Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Letecká technika

Konvertoplán V-280 Valor: Nástupce UH-60 Black Hawk?

Datum přidání 13.04.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 2 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americký program Joint Multi-Role (JMR) / Future Vertical Lift (FVL) si klade za cíl najít nový víceúčelový stroj s kolmým vzletem i přistáním. Nový "vrtulník" má v americké armádě nahradit letité stroje UH-60 Black Hawk a částečně také bitevní AH-64 Apache. Angažovanou firmou v programu JMR/FVL je i Bell Helicopter, která před několika dny představila svou ideu stroje JMR/FVL – konvertoplán V-280 Valor.

V-280 Valor

Foto: Konvertoplán V-280 Valor bude sloužit především k dopravě vojáků, nákladu ale i ke vzdušné podpoře. / Bell Helicopter

 

Firma Bell Helicopter je jednou ze čtyř firem, jež mají zálusk na multimiliardový program JMR/FVL. Dalšími konkurenty je konsorcium firem Boeing a Sikorski. Obě firmy pracují na vývoji stroje odvozeného od technologického demonstrátora X2. Ten používá koaxiální protiběžné rotory a tlačnou zadní vrtuli.

 

Třetí, AVX Aircraft, pracuje rovněž na stroji s koaxiálními rotory. Zásadním rozdílem je nahrazení jediné tlačné vrtule dvojicí turbodmychadel. Poslední společností je evropská EADS, ta však zatím svůj design letounu nepředstavila.

 

Bell se oproti svým konkurentům může opřít o dlouholeté zkušenosti s vývojem a výrobou konvertoplánů. Jde především o civilní letoun AW609 (vyvinutý společně s italsko-anglickou AgustaWestland) a vojenský konvertoplán V-22 Osprey.

 

Foto: V-280 Valor v akci / YouTube

 

Koncept V-280 Valor se liší od svých soukmenovcům v několika věcech. V-22 Osprey a AW609 mají rotory pevně spojeny s motory. Při změně fáze letu se tudíž rotory a motory přetáčejí společně. V-280 Valor sází na propracovanější a méně násilné řešení. U nového konvertoplánu se přetáčejí pouze rotory a motory stroje setrvávají stále v poloze vodorovné s trupem letounu. O přenos síly při přetáčení se stará speciální převodovka.

 

Název V-280 nám naznačuje nejdůležitější vlastnosti stroje. Písmeno V znamená "vertical", tedy kolmý vzlet, a číselný údaj označuje cestovní rychlost 280 uzlů (518 km/h). Právě co největší cestovní rychlost požaduje u nových strojů JMR/FVL americká armáda.

 

Nový konvertoplán firmy Bell Helicopter přepraví čtyřčlennou posádku a jedenáctičlenný výsadek. Posádka nastupuje na palubu dveřmi širokými 1,8 metrů, jejichž rozměry jsou uzpůsobeny s ohledem na usnadnění práce (větší zorné pole) palubním střelcům.

 

Foto: Konvertoplán V-280 Valor bude sloužit především k dopravě vojáků, nákladu ale i k vzdušné podpoře / Bell HelicopterFoto: Konvertoplán V-280 Valor s výzbrojí / Bell Helicopter

 

Zajímavé jsou i hodnoty doletu. Bojový dolet stroje se blíží 1000 kilometrům, tzn. že V-280 Valor dokáže dopravit na 1000 kilometrů výsadek, poskytovat mu palebnou podporu a pak se na tutéž vzdálenost vrátit zpět. Přeletová vzdálenost se pohybuje kolem 3900 kilometrů.

 

Americká armáda měla dosud jasně vymezenou hranici mezi vrtulníky bitevními (AH-1 Cobra, AH-64 Apache) a transportními (především UH-60 Black Hawk). Nový víceučelový "vrtulník" by měl danou hranici  zcela zbořit. Americká armáda se stroji JMR/FVL vlastně vrací ke 40 let starém konceptu víceúčelových ruských vrtulníků Mi-24 HIND, které kombinovaly a kombinují transportní a bitevní dovednosti.

 

Zdroj: Gizmag

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Hery Datum: 07.10.2013 Čas: 17:41

Naše armáda hlavně nemá peníze, takže s takovymhle nakupem nikdo nepočíta.

avatar
martin Datum: 07.10.2013 Čas: 12:16

hlavně že naše armáda se rozhodla tenhle koncept opustit jako "neperspektivní" a "na bojišti nepotřebný"

arr