Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Konec nadějí pro L-159: Irák kupuje jihokorejské stíhačky FA-50

Datum přidání 13.12.2013    Rubrika rubrika: Události     komentáře 10 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Lehké cvičné a bitevní letouny L-159 ALCA v Iráku létat nebudou. Irácká vláda se rozhodla, že zakoupí za 2,1 miliardy dolarů jihokorejské cvičné a stíhací letouny FA-50 od firmy Korea Aerospace Industries (KAI).

Foto: FA-50 (A-50) / KAI

Foto: FA-50 (A-50) / KAI

 

Aero Vodochody mělo do Iráku dodat celkově 28 letadel – čtyři stroje v konfiguraci L-159T1 z přebytků Armády ČR a 24 nově vyrobené L-159B. Předběžná dohoda o dodání byla mezi českou a iráckou stranou podepsána v říjnu 2012.

 

V rámci prodeje za 19,2 miliardy korun (cca 1 miliarda dolarů) měla Česká republika také odpustit irácký dluh vytvořený za Saddáma Husajna před rokem 1989. Avšak jihokorejská konkurence byla bohužel silnější.

 

O jejím vítězství nerozhodla ani tak kvalita letounu nebo cena, ale ropa. Jižní Korea je 5. největším světovým dovozcem ropy a Irák jejím 12. největším vývozcem. Ukázalo se, že je prodej jihokorejských letounů výměnou za příslib nákupu irácké ropy výhodný pro obě strany.

 

Irácké letectvo obdrží celkem čtyři stroje FA-50, pro potřeby Iráku označované jako T-50IQ, za 1,1 miliardy dolarů. Společně s nákupem letounů si Iráčané objednali pozemní zabezpečení, simulátory, výcvikový program a servis na 20 let v celkové hodnotě jedné miliardy dolarů.

 

Video: FA-50 (A-50) / YouTube

 

Irácké letectvo nákupem T-50IQ vyplňuje mezeru mezi základními vrtulovými letadly a bojovými F-16IQ. Základní výcvik iráckých pilotů probíhá na dvaceti nových srbských strojích Utva Lasta 95, s následným přechodem na turbovrtulové Beechcraft T-6 Texan II. Jihokorejské stroje pak budou dvorními cvičnými letouny pro irácké piloty připravující se na stíhačky F-16IQ.

 

Jihokorejské stíhačky T-50IQ mají však kapacity i k vedení bojové činnosti, zejména k útokům na pozemní cíle. Díky rozdělení úloh se mohou irácké stíhačky F-16IQ soustředit pouze na protivzdušnou obranu a bitevní úkoly přenechat T-50IQ. Jihokorejský letoun podává rovněž dostatečný výkon pro vzdušný boj.

 

Irácký T-50IQ vychází z víceúčelové (nejpokročilejší) verze FA-50 (původně A-50) a ta zase ze cvičné KAI T-50 Golden Eagle. Na rozdíl od cvičné verze má FA-50 (a tedy i T-50IQ) zabudovaný rotační 20mm kanon M61 Vulcan.

 

Maximální rychlost letounu je 1,5 M (1770 km/h) a dolet 1880 kilometrů. FA-50 unese na celkem sedmi závěsnících výzbroj až do hmotnosti bezmála 6 tun. Software letounu je kompatibilní se zbraněmi, jako jsou AGM-65A/D/G Maverick, řízené pumy JDAM nebo kazetové pumy CBU-87 CEM. Pro operace vzduch-vzduch má letoun k dispozici 20mm kanon a řízené střely krátkého doletu AIM-9L/M/N/P/S Sidewinder.

 

Zdroj: IHS Janes, KAI

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
David Datum: 15.12.2013 Čas: 12:22

Podle mne je trochu problém v tom, k čemu letoun má být využíván. T/F/A-50 hodnotím vysoko, je to bezesporu špička. Ale jeho parametry jej předurčují spíše do role lehkého stíhacího letounu. Ostatně, v Jižní Koreji byl přeci plánován coby náhrada za F-5. I v Iráku by mohl vhodně doplňovat F-16, kterých mají Iráčané zatím jen velmi málo (36 objednaných kusů na tento horký region je opravdu nedostatečné množství. Ale pokud má být používán jen jako cvičný, pak jeho schopnosti by nebyly plně využity. Na ryze cvičnou úlohu plně postačují i ony L-159, které jsou přeci jen levnější

avatar
flanker.jirka Datum: 13.12.2013 Čas: 22:00

Není se co divit, že sáhli po něčem podobném. Obvzláště pokud je možnost za to platit i ropou. To letadlo má parametry podobné spíše Gripenu než Alce, tak pokud to bude za cenu podobné (nalezl jsem ji na wikipedii) cca 30 mil. dolarů udávané pro rok 2012. http://en.wikipedia.org/wiki/KAI_T-50_Golden_Eagle
Alce jinde vypálí rybník i novější koncepce použitá u M346 (Jak 130) první prototyp toho letounu vzlétl v rozmezí jednoho roku jako Alca. Alca tak může těžit pouze z jednoduchosti a snadnější údržbě.

avatar
D.i.p Datum: 13.12.2013 Čas: 18:35

Defence.Shield:
Sohlas ve všech bodech až na 5. s kterým bych si dovolil polemizovat. Jistá připosranost a příliš velké lezení do zadku spojencům je dílo právě Havla a všech těch Schwarzenbergů z prava až do leva, co volíme do parlamentu po desítkách.

V téhle zemi tihle lidé systematicky pracují na ztrátě suverenity naší země, sebevědomí občanů a odvaze si prosadit svou i proti spojencům. Je pak legitimní uvažovat nad tím, zda nám tyto spojenci nejsou spíše na škodu.

avatar
Defence.Shield Datum: 13.12.2013 Čas: 15:37

To dedek :

Obvykle tedy, do žádných diskuzí nepřispívám, ale Váš komentář a la novinky.cz mě nadzvedl tak, že musím reagovat - neboť tady diskuze mívají většinou slušnou úroveň.Váš komentář je dost mimo téma - moje reakce bude pouze na Váš příspěvek.Pokusím se být stručný, ačkoliv téma zbrojního průmyslu ČR a jeho vývoj v polistopadové éře je bez nadsázky na disertační práci :-)

Především Václav Havel NEZLIKVIDOVAL zbrojní průmysl. Jako prezident k tomu neměl naprosto žádné kompetance ani pravomoci. Ano, některá jeho vyjádření byla nešťastná, ale v žádném případě nemohla způsobit likvidaci tohoto odvětví.

1) Je třeba si uvědomit že už v předlistopadovém období objem zbrojní výroby v ČSSR klesal, 1987 - 29,3 mld Kč,1988 - 26,7 mld Kč, 1989 - 19,0 mld Kč (vyjádřeno přepočtem v cenách roku 1988). Proč tomu tak bylo? ČSSR dodávala výrobky na trhy, na kterých se postupně přestávalo dodavatelům platit. Velmi výstižný a zachycující podstatu problému je např. tento rozhovor s bývalým ředitelem ZTS Martin. http://www.sme.sk/c/6188532/havel-nebol-zodpovedny-za-kolaps-zbrojoviek.html

2) Jaká byla struktura zbrojního průmyslu v ČSSR? Na Slovensku se vyráběly těžké zbraně - tanky , obrněné transportéry, děla atd. Tato část zbrojní produkce byla velmi těžko životaschopná, jelikož se zpravidla tyto zbraně vyráběly licenčně (tanky, obrněná vozidla) a navíc byl zde poměrně malý podíl přidané hodnoty.

3) Jiná situace byla v ČR, zde byla více životaschopná část založená na podílu elektotechnického průmyslu (radary,zaměřovače), letectví, pěchotních zbraních apod. Tato část zbrojního "našeho" zbrojního průmyslu PŘEŽILA.

4)Firmy jako např. Retia, Era, Svos, Aero, CZUB - stále mají konkurence schopné výrobky a jsou technickými parametry srovnatelné se zahraničními.

5)Problém pro nás není něco vyrobit, ale prodat. ČR prostě nemá ta velkou politickou váhu, aby byla schopna prodat např. zbraně proti vůli a zájmům silnějšího spojence.

avatar
Raptor Datum: 13.12.2013 Čas: 14:59

Zaujal mě ten výpočet rychlosti letounu FA50,není sice uvedeno v jaké výšce letoun dosahuje proklamované rychlosti M-1.5 ,ale všeobecně se rychlost měří ve výšce 11000m/ Mirage 2000, F-16 atd/ V této výšce je rychlost zvuku 296m/s.Tudiž při rychlosti M-1.5 je kilometrová rychlost jen 1598KM/hod

avatar
dedek Datum: 13.12.2013 Čas: 14:28

kdo by ještě kupoval stroje který stojí 10 let v hangáru.Ta slavná USA elektronika je již tak zastaralá,že i tablet je rychlejší.Celý prodej Aera byl jen o zlikvidování firmy.Dík Havlovi a dalším lumpům,kteří mimochodem sedí dál na příč sněmovnou,jsme v technologiích jen pro smích.Je opravdu v republice jen málo podniků,které to dokázaly přežít.

avatar
D.i.p Datum: 13.12.2013 Čas: 14:23

Škoda. Zajímalo by mě jak velkou ochranu to má na ten ground attack. Moc se mi v tyhle schopnosti tohohle letadla nechce věřit.

avatar
Jan Grohmann Datum: 13.12.2013 Čas: 12:38

Pro Charlie: Příště volte lépe slova, nejste tady ve chlévě. Když už se musíte na někoho hněvat, tak jedině na Lockheed Martin, který s KAI spolupracuje na T-50. Takové to všeobecné sebemrskačské bouchání do Američanů je úplně mimo mísu. Co vím, L-159 má většinu amerických komponentů, takže i některé americké firmy by si prodejem L-159 přišli na své. Jihokorejci vyhráli, protože byli lepší a uměli více nabídnout. Tečka. V čem byla nabídka Aera a ČR lepší? Budeme od nich kupovat ropu? Dodáme jim nadzvukové nejmodernější cvičné letouny?

avatar
Charlie Datum: 13.12.2013 Čas: 12:15

Největší "sranda" je, že za bolševika - zkurvenýho režimu kterej vlastní národ mrzačil na těle i na duchu - se vyvážely strojírenský celky, bojová technika a další věci do půlky světa a dneska nejsme schopní vyvézt pár letadel do státu, se kterým máme dlouhodobou historii v oblasti vývozu zařízení a techniky. Co se týče dovozu ropy - je to jen zástěrka, aby se "odůvodnilo" rozhodnutí vyšplouchnout aero - stojí za tím americká lobby (která má v jihokorejskejch letounech svůj podíl a hřeje si tak vlastní polívčičku), kiterá pomoc jihokorejcům určitě dostane bohatě zaplacenou (třebas zvýšením nebo prodloužením přítomnosti amerických sil na korejckým poloostrově).

Navíc - Irák určitě s odbytem svojí ropy problémy mít nebude.

avatar
Barry Datum: 13.12.2013 Čas: 11:53

Inu no,je to jako se vším zde:někdo byl lepší a rychlejší,než my.

arr