Tank Leopard 2 pro Armádu ČR. Zítra bude pozdě

Armáda ČR po roce 2025 začne řešit náhradu tanků ... Více

Slavný výrobce stíhaček MiG je v klinické smrti

Podle ruských médií Sjednocená letecká korporace ... Více

IDET 2017: Taktická vozidla pro Armádu ČR

Armáda České republiky plánuje vyměnit flotilu ... Více

Český vojenský jaderný program – sci-fi s reálným základem

Hned v první větě této práce považuji za vhodné ... Více

Letecká technika

Konec nadějí: Další stíhačky F-22 Raptor nebudou

Datum přidání 28.06.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 42 komentářů    autor autor: Michael Myklín

V dubnu minulého roku se v americkém Kongresu rozhořela diskuze o budoucnosti programu stíhaček F-22A Raptor. Výsledkem bylo zadání studie americkému letectvu (USAF), kvůli zhodnocení nákladů a reálnosti obnovení výroby dalších 194 stíhaček F-22.

Foto: F-22A Raptor; větší foto / Airwolfhound; CC BY-SA 2.0

 

F-22A v ceně dvou F-35A

Výsledky studie, která byla vypracována na popud sněmovního Výboru pro ozbrojené složky (House Armed Services Committe) jsou neveřejné, ale i tak se na veřejnost dostaly útržky studie a konečný verdikt.


Podle studie obnovení výroby a produkce 194 stíhaček F-22 přijde minimálně na 50 miliard dolarů, přičemž 7 až 10 miliard je jednorázovou investicí (výrobní kapacity, infrastruktura) a 40,4 miliardy stojí výroba samotných letounů. Jednotková cena za nově vyrobenou stíhačku F-22 je podle studie 206 milionů až 216 milionů dolarů.


Dodejme, že poslední odhad restartu výroby (z analýzy RAND Corporation) z roku 2010 počítal s částkou 20 miliard dolarů (v dnešních cenách) za výrobu 75 stíhaček F-22.


Studie počítá s výrobou vylepšené verze neoficiálně označované jako “F-22B”. Není ale jasné, zda zvažovaná F-22B je stroj s avionikou/senzory založenou na F-35 Lightning II nebo o svébytný stíhač s vlastní elektronickou výzbroji.


Jednotkovou cenu lze teoreticky srazit zapojením dalších států do programu. O F-22A v minulosti projevily zájem především Japonsko a Austrálie, ale Spojené státy si technologie použité v první stealth stíhačce páté generace z pochopitelných důvodů střeží. V případě neexistence exportní varianty F-22A je tak možnost sdílení nákladů spíše nepravděpodobné. Oba jmenované státy navíc kupují F-35A Lightning II.


Podle Heater Wilson, tajemnice amerického letectva, je proto obnovení výroby “velmi drahé” a USAF s obnovou F-22A nepočítá.


USAF se nyní především soustředí na stíhačky F-35 Lightning II a na vývoj strategického bombardéru nové generace B-21 Raider.


Místo obnovy výroby F-22 chce USAF vyčlenit zdroje do strategie Air Superiority 2030 Flight Plan. Strategie počítá s vývojem nových bojových letounů, s vývojem stealth nové generace, nových prostředků rádioelektronického/kybernetického boje, prvků umělé inteligence nebo s vývojem nové generace senzorů. Stejně tak letectvo chce v dohledné době do operačního použití zavést hypersonické a laserové zbraně.

 

Video: F-22A v detailech. / YouTube


Stávající F-22A: Nové technologie a nové možnosti

Je jen málo věcí, ve kterých se všechny složky amerických ozbrojených sil, civilní odborníci i politici shodnou tak, jako v tom, že ukončení výroby F-22 bylo strategickou chybou - letectvo získalo pouze 183 letadel ze 750 požadovaných strojů.


Přesto F-22A jako letoun pro vybojování absolutní vzdušné nadvlády (Air Superiority) ani dnes nemá konkurenci. F-22A skýtá smrtící kombinaci pokročilé stealth technologie, supercruise (dosažení nadzvukové rychlosti bez přídavného spalování), špičkové avioniky, senzorů a nejmodernějších zbraní vzduch-vzduch.


Letectvo proto plánuje současnou flotilu F-22 neustále vylepšovat podle posledních poznatků vědy a techniky. Podle posledních zpráv si americké letectvo plánuje F-22 ponechat až do roku 2060 - samozřejmě F-22 roku 2060 již budou mít, kromě základního draku, pramálo společného s F-22 roku 2017.


Tak velká životnost je dána extrémní robustností draku F-22 - ten má životnost 8000 letových hodin, ale zkušenosti ukazují, že bez výrazných zásahů lze životnost prodloužit na 12 000 až 15 000 letových hodin.


Jak bude F-22 roku 2030 nebo dokonce 2060 vypadat, nikdo přesně neví. Podle amerického letectva právě v letech 2025 až 2030 dojde k zásadní hloubkové modernizaci celé flotily F-22.


F-22 nepochybně získá nejnovější avioniku, prostředky rádioelektronického/kybernetického boje a schopnost používat nejnovější generaci zbraní vzduchu-vzduch a možná i vzduch-země. Pravděpodobná je i instalace nové pohonné jednotky.


Raptor musí v budoucnu umět spolupracovat i s novou generaci bojových dronů a s vyvíjeným bojovým letadlem šesté generace PCA (Penetrating Counter Air), který bude určen především k penetraci protivzdušné obrany protivníka.


Zdroj: ScoutThe Drive

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
grants1 Datum: 05.07.2017 Čas: 23:20

Takova moderni technologie a tolik penez co to stoji a ono tp nema ZPATECKU

avatar
Olivav Datum: 04.07.2017 Čas: 14:21

Shania

jestli neznáš, tak zde docela zajímavé texty k Ruskému stealth (jsou starší, ale něco se tam člověk dozví). Taky tam popisují robotizaci ;-)

http://www.abovetopsecret.com/forum/thread89869/pg5

to podobné na oblíbeném F16-net

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?p=154548

https://www.scribd.com/document/152376871/Fundamental-and-Applied-Problems-STEALTH-TECHNOLOGY

;-)

avatar
damik Datum: 01.07.2017 Čas: 11:18

F-35 ma take DSI s lepsim RCS nez tradicni F-22 inlet ...

avatar
Shania Datum: 30.06.2017 Čas: 13:07

Olivav: pěkný shrnutí:)

avatar
Olivav Datum: 30.06.2017 Čas: 12:47

Shania,

texty zajímavé přečtu celé asi později. Co mně zaujalo je, že F35 opravdu využívá tvraování z B-2:
https://www.reddit.com/r/F35Lightning/comments/59xji9/the_magic_behind_radarabsorbing_materials_for/
With upper and lower surfaces composed entirely of curves, the stealth bomber’s shape has no discontinuities to create strong surface waves except for the edges of the aircraft.

takže další důležitý moment co jsem už naznačoval je:
The low-observable materials developed for the B-2 and F-22 kept RCS small, but their maintenance burdens proved heavy. Their durability disappointed, necessitating frequent replacements that ballooned support costs and time while restricting aircraft availability.

So, from the beginning of the F-35 program, Lockheed’s goal was to achieve acceptable stealth while reducing maintenance needs. Use of several RAM techniques continued, including S-curved, RAM-lined ducts, edge treatments and what appear to be picture frames abutting many gaps

Tohle je taky zásadní:
But during development, something happened. First, program officials began hinting the F-35 might be stealthier than the F-22; hard to believe, given its less-disciplined shape. Then officials started referring to a material secret, a “conductive layer . . . where the magic happens.” In May of 2010, Tom Burbage, then executive vice president for the F-35 program, disclosed the incorporation of “fiber mat” technology, describing it as the “biggest technical breakthrough we’ve had on this program.”

Tohle je totiž hodně o tom jak ten materiál nanesou a dle dalšího textu se jim povedlo lépe jej spojit s tím kompozitem pod tím

The fiber mat would replace many RAM appliques by being cured into the composite skin, making it durable.

Without further evidence, fiber mat would imply use of fibers, rather than particles, which would make for stronger surfaces and the word “conductive” points to carbon-based RAM.

Tohle je průlom který zmiňují:

The patent details a method for growing carbon nanotubes (CNT) on any kind of fiber—glass, carbon, ceramic or metal—with unprecedented precision in control of length, density, number of walls, connectivity and even orientation.

Umí to pohltit i L-band atd.... ale pak je prohlášní, že to s F-35 nemusí mít nic společného:

While the patent mentions stealth aircraft, it does not mention the F-35 specifically, and the manufacturing readiness level of the material at the time it was granted is not known. But the proximity in timing and technology of the filing to the “fiber mat” disclosure is hard to ignore. Asked to comment on whether CNT-infused fiber RAM is in use on the F-35 and whether it is the technology to which Burbage had referred, Lockheed Martin spokesman Mike Rein stated only, “We have nothing to add to what was outlined in the patent submittal.”

Pravdivá je poslední věta:
Even if CNT-infused fibers are not the F-35’s “magic” layer, they may represent the new state-of-the-art in RAM.

Pokud to mám shrnout, tak:
F-35 využívá tvarování trupu jako podobně jako B-2 - série křivek. Pak stealth využívá kombinaci kompozitních materiálu a kovových materiálu vzhledem k funkci. Někde jak píší je třeba minimalizovat odraz tím, že za povrchovým RAM je kompozit a ten ty vlny neodrazí jinde naopak nechají ty vlny "unavit mezi strukturou" Kombinace odrazivého a neodrazivého materiálu pod RAM spolu s geometrií letadla s něj dělá VLO. Je to kombinace těchto tří prvký ten RAM se tam nanáší postřikem. V tom článku o Thorovi je, že se to vrství postupně aby byl přesný gradient vodivých elementů v meteriálu od povrchu k draku letadla a podle všeho se to na konci temperuje. K Thorovi má přijít Loki, který umožní zpracovat jednu F35 najednou jako celek a ně jednu stranu a apk druhou, což bude mít vliv na kvalitu a cenu.

Výsledkem je F35 využívající tvarování a zkušenosti s B-2 v kombinaci s RAM aplikací u B-2 a F-22 jenž vedlo k vývoji nového automatizovaného systému nanášení a lepšího slinutí s drakem což dá trvanlivější materiál s lépe predikovanými vlastnostmi atd...

Ty CNT-infused fibers to je budoucnost ale je otázka jestli to nebude na F35 gen 5++ třeba nějaká finální série (tipl bych pro US Air Force)


No a ten druhý text: http://web.archive.org/web/20100719134313/http://www.military.com/features/0,15240,215074,00.html

Ukazuje, že F35 má více kompozitu než F22 což možná v kombinaci s curved shape kde se ty vlny nemají "kde zachytit" je výhodné mít kompozitní materiál pod RAM povrchem a nemusí až tak řešit prvky kde se budou vlny díky geometrii unavovat (místa kde je vodivý materiál pod RAM povrchem) Asi tak.

Filozofie Stealth F35 využívá prostě poznatků z provozu všech "Stealth letadel" od U-2 po F-22 což je logické. Nikde se nepíše kdo má větší mebo menší RCS, ale to ponecme stranou co se jim povedlo docílit s B-2 či F-22. Tam byly šílené náklady na údržbu.

avatar
Shania Datum: 30.06.2017 Čas: 12:19

Olivav: fine diky

To jestli je tam ten nový ram z toho článku nevím, mají tam ale něco co je velmi odolné proti poškození. Takže díky za upřesnění.

avatar
Olivav Datum: 30.06.2017 Čas: 12:10

Shania

jak píšeš já si podle textu myslím, že kompozit pod povrchem hraje částečnou roli, ale to hlavní je ten materiál/nátěr, který se v kontrolované vrsvě nanese s chirurgickou přesností tím Thorem na povrch a po polymerizaci se to "zapeče tepelnou úpravou a výsledkem je precizně nanesený RAM povrch nové generace, který je odolnější a pokud tam jsou i všechny vyvinuté komponenty, tak i výrazně překonávající dřívější materiály. Pak je F35 bez pochyb daleko před F22 já mel jen pochyby dle jednoho textu co jsi mi dříve postoval, že vyjádření výrobce toho materiálu bylo tajemné ohledně toho jestli tam ta klíčová komponenta bude či nikoliv.

avatar
Shania Datum: 30.06.2017 Čas: 11:01

fenri: F-35 vychází jednak ze zkušeností a chyb při vývoji a provozu F-22 a většina avioniky je prostě je další evoluční krok ze systémů raptora.

V podstatě jen s důrazem na nižší cenu, vyšší spolehlivost při zachování zhruba stejné efektivity.

F-22 AN/ALR-94 byl nejdražší systém v letadle, komplexní a velmi efektivní s 30 antenami.

F-35 AN/ASQ-239 “Barracuda” vznikla evolucí AN/ALR-94, má stát ale jen 1/4, být 2x spolehlivější a přitom si udržet podobné schopnosti při snížení počtu anten na 10.

Je klidně možné, že některé aspekty avioniky byli tak dobré, že převyšují i mnohem mladší systémy z F-35, to se ale asi bohužel v nejbližší době nedozvíme.

------
F-35 je od začatu počítalo jako výkonná platforma pro REB, mluví se o cyber schopnostech atd..

V senor fusion a sdílení dát jde F-35 daleko za to co byla schopná F-22, kde byl v době vzniku důraz na komunikaci mezi F-22, ale už ne tak na komunikaci ven. F-22 prostě byla ještě pořád určena pro boj proti 4gen strojům, na podobných principech, jen s lepši kinematikou, SA a stealth.

F-35 je první stroj stavěný přímo na netcentrickou válku, sběr ohromného množství informací, zpracovat je a předat.

Někdo by rád z F udělal A-35, ve skutečnosti by to ale bylo RC/EA/A/F-35 atd... a bůh ví co ještě.

avatar
Dolphinek Datum: 30.06.2017 Čas: 10:02

fenri:
F-22 byla ve své době přelomová a nepočítalo se, že bude sloužit k exportu, tedy nebyl kladen takový důraz na možnost kopírování různých částí technologie. Pokud už při vývoji počítáte s exportem, realizujete při tom různá opatření, bránící úniku. Také doba pokročila, dříve přelomové technologie již jsou často standardem. Myslím, že hlavním přínosem v F-35 je integrace všech systémů do homogenního celku. Proto bude asi největší důraz na ochranu software.

avatar
Shania Datum: 30.06.2017 Čas: 09:45

raziel87: raptor je dál než jiná letadla z té doby, ale díky tomu že veškerá avionika je integrovaná, je těžší do něj něco přidat a nebo konkretní systém vyměnit za něco jiného. Minimálně byl problem s výměnou CIP, nevim jestli se jim to vubec povedlo.

F-22 má jinou architekturu než F-35. A i u F-35 se ozpívají hlasy, že se mělo přejít na otevřenou architekturu.

Modernizační program raptoru se prodražil a protáhl, je možné, že na to není vůle a nebo finance, ale myslím si, že je to i díky architektuře a nové schopnosti neni jednoduché přidat.

---------

Víš ono je to problém být kritický, když diskutuješ s lidmi, co šíří záměrně dezinformace ať už z jakéhokoliv důvodu. Pak to možná vypadá, že jsme zarytý fanda a jen letadlo bráním, když se snažím uvést věci na pravou míru.

Jako u debaty s rcs - prostě přijdete s něčím, o čem si myslíte, že to tak asi má být, ale nemáte to čím podložit, já vám k tomu dám oficiální prohlášení.... vy nemáte nic, já mám několik citací a článků.... Bohužel problém je, že kdokoliv o tom letadle něco ví, je bud z LM a nebo pracuje pro nějaké letectvo která stroj provozuje, takže v podstatě vše co mám jsou jen PR lži :D



Já nemám problém poukázat na jakýkoliv problém F-35, pokud k němu mám potřebný kontext....

je např rozdíl: F-35 je shit, neumí lítat v bouřce a realitou, že certifikace systémů které to umožní byla vždy naplanovana na tu a tu dobu... takže kritik má sice pravdu, že F-35 nemohlo letet v bource, prakticky je to naprosto irelevantní... podobně s kanonem, roky posloucham, že nefunguje pořád kanon, taková banalní věc..., realita byla takova, že to vždy bylo v plánu ho zavest až pro 3F.

A tohle je furt dokola s naprosto každým problémem co dokážou vyškrábnout....

Takže mě zajímá jak to funguje nejen na papíře, ale i v praxi, zajímají mě souvislosti, v cem je problém od politiky až po technickou stránku atd.

Nedávno jsme sem dal celou řadu videi s Bogdanem... tam jsi mohl jasně vidět že o problémech nikdy neměl problém mluvit.

avatar
fenri Datum: 30.06.2017 Čas: 09:23

Mimochodem Olivova poznámka o tom, že F-22 nechtěli a nechtějí Američané prodat ani vlastní babičce za její zlaté zuby, zatímco k účasti na F-35 od samého počátku zvali i švagrova souseda mi přijde poměrně důležitá.
Myslím, že F-22 umí víc, než se dozvíme. Ano, to lze říct o většině vojenských letadel a techniky, ale tady je to IMHO mnohem markantnější.

avatar
raziel87 Datum: 30.06.2017 Čas: 08:07

2 Shania

napsal " co to zas meleš o 60-80-90 letech:D Nic takového jsme nenapsal.... "

Shanio, právě že ano a často si to ani neuvědomuješ - tolik si zaslepen obhajobou JSF vs 4++ gen. ,že pak často podobnou argumentaci používáš i v diskuzích o Raptoru.
Sám víš dobře, že Raptor byl vyvíjen na architektuře, která již plně umožňuje to, co dále rozvíjí Lightening. Navíc to tvoje spoléhání na vyjádření pilotů, generálů, králů a princezen............pusť si 4 dobová videa z 60., 70., 80. let o nově přijatém letounu do výzbroje - v 90% případech uslyšíš od komentátora i pilotů jen pochvalná vyjádření. Ve finále se dozvíš, že byl třeba německý Starfighter zcela ultimátní letoun a v 50 minutách jen kraťoučká zmínka "o něco vyšší nehodovosti". Buď trochu kritický :-)

avatar
Shania Datum: 29.06.2017 Čas: 22:12

Olivav: tohle může být naopak případ, kdy jsme to interpretovával já špatně.
Vždycky jsem měl za to, že část konstrukce stroje je tvořena přímo z RAM a pak stroj dostane ještě nátěr.

Pokud je to jak říkáš a RAM se "napeče" na povrch, tak je to je to ještě lepši.


Bez ohledu na tu interpretaci, RAM material by měl být velmi odolný, mají z toho podložku před dveře a absorpční vlastnosti se nezměnili.


zde jsou relevantní články, koukni na to a dej vedet:


http://web.archive.org/web/20100719134313/http://www.military.com/features/0,15240,215074,00.html

https://www.reddit.com/r/F35Lightning/comments/59xji9/the_magic_behind_radarabsorbing_materials_for/

Panely (např. ty na hřbetě) se kryli speciální páskou, a to tvořilo ty tmavší pruhy, nový způsob nanášení by je měl nahradit.

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=60&t=53014&p=367538&hilit=new+coating#p367538

--------------------

Jiroši: pokud vím, Australia nikdy zájem o F-22 neměla, to byli jen fantazie APA a spol. Australie ani nikdy předtím neprovozovala výkonný stroj por vybojování vzdušné nadvlády. To by měli místo hornetů F-15.

avatar
Jirosi Datum: 29.06.2017 Čas: 21:08

Olivav: Jenže to jsou jen RP prohlášení těch států. Pokud by měli platit tu skutečnou cenu + podíl na obnovení výroby. To by najednou nekoupily nic. Oni jsi to moc dobře uvědomují i USA a proto to neobnoví.

avatar
Olivav Datum: 29.06.2017 Čas: 20:32

Shania,

3x jsem napsal a přiznal, že jsem to v prvních postech kde jsem pastoval kusy textu spletl s tím stealth

a co je jako Coating než "nátěr" vše je materiál hmota atd.... a pořád se i ten tvůj materiál nastříkává a pak tipuji vytvrzuje poté co zpolymerizuje. Nevím, ale něco o chemii a materiálech vím, abych si z toho co tam píší udělal představu. Jinými slovy Stealth na F35 nedělá až tak drak letadla, ale povrchová úprava polymerem, který se nanáší sprejovacím robotem jménem Thor ;-)
Drak tomu přispívá tím, že je více kompozitní než hliníkový ;-)

Pokud mi budeš tvrdit, že kecám tak už nevím jak se s tebou v tomhle domluvit jak to je.


Nakonec si střelím jednu kačiřskou myšlenku. Když chce Australie, Japonsko a spol tolik tu F-22 a zaplatí za ni i tu extra cenu, tak mmi příjde ob ovení výroby docela logický krok - pracovní místa lepší výrobní kapacity prostě America First ne? To že si tu F22 tolik střeží tak mi tu něco nehraje ;-)

arr