Ruské střely 40N6 s doletem 400 km pro systémy S-400

Podle deníku Izvestija ruská armáda letos získá ... Více

Česká puška CZ BREN 2 pro maďarskou armádu

Na konci minulého měsíce byla podepsána dohoda o ... Více

Německá armáda certifikovala systém protitankových raket na BVP PUMA

Pozemní síly Německého Bundeswehru úspěšně ... Více

Ruční protitankové zbraně Dynamit Nobel Defence pro Armádu ČR

Záměr České republiky modernizovat portfolio ... Více

Události

České L-159 ALCA proti stíhačkám F-35B Lightning II

Datum přidání 05.03.2017    Rubrika rubrika: Události     komentáře 14 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká firma Draken International poprvé nasadila česká letadla L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) při zajišťování výcviku pilotů americké námořní pěchoty (US Marine corps). V rámci cvičení Agile Lightning and Wing Fury letadla L-159 působila v letce agresorů proti stíhačkám F-35B Lightning II námořní pěchoty.

Foto: L-159 ve službách Draken International; větší fotoDraken International

 

Cvičení Agile Lightning and Wing Fury probíhalo od 26. do 31. ledna 2017. Cílem cvičení bylo ověřit expediční schopnosti F-35B za použití techniky krátkého vzletu a kolmého přistání (Short Take-Off and Vertical Landing).


“Agile Lightning zahrnuje propojené a komplexní výcvikové prostředí obsahující rozptýlené operace a operace kombinovaného úkolového uskupení námořní pěchoty (MAGTF; Marine Air Ground Task Force - pozn. red.). Misí se účastnilo 2000 mariňáků na zemi i ve vzduchu, 16 letadel ze 7 letek ze 3 leteckých křídel námořní pěchoty, námořní síly z lodi USS Bunker Hill, 97. úderná námořní letka (Navy Strike Fighter Squadron 97 - pozn. red.) a Centrum pro vzdušný boj a údery námořního letectva (Naval Strike and Air Warfare Center - pozn. red.),” stojí v tiskové zprávě Draken International.


MAGTF je základním soběstačným uskupením americké námořní pěchoty pro operační nasazení. Uskupení zahrnuje pozemní, námořní i letecké síly.


Draken International při cvičení s L-159 operoval z vojenské základny MCAS Miramar (Marine Corps Air Station Miramar) v Kalifornii. Pro zajímavost uveďme, že do roku 1996 byl na základně provozován slavný výcvikový program TOPGUN amerického námořnictva. Na základně se natáčel i stejnojmenný slavný film.


Firma v tiskové zprávě zdůrazňuje, že je jediným soukromým poskytovatelem leteckých aktiv nabízející schopnosti letadel čtvrté generace s pulzním dopplerovým radarem. “L-159 je vybaven pulzním dopplerovým radarem GRIFO, který simuluje pokročilé letecké a raketové hrozby, stejně jako letoun A-4K Skyhawk s pulzním dopplerovým radarem APG-66,” dočteme se v tiskové zprávě.


Za americkou námořní pěchotu se cvičení Agile Lightning and Wing Fury účastnily stíhačky F-35B Lightning II. Jejích úkolem bylo zničit síly na území nepřítele, kterého simulovala letadla L-159, stíhačky F/A-18E a jednotky raketové protivzdušné obrany (PVO).

 

Video: Záběry letadel Draken International, včetně L-159. / YouTube


Piloti s F-35B tedy nacvičovali ničení nepřátelských prostředků A2/AD (Anti-Access and Area Denial). Cílem prostředků A2/AD je získat kontrolu nad zájmovou oblastí (vzduch, moře, kyberprostor) a ujistit se, že prostor nezíská protivník. Ukázkovým příkladem rozmísťování/budování A2/AD jsou čínské aktivity v Jihočínském moři nebo nasazení ruských letadel a systémů PVO S-400 v Sýrii.

 

“L-159 a jeho radar zvýšil již prokázané schopnosti Draken International napodobovat pokročilé hrozby, díky kterým je možné vytvářet realistické výcvikové prostředí. Letadla Draken nabízejí vládě výrazné finanční úspory a zároveň redukují letové hodiny bojových letadel námořnictva a námořní pěchoty při zajišťování výcviku,” uvedl penzionovaný podplukovník Jeff Scott, ředitel divize pro operace námořní pěchoty v Draken International.

 

Podle fotografií dostupných na internetu se Draken s L-159 zúčastnil i cvičení Red Flag 17-1. K tomuto nasazení však americká firma neuvolnila žádné informace.

 

Twitter: Irácké letectvo před několika dny získalo další bitevníky L-159 ALCA. / Twitter

  

Draken International objednal 28 nepoužívaných letadel L-159 od českého letectva v roce 2014. Americká firma rovněž získala povolení na letadlech provádět údržbu MRO (Maintenance, Repair and Overhaul). Draken rovněž zajistí propagaci a prodej L-159 a dalších strojů z produkce Aero Vodochody v Severní a Jižní Americe.

 

S prodejem L-159 do Iráku a úspěšným nasazením L-159 do výcviku Ozbrojených sil Spojených států Aero doufá v další zájem o L-159.  “Nabízíme něco lehčího a levnějšího zemím, které nechtějí kupovat stíhačky čtvrté nebo páté generace,” komentuje postavení L-159 na trhu Giuseppe Giordo, výkonný ředitel Aero Vodochody. Podle italského šéfa Aero plánuje do Alcy “přidat nějaké nové schopnosti” a v případě potřeby - pokud bude na trhu zájem - vyrobit další letadla.


L-159 pohání motor Honeywell ITEC F124-GA-100 o tahu 28 kN. Letoun dokáže na sedmi závěsnících (dvě vnější pouze pro střely Sidewinder) přepravit náklad až do hmotnosti 2340 kg. Dostup je 13 200 m, maximální rychlost 936 km/h a maximální dolet (bez externích nádrží) 1570 km.

 

Zdroj: Draken International

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
11111111 Datum: 11.04.2017 Čas: 20:33

Poznámka- V tej Starej turej to bol Albatros začiatkom 90-tych rokov

avatar
11111111 Datum: 11.04.2017 Čas: 20:31

Logik ide o to aby sa po núdzovom opustení lietadla, posádka dostala domov. Katapultáz by mala byť nie len osožná funkčnosťou, ale aj by ju mala posádka aj prežiť a bez zranenia.To je pravda, že v minulom režime bol vývoj sedadla úspešný v 60-tych rokoch a Čssr bola jednou zo 4 krajín produkujúcich záchranný systém katapultáže. Ani dnes niet veľa výrobcov. Ale o americkom systéme aj na wikipédií nájde každý podrobnosti. VS1 má za sebou množstvo úmrtí, desiatky osôb. Alca 159 má najmenej jedno úmrtie kedy katapult bol iniciovaný, ale pilot ostal v mašine. Ostatné úmrtia pilotov Alca nehovoria o využití sedadla, alebo jeho iniciovaní. Padák sa neroztvára pri nízkej rýchlosti, v Starej Turej vraj pilot bol katapultovaný do terénu dole hlavou. Sedadlo VS2 by malo byť schopné rozbaliť padák pri nízkej rýchlosti, údajne to bolo opravované modernizáciou okolo roku 2008 v ČR výskumným ústavom, nazvalo sa to modernizácia. Nikde niet podrobností. Vraj je to o niečo lepšie. VS2 pri väčšej rýchlosti odhodí, pri nižšej patróny roztrieštia plexisklo, pilotom sa uvoľňuje cesta, mali by prežiť aj bezvedomie. USA zverejňujú o svojej sedačke ďaleko viac:Po zahájení katapultážní sekvence je odhozen překryt kabiny, dotaženy popruhy a sedadlo začíná stoupat do 0,3 sekundy. V 0,45 sekundy je zažehnut raketový motor, v 1,3 sekundy je letec oddělen od sedačky, v 2,3 sekundy se otevírá padák. V páté sekundě by měl být padák již plně rozevřen. To bol iba kúsok z traktátov o ich katapultoch. Rusáci majú fascinujúce videá o svojich sedadlách. Posledný incident s Alca159 preukázal obrovský progres v suchom krídle, pilot po kolízií zrážkou počas letu pristál s obnaženým krídlom, uvažoval vraj o katapultáži. Podobne palivo umiestňuje do nádrže na perifériu ruský slávny výrobca lietadiel značky Suchoj.

avatar
pjek Datum: 23.03.2017 Čas: 12:08

->Shania: Máme veřejné prohlášení generála. Zkušenost nabádá ke zdrženlivosti...

avatar
Shania Datum: 09.03.2017 Čas: 17:24

pjek: ale máme: https://www.youtube.com/watch?v=zgLjNsB_hyM

avatar
logik Datum: 09.03.2017 Čas: 16:03

pjek: a kdo umí aspoň trochu myslet, tak ho třeba napadne, že Draken international fakt nemá potřebu dělat marketing pro F35...

avatar
Henrich7 Datum: 08.03.2017 Čas: 13:02

Samozrejme že ALCA nebola sama za seba, dokonca ani Hornety neboli sami za seba,pritom tie niektoré štáty okrem USA aj reálne používajú, nielen ako cvičné lietadlá.

avatar
pjek Datum: 08.03.2017 Čas: 11:09

Kdo umíí číst, tak z uvedeného zjistí, že absence výsledků naznačuje neúspěch F-35. V případě úspěšných testů by vypadal marketing jinak. Když si to srovnáme s testy vojenské (nejen letecké) techniky v RF...

avatar
juhelak Datum: 07.03.2017 Čas: 08:23

Snad je alcy nesundali moc rychle, aby měli co hodnotit :)

avatar
alea206 Datum: 06.03.2017 Čas: 20:44

Pochopil jsem z clanku spravne ze tam Alca nebyla sama za sebe, ale predstavovala jine stroje?

avatar
Sergej7490 Datum: 06.03.2017 Čas: 16:48

Ale kamuflaz mu v tom Abecku dali peknu :-)

avatar
PavolR Datum: 06.03.2017 Čas: 13:15

skelet:
Áno, tu som si našiel aj jeho obálku a niečo z obsahu:
http://www.daildeca.cz/ilustrace/25velc/04abc4/22.jpg
http://www.daildeca.cz/ilustrace/25velc/04abc4/23.jpg

avatar
skelet Datum: 06.03.2017 Čas: 12:57

PavolIR: myslíš L-39N pro provoz z letadlových lodí? :)

avatar
marfolodej Datum: 06.03.2017 Čas: 12:49

to se to něgde setří finance, když je nějakej tupec prodal za pakatel :-(

avatar
PavolR Datum: 06.03.2017 Čas: 12:30

Škoda, že sa nedozvieme, keby sa v rámci simulácie niektorej alce podarilo dať dole F-35. :D
Nemôžem si pomôcť, vyvolalo to to mne spomienky na jeden článok v ABC spred asi 25 rokov pod názvom "Albatros pro Ameriku". :)

arr