Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Konec Su-22 a MiG-29: 80 nových letadel pro Polsko

Datum přidání 08.11.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 39 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Polské letectvo řeší aktuální nedostatek moderních bojových letadel. V novém desetiletí Polsko musí přistoupit k vyřazení letitých útočných strojů Su-22 a stíhacích MiG-29. Odborníci mluví o potřebě až 80 nových bojových letadel.

Su-22

Foto: Polský Su-22 / Public domain

 

Polsko trpí nedostatkem moderních letadel

Polské letectvo se opírá především o 48 stíhaček F-16C/D Block 52+ (36 F-16C a 12 F-16D). Americká letadla pak doplňuje 32 stíhaček MiG-29 a 32 útočných letadel Su-22. V případě posledního stroje se počítá v nejbližších letech s provozem 18 modernizovaných letadel - dvanácti Su-22M4 a šesti cvičných Su-22UM3K.


Současný modernizační plán polského ministerstva obrany do roku 2022 nepočítá s nákupem nových bojových letadel. V nejbližších letech dostal přednost velmi ambiciozní program modernizace raketové protivzdušné obrany.


Podle generála Jerzieho Gotowala, bývalého velitele letectva a protivzdušné obrany, citovaného Defnce24.pl,  je aktuální počet moderních F-16, pro tak velkou zemí jako Polsko, nedostatečný. Raketová protivzdušná obrana je bodové řešení pro ochranu konkretních strategických území a objektů. Naproti tomu bojová letadla mohou působit po celé zemi.


“Aktuální počet víceúčelových letadel F-16 je nedostatečný, vezmeme-li v úvahu, že je třeba chránit celou polskou hranici. Nakonec Polsko bude potřebovat nejméně 80 víceúčelových letadel, z toho 60 v nejnovější variantě, s plnou sadou zbraní vzduch-země a datovým spojením Link 16,” vysvětluje Gotowala.


Ideově vychází koncept polské obrany ze snahy čelit narůstajícím vojenským schopnostem Ruska. Velký východní rival Polska každý rok zavádí do výzbroje několik desítek moderní bojových letadel (Su-34, Su-35, Su-30SM, Su-30 M2). Rusům se také daří zkvalitňovat výcvik a udržovat letadla vchodu, což se projevuje větším počtem nalétaných hodin u ruských pilotů.

 

Foto: Polské F-16. / Public DomainFoto: Polské F-16. / Public Domain


MiG-29 a Su-22 v polském letectvu

Nejstarším proudovým strojem v polském letectvu je Su-22. Polsko řadu let uvažuje o vyřazení Su-22 z výzbroje a o koupi nových moderních bitevních letounů/stíhacích bombardérů. Před několika lety získala velikou politickou podporu (ale bez výsledku) myšlenka nákupu bezpilotních bojových letadel.


V roce 2014 Polsko uvažovalo o dokoupení 16 letadel F-16 jako nástupců Su-22. Od nákupu však sešlo s tím, že Polsko potřebuje mnohem větší počet letadel.


Polské ministerstvo obrany nakonec přistoupilo k prodloužení životnosti letadel Su-22. Letectvo vybralo 18 letadel Su-22 v nejlepším stavu. Letadla projdou prodloužením technické životnosti o 3000 hodin, což umožní letadla provozovat až do roku 2025. V současné době polské letectvo již získalo dvojici “modernizovaných” strojů, zbytek bude upraven mezi roky 2016 až 2017.


Renovované polské Su-22 mají novou šedivou kamufláž, nové komunikační vybavení, černou skříňku nebo anglosaský metrický systém. Cílem bylo především prodloužit technickou životnost Su-22. V předešlých letech polské Su-22 získaly i další avionické vybavení, jako je odpovídač, antikloziní systém nebo GPS příjimač.


Polské Su-22 mohou použít 250 postarších střel vzduch-země Ch-25, nebo “hloupé” FAB-500 a OFAB-100. Su-22 dokáží provádět údery ve dne, ale nikoliv již v noci nebo ve špatném počasí.


V současné době je navíc provádění úderů pomocí hloupých bomb vysoce neefektivní. Podle internetového magazínu Dziennik Zbrojny, ke zničení raketového systému Iskander, který se přesunuje v koloně o délce 1000 metrů, je nutný útok deseti Su-22, každý s osmi pumami FAB-500.

 

Video: Su-22 v polském letectvu. / YouTube


Polsko objednalo tucet stíhaček MiG-29 roce 1987, první letadla přistála v Polsku od dva roky později. v roce 1995 Polsko získalo deset migů z České republiky výměnou za vrtulníky W-3A Sokol a v roce 2003 22 migů z Německa za symbolických 22 euro.


Poláci své migy označují jako MiG-29A, ale po řadě modernizací polské stroje nemají mnoho společného s letouny z 80. let. Minulý rok skončila například modernizace 16 letounů, na které polský průmysl pracoval společně s izraelskou IMI (Israel Aerospace Industries).


Cena modernizace dosáhla 126 milionů zlotých (800 milionů Kč). Modernizaci, stejně jako v případě Su-22, koordinoval letecký podnik WZL č.2 v Bodhošti (Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2).


Modernizované MiG-29 získaly nové elektronické vybavení, jako je nový letový počítač, komunikační balíček a navigační systém s pohyblivou mapou. Letoun například vyměnil mechanický gyroskop za laserový. Nejviditělnější změnou je přepracována pilotní kabina s dvojicí velkých multifunkčních displejů.


Podle současných představ modernizované MiGy-29 vydrží v provozu až do roku 2028 až 2030.


Je otázkou, kolik MiGů-29 si Polsko ponechá v provozu, resp. kolik letadel se podaří udržet v provozu. MiG-29 je znám jako jedno z nejdražších letadel na provoz. Oficiálně musí stroj podstoupit generální opravu (zejména motor) pouze po 800 letových hodinách, což se nutně projevuje na leteckém výcviku pilotů.


Polsko však nově nebude na letadlech provozovat každých 800 hodin generální opravu, ale bude je využívat podle skutečného technického stavu.

 

Video: MiG-29 / YouTube


F-16, F-35, Gripen nebo jiný stroj?

“MiG-29 a Su-22 mohou být dnes používaný jen pouze pro udržování návyků posádek a technického personálu. Su-22 jsou zastaralé. MiG-29 je schopen jen vzdušných bojů, ale nemá potřebný dosah, avioniku a zbraně. Není to víceúčelový letoun. Oba typy se musí rychle vyměnit. Domnívám se, že 80 víceúčelových letadel je může nahradit, pokud půjde o nejmodernější varianty, s plným systémem výstroje a výzbroje,” říká generál Jerzy Gotowala.


Generál v rozhovoru pro Defence24.pl uvedl, že ať Polsko nakoupí jakýkoliv typ, musí splňovat několik zásadních podmínek. Klíčová je schopnost ničit pozemní cíle na vzdálenost 300 až 400 km a být schopen odpalovat protiradarové střely. Takové zbraně umožní efektivně bojovat s ruskými raketovými systémy Iskander nebo systémy protivzdušné obrany S-300/S-400.


První vlaštovkou je nákup výkonných střel vzduch-země AGM-158A JASSM pro polské stíhačky F-16.


Jaké má Polsko možnosti? Teoreticky finančně a technicky nejschůdnější je dokoupit větší počet letadel F-16 a případně modernizovat stávající. Lockheed Martin stále pracuje na nových verzí stíhaček F-16. Pro poslední varianty jsou k dispozici nejnovější generace radaru, elektronických systémů nebo systémů elektronického boje. Stejně tak letadla mohou nést nejmodernější protizemní výzbroj, včetně protiradarových střel.


“S cílem harmonizovat logistiku a velké náklady na zavedení nových platforem, přikláním se k nákupu dalších F-16 pro dvě letky a modernizace současných letadel,” uvedl Gotowala.


Lockheed Martin v Polsku rovněž propaguje letouny F-35. Polsko teoreticky může nakoupit menší počet letadel, které poslouží v prvních dne konfliktu jako “otvírač dveří” pro další letadla. Výhodou F-35 jsou špičkové elektronické systémy, nevýhodou astronomická cena za nákup a provoz. Polsko při stejných nákladech (nákup, zabezpečení provozu)  může místo jedné F-35 provozovat hned dvě nebo dokonce tři letadla F-16.


Zajímavou alternativou může být, jak zmiňuje článek na Defence24.pl, nákup švédských stíhaček Gripen, resp. poslední verze JAS-39 Gripen E/F. Gripen dokáže odpalovat střely vzduch-země Taurus KEPD 350 s doletem až 500 km. Navíc je velmi lákavá myšlenka letectva zemí Visegradské skupiny s jedním společným stíhacím letounem.


Jedno je však jisté, ať Polsko vybere jakýkoliv letoun, na prvním místě nerozhodnou takticko-technické parametry daného letounu, resp. to, zda doletí o pár stovek kilometrů dále o něco rychleji. U takto strategických zakázek rozhodují především politické, ekonomické a geopolitické zájmy dané země.


Zdroj: Defence24

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Lukas Datum: 17.11.2015 Čas: 14:00

Izrael użytkuje F-15 (i mają zaplecze techniczne). Poza tym Izraelczycy mogą modyfikować swoje samoloty.
Gdyby Polska mogła instalować swoją awionikę + własne uzbrojenie to F-15 miałby sens...

A tak - kto za 20 lat zmodernizuje F-15 SE w ramach Mid-life-update?

avatar
D.i.p Datum: 15.11.2015 Čas: 22:35

Lukas: Kdyby nebyl F-15 SE perspektivní, tak ho nebudou pořizovat Izraelci. Je to v podstatě jediný dostupný stroj své kategorie.

avatar
Lukas Datum: 14.11.2015 Čas: 10:22

Tak, każdy wie, że Polska potrzebuje 80 nowych maszyn...
Ale też każdy wie, że Polska NIE KUPI 80 maszy...
Po prostu nie ma na to pieniędzy - zwalszcza, wojsko kupuje drogie system MRAD i SHORAD, drogie śmigłoce szturmowe + chce utrzymać dużo drogich śmigłowców... (Na potrzeby drogich w utrzymaniu formacji aeromobilnych)

Na logikę najlepszym następcą Su 22M3/M4 byłby 16x F-16D (+ pakiet zbiorników konformenych + JSOW, HARM, MALD)
Ale polityka... F-16 nie mają "dobrej prasy" - zabiegi lobbingowe SAAB i Dassault były skuteczne i przecietny Polak wierzy e F-16 to "amerykański zlom"

Stad nawet pro amerykańscy politycy PiS nie zdecydują się na ta maszynę...

Z koleji EF-2000 jest zbyt drogi no i niewygodny politycznie dla rządów PiS...

Rafale (mój faworyt jeśli wojsko chciałby kupić dużo maszyn) - ma zupełnie inny system uzbrojenia - to duża wada zwłaszcza że jest także drogą maszyną...

JAS-39 w nowej odmianie E - nie bedzie już taki tani, a nada nie bedzie to maszyna wyraźnie lepsza... Choć to ona miałaby największe szanse gdyby wojsko chciało kupić 60-80 maszyn...

Zostaje jeszcze F-35 - marzenie wojskowych z SP - no ale ile trzeba będzie czekać? Na F-35 może MiGi 29 "dotrwają - na pewno nie Su 22... (Z resztą 32 to max naszych możliwości...)

Takie maszyny jak F-15 SE są bez szans - drogie, mało perspektywiczne kostrukcjie - nie są nawet obiektem spekulacji w Polsce...

avatar
D.i.p Datum: 13.11.2015 Čas: 18:06

Nemyslím, že by pro Polsko bylo výhodné kupovat druhý stejný typ letounu jako Gripen. I když vzhledem k V4 se to nedá vyloučit. Nejlogičtější by byla F-15SE jako chtějí Izraelci. Super náhrada za Su 22 a to s mnohem širším využitím. Za mig 29 dokoupit nové F-16.

avatar
Beld Datum: 11.11.2015 Čas: 19:05

Nekteri lide si stale neuvedomili , ze za "par dnu" prakticky prevezme polsko PiS . A to je podle pulky me rodiny zijici v polsku hodne "pro V4" . Cili uvidime co nastane . Klidne by mohlo na uzsi spolupraci dojit . At uz v ramci antiEU , nebo spolecne obrany .

avatar
Shania Datum: 10.11.2015 Čas: 14:48

Ten graf od Janes je celý špatně. Ale i tak je Gripen nejlevnejsi na provoz.

Cena stroje je ale uplne neco jiného, z tech 50mil (coz je totalní scifi) co propagovali pred par lety se lehce muze stat pekne drahy stroj kvuli poctu vyrobenych kusu.

Brazilie snizila pocet stroju ze 100 na 38, za ty daji 4,5 miliardy

Švýcaři pokud vím měli koupit za $3.5 miliardy za 22 stroju, tehle deal ale byl v referendum zrušen a soutěž o stoje se rozbíhá na novo.

Navíc to byla fixní cena, takže jakékoliv průtahy platí Saab.
V té soutěži byl taky Gripen zdaleka nejhorší stroj ve všech ohledech.

Celý program má stát (pokud se nepletu) asi 14 miliard za 60-80 stroju.

Tak si to porovnejte za jaké ceny nakupují stroje jiné státy.

avatar
pajo Datum: 10.11.2015 Čas: 14:44

V tomto clanku https://www.flightglobal.com/news/articles/usaf-estimates-f-35-will-cost-32000-per-hour-to-operate-386430/ sa uvadza:
"I think we've normalised to a couple of numbers now, about $25,000 per flying hour for the [Lockheed] F-16 C/D model and about $32,000 roughly for the F-35," says USAF chief of staff Gen Mark Welsh.
Takze podla vyjadrenia velitela USAF z maja 2013 stoji letova hodina F-16 C/D priblizne 25k USD a 32k USD F-35.

avatar
Luky Datum: 10.11.2015 Čas: 14:12

..tedy ještě spolu s náhradními díly, palivem a lubrikantem pro piloty (zejména NAVY)

avatar
Luky Datum: 10.11.2015 Čas: 14:08

tady je například popsaná D-Level a O-Level Maintenance (strana 2 a3):
http://navyaviation.tpub.com/14292/css/14292_12.htm

na obrázku psali, že je v tom D a O level

Organizational Maintenance (O-Level)................v
Depot Maintenance (D-Level)...............................v
Intermediate Maintenance (I-Level).....................-

avatar
RiMr71 Datum: 10.11.2015 Čas: 12:44

Hmmm. 21k USD na hodinu F-35 (co v té ceně je? SKutečně u jednomotorového stroje jen palivo a náhradní díly?) Stejně tak Rafale prolétá palva a náhr. díly za 16,5k USD za hodinu?
Nevím nevím... nějak se mi to nezdá... ALe tak Jane's je Jane's...

avatar
Luky Datum: 10.11.2015 Čas: 11:23

K těm počtům jsem to už vysvětlil. Po přečtení jsem to pochopil jako 80 nových, pak se podíval pozorněji a přiklonil se k tomu, že toho tolik nechtějí.

Pokud by byl záměr mít v konečném stavu "pouze" pět letek, tak už by dělení na dva typy tak praktické nebylo.. ALE

Těžko se dohadovat o nákladech, i když ten graf od SAABU odpovídá grafu, co bylo JANES. Zhruba - 1*F35 2*F16 3*Gripen
http://www.aereo.jor.br/wp-content/uploads//2012/07/Comparativo-custos-de-opera%C3%A7%C3%A3o-ca%C3%A7as-Janes-via-Saab.jpg
Teď se můžeme bavit jaké procento dělá provoz k pořizovacím nákladům...dle mého názoru to nevyjde o chlup levněji, ale znatelně levněji, když je Poláci koupí.
Výcvik by šel řešit společně s V4 nebo s námi, zavedené to tu je, ale mě je vlastně šumák co si koupí.
Gripen je modernější stroj oproti F-16, má celou řadu výhod, nejen provozních. Nejdůležitější je dle mě vedle lepšího čelního RCS, ostřejší první zatáčky, pokročilejší aerodynamiky a menšího plošného zatížení křídla hlavně to, že jeho piloti budou lítat v luftu a nejen na simulátorech. :D

Od zmíněného Jerzieho Gotowaly mám diplomku, kterou tu vydali v devadesátých letech knižně a v ní právě přišel s obskurním vzorečkem ukazatele letounu vést vzdušný boj - vychází tam myslím, že se vzrůstající výškou dělá 80% wing load a méně motor. Nevím přesně jak F16V, ale nové verze hrozně ztloustly...až nechutně.

avatar
Pavka Datum: 09.11.2015 Čas: 21:39

Luky: opravdu myslíš 80 nových strojů? (tj. navíc ke stávajícím 48). To mi přijde strašně moc, já si pořád myslím že 80 strojů bylo myšleno na celé letectvo. Tedy že se nakoupí 32ks nových strojů a k tomu větší část ze stávajících 48ks F16 dostane upgrade.

Mimochodem pokud počítáš polskou letku stejně jako já na 16letounů, tak ti pak asi úplně nesedí propočty :)

Co se týče Gripenu, tak pro Polsko nevidím téměř žádný přínos. I kdyby to letadlo bylo o fous levnější včetně provozu, tak zase nový výcvik pilotů a pozemní vybavení tuto výhodu umaže. Nehledě na to že budou provozovat dva letouny stejné kategorie v podstatě se stejnými operačními možnostmi.

avatar
Luky Datum: 09.11.2015 Čas: 19:31

ať v tom není Shania sám :) .. tohle je od SAABU:
http://forum.keypublishing.com/attachment.php?attachmentid=223978

pořizovací náklady nejsou jediné a hlavní..ale to neříkám nic nového
(podle mě budou podobné a kolísat dle výbavy)

avatar
pet.rok Datum: 09.11.2015 Čas: 19:00

RiMr71: "A kolik bude stát nová F-16V? Uvádí se se 40 mil. USD. Ale je tomu skutečně tak?"

Ak bude stat 40 mil. (o com pochybujem) tak rozhodne nie pre "cudzich" zakaznikov ale pre USAF. Ide o to ze ked DoD bude platit vyvoj verzie (cez vyvojove programy) tak ma aj "narok" kupit si produkt za produkcnu cenu (bez nakladov na vyvoj).
Poliaci by platili plnu cenu ak by sa dopredu na nejakom vyvojovom programe nedohodli.
Pri ostatnom nakupe F-16 platili cca 75mil. za kus i ked v tom boli tusim aj nejake dodatkove sluzby.

avatar
Matesaax Datum: 09.11.2015 Čas: 18:53

Myslím,že na Gripen si Poláci ani nevzpomenou a rozhodne se mezi F-16 nebo F-18.I těch 80 letadel je spíš zbožné přání a budou rádi,když se jim podaří pořídit ty dvě letky jako náhradu části ruských letadel a časem uzavřou jednu leteckou základnu,zřejmě Swidwin,případně jako náhradu Su-22 postupně pořídí nějaké bezpilotní stroje.

arr