TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Konvertoplán V-280 Valor: Nástupce UH-60 Black Hawk?

Datum přidání 13.04.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 2 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americký program Joint Multi-Role (JMR) / Future Vertical Lift (FVL) si klade za cíl najít nový víceúčelový stroj s kolmým vzletem i přistáním. Nový "vrtulník" má v americké armádě nahradit letité stroje UH-60 Black Hawk a částečně také bitevní AH-64 Apache. Angažovanou firmou v programu JMR/FVL je i Bell Helicopter, která před několika dny představila svou ideu stroje JMR/FVL – konvertoplán V-280 Valor.

V-280 Valor

Foto: Konvertoplán V-280 Valor bude sloužit především k dopravě vojáků, nákladu ale i ke vzdušné podpoře. / Bell Helicopter

 

Firma Bell Helicopter je jednou ze čtyř firem, jež mají zálusk na multimiliardový program JMR/FVL. Dalšími konkurenty je konsorcium firem Boeing a Sikorski. Obě firmy pracují na vývoji stroje odvozeného od technologického demonstrátora X2. Ten používá koaxiální protiběžné rotory a tlačnou zadní vrtuli.

 

Třetí, AVX Aircraft, pracuje rovněž na stroji s koaxiálními rotory. Zásadním rozdílem je nahrazení jediné tlačné vrtule dvojicí turbodmychadel. Poslední společností je evropská EADS, ta však zatím svůj design letounu nepředstavila.

 

Bell se oproti svým konkurentům může opřít o dlouholeté zkušenosti s vývojem a výrobou konvertoplánů. Jde především o civilní letoun AW609 (vyvinutý společně s italsko-anglickou AgustaWestland) a vojenský konvertoplán V-22 Osprey.

 

Foto: V-280 Valor v akci / YouTube

 

Koncept V-280 Valor se liší od svých soukmenovcům v několika věcech. V-22 Osprey a AW609 mají rotory pevně spojeny s motory. Při změně fáze letu se tudíž rotory a motory přetáčejí společně. V-280 Valor sází na propracovanější a méně násilné řešení. U nového konvertoplánu se přetáčejí pouze rotory a motory stroje setrvávají stále v poloze vodorovné s trupem letounu. O přenos síly při přetáčení se stará speciální převodovka.

 

Název V-280 nám naznačuje nejdůležitější vlastnosti stroje. Písmeno V znamená "vertical", tedy kolmý vzlet, a číselný údaj označuje cestovní rychlost 280 uzlů (518 km/h). Právě co největší cestovní rychlost požaduje u nových strojů JMR/FVL americká armáda.

 

Nový konvertoplán firmy Bell Helicopter přepraví čtyřčlennou posádku a jedenáctičlenný výsadek. Posádka nastupuje na palubu dveřmi širokými 1,8 metrů, jejichž rozměry jsou uzpůsobeny s ohledem na usnadnění práce (větší zorné pole) palubním střelcům.

 

Foto: Konvertoplán V-280 Valor bude sloužit především k dopravě vojáků, nákladu ale i k vzdušné podpoře / Bell HelicopterFoto: Konvertoplán V-280 Valor s výzbrojí / Bell Helicopter

 

Zajímavé jsou i hodnoty doletu. Bojový dolet stroje se blíží 1000 kilometrům, tzn. že V-280 Valor dokáže dopravit na 1000 kilometrů výsadek, poskytovat mu palebnou podporu a pak se na tutéž vzdálenost vrátit zpět. Přeletová vzdálenost se pohybuje kolem 3900 kilometrů.

 

Americká armáda měla dosud jasně vymezenou hranici mezi vrtulníky bitevními (AH-1 Cobra, AH-64 Apache) a transportními (především UH-60 Black Hawk). Nový víceučelový "vrtulník" by měl danou hranici  zcela zbořit. Americká armáda se stroji JMR/FVL vlastně vrací ke 40 let starém konceptu víceúčelových ruských vrtulníků Mi-24 HIND, které kombinovaly a kombinují transportní a bitevní dovednosti.

 

Zdroj: Gizmag

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Hery Datum: 07.10.2013 Čas: 17:41

Naše armáda hlavně nemá peníze, takže s takovymhle nakupem nikdo nepočíta.

avatar
martin Datum: 07.10.2013 Čas: 12:16

hlavně že naše armáda se rozhodla tenhle koncept opustit jako "neperspektivní" a "na bojišti nepotřebný"

arr