TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Konkurence Gripenu: Dassault Rafale

Datum přidání 03.12.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 4 komentářů    autor autor: Michal Polák

JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají k ochraně svého vzdušného prostoru i k jiným účelům celou řadu konkurentů ať už evropské nebo mimoevropské výroby. V druhém díle našeho seriálu si představíme dvoumotorový víceúčelový stíhací letoun Dassault Rafale francouzské výroby.

Dassault Rafale

Foto: Rafale B se předvádí divákům / Dmitry A. Mottl, Wikipedia

 

Protějškem Eurofighteru Typhoon

Počátky projektu nového francouzského víceúčelového stíhacího letounu se datují do poloviny sedmdesátých let. V té době se Francie účastnila diskuzí o společném evropském stíhači. Rozdílné představy zejména o vedení vývoje ale způsobily, že se Francouzi rozhodli vyvinout moderní stíhací letoun sami.

 

V té době již vrcholil vývoj stíhacího Mirage 2000, který navazoval na své úspěšné předchůdce. Svůj první let si tento dodnes úspěšný letoun odbyl v roce 1978 a o čtyři roky později byl oficiálně představen. Oproti Rafale je ovšem Mirage menší a jednomotorový. Navíc byl vyvinut zejména jako stíhač pro vzdušný boj, k čemuž se jinak výborně hodí. Víceúčelová verze jako taková ovšem nikdy nevznikla a pro účely nukleárních útoků Francouzi vyvinuli speciálně uzpůsobenou variantu známou jako Mirage 2000N.

 

Oproti tomu Rafale je rovnou dvoumotorový a víceúčelový. Navíc se s ním na rozdíl od Mirage od začátku počítalo jako s palubním letounem pro francouzské letadlové lodě. Zapomínat ovšem nesmíme ani na vliv neevropských stíhacích letounů, zejména ruských středně těžkých Su-27 a frontových MiGů-29, které měly být a nakonec také částečně jsou soupeřem stíhačce Rafale.

 

Dassault RafaleFoto: Dassault Rafale při pojíždění na dráze / Pritishp333, Wikipedia


Dassault Rafale  - pohrobek studené války

Stejně jako jinou vojenskou techniku vyvíjenou v době Studené války, i Dassault Rafale zasáhl rozpad Sovětského svazu a s tím související konec Studené války. Ačkoliv si svůj premiérový let odbyl už v červenci 1986, zařazen do služby byl až v roce 2000. Tedy po dlouhých 14 letech!

 

Po Válce v Zálivu navíc ještě Francouzi přehodnotili své stanovisko na poslání dvoumístné varianty, která měla být původně jen cvičná. Ukázalo se však, že v případě průzkumných i některých útočných misí může být operátor zbraňových systémů velmi užitečný. Vznikla tak dvoumístná verze označovaná jako Rafale B (Biplace). Jednomístnou verzí je pak Rafale C (Chasseur) a taktéž jednomístným a zároveň palubním letounem je Rafale M (Marine). Připomeňme ještě, že Rafale A byl původní technologický demonstrátor.

 

Dassault Rafale MFoto: Rafale přistává na americké letadlové lodi USS Dwight D. Eisenhower (CVN 69) / U. S. Navy, Wikipedia

 

Taktéž Dassault Rafale je označován za letoun 4+ nebo také 4,5 generace. Oproti původnímu prototypu totiž byla učiněna řada modernizací. Zásluhou toho snese Rafale srovnání nejen s evropským Eurofighterem Typhoon ale také americkým F/A-18E/F Super Hornet nebo ruským MiGem-35, respektive jeho palubní variantou -29K. Oproti standardním letounům 4. generace se může Rafale pochlubit tzv. semi-stealth  charakteristikou, která byla testována na speciálním prototypu Rafale D (Discret).


Ve výzbroji Francie a brzy také Indie

Rafale dosahuje rychlosti M = 1,8+, případně M = 1,1 u hladiny moře. Dolet přesahuje 3 700 km a stejně jako u konkurence je možné tankování za letu. Výškový dostup dosahuje k 16,8 km. Pro podvěšení výzbroje slouží celkem 14 pylonů pod křídly a trupem u „pozemní“ verze B/C a 13 u námořního Rafale M. Ten navíc může operovat také z amerických letadlových lodí.

 

Video: Propagační video stíhačky v / YouTube

 

Ze 180 objednaných letounů Dassault Rafale je ve výzbroji francouzského letectva a námořnictva v současné době něco přes sto strojů. Většímu zastoupení prozatím brání ponechání osvědčeného typu Mirage 2000 v operační službě a špatný stav státního (vojenského) rozpočtu Francie.

 

V nedávné době ovšem Francouzi získali pro Rafale prvního zahraničního uživatele a to Indii, která plánuje pořídit 126 letounů tohoto typu. Prvních 18 stojů má být postaveno kompletně ve Francii, zbytek ve spolupráci licenčně vyráběn v Indii. Mezi poraženými byl krom amerických letounů, Eurofighter Typhoon, ruský MiG-35 a právě JAS-39 Gripen.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Ondřej Lacina Datum: 05.12.2012 Čas: 22:29

Taky Rusko neřadim do Evropy, ale ani do Asie.. Rusko je prostě Rusko :D Tak jako má ruská mentalita daleko k evropanům, tak má i daleko a zároveň blízko k asiatům.

avatar
Dip Datum: 05.12.2012 Čas: 20:48

Já teda Rusko mezi Evropský státy neřadím. :-D

avatar
tomcat Datum: 05.12.2012 Čas: 14:47

Ano Rusko se sice počítá mezi evropské státy, ale jeho vojenský průmysl včetně konstrukčních škol počítá za samostatný, takže máme evropský zbrojní průmysl a ruský....

avatar
Jožka Datum: 04.12.2012 Čas: 08:43

Článek velice pěkný, děkuji za něj. Mám však dvě upřesnění:

a) větu "Po Válce v Zálivu navíc ještě Francouzi přehodnotili své stanovisko na poslání dvoumístné variant, které měla být původně jen cvičná." zřejmě bude třeba opravit na "... poslání dvoumístné variantY, kterÁ měla být..."

b) větu "vliv neevropských stíhacích letounů, zejména ruských středně těžkých Su-27 a frontových MiGů-29" považuji za problematickou, Rusko je po staletí řazeno mezi evropské státy, byť větší část jeho území leží v Asii.

Jinak díky za tento seriál, doufám, že bude pokračovat.

arr