TacticalPro

Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Elitní 601. skupina speciálních sil: Vše je o lidech

Největší hodnotou 601. skupiny speciálních sil ... Více

Pozemní technika

Krymsk, ruské robotické vozidlo z BTR-90 Rostok

Datum přidání 31.07.2013    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 0 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Ruský Vojensko-průmyslový podnik VPK vyvinul a otestoval nový hybridní obrněný transportér. Jak oznámil v úterý tiskový mluvčí společnosti Sergej Suvorov, kromě nového diesel-elektrického pohonu je nový transportér výjimečný tím, že se uplatní i jako robotické vozidlo – bez posádky.  

Krymsk APC

Foto: Krymsk při testech / VPS

 

Ruská tisková agentura RIA Novosti uvedla, že nové vozidlo obdrželo název Krymsk a je založeno na kolovém transportéru BTR-90 Rostok 8 x 8. Připomeňme, že BTR-90 se poprvé veřejnosti představil již v roce 1994. V originálním provedení pohání 21 tun těžký stroj BTR-90 šestiválcový turbodiesel o výkonu 380 kW (510 koní).

 

Avšak o tom, kterou koncepci hybridního pohonu Rusové zvolili, příslušné zdroje mlčí. V případě, že pohon zajišťují paralelně spalovací motor i elektromotor, může elektromotor pomáhat při rozjezdu či prudké "bojové" akceleraci, kdežto spalovací motor bude pohánět vozidlo při konstatních rychlostech a přes generátor elektrické energie dobíjet baterie elektromotoru.

 

Druhou možností je sériové zapojení elektromotoru a spalovacího motoru. Pak se o pohon stará výlučně elektromotor a spalovací motor slouží pouze k dobíjení baterií. Výhodami takového řešení jsou nízká spotřeba a plné využití předností elektromotoru – precizní řízení otáček a maximální krouticí moment již od nulových otáček. Nevýhodou ovšem je nezbytný razantní zásah do původní konstrukce vozidla.

 

Každopádně má hybridní pohon v porovnání s klasickými spalovacími motory nížší spotřebu a lepší jízdní vlastnosti. Nevýhodami pak vyšší pořizovací cena, vyšší hmotnost vozidla a větší nároky na úložný prostor.

 

Podle Suvorova může jet Krymsk zcela nehlučně pouze na energii z baterií – to lze v obou koncepcích hybridního pohonu. Avšak vzhledem k hmotnosti baterie je dojezd omezen pouze na několik kilometrů. Suvorova ale uvedl, že s kvalitnějšími bateriemi se dojezd na elektrický pohon znásobí.

 

Rovněž oznámil, že je Krymsk takřka připravenou dálkově ovládanou platformou. Pakliže budou nainstalovány senzory a potřebná elektronika, stane se prý z Krymsku plně robotizované vozidlo.

 

Dalších informací o novém vozidle je poskrovnu. Podle Suvorova vykázal Krymsk při posledních testech maximální rychlost 97 km/h a zrychlení z 0 na 80 km/h za 33 sekund.

 

Suvorov také dodal, že Krymsk může být vybaven v blízké budoucnosti zbraňovými systémy využívajícími fyzikální poznatky, například  laserovými nebo elektromagnetickými děly.

 

Zdroj: RIA Novosti

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

arr