TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Konkurence Gripenu: Su-30 a MiG-35

Datum přidání 05.12.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 14 komentářů    autor autor: Michal Polák

JAS-39 Gripen samozřejmě není jediným stíhacím letounem na evropském nebi. Různé země využívají k ochraně svého vzdušného prostoru i k jiným účelům celou řadu konkurentů ať už evropské nebo mimoevropské výroby. V předposledním čtvrtém díle našeho seriálu si představíme ruské typy Su-30 a MiG-35.

MiG-35

Foto: MiG-35 s podvěšenou výzbrojí / Dmitriy Pichugin, Wikipedia

 

Su-30 a MiG-35 - odpověď na americké stíhače

Vývoj stíhacích letounů (nejen) byl za Studené války veden s cílem vyrovnat a překonat nepřátelské typy. Nejinak tomu bylo i u středně těžkého stíhače Su-27 a tzv. frontového stíhače MiG-29. Protivníky na americké straně měly být moderní McDonnell Douglas F-15 Eagle a také palubní Grumman F-14 Tomcat.

 

Su-27 byl vyvinut jako přímý protivník vůči stíhacímu F-15 Eagle a koncepčně bychom jej mohli označit za dvoumotorový středně těžký přepadový stíhací letoun 4. generace. Vedle toho dodnes slouží, vzhledem k dlouhému doletu, v úloze doprovodného letounu. Su-27 nebyl ovšem původně vyvíjen jako víceúčelový letoun, tato funkcionalita přibyla až u pozdějších verzí Su-27M/30.

 

Su-30

Foto: Su-30 za letu / Sergey Krivchikov, Wikipedia

 

Stejně tak konkurenční MiG-29 byl vyvíjen s perspektivou úspěšně čelit v té době nejmodernějším americkým letounům v čele s F-15 Eagle a později také F-16 Fighting Falcon. Oproti většímu Su-27 byl vyvíjen s vyhlídkou na export do spřátelených zemí a počítalo se také s mnohem větším počtem vyrobených kusů. Po rozpadu Sovětského svazu jej ovšem čekala „hra na druhé housle“, jelikož přednost dostal a dodnes dostává spíše pokročilejší Su-27 i přes vyšší provozní náklady.

 

Modernizace - alfa a omega úspěchu

I přesto zůstal MiG-29 ve výzbroji jak ruského letectva, tak i celé řady zemí zejména v bývalém východním bloku. Samozřejmě samotný výrobce se snažil nadále o modernizace letounu. Výsledkem snažení byl modernizovaný letoun MiG-29M. Z něj pak vznikl letoun dnes známý jako MiG-35.

 

V případě Su-27M se vývoj ubíral vedle běžných modernizací směrem k implementacím nových zbraňových systémů a zbraní zejména typu vzduch-země. Výsledek všech vylepšení známe pod exportním označením Su-30 a jedná se o typ, který existuje v mnoha variantách. Jednu z nich, Su-30SM, mimochodem v současné době zařazuje do výzbroje samotné ruské letectvo.

 

Su-30

Foto: Su-30MKI na stojánku / Sheeju, Wikipedia


Vynikající letouny, ne však pro Evropu

Časem samozřejmě Rusové nalezli celou řadu zahraničních zákazníků, i když nikoliv z Evropy. Západní státy samozřejmě neměly zájem nakupovat východní techniku a státy ze střední a východní Evropy se ruské vojenské techniky z politických důvodů ve velkém zbavovaly, modernizovaly nebo jí přinejlepším dostávaly z Ruska v rámci deblokace ruského dluhu, než že by za ní utrácely miliardy.

 

Video: MiG-35 v akci / YouTube

 

Ruské letouny a to zejména Su-30, modernější Su-35 nebo MiG-35 jsou proto zajímavé jen na trzích mimo Evropu a Severní Ameriku. Za konkurenci Gripenů na evropském nebi tedy ruské letouny označit nemůžeme. Nejmodernější varianty ovšem srovnání po technické stránce snesou.

 

V příštím a zároveň posledním díle si porovnáme všechny zmíněné stíhací letouny dohromady s výjimkou těch ruských.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.2 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Barry Datum: 08.11.2015 Čas: 18:32

Mohl by tak konkurovat na náš cvičný L-39,když ve vývoji jsou elektronické přehrady před letounem,zařízení diagnostikující pohyby vzduchu jistých charakteristik okolo tzv. neviditelných letadel a pod. Píši to laicky,ale snad si rozumíme.

avatar
Barry Datum: 08.11.2015 Čas: 18:27

Je celkem jedno,které je lepší. Záleží na jeho nezávislosti na pozemní či jiné elelektronické podboře a vybavení zbraněmi a tak.

avatar
vladxaver Datum: 09.06.2013 Čas: 15:47

Co to tady pisete s odpustenim za hovna ze se mig 35 srovna mozna po tech strance s gripenem??? Vzdyt tomu vubec nerozumite !!!!!! Mig 35 je letou 4 generace kdezto gripen 3 tedy aspon ten co vlastni nase armada. Elektroniku pouzivaji na spickove urovni ,navic takova ktera prezije nemozne ale tim zas nechci nejak letou lichotit kazdy letoun ma svoje mouchy , ale co jsem videl na zapade a co v rusku je to jednoznacna volba pro rusky viceucelovy letoun ! Navic gripen je svym zpusobem koncepcne zastarala masina jako vsechny zapadni snad krom F 22 ale podle meho je tento letoun nachylny docela na vsechno vadi mu spousta veci ... A pokud schyta strelu z kanonu do draku moc sanci nema ,zapadni letouny jsou docela narocne v tomto ohledu ,at si dle vlastnich informaci udela kazdy obrazek sam ale ja bych uz nikdy nekoupil zapadni bojovy letoun ,snad mozna ty transportni ..Rusko je v nynejsi dobe svetovou tridou a myslim ze by gripeny padaly jako svestky kdyz by se na ne vrhla formace mig 35 ,tetkom mam namysly bojovou charekteristiku letounu nikoliv psychickou odolnost pilotu... ?Ceska republika by mela se zbavit te svedske haveti a poridit si za to poradne ruske viceucelove stihace Mig 35!!!!!!!!!!!!!!!

avatar
Black Eagle Datum: 21.12.2012 Čas: 17:31

Najväčšou výhodou MIG-35 a Su-30 je ich výborná manévrovateľnosť oproti Gripenu .

avatar
David Khol Datum: 10.12.2012 Čas: 14:10

Nu, tak někdejší Československo mělo ve výzbroji MiGy-29, ze kterých MiG-35 vychází, podle všeho mělo ambice zařadit do výzbroje SU-27, ze kterých vychází Su-30. Kombinace těchto dvou typů, to by asi bylo docela pěkné letectvo. Ale politicky je to neprůchodné, je to i výrazně dražší řešení - tak AČR nejspíš zůstane u relativně levných Gripenů

avatar
Honzik Datum: 09.12.2012 Čas: 13:50

Nikdo kromě Švédů už v Evropě ani v Rusku jednomotorové stíhací letadlo nevyrábí.V Americe jedou linky na F16 a F35 na které čekají letectva i v Evropě. Linka na Mirage 2000 již byla odstavena před několika lety .

avatar
Refael Datum: 08.12.2012 Čas: 17:09

Myslim, ze pro ACR jinym konkurentem pro Gripen muzou byt i jednomotorove Mirage-2000-x., ale pouze v pripade, ze se stale vyrabi, coz s ohledem na modernejsi Rafale uz nemusi platit. Nebot znovu zavest vyrobu Mirage by v konecnem dusledku prodrazilo.

Pokud by si ACR poridila nejmoder.viceucelove verze Mirage, take cena techto stroju muze konkurovat Gripenu.
I kdyby Francouzi uz nevyrabeli tyto stroje a prodali by ACR oletane byt po generalnich opravach s upravou na nejmoder.verze(aby se dali pouzit i na protizemni udery bez nutnosti slozite vymenovat agregaty pred letem), mohlo by se to financne i vyplatit, nebot si myslim, ze s ohledem na prezbrojenim franc.letectva z Mirage na Rafale, se muze Francouzi pretrhnout,aby Cesku nabidli za hodne slusnou cenu.

avatar
cejkis Datum: 08.12.2012 Čas: 13:25

1) Dodávky náhradních dílů - možnost embarga z politických důvodů. Nebudete sdílet naší zahraniční politiku? Ok nebudete mít náhradní díly.

2) Možnost sdílet náhradní díly s jinými armádami v operacích NATO. Tento problém je také u Gripenu natož u ruské techniky.

Z výše uvedeného je pro Českou republiku nevhodné modernizovat ruskou techniku či dokonce novou ruskou techniku nakupovat. Platí to nejen pro letouny, ale i pro modernizaci ruských vrtulníků, která je zakomponována v Bílé knize a vesele probíhá. Až bude zase ČR chtít vyslat do akcí NATO své modernizované vrtulníky tak se také může stát, že se čirou náhodou začnou zpožďovat dodávky náhradních dílů....

Roman Čejka

avatar
vp Datum: 07.12.2012 Čas: 23:38

Podle mě důvody, proč ruské letouny nejsou adepty na výzbroj Evropských států, jsou i ryze praktické... v době kdy se jde v západních, respektive v NATO armádách cestou standardizace a hledí se na kompatabilitu v rámci aliance, by bylo pořízení ruské techniky jako kupování zajíce v pytli. Nemám tím na mysli kvalitu, ale problémy, které by to přineslo z hlediska provozního a organizačního. Mnoho ruských systémů si prostě nerozumí s těmi NATO a dodatečné náklady na "westernizaci" by snad i převýšily úspory dosažené nižší cenou.

avatar
cejkis Datum: 07.12.2012 Čas: 22:46

Připojuji se ke komentářům níže a rovněž prosím o tabulkové porovnání.

Zajímá mě zejména hodnota stoupavosti v čisté konfiguraci a při plném zatížení.

Dále pak poměr tíhy ku tahu při čisté konfiguraci a při plném zatížení.

Často jsou uváděny hodnoty pouze pro čistou konfiguraci a pokud se Vám podaří dohledat pro obě varianty, bude Váš seriál zajímavým zdrojem informací.

Rovněž Vám dávám tip na nový článek - Trocha teorie o energetické manévrovatelnosti dle Boyda by nebyla od věci :-)

Předem díky.

Roman Čejka

avatar
slonik Datum: 07.12.2012 Čas: 10:24

Z článku som sa veľa nedozvedel. Napríklad praktické porovnanie s Gripenom (žiadne tu nebolo), prípadne s americkými proťajškami by bolo oveľa prínosnejšie než otrepané frázy o politických dôvodoch nezáujmu o ruskú techniku v Európe.

Toto je jasné už asi každému, skôr by potešila analýza toho, či ruské lietadlá tohto typu vzhľadom na svoju kvalitu a úroveň konkurenčných strojov by mali čo Európe ponúknuť alebo nie.

avatar
Castle Datum: 06.12.2012 Čas: 19:58

Taky bych se přimlouval za kompletní srovnaní

avatar
Ondřej Lacina Datum: 06.12.2012 Čas: 19:58

qwer: Zřejmě protože ruské letouny nemají šanci v českém tendru na stíhačky uspět. Ale taky bych rád viděl srovnání západních strojů s ruskými podle AN.
Tady je hezká tabulka stručnýho porovnání strojů, který se zůčastnily indického MRCA, což je skoro totožný případ, jaký by v případě vyhlášení tendru v ČR: http://img826.imageshack.us/img826/4332/mmrca.png

avatar
qwer Datum: 06.12.2012 Čas: 18:41

Proč s výjimkou ruských ? Bylo by zajímavé vidět všechny zmíněné typy vedle sebe v tabulce. Zejména poměr pořizovací cena/provozní náklady/vlastnosti.

arr