TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Krym: Kdyby...

Datum přidání 24.03.2014    Rubrika rubrika: Události     komentáře 21 komentářů    autor autor: Mgr. Ondrej Rajkovič

V neděli 16. března 2014 se na Krymu uskutečnilo referendum, ve kterém byla obyvatelům tohoto poloostrova nabídnuta volba. Zůstat součástí Ukrajiny s větší autonomií, nebo se od Ukrajiny oddělit a žádat připojení k Ruské federaci.

Ukrajina

Foto: Quo vadis? / Grafika AN

 

Kdyby...

Pokud odhlédneme od abnormálně vysoké účasti voličů, bylo toto referendum podle odborníků na ukrajinský politický systém nelegální. Navzdory těmto argumentům je více než jasné, že se Krym k Rusku v blízké době připojí.

 

Opět jednou se tak politická realita liší od toho, jak vypadat vzhledem k systému, který ji formuje. A více než jeden pozorovatel se ptá:Jak mohlo postupovat Rusko bez násilné anexe Krymu?“

 

Odpověď na tuto otázku už nikdy s jistotou nebudeme znát. Ale i tak se pokusíme nastínit možnosti Ruské federace, které nebyly využity.

 

Jako první je potřebné si uvědomit, že Ukrajina, ať chce či nechce, leží ve sféře vlivu Ruska. Dále je jasné, že Rusko se po událostech na Náměstí Nezávislosti cítilo ohroženo.

 

Pocit ohrožení tedy Rusko vyřešilo po svém. Ze zahraničně-politického hlediska však Rusko mohlo využít několik různých možností, jak si udržet Ukrajinu.

 

Ekonomické sankce

Ekonomické sankce se jeví bezpochyby jako možnost s největším účinkem. Většina států Evropské unie je do značné míry závislá na Rusku. Česko a Slovensko, u kterých je míra náklonnosti k Ruské federace závislá od toho, které politické strany tvoří vládní koalici, jsou toho dobrým příkladem.

 

Import energetických surovin je pro takové státy otázkou téměř existenční. I v tomto ohledu je jejich závislost na Moskvě v porovnání s Ukrajinou téměř povrchní.

 

Stále zde totiž existují možnosti jak dopravovat ropu a zemní plyn z jiných zdrojů. Ukrajina, i navzdory tranzitnímu koridoru přes Černé moře, takovou možnost téměř nemá. Nemluvě o tom, že obchodní sféra této východoevropské krajiny je mnohem intenzivněji provázaná s její východním sousedem.

 

Pokud chtěla Moskva položit Ukrajinu "na lopatky", potom přiškrcení dodávek plynu a ropy bylo nejsnazší cestou. Stačilo pouze deklarovat, že vláda v Kyjevě je z pohledu Ruska nelegitimní a tedy není adekvátním obchodním partnerem.

 

Takový krok ale mohl poškodit i Rusko a jeho zavádění by vyžadovalo značné množství času. Otázkou však je, jak naopak Rusko poškodí vojenské dobrodružství na Krymu.

 

Masové protesty

Další možností mohlo být vyvolání série masových proruských demonstrací. Přibližně jedna třetina území Ukrajiny je obývána etnickými Rusy, kteří spíše touží po Ukrajině úzce spjaté s Ruskem než po výrazně nezávislé Ukrajině.

 

Série delší dobu probíhajících protestů výraznou měrou mohla vytvořit tlak na centrální vládu v Kyjevě a postavila ji před některá velmi nepopulární rozhodnuti. V úvahu připadají požadavky jako federalizace Ukrajiny, větší práva ruské menšiny nebo následně dokonce samostatnost Krymu.

 

Názorová základna současné ukrajinské vlády tak mohla být narušena a Moskva mohla začít poukazovat na to, že centrální vláda nereprezentuje většinu ukrajinské populace a že není schopna udržet veřejný pořádek.

 

Odezva na zahraničně-politické scéně na sebe nemusela dlouho čekat a někteří výrazně ukrajinští prorusky orientovaní politici by jistě velmi pohotově tento argument převzali.

 

Nač ten spěch?

Tyto dva scénáře nejsou jediné, které mohlo Rusko vzhledem k změnám na Ukrajině použít. Oba scénáře ale vyžadují k realizaci a k prvním hmatatelným výsledkům značné množství času.

 

Moskva, a zejména Vladimír Putin, ale zřejmě tolik času neměla. Nebo byla alespoň přesvědčena, že ho nebude mít k dispozici. Dalším aspektem určitě byla i snaha o zlepšení mocenského postavení Ruska. Poslední válečné dobrodružství Moskvy v Gruzii totiž nedopadlo vůbec dobře.

 

Jednotky Ruské federace měly při takzvané Olympijské válce s Gruzii podstatně větší problémy než by se očekávalo. To nepochybně poškodilo míru důvěry politiků v schopnosti vlastních ozbrojených sil. A něco takové je pro stát pokoušející se vrátit na pozici světové velmoci skutečně nebezpečné.

 

Nyní dostala armáda možnost pokusit se o nápravu, což se jí podle dostupných zpráv daří. Zda to bude dostatečné pro další kroky Vladimíra Putina směrem k NATO a EU, je otázkou.

 

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Takeda Datum: 31.03.2014 Čas: 10:10

Kill the mutant, burn the heretic, purge the unclean.
For to die for the Emperor is better then live for yourself!

avatar
Ezekyl Datum: 31.03.2014 Čas: 09:17

Ultramarinus: Svým způsobem ano, je to jeden z nejméně používaných nicků, takže na 99% registrací je neobsazen (narozdíl od původně favorizovaného Garviela :-). Jméno jsem si vybral při četbě série Horus Heresy...

Inspiroval jsem se ovšem jen částečně, jelikož cíleně nepoužívám "Abaddon" a v ikoně mám přepadovou pěchotu Ultramaríny.

Dalo by se to shrnout tak, že jsem fanda WH:40k, jsem fanda "SpaceMarines", líbí se mi nick Ezekyl, a co "se stalo" při Horus Heresy je prostě blbý osud Abaddona a na Chaos se musí mečem, ohněm a bolterem :-)

avatar
Ultramarinus Datum: 29.03.2014 Čas: 16:43

Ezekyl:
Už dlouhou dobu mě zajímá - inspiraci pro avatara jste získal tady?

http://wh40k.lexicanum.com/wiki/Ezekyle_Abaddon

avatar
Ezekyl Datum: 27.03.2014 Čas: 09:31

liberal shark :

1) otázkou je, kolik jich tu bylo před pěti lety, pravděpodobně půjde i o emigranty z dob SSSR (a tudíž možná ani ne o potenciální občany Ruska, neboť mohou pocházet z jiných států, ale Sovět = Rus i pro mne ) Nemusíte to také brát jako útěk z RF, ale o rozšiřování vlivu (často vlivné pozice, majetek apod., pravý opak Ukrajinců) - ale Váš argument tím nevyvracím, pouze se nad ním zamýšlím...

2) Omlouvám se že jsem si "ovládnutí ČR prostřednictvím Miloše Zemana" vyložil v jiném smyslu než jste zamýšlel, uznejte že ve Vašem původním příspěvku je to dost "silné". S posílením vlivu Ruska prostřednictvím politiky NEJEN pana Zemana (viz bod 1) - naprostý souhlas

3) Již v mém prvním příspěvku jsem psal, že Rusku zcela jistě nejde o lid, ať se tváří jakkoliv - takže souhlas s Vámi. Jen jsem se zamýšelel zda-li z tohoto pohledu existují "nestrategické body" - omlouvám se za nejednoznačnost příspěvku

avatar
WalterCZ Datum: 26.03.2014 Čas: 21:53

Souhlasím s liberal sharkem ohledně odlivu z Ruska. Sice nevím, jestli jsou jich miliony, ale když se například podíváte na to, kolik lidí z ruska u nás studuje na vysoké škole, něco se vám tím musí vyjasnit. A to tu nejsou na nějaký roční erasmusácký pobyt (pokud ho v rusu vůbec znají), vychodí zde celé magisterské, popř. doktorské studium. A když se jich pak ptáte na to, kde chtějí pracovat po dokončení školy, víte kolik jich odpoví, že by se rádi vrátili do Ruska? :D Všichni lidé s IQ vušší než 5 (což je u rusů asi 1% obyvatel) se tam odtamtud snaží vypadnout, protože když vidí možnosti západu, přijde jim to doma jako ve totalitním středověku.
Pochopitelně i na názoru, že se rusko snažilo "ovládnout" naši demokratickou republiku skrze toho kovaného soudruha na hradě a jeho kamarádíčky které si hnedka dosadil do "prozatimní vlády odborníků" co tu byla několik měsíců je spousta pravdy.

avatar
Poryv Datum: 26.03.2014 Čas: 20:02

K článku. Určitě ze strany Ruska šlo celou tuhle krizi řešit diplomatickou a ekonomickou nátlakovou cestou. Vzhledem ke stavu Ukrajiny o tom vůbec nepochybuji. Jenže to by tam nesměl sedět akceschopný Putin, který reaguje na akce Západu na zadním dvorku tak, jak reaguje. Taková Čína se zdá být při svých mocenských a ekonomických zájmech chytřejší, ale trpělivější a vytrvalejší.
Prostě v dnešním době by se mocenská politika měla prosazovat pomocí hospodářského vlivu, což pravda nezvládají ani západní velmoci, ale v případě Ruska i přes jeho plně nerozvinutou ekonomiku je Ukrajina proto ideální místo. Kulturně, geograficky, tržně, energeticky.

avatar
Poryv Datum: 26.03.2014 Čas: 19:31

liberal shark Datum: 25.03.2014 Čas: 20:25

3) Pobavil.
4) Nevím odkud berete počty utíkajících miliónů z RF. Co vím já, tak z nově vzniklého státu - RF, emigrovalo několik miliónů lidí, nevím přesně, ještě za Jelcinovi tolik "oblíbené" vlády. Za to samé období měla na úbytek obyvatelstva ještě větší vliv ale úmrtnost. Současné emigrace RF může být v řádech několika desítek tisíc ročně. Takže žádné milióny.
Naopak imigrantů tam přicházelo i několik stovek tisíc ročně, nebo stále přichází. Jen těch ilegálních dělníků žije v současné RF asi 10 miliónu podle Wiki a většina z nich je z centrální Asie.
5) Rusové mají internet, nemusejí se spoléhat jen na státní TV. Dávám Putinovi rok, maximálně dva.
6) Nemyslím, že se tohle stane. Ukrajinu čeká spoustu problému, které bude muset pod taktovkou MMF řešit.

avatar
liberal shark Datum: 26.03.2014 Čas: 17:27

To: ezekyl
1) Jenom v EU údajně žije (z novin) 20 milionů Rusů. Všichni bohatí i střední třída nakupují nemovitosti v zahraničí a vyvádějí peníze z RF.
2) Nepodsouvejte mi anexi ČR, o té jsem nepsal ! Ale Zemanovu kampaň spolufinancoval Lukoil, Zemanovci mají velmi úzké napojení na ruskou ambasádu, stejně jako Haškova skupina, která se pokusila o vnitrostranický puč v ČSSD. Čí vliv by tu asi prosazovali ?
3) Sám uznáváte, že vyjmenovaná území okupovaná Ruskem jsou strategická. To znamená že nejde primárně o lidi, ale o vojenské základny.

avatar
inveve Datum: 26.03.2014 Čas: 09:17

shal:
Pokud umím správně číst a rozumím česky, Petr M nepsal nic o tom, že by všechno bylo "krásně čisté, zelené a demokratické", pouze popsal, jak vidí situaci vzhledem k jemu dostupným informačním zdrojům.
Myslím, že byste neměl ostatním zde diskutujícím podsouvat něco, co neřekli, jinak taková diskuse nemá žádný smysl.

avatar
Ezekyl Datum: 26.03.2014 Čas: 09:04

shal : "Domobranu" využívají obě strany sporu/konfliktu, Ukrajina dokonce ve větší míře než RF. Ani jedna strana nechce, aby ji ostatní svět koukal pod ruce. Kterou stranu jste tím tedy myslel? Je to sice nepříjemné, ale utnutí informačních toků je standartním úkazem v případě konfliktů.

Nemo : Já také věřím v řadu "konspiraček", ale co je moc, to je příliš. Zvláštní oblast s podivnými jevy? Ale prosím Vás, kde že? Snad ne kolem Černobylu, prej "podle toho" udělali i hru :-)

liberal shark : Nějak jsem nepostřehl stěhování národů z Ruska a domněnka že by pan Putin za pomoci pana Zemana anektoval ČR? A vy si myslíte že nějaký stát bude mít zájem o nestrategická území? A vlastně jak by vůbec takové nestrategický bod měl vypadat?

avatar
shal Datum: 26.03.2014 Čas: 00:11

Petr M: Když je to podle vás tak všechno krásně čisté, zelené a demokratické, tak jak to, že první co "domobrana" udělala, bylo, že obsadila veškerá média na Krymu a vyhostila všechny zahraniční novináře.

avatar
Petr M Datum: 25.03.2014 Čas: 23:08

Ukrajinští vojáci, kteří se nechtějí připojit k k Ruské armádě, být občany Krymu mohou odejít na Ukrajinu.
viz
http://www.novinky.cz/zahranicni/evropa/331507-ukrajinsti-vojaci-opusti-krym.html

Názory, že na Krymu probíhají kruté boje jsou poněkud nadsazané, za celou dobu tam umřel myslím jeden voják...a to se ani neví, za jakých přesně okolností.
Vzhledem k tomu, že současná vláda mejdanu podporu asi jen 6000 vojáků ze 134000, tak si zakláda domobranu z dobrovolníků. aby měla aspoň nějakou armádu pod svou kontolou....
Většina Ukrajinských vojáků sloužících na Krymu tam i bydlí, do žádných konfliktů s Rusy se nepouštějí, dost jich už přešlo na stranu Ruska a už slouží v Ruské armádě.

avatar
KOLT Datum: 25.03.2014 Čas: 21:53

"...se na Krymu nachází zvláštní oblast s podivnými jevy které dlouhodobě sledovala speciální jednotka..."

shal má pravdu, 21. století bude stoletím bludů a konspiračních teorií. A to říkám jako člověk, který víceméně věří několika teoriím, které většinová populace za konspirační považuje. Ale čeho je moc...

avatar
Nemo Datum: 25.03.2014 Čas: 21:36

hm, pořád jsem myslel že jde o recesi, ale zjevně ne....
Nehodlam začínat zbytečnou diskusi o blbostech, tak vypíchnu jen to nejvíc do očí bijící:
- horká válka na Krymu? Kolik je tam mrtvých? Pár vzpurnějších jedinců akorát dostalo do zubů.
- z Ruska utíkají miliony lidí? Nějaká doložitelná fakta? Kdyby to bylo tak, jsou toho plná západní média.
- všichni vojáci na Krymu jsou Specnaz? To už můžete začít vyprávět o Červené Karkulce.
Hezký večer a hlavně ticho a klid, to je léčivé.

avatar
liberal shark Datum: 25.03.2014 Čas: 21:00

to Nemo: Možná jste to nezaregistroval, ale máme tu studenou válku jako vyšitou. A Ukrajinci na Krymu jsou ve válce horké. Rusové po nich střílejí a házejí granáty.
Máte snad nějaké věcné argumenty, kterými by bylo možno jednotlivé body vyvrátit ?

arr