Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Konkurence Gripenu: F-16 a F/A-18E/F

Datum přidání 04.12.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 4 komentářů    autor autor: Michal Polák

JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají k ochraně svého vzdušného prostoru i k jiným účelům celou řadu konkurentů ať už evropské nebo mimoevropské výroby. Ve třetím díle našeho seriálu si představíme americké typy F-16 a také F/A-18E/F.

F-16C

Foto: F-16C za letu / USAF, Wikipedia


Stále perspektivní F-16 „Bojující sokol“

Dlouhodobě nejvýznamnějším a nejrozšířenějším bojovým americkým letounem je F-16 Fighting Falcon (Bojující sokol). Vyvinut byl v 70. letech pro potřeby amerického letectva US Air Force jako denní stíhací letoun pro vzdušný boj. Až později byl vyvinut do podoby víceúčelového stíhacího letounu, což je dlouhodobě jedna z mnoha výhod tohoto bezpochyby legendárního letounu.

 

Stíhačky F-16 totiž dlouhodobě patří mezi cenově nejdostupnější a zároveň technicky nejvyspělejší stíhací letouny. Navíc na rozdíl od výkonnější stíhačky F-15 Eagle (Orel) byly a jsou vyváženy do celé řady zemí po celém světě. Za všechno mluví fakt, že bylo vyrobeno více než 4 500 stíhaček F-16 všech verzí! O oblíbenosti F-16 hovoří nejlépe skutečnost, že sériová výroba neskončila, ale stále pokračuje a ještě minimálně několik let pokračovat bude.

 

Foto: F-16 se do důchodu rozhodně nechystá! Právě naopak! / YouTube

 

Historicky nejrozšířenější verzí jsou F-16C/D, které se vyrábějí od roku 1984 a existují v mnoha modernizacích označovaných jako „Block“ s číslem určujícím typ modernizace.

 

Stíhačka F-16 dala mimochodem vzniknout také japonskému derivátu Mitsubishi F-2 a v minulosti se pod označením F-16XL marně „ucházela“ o místo útočného stíhacího letounu v americkém letectvu, v rámci programu ETF (Enhanced Tactical Fighter), který měl nahradit letité stroje F-111 Aardvark. Svůj boj prohrála právě se stíhačkou F-15E Strike Eagle, což je útočná (víceúčelová) verze stíhačky F-15 Eagle.

 

F-16XL

Foto: Stíhačka F-16XL se vyznačovala delta křídly a lepšími výkony. Oproti standardní verzi F-16 mohla nést 2x tolik munice a měla o 40 % větší dolet / Wikipedia

 

Nejnovější verze stíhačky F-16 je označována přídavkem E/F. Hlavními modernizačními prvky je radar typu AESA, výkonnější pohonná jednotka nebo konformní nádrže pro zvýšení doletu umístěné v místě přechodu křídla do trupu.


Opomíjený F/A-18E/F Super Hornet

Možná trochu opomíjený je primárně palubní (operující z letadlových lodí) stíhací letounu F/A-18E/F Super Hornet (Super sršeň). Stroj konstrukčně vychází ze svého úspěšného předchůdce F/A-18 Hornet, který mají ve výzbroji kromě Spojených států amerických také Austrálie, Kanada, Finsko, Kuvajt, Malajsie, Španělsko a Švýcarsko.

 

Oproti tomu F/A-18E/F Super Hornet se prosadil vedle námořnictva Spojených států US Navy jen v Austrálii. Jiné země jako například Kanada nebo Finsko si zase nechávají ve výzbroji z finančních důvodů starší typ F/A-18. Švýcarsko zase hodlá své Hornety doplnit právě švédskými Gripeny.

 

F/A-18

Foto: Formace palubních letounů F/A-18E/F / USAF, Wikipedia

 

Jinak je F/A-18E/F Super Hornet skutečně kvalitním palubním letounem. Bohužel tento fakt mu zřejmě ubírá body proti „pozemským“ protivníkům, navíc svou roli zřejmě hraje i vyšší pořizovací cena. Podobně jako Dassault Rafale je Super Hornet navržen jako „těžko zjistitelný“. Stíhač není tedy „neviditelný“, ale některé jeho konstrukční části (vstupy motorů) jsou navrženy s ohledem na vlastnosti „stealth“.  

 

Vedle toho může F/A-18E/F nést až 5 externích nádrží a sloužit tak jako tanker jiným letounům. Samozřejmostí je nejmodernější elektronická výzbroj a výbava, včetně radaru AESA.

 

F-15 je trochu jiná kategorie

F-15 je podobně jako F/A-18E/F trochu jiná kategorie, než například jednomotorové stíhací letouny jako jsou Gripen nebo F-16. Jedná se o výkonnější dvoumotorové letouny s poněkud rozdílnou koncepcí, která vychází z jejich původních použití – stíhače pro vybojování absolutní vzdušné nadvlády a výkonného palubního stíhače schopného startovat z krátkých drah letadlových lodí.

 

F-15Foto: F-15C s podvěšenou výzbrojí / USAF, Wikipedia

 

I proto byl konkrétně export F-15 úspěšný a zajímavý zejména do zemí, které jsou v permanentním konfliktu nebo jim bezprostředně hrozí. Příkladem budiž zejména Izrael nebo Jižní Korea.

 

O letounech 5. generace F-22A Raptor a F-35 Lightning II se záměrně nezmiňujeme, jelikož je nelze objektivně srovnávat s letouny předchozích generací.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
cejkis Datum: 07.12.2012 Čas: 22:55

Zajímavou skutečností je, že v soutěži USAF porazil General Dynamics YF16 stroj Northrop YF17 Cobra zejména pro vysokou spotřebu paliva.

YF17 posloužil jako základ pro F18 při soutěži US NAVY o pár let později.
http://en.wikipedia.org/wiki/Northrop_YF-17

Z pohledu historie jde o podobný příběh jako vznik C5Galaxy versus Boeing747. Kdo z cestujících 747 přemýšlí o tom, že sedí ve stroji jehož základem je, v soutěži USAF neúspěšný, letoun pro strategickou přepravu.

avatar
Jakub Datum: 05.12.2012 Čas: 12:11

CS92: Presne tak. F5 nahradia Gripenom a Mirage nahradili F18tkou.

avatar
CS92 Datum: 05.12.2012 Čas: 12:05

"Švýcarsko zase hodlá své Hornety nahradit právě za švédské Gripeny." (?!)
Pokud je mi známo, Švýcarsko chce letouny Gripen nahradit zastarávající letouny F-5, nikoli F/A-18.

In January 2008, the Swiss Defence Material Administration invited Gripen International to submit initial bids for supplying the Gripen NG as a replacement for their ageing F-5s. ... On 25 August 2012, the plan to order was confirmed by both the Swedish and Swiss authorities. The Swiss Air Force is to order 22 single-seater JAS 39Es. The aircraft are expected to be delivered from 2018 to 2021 at a fixed price of CHF 3.126 billion ($3.27 billion) which includes research and development costs, mission planning systems, initial spares and support, training, and certification. ... Eleven current generation (8 JAS 39Cs and 3 JAS 39Ds) Gripen fighters will be leased from 2016 to 2020 to train Swiss fighter pilots while avoiding expensive upkeep of the current F-5s.

avatar
Anonym Datum: 05.12.2012 Čas: 07:44

Pěkný článek, jen bych rád přivítal informace o možnostech výzbroje a případné srovnání..

arr