detekci polohy, co nejlehčí materiály, dobrou projekci a kvalitní NV kameru.

U F35 je helma v ceně stroje, takže se dá očekávat, že cena půjde dolů.

+ je každá helma přímo upravena pro každého pilota.

avatar
madrabbit Datum: 06.03.2016 Čas: 14:15

maros:
oculus rift je tak za 600USD, na druhou stranu ta přilba potřebuje vydržet katapultáž, asi bude o "něco" přesnější + k tomu máš externí snímače. Dál tam není obyč displej, ale průhleďák a k tomu spousta sensorů na letadle. Takže je otázkou, zda těch 400kUSD je jenom za blembák nebo za komplet se vším všudy.

No a přidej si malosériovou výrobu + na vojenských zakázkách se dá prima vydělat, tak proč to nenatáhout :-D

avatar
Beld Datum: 05.03.2016 Čas: 19:26

Nebudu se primo vyjadrovat k F-35 , protoze to neni moje oblast znalosti . I kdyz si myslim , ze tento koncept boje je jasnou budoucnosti modernich konfliktu .


Jen reknu neco na cast duveryhodnosti vyjadreni jednotlivych "ucastniku" . Vsichni lzou . Nekteri vice , nekteri mene , ale musite chapat ze 99% lidi nerika vse , nekteri jen zamlcuji , nekteri si vymysleji . Pokud je v te oblasti osobne zainteresovany , tak vam proste nikdy oficialne svuj nazor NIKDO nerekne . To plati tady , to plati v bankovnictvi , to plati prakticky vsude . A temer vsichni odbornici jsou zaroven zainteresovani ....

Clovek by rekl , ze to vetsina lidi chape . Proto informace ze vsech oblasti berte s rezervou . Proto mam radeji exaktni obory :D

avatar
Shania Datum: 05.03.2016 Čas: 14:51

Tady: Bogdan Predicts F-35s For Less Than $80M, Engines Included!

http://breakingdefense.com/2016/02/bogdan-predicts-f-35s-for-less-than-80m-engines-included/

With 173 days remaining before the Air Force plans to declare the F-35A ready for Initial Operational Capability, the program faces 419 “deficiencies” it needs to either fix, ignore or work around, Bogdan noted in a roundtable with reporters the day after the Pentagon 2017 budget was unveiled.

Since that number will likely explode the heads of Joint Strike Fighter critics, let’s consider what it actually means. The great majority of those problems are, as has been endlessly reported, software problems, and most of the software problems are to be found in the complex system known as ALIS, which monitors the aircraft, manages parts, helps with mission planning and does almost everything except fly and fight the plane. To get some idea of its complexity, ALIS has twice as much software as the airplane itself. And the aircraft is the most software-intensive weapon in the US arsenal.

The toughest problem the program is having is matching the timing of the aircraft’s fusion software with its sensors’ software. “As we add different radar modes and as we add different and capabilities to the DAS system and to the EOTS system, the timing is misaligned,” and then you have to reboot it. Bogdan said he’s aiming for eight to nine hours between such software failures when a radar or DAS or EOTS needs to be rebooted, which is what legacy aircraft boast. Right now they are at four to five hours between such events. “That’s not a good metric.”

avatar
logik Datum: 05.03.2016 Čas: 12:51

Shanio, seš si jistej, že jde opravdu o reboot? O distribuovanejch databázích (což je defakto synchronizace s ostatníma strojema) něco vím, ale takovédle problémy se tam nevyskytují.
Kde je originální zdroj k tomudle tvrzení? Nejde spíš o nějakou nutnost četností resynchronizace, nebo tak něco, jinak že jsou data tak nekoherentní, že se musí začít
od nuly, nebo něco takovýho?

Anebo tu možnost resynchronizace rešej rebootem právě proto, aby vyloučili nějakou možnost chyby při synchronizaci dat?

avatar
Shania Datum: 05.03.2016 Čas: 10:19

sanityangel1: 1) software má jistě tisíce chyb a stovky kritických chyb, to co mechanik říká, že i když něco selže, neohrozí to stroj...
2B software např vyžaduje rebootopvaní po 2h, jinak dojde k desynchronizaci sdílení dat s ostatními stroji (nevím jestli jen některé subsystémy jako DAS nebo komplet, spíš jen subsystémy), cíl je mít 6h... atd, atd

Měli by jste si uvědomit fakta, litá přes 160 F-35....dohromady s víc jak 50000 hodinami bez jediné ztráty (mimo jednoho stroje co shořel na zemi, kde byl problém s motorem)...

Flight hours are divided into two main categories: Operational flying hours, flown by 155 jets delivered to six different nations, and System Development and Demonstration (SDD) flight test hours, flown by 18 aircraft assigned to the Integrated Test Forces at Edwards AFB, and NAS Pax River. Of the 50,000 hours, operational jets flew approximately 37,950 hours while SDD aircraft flew 12,050 hours. More than one third of the program’s flight hours were flown in 2015 alone. Among the three variants, approximately 26,000 hours were flown by the F-35A, 18,000 hours by the F-35B and 6,000 by the F-35C.

Takže realita je taková, že už je vyrobeno víc strojů než má většina konkurence a nulové ztráty (tohle je přímo zázrak a určitě to nevydrží navěky...), srovnejte si to se spolehlivostí jakéhokoliv jiného stroje... A to mluvíme o části flotily, která operuje z LHD a CVN, tedy za extrémně obtížných podmínek...



První vyrobená evropská F35 dokonce absolvovala přelet Atlantiku.... (vzhledem k délce treasy rebootovaní bude asi jen problém u subsystémů)

palo satko: 1) :))))
2) myslím že pro Nory co se týká udržby nebude moc rozdíl mezi F16 nebo F35, pokud přijdou o letište, zásobování a personál, tak na tom budou v podstatě stejně...

avatar
palo satko Datum: 05.03.2016 Čas: 09:37

Shania, všetky udržbove plany vyrobcov techniky vyzeraju velmi dobre. Podla manualu k panzeru Tiger Nemci tiež nemali prehrat s Rusmi. realne je to trochu inak. udržba ma svoje zakonitosti a pokazi sa aj to čo sa pokazit nema. niekolko rokov som mal na straosti udržbu a opravy vo firme, ktora mala 14 000 zamestnancov a tak viem o čom hovorím. plus k tomu treba pripočitat vojnove podmienky a iste si vieš predstavit že F-35 v Norsku, budu vysavene nielen problemom s udržbou, vyzbrojením a diagnostikou, ale ruskymi zbranami budu priamo ohrozene letiska, ich personal o lietadlach ani nehovoriac. Realita sa malokedy zhoduje s planom.
Logic a čo je dobre na sučasnej ofenzivnej taktike? Utečenecka kriza a rozmach medzinarodneho terorizmu a militantneho islamu?

avatar
sanityangel1 Datum: 05.03.2016 Čas: 00:44

Hele Shanio, u tak slozitych kodu, nejsi nikdy schopen otestovat vsechny moznosti, ktere mohou realne nastat a je jedno, co si sef testingu rika. Cim delsi a slozitejsi kod, tim vetsi to bude pruser (a vzdy je vetsi, kdyz se dela neco noveho) a je jedno, jestli to dela cesky nebo indicky nebo anglicky programator. I kdyz Cesi jsou o 100% lepsi nez Indove. Pokud ten kod ma napr. 3 mio radku a chybovost je minimalni napr. 1 promile (a ze bych rekl, ze maji podstatne vyssi), tak je tam porad 3 000 chyb. A kdyby kazda 10 byla A-cko (jako, ze ta cetnost je vyssi), tak je tam 300 chyb, ktere mohou to letadlo sundat. A i kdyby pri testech odhalili 99% chyb (jako ze neodhali), tak tam zbudou 3 smrtaky pro piloty.

avatar
Shania Datum: 04.03.2016 Čas: 22:37

Djw: na první straně diskuze mas odeme dost informací o softwaru, takže tady už jen zkráceného o nesmyslu bsod u f35:

Fourth, the airplane is the most integrated combat jet ever built, in terms of systems, fusion, and software. And, even though integrated, it is a very robust system in which cascading issues from any particular component or system really has limited effect on the overall F-35 air combat system. This robustness is found in the integrated systems’ ability to continue functioning in the presence of component failures. Thus, it is a safe combat aircraft.

avatar
shal Datum: 04.03.2016 Čas: 22:11

sanityangel1: Ale ljinde budou i schopnosti toho letadla a jeho zapojení do celé obrany. Třeba nebude létat nad území s kvalitní PVO, ale bude z dálky jenom koordinovat drony. F35 je hlavně informační uzel se špičkovou elektronikou.

Navíc pořád platí že nehledě na to jak kvalitní kdy budou detektory a antény, tak vždy Stealth letouny budou mít výhodu oproti těm ne-stealth. A o to jde především. Cílem Stealth není být neviditelný, ale být viditelný hůř než protivník.

avatar
sanityangel1 Datum: 04.03.2016 Čas: 21:02

Chtel jsem se zeptat, cetl jsem v 21 stoleti, ze nejaci vedci nasli zpusob jak radikalne zvysit vykon anten. Byl to takovy mensi clanek, moc jsem mu nevenoval pozornost a ani jsem mu moc nerozumel.
Nevite nekdo zda by se mohl obdobny metoda pouzit i u radaru pro zvyseni detekcnich schopnosti?
Porad si rikam, ze prachy investovany do stealth letadla nejsou zas tak dobrou investici - preci jenom pokud ma F35 mit zivotnost napr. do roku 2050, tak detekcni schopnosti radaru budou asi uplne jinde.

arr