TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

MMRCA: Indie oficiálně zrušila nákup stíhaček Rafale

Datum přidání 09.08.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 36 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Indie před pár dny oficiálně zrušila mnohaletý tendr MMRCA (Medium Multi Role Combat Aircraft). V rámci MMRCA Indie plánovala nakoupit 126 víceúčelových stíhaček Rafale za 12 miliard dolarů. Konec programu zásadně ovlivní podobu indického zbrojního průmyslu a také podobu indického letectva.

Foto: Rafale francouzského letectva; větší fotka / Public Domain

Foto: Rafale francouzského letectva; větší fotka / Public Domain

 

Program MMRCA odstartoval v roce 2007. Indie v otevřeném výběrovém řízení vybrala francouzské víceúčelové stíhačky Rafael. Avšak ani po třech letech se nepodařilo sladit požadavky obou stran – francouzské společnosti Dassault Aviation a indického ministerstva obrany.

 

V dubnu letošního roku se Indie rozhodla, zcela mimo program MMRCA, nakoupit 36 stíhaček Rafale. Obchod se uskutečnil na úrovni vlád (government-to-government). Za dodání stíhaček je tak zodpovědná přímo Paříž, nikoliv výrobce letadel.

 

Obchod typu „vláda-vláda", kromě radikálního zjednodušení byrokracie, přináší další výhody. Obchod je možné začlenit do širší oboustranné ekonomické, vojenské a politické spolupráce. Tak tomu bylo i v případě indického nákupu stíhaček Rafale.

 

"Důvod, proč byl projekt (MMRCA – pozn. red.) zrušen je, že postoupili ve vyjednávání na úrovni vlád," řekl Vivek Rae, bývalý ředitel pro nakupování vojenského materiálu na indickém ministerstvu obrany. Oficiální místa o důvodech zrušení programu MMRCA mlčí.

 

"Nákup 126 víceúčelových stíhaček v rámci programu MMRCA byl zrušen. V tomto otevřeném výběrovém řízení Rafale splnil všechny požadavky na něj kladené v programu," stojí v oficiálním tiskovém prohlášení indického ministerstva obrany. „Program nákupu 36 stíhaček Rafale běžel mimo program MMRCA, který byl vyjednáván s firmou Dassault Aviation; dva programy nemohou běžet vedle sebe."

 

Indie v žádném případě neztratila zájem nakoupit nová stíhací letadla. S největší pravděpodobností však nepůjde o další stíhačky Rafale. Podle Manohara Parrikara, indického ministra obrany, jsou stíhačky Rafale jednoduše příliš drahé.

 

Nákup stíhaček pro indické letectvo měl však i další strategický rozměr. Indie chtěla transferem špičkových západních technologií akcelerovat svůj vlastní letecký průmysl.

 

„Rozhodnutí o zrušení programu po téměř osmi letech ukončuje možnost vyrábět stíhačky ze západního světa a převod technologií, ta šance je pryč," myslí si indický obranný analytik Nitin Mehta.

 

Odložení nákupu výrazně oddálí řešení tristního stavu indického bojového letectva. Indické letectvo požaduje k zajištění všech úkolů 45 letek, nyní jich však má pouze 25, každou s 18 letadly. Navíc 14 letek je vybaveno zastaralými stíhačkami MiG-21 a bitevními letadly MiG-25. Oba sovětské letouny přitom indické letectvo vyřadí již v roce 2024.

 

„Vzhledem k tomu, že nákup 126 Rafale se ruší a nahrazuje se pouze 36 stíhačkami Rafale, deficit stíhacích letadel může uspokojit několik možností – vyrábět stíhačku s jedním motorem jako náhradu za MiG-21, vývoj domácího středního stíhacího letadla (dva motory – pozn. red.) za pomocí ze zahraničí nebo urychlení vývoje připravované indicko-ruské stíhačky páté generace," přemítá o možnostech Mehta.

 

Rafale v programu MMRCA vyhrála nad konkurenty Eurofighter Typhoon, F-16, F-18 a Gripen. Ruský MiG-35 byl vyloučen ze soutěže po leteckých zkouškách v roce 2011.

 

Zdroj: DefenseNews

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
David Datum: 12.08.2015 Čas: 13:59

Byl zde zmíněn Pákistán. Řekl bych, že Indie tím svým trochu podivným a nekoncepčním přístupem ztrácí zrovna v době, kdy Pákistán výrazně posiluje. Pákistánské letectvo rozšiřuje a modernizuje svou flotilu F-16, jsou vyráběny nové JF-17, v blízké době patrně nakoupí čínské FC-31, možná i J-20. Pákistánské letectvo bylo vždy oproti indickému slabší, nyní se mi ale zdá, že je úspěšně dohání

avatar
KOLT Datum: 11.08.2015 Čas: 21:01

Jinými slovy důvěryhodnost Francie v Indii zjevně moc neutrpěla, když si od nich chtějí koupit právě ty problematické lodě ;-) Samozřejmě pokud je to pravda, to se časem dozvíme. Afghánská mise je víceméně u konce, Pákistán už není až tak důležitý spojenec. Takže pokud by se Indie s Pákistánem porvali, na sankce vůči Indii bych to moc neviděl. Zvlášť, pokud by nebyla Indie vysloveným agresorem.

Obchod se tahl kvůli příliš velkým požadavkům na transfer technologií a kvůli zmíněnému požadavku na záruky. Vliv mělo mít obojí. Ostatně kdo by se Dessaultu divil, že nechce pouštět své nejzásadnější technologie státu, který se netají touhou vyrábět vlastní letadla. A to ve chvíli, kdy se zdá, že se Rafale začíná dařit prodávat. A zbrojní poptávka ve světě v následujících letech asi klesat nebude :-(

avatar
Kozlus Datum: 11.08.2015 Čas: 18:56

Jop, ty spekulace o preprodeji lodi pres prostrednika jsem taky zachytil.

avatar
skelet Datum: 11.08.2015 Čas: 18:34

Todomatch: Jak to vím? stačí pozorovat zbrojní zakázky. V osmdesátých letech Indové vedle sebe vyráběli MiG-27, a vedle v hale Sepecat Jaguar. A do toho jim Amíci cpali F-5E jako náhradu MiG-21 (jasně, v té době to nebyl žádný high tech výrobek, ale která jiná země měla ten komfort, že jí bojové letounu nabízel SSSR i USA?). V současné době Vyslali Amíci do MMRCA své F-16 i F-18. A dodávají jim AH-64D. Jaké ještě chceš důkazy?
Kozlus: kauza Mistral má za následek v Indii ten, že Indie celou dobu vede jednání s Francií o zakoupení lodí Mistral pro svou potřebu, a nyní se vedou hovory o odkoupení exruského Mistralu. Nepřeceňujte vliv Ruska, všechny státy vědí jak se tyto obchody vedou.

avatar
Kozlus Datum: 11.08.2015 Čas: 13:08

Jaka "velká neochota transferu technologií"? Celej ten obchod se dohadoval tak dlouho, protoze Indove pozadovali, aby vyrobce letadel rucil i za kvalitu a terminy vyroby v Indii. Coz je samozrejme nesmysl.
A kauza Mistraly rozhodne neposiluje duveru ve Francii ze strany Indie. Spis naopak. Staci par vystrelu a zase se budou rezat s Pakistanem o Kasmir. A mam dojem, ze behem nektere z minulych valek, na Indii uz nejake embargo uvaleno bylo.

avatar
KOLT Datum: 11.08.2015 Čas: 11:29

Nic proti, ale Indie je právě mezi výrobci považována za nespolehlivého partnera. Není to nic nového pod sluncem. Což sice neznamená, že se nebudou snažit jí něco prodat, ale právě ta velká neochota transferu technologií jasně svědčí o její důvěryhodnosti....

Ohledně ztráty nedůvěryhodnosti Francie kvůli nedodání Mistralů – určitě ztráta v Rusku, pravděpodobně i v některých postsovětských republikách. S vysokou pravděpodobností i v Číně, ačkoliv tam je to otázka nakolik – Číňanům je moc dobře jasné, proč to Francie udělala. Na mnoha jiných trzích (včetně Indie) naopak mohlo dojít k posílení důvěry ve Francii – nedodá vojenskou techniku agresivně se chovajícímu státu (jaký to rozdíl oproti válce na Falklandách).

avatar
JirkaM Datum: 11.08.2015 Čas: 10:59

Todomatch: Když máte peníze a když se o vás ví, že dost utrácíte, jste jako zákazník důvěryhodný až až.

To u dodavatelů je to jiné, tam stačí stín pochybností a je po obchodu.

avatar
Todomatch Datum: 11.08.2015 Čas: 09:33

to skelet: Jak víte, že je brána jako důvěryhodná a jak víte, že nedochází k úniku technologických tajemství? Kde se to dá podle Vás zjistit?

avatar
skelet Datum: 11.08.2015 Čas: 09:05

Todomatch chtělo by si to také zjistit, že Indie brala a vyráběla jak sovětské, tak i západní stroje, takřka vedle sebe. Není to u ní nový postup, a je brána jako důvěryhodná pro všechny strany.

avatar
Todomatch Datum: 11.08.2015 Čas: 06:58

Chceš pohádku Superme? Tak jednu krátkou. "Vzdělaný nacionalista měl rodinu a poctivě pracoval." Ale jak říkám, je to jen pohádka.

avatar
KOLT Datum: 11.08.2015 Čas: 01:59

JirkaM: Dobrý vtip. Udržet "robustní" ruské stroje je podstatně složitější (mluvíme-li o moderních stíhačkách a ne o Mi-17) než ty západní, protože a) jsou často problémy s dodávkami náhradních dílů (to ostatně i u těch Milů); b) jsou i podle indických zkušeností o poznání poruchovější; c) životnost motorů je o poznání menší než u srovnatelných západních (ačkoliv ten nepoměr se v poslední době údajně snižuje)

avatar
KOLT Datum: 11.08.2015 Čas: 01:30

dusan: Souhlasím. Sice nemám vlastní zkušenosti (a s ohledem na můj obor pevně doufám, že ani mít nebudu :-) ), ale výběrová řízení v Indii jsou skutečně legendární. Když není přímo jejich cílem pouze získat technologie, jsou díky korupci naprosto neprůhledná. A pokud shodou okolností neproběhnou rychle, je vysoká pravděpodobnost, že s ohledem na změny v rozhodovacích pozicích dojde (často nekolikrát) ke kompletnímu předefinování požadavků.

avatar
Orofin Datum: 10.08.2015 Čas: 23:13

Rase
Ano Poláci mají velké ambice, nicméně na rozdíl od Indie na to nemají prostředky. S ohledem na ekonomickou situaci je polská armáda dobrá a modernizace se jí daří. Myslím, že jim máme co závidět.

avatar
Superme Datum: 10.08.2015 Čas: 22:51

Prosím Todo o další pohádku, děkuji :)

avatar
Todomatch Datum: 10.08.2015 Čas: 22:34

Nevím jestli je vůbec rozumné poskytovat západní vojenské technologie někomu, kdo se paktuje se současným Ruskem. To mohou inženýři z Dassaultu rovnou poslat kopie plánů do Sukhoi Design Bureau. I když západ své technologie nikdy moc netají, když už je má zavedené. Jednak ví, že vývoj nekončí a už dělá na dalších a také ví, že Rusové nebudou schopni technologie tak rychle okopírovat, pochopit, přizpůsobit, aplikovat a nakonec sériově produkovat. Takže mezi získáním technologií z Rafale a jejich aplikací v ruských konstrukcích může uběhnout klidně 10 spíš 20 let. Pro Francii je to ale především finanční újma, ač je Rafale super stroj a asi bambilionkrát perspektivnější než ta stopadesátá karosářská verze SU-27, tak politické postoje Francie, jejich sólování a částečné ofrňování nad NATO je staví do specifické situace a v západní Evropě toho holt moc neprodají a pak zbývají už jen arabské země, Indie a vůbec třetí svět.

arr