Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

L-39 Next Generation: Aero a Česká exportní banka společně

Datum přidání 10.11.2014    Rubrika rubrika: Události     komentáře 13 komentářů    autor autor: Tisková zpráva

ČEB by ráda spolupracovala na financování vývoje a podpořila výrobu a export nové generace nejúspěšnějšího cvičného proudového letounu L-39 jímž je L-39 Next Generation. Tato spolupráce navazuje na úspěšnou spolupráci na programu brazilského transportního vojenského letounu KC-390, na jehož vývoji a výrobě má Aero klíčový podíl.

L-39 Next Generation

Foto: L-39 Next Generation / Aero Vodochody

 

16. července, Aero oficiálně oznámilo zahájení projektu vývoje nové generace cvičného proudového letounu L-39NG, jenž navazuje na tradici 50 let vývoje a výroby cvičných proudových letounů v Aeru. Vývoj nové generace L-39 představuje velmi významnou a dlouhodobou investici v řádu mnoha set milionů korun.

 

Efektivní financování vývojových nákladů je proto velmi důležitým aspektem konkurenceschopnosti celého projektu. Dohoda o spolupráci mezi Aerem a ČEB se nicméně neomezuje pouze možnost spolupráce na financování vývoje nového letounu, ale zahrnuje také financování exportu letounů a souvisejícího vybavení.


Spolupráce na projektu L-39NG není prvním společným projektem Aera a ČEB, naopak navazuje na dřívější úspěšné projekty. Tím doposud nejvýznamnějším je v červenci tohoto roku uzavřená smlouva o financování vývoje náběžné hrany křídla pro nejnovější vojenský dopravní letoun Embraer KC-390, ve výši 550 milionů CZK.


Program L-39NG navazuje na tradici úspěšného proudového cvičného letounu L-39, kterého Aero vyrobilo přes tři tisíce kusů, z nichž je více než čtyři sta letounů stále v provozu. „Naše společnost historicky vyrobila nejvíc letounů tohoto typu, tudíž do projektu zapracuje zkušenosti provozovatelů z celého světa, bez nadsázky ze všech klimatických pásem,“ vysvětlil Ladislav Šimek, prezident společnosti AERO Vodochody AEROSPACE.

„Prioritou České exportní banky je podpora projektů s vysokou přidanou hodnotou a s významným podílem moderních technologií. Takovým příkladem je právě program L-39NG společnosti Aero,“ říká Ing. Karel Bureš, generální ředitel České exportní banky.


Nová generace, nazvaná L-39NG, převezme nejlepší vlastnosti původních letounů, jako jsou vynikající ovládání, snadná údržba, robustní design ověřený ve více než pěti milionech nalétaných hodin, skvělou adaptabilitu na extrémní klimatické podmínky a v neposlední řadě nízké provozní náklady.

 

Letoun ale dozná řadu modernizací a změn. Především jde o snížení hmotnosti, zvýšení výkonu (rychlosti i doletu) při současné nižší spotřebě paliva, pokročilé letecké systémy a řadu nových konstrukčních prvků. Nový letoun L-39NG nabídne například technologii „mokrého křídla“, průhledový displej, palivovou nádrž integrovanou v křídle, vystřelovací sedadla apod.


Aero tak využije prostor, který na trhu vzniká po zastarávajících letounech L-39 a dalších tréninkových letounech. V příštích patnácti letech by totiž mělo dosloužit na 60 % používaných tréninkových proudových letadel. „Nabídneme stávajícím uživatelům řešení jejich dosluhujících flotil L-39, ale zároveň očekáváme řadu nových zájemců,“ dodal Šimek. Společnost očekává získání všech certifikátů a oprávnění a první dodávky zákazníkům v roce 2017.

Pro brazilskou společnost Embraer, po Airbusu a Boeingu třetího největšího leteckého výrobce na světě, dodává Aero zadní část trupu, nákladní rampu, všechny kabinové dveře a náběžnou hranu křídla pro letoun KC-390. V případě náběžné hrany se Aero podílí i na vývoji. Aero uzavřelo s brazilským Embraerem smlouvu na výrobu strukturálních částí pro letoun KC-390 v roce 2011.

 

Embraer KC-390 je nový vojenský víceúčelový dopravní letoun střední velikosti určený pro přepravu nákladu i osob. Projekt KC-390 iniciovaly brazilské vzdušné síly, resp. ministerstvo obrany, a vývoj letounu probíhá v souladu s požadavky brazilského letectva. První let KC-390 je očekáván v roce 2014, do provozu by měl letoun vstoupit v roce 2016.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Larry Datum: 16.11.2014 Čas: 08:24

Aero přišlo pozdě. Světové trhy jsou malé a obsazené. Najít zákazníka, přesněji solventního zákazníka bude obrovský problém.
Nepříklad už dnes jezdí zástupci a vyjednavači ukrajinské vlády po evropských firmách, obchodnících se zbraněmi a nakupovali by. Do té doby než dojde na cenu a způsob zaplacení . Společnosti v ČR také objížděli.

Na vině je, že v uplynulých 15ti letech nedokázali v Aeru vyrobit exportní variantu L-159.
Tedy takovou která by nebyla omezena souhlasem k vývozu ze strany USA.

Rusové naspali, dotáhli JAK 130 do finále, mají objednávky. Než začnete kritizovat....kdo z Vás čtenáři viděl JAk 130 alespoň v letové akci nebo dokonce na stojánce???
95% z vás jistě ne. Vycházíte jen z internetových plků, kde jeden článek opisuje od druhého.
Z druhé strany je osvědčený Hawk od BAE. Jak psal PetrL jistě naši papaláši předpodělaní nepůjdou s nabídkou proti. Vzpomeňte si, s kým je spojený projekt JAS39????

To že s velkou pompou Aero zahajuje vývoj je sice hezké, nikdo z Vás si neuvědomuje jaké problémy budou s technologií "mokré křídlo"
Je to o vlnolamech, přečerpávání paliva a s tím tady ve střední Evropě nejsou zkušenosti.
Rovněž nečekám vývoj sedačky s parametrem 0/0. Prostě se nakoupí Martin Baker. Silně pochybuji, že by použili VS2.

Zadání může znít pěkně ale výsledkem může být kompromis.
Neznáme smlouvy ale pravděpodobně bude nějaká dohoda s MO o pořízení,
což se dá čekat, L-39 provozované AČR mají téměř vyčerpané resursy a jsou na konci technické životnosti.
Jenom mám obavy aby se nejednalo opět o "záchranu leteckého průmyslu ČR" nebo nic, jak nám projekt L-159 prezentoval v v r. 1997 na shromáždění v Hradci Králové Miloš Zeman.
Něco tedy bude jako smlouva, Aero vs MO ČR, pokud využívá Aero úvěr od ČEB, kde jistě zhodnotili rizikovost úvěru už před jeho poskytnutím.
Zajímavé je, žeČEB je ve vlastnictví státu:
Česká exportní banka, a.s., (dále jen „ČEB”) byla založena zakladatelskou smlouvou dne 22. prosince 1994 a jejími zakladateli byli:
Ministerstvo financí
Ministerstvo hospodářství
Ministerstvo průmyslu a obchodu
Ministerstvo zahraničních věcí
Ministerstvo zemědělství
Exportní garanční a pojišťovací společnost, a.s.

Vlastníkem Aera je privátní firma Penta investments.
Otázkou je, proč privátnímu subjektu poskytne úvěr zrovna "státní banka", proč nebude standartní podnikatelský úvěr pro podnikatelský záměr ??
Kolik je vlastně bank v zemi se státní účastí??

K míře rizikovosti u Aera tedy jeho dceřinné společnosti Aero Trade přispívá, že obchodníci nevědí, kolik a kde vlastně létá L-39/59 po světě.
Obchodníci s nabídkou náhradních dílů a servisu nevědí koho mají oslovit a čekají až se "zákazník ozve"
Zákazníky Aera jsou málo vyspělé a rozvojové země např Pobaltí nebo v Africe Alžír a Tunis. L-39NG nebo jak se to bude jmenovat nebudou schopni potenciální zákazníci z takových zemí zaplatit.
Se vstupem na ruzký trh s novým projektem nelze počítat
ČR je na indexu zemí, které jsou "nespolehlivým partnerem"
V RF dolétává cca 200 kusů L-39, to je cca polovina všech dosud provozovaných kusů.
Světoví výrobci si vedou přehledy a součástí smluv je i povinnost hlásit případné přeprodeje třetím stranám.

Pokud to shrneme, tak situace Aera není až tak jednoduchá, ve finále může být jediným zákazníkem MO ČR (AČR) a opět ÚLy plné letadel které se budou prodávat dalších 15let. A daňový poplatník vše zaplatí.

avatar
David Datum: 12.11.2014 Čas: 13:48

Mohu jen připomenout, že třeba Egypt měl jak L-59 (modernizovaný L-39), tak i Alpha Jety. A L-59 Egypťané hodnotili výše, problém byl jen s tím motorem. Takže L-39 NG by mohl mít šanci na úspěch.

avatar
Matesaax Datum: 12.11.2014 Čas: 07:33

Když už tady byl zmíněný Alpha Jet,tak je zajímavé,že Francie má zájem o italský M-345,který je výkonově podobný jako náš L-39NG.Přitom starý Alpha Jet je proti tomu daleko výkonnější letadlo,řekl bych i vhodnější na výcvik pilotů bojových letadel,než lehký M-345,který už spíše konkuruje turbovrtulovým strojům jako Pc-9...
Co se týká nové L-39NG,tak já tomu projektu fandím,už jen díky novému motoru se vyřeší letitý problém všech L-39.

avatar
z.a.p Datum: 12.11.2014 Čas: 01:47

Osobne rad vidim, ze se spoluprace s Embraer hybe, daleko lepsi nez videt v Aero Vodochody zabednena okna.

Pokud jde o "Super-Albatros" nemam dost slov nadseni; jiz asi pred rokem jsem to cetl poprve. Je tomu tim spise, ze jsem tam byl kdysi zamestnan ve vyvoji (oddeleni prekrytu kabiny) na puvodnim L-39.

Hodne zdaru Aero!

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 11.11.2014 Čas: 23:01

Mě to naopak, oproti hurá akci s L-159, připadne tentokrát celkem promyšlené, alespoň podle toho co se objevilo v odborných periodikách.
Především má být L-39NG i alternativou ke stále populárnějším turbovrtulovým cvičným letadlům, jak cenou, tak náklady, s výhodami, které pro získávání správných návyků zajistí pouze proudové letadlo.
Zajímavá je i myšlenka nahradit motor AI-25TL v Albatrosech, které mají ještě nějakou zálohu v životnosti, motorem FJ44 s nižšími provozními náklady, který si může zákazník buď pouze pronajmout na dolétání draku, nebo poté nechat zabudovat do nového L-39NG, což významně sníží jeho cenu.

Špičková cvičná letadla typu M346 jsou sice výborná k pokračovacímu výcviku, ale jak se ukazuje, na většinový běžný výcvik jsou příliš nákladná. Ostatně i rusové, po počátečním opojení z Jak-130, zjistili, že jen tímto typem výcvik neutáhnou a naléhavě volají po ekvivalentu L-39...

avatar
Jakub Mareš Datum: 11.11.2014 Čas: 22:36

Abych to upřesnil, nejen tak moderní, ale blíží se už tolik k stíhacímu letounu, že s tim prostě maj poloti problém protože je to velký "skok".

avatar
Jakub Mareš Datum: 11.11.2014 Čas: 22:35

flanker.jirka: Nedávno bylo v článku v ATM, že většina letectvev, které nakoupili Jak-130, T-50, M346 atd. si drží ve výzbroji i starší letouny L-39, Hawk... Je to celý o tom, že výcvik na nových letounech je finančně mnohem dražší. Další problém je, že ty nové letouny jsou tak moderní, že přechod z vrtulového letounu je pro piloty velice náročný.

avatar
flanker.jirka Datum: 11.11.2014 Čas: 20:40

to PetrL: Obávám se, že více než fiasko ve spojení s USA při vývoji L 159 hned tak nikdo nepřekoná, už jsem to tu kdysi zmiňoval, ale Aero moc dobře vědělo, že stačilo zalétat prototyp se slovenským motorem a francouzskou avionikou a letadlo mohlo mít dveře otevřené na širší trh, už by o tom nerozhodoval americký kongres.

avatar
flanker.jirka Datum: 11.11.2014 Čas: 20:35

to Nikdo: Právě, že kvalita výcviku na proudových pozdvukových strojích má pro budoucí přechod na nadzvuk velký význam a pokud poskytnete výcvik na letounech jako třeba M 346, který dokáže v podzvukové oblasti simulovat i letové obálky stíhaček, tak se vám vyplatí pořídit tento dražší letoun než levnější nový Albatros, ten toho moc nenasimuluje.
A zkuste si porovnat blíže třeba starý L 39 a novou L 159 dohromady s Alpha Jetem, který vzlétl jako prototyp v roce 1973.
Tady máte odkaz na manuál Alpha Jetu: http://www.avialogs.com/index.php/en/aircraft/europe-and-consortiums/dassault-dornier/alpha-jet/gaf-to-1f-ajet-1-flight-manual-alpha-jet.html

avatar
Nikdo Datum: 11.11.2014 Čas: 09:28

Flanker.jirka: neni i ten alpha jet zbytecny? Muzou prece zacit letat rovnou na tornadech nebo treba na Tu 160

avatar
flanker.jirka Datum: 10.11.2014 Čas: 19:33

To je pokrok, až na to dají plovoucí výškovky a upravěj křídlo, tak se možná dostanou na úroveň Alpha jetu, sorry za takovou nadsázku, ale vidím v tom další tunel. Na co se budou civčit piloti na éru co nezvládá alespoň 20 stupnů úhlu náběhu?
Pokud by to bylo udělaný jako bojovka bez radaru, tak se to hodí pro afriku, ale to by na to museli dát palebnej systém podporující ruskou výzbroj.

avatar
RiMr71 Datum: 10.11.2014 Čas: 17:35

OPRAVA
Tomu úplně nerozumím... Tak oni letos v ČERVENCI uzavřeli smlouvu o financování VÝVOJE náběžky letadla,, které mělo v ŘÍJNU roll-out?!

avatar
RiMr71 Datum: 10.11.2014 Čas: 17:34

"Tím doposud nejvýznamnějším je v červenci tohoto roku uzavřená smlouva o financování vývoje náběžné hrany křídla pro nejnovější vojenský dopravní letoun Embraer KC-390..."

Tomu úplně nerozumím... Tak oni letos v ČERVENCI uzavřeli smlouvu o financování náběžky letadla,, které mělo v ŘÍJNU roll-out?!

"Nový letoun L-39NG nabídne například technologii „mokrého křídla“, průhledový displej, palivovou nádrž integrovanou v křídle, vystřelovací sedadla apod."

Není "náhodou" mokré křídlo ta nádrž v křídle? :)
A ta "novinka" - vystřelovací sedačka... A co byla a je VS-1BRI?
Nebude novinkou spíš sedačka 0/0?

To taková zavedená firma nemá v tiskovém nikoho, kdo jim to vyčistí od nesmyslů nebo polopravd?

arr