TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Nový český cvičný letoun L-39 Next Generation

Datum přidání 18.07.2014    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 33 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

AERO Vodochody představilo na probíhající výstavě Farnborough International Airshow nové cvičné letadlo L-39 Next Generation (L-39NG). Letoun podle svých tvůrců navazuje na slavnou historii letadel L-39.

L-39NG

Foto: L-39NG / AERO Vodochody

 

Jak šel čas s českým proudovými letadly

Historie českých cvičných proudových letadel se začala psát v roce 1959, kdy se poprvé do vzduchu dostal jednoduchý cvičný proudový letoun L-29 Delfín. Během 60. let minulého století se Delfín stal hlavním cvičným letounem Varšavské smlouvy. Výroba trvala 11 let a vyrobilo se 3500 strojů.

 

V roce 1968 se dostal do vzduchu zřejmě nejslavnější český letoun – podzvukový cvičný L-39 Albatros. Do dnešních dní bylo vyrobeno 2960 kusů a L-39 zůstává nejpoužívanějším cvičným letounem na světě. V současné době léta po celém světě stále 400 Albatrosů.

 

Hloubkově modernizovaný L-39MS, pro export označovaný jako L-59 Super Albatros, poprvé vzlétl v roce 1986. Tehdejší československá armáda však převzala pouze 6 strojů, v roce 1993-1994 bylo 48 letounů vyrobeno pro Egypt, v roce 1995-1996 pak 12 strojů pro Tunis.

 

Nejpokročilejším letounem, který kdy na českém území vznikl, se stal v roce 1997 lehký bitevní a cvičný letoun L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft). Do dnešních dní bylo vyrobeno 72 kusů, původně všechny pro potřebu Armádu České republiky.

 

I přes svou pokrokovost, nebo právě proto, se L-159 ALCA nepodařilo nikdy exportovat do armády cizí země. První vlaštovka se objevila až nyní. Před pár dny byla s americkou Draken International podepsána smlouva na odprodeji 14 přebytečných letounů do Spojených států. Vedou se jednání také s Irákem, ale podpis smlouvy je stále nejistý.

 

Video: Od L-29 až po L-39 Next Generation / YouTube

 

L-39 Next Generation

Před pár dny Aero představilo nejnovější provedení svého legendárního letounu L-39 – označované jako L-39 Next Generation. „Nová generace, nazvaná L-39NG, převezme nejlepší vlastnosti původních letounů, jako jsou vynikající ovládání, snadná údržba, robustní design ověřený ve více než pěti milionech nalétaných hodin, skvělou adaptabilitu na extrémní klimatické podmínky a v neposlední řadě nízké provozní náklady,“ dočteme se v tiskové zprávě AERO Vodochody.

 

L-39NG se však pyšní především modernizovanou technikou. V prvé řadě jde o nový proudový motor FJ44-4M od firmy Williams International s maximálním tahem 16,87 kN. Motor má elektrické startování a plné digitální řízení FADEC (Full Authority Digital Engine Control). Výhodou je i nízká hmotnost motoru (305 kg), o 45 kg menší, než u původní ukrajinské verze.

 

L-39NG je podle všeho první letoun, který využívá motor FJ44-4M. Civilní verze FJ44-4 pohání „bizjety“ Cessna CJ4, Beechcraft 400XPR a Pilatus PC-24.

 

Na první pohled nejviditelnější konstrukční změnou je použití tzv. „mokrého křídla“, tedy umístění palivových nádrží dovnitř křídel. Odpadají tak tak typické válcové nádrže umístěné na konci křídel, známé z L-39 i L-159 ALCA.

 

Díky umístění nádrží do křídel vzrostl objem palivových nádrží na 1450 kg a poklesl aerodynamický odpor letadla. Úsporný motor, větší nádrže i lepší aerodynamika umožnila zvýšit dolet L-39NG na 2590 km a výdrž ve vzduchu na 4,5 hodiny.

Foto: FJ44-4M / Williams International

Foto: FJ44-4M / Williams International

 

Výraznou změnou je použití moderních konstrukčních materiálů. Výsledkem je menší hmotnost letounu, větší odolnost proti korozi a také životnost draku více než 15 000 letových hodin.

 

Prázdná hmotnost L-39NG je 3100 kg a maximální vzletová hmotnost 6300 kg. Na celkově 5 závěsnících může převážet zbraně až do hmotnosti 1200 kg nebo externí nádrže s 570 kg paliva.

 

Výhody programu a potenciální uživatelé L-39NG

AERO Vodochody se plánuje obrátit jak na současné uživatelé L-39, tak na nové zákazníky. Vždyť v příštích patnácti letech doslouží ve světě na 60 % používaných tréninkových proudových letadel.

 

Ostatně po roce 2019 bude řešit výměnu cvičných letounů i české a slovenské letectvo. Řídicí výbor pro koordinaci rozvoje spolupráce v oblasti obrany, který vznikl na základě dohody české a slovenské vlády z loňského září, doporučuje podle deníku E15 vybrat jako následovníka pro obě dvě země L-39NG.

 

„Stávajícím cvičným letounům L-39C a L-39ZA, které armády obou zemí používají, končí životnost a po roce 2019 bude nezbytné zajistit jejich náhradu. Na projekt L-39NG je velmi kladná odezva jak ze Slovenska, tak i z dalších států, které buď používají stávající verze L-39, nebo připravují akvizici levného proudového cvičného letounu,“ uvádí se v materiálu výboru.

 

Foto: L-39NG získá moderní skleněný kokpit. / AERO VodochodyFoto: L-39NG získá moderní skleněný kokpit. / AERO Vodochody

 

„Nabídneme stávajícím uživatelům řešení jejich dosluhujících flotil L-39, ale zároveň očekáváme řadu nových zájemců,“ říká Ladislav Šimek, prezident společnosti AERO Vodochody. „Stroj navazuje na výrobu a prodej 2 960 letadel pro více než 30 zemí po celém světě. Projekt L-39 NG umožní zákazníkům v první fázi vyměnit nejprve motor, který zastarává nejrychleji, a následně i celé letadlo.“

 

Zásadní výhodou L-39NG je snadná údržba i provoz, kterými jsou stávající L-39 pověstné. Náklady na pořízení letadla jsou podle Šimka oproti srovnatelné konkurenci o polovinu až dvě třetiny nižší a ještě větší rozdíl má být v provozních nákladech letounu.

 

Projekt podle zástupců firmy podpoří nejen letecký průmysl, ale celou českou ekonomiku. "Po mnoha letech je to další významný projekt, který nejen Aeru Vodochody, ale i mnoha českým firmám přinese zakázky na několik dalších desetiletí," doufá Šimek.

 

"Původní L-39 byla postavena z ruských komponent. Ty budou odstraněny a nahrazeny českými, protože podporujeme české dodavatele," dodává viceprezident firmy Jan Štechr. Větší podíl české techniky ulehčí také export do jiných zemí.

 

Jaký je jízdní plán? Podle plánů se v roce 2016 do vzduchu dostane prototyp letadla a o rok později skončí certifikace. Sériová výroba se může plně rozběhnout v roce 2018.

 

Porovnání L-39C a L-39NG

 

L-39C

L-39NG

Maximální životnost draku letounu

3000-4500 LH*

Více než 15 000 LH

Maximální čas do generální opravy draku

1000 LH

Bez omezení

Typ motoru

Ivčenko AI-25

FJ44-4M

Životnost motoru

4000 LH

Bez omezení

Maximální čas do generální opravy motoru

1000 LH

Záleží na cyklech

Posádka

2

2

Počet závěsných bodů

2

4 (5)

„Mokré“ závěsy (pro přídavné nádrže)

0

2

Prázdná hmotnost

3 460 kg

3 100 kg

Maximální vzletová hmotnost

4 700 kg

6 300 kg

Maximální přistávací hmotnost

4 600 kg

5 800 kg

Užitečný náklad

250 kg

1200 kg

Vnitřní nádrže

1 050 kg

1 450 kg

Vnější nádrže

0 kg

570 kg

Kapacita výcviku zbraňových systémů

Omezená

Bez omezení

Neřízené rakety

Ano - 2 bloky

Ano - 4 bloky

Bomby

125 kg

125 kg - 370 kg

Podvěs pro kanónovou výzbroj

Ne

Ano – dle přání

Podvěs pro průzkumný kontejner

Ne

Ano – dle přání

Přistávací rychlost s 200 kg paliva

181 km/h

174 km/h

Cestovní rychlost v optimální výšce

481 km/h

510 km/h

Maximální rychlost (6000 m.n.m.)

740 km/h

777 km/h

Stoupavost s 1000 kg paliva

22 m/s

23 m/s

Dostup

9 810 m

11 580 m

Výdrž ve vzduchu

2 h a 35 min

4 h a 30 min

Přeletová vzdálenost (vnitřní nádrže)

1300 km

2590 km

Maximální tah

16,87 kN

16,89 kN

Akcelerace z klidu na maximální výkon

10 sekund

5 sekund

Řízení motoru

Hydro-mechanické

2 x FADEC

Omezení maximálního výkonu

20 minut

Bez omezení

* LH - Letových hodin

Zdroj: AERO Vodochody

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
JirkaHlou Datum: 11.01.2015 Čas: 11:00

Letoun se mi docela líbí vzlášť v té barvě CZECH AIR FORCE
Tady:http://www.the-blueprints.com/modules/gallery/originals/05926-14640.jpg
Jinak si myslím že s ním přišli jak se říká za 5 minut 12 protože jen naše L-39ZA jsou na hranici životnosti . 1 končí životnost v roce 2016 (tedy za rok) evč. 3903 a zbývajícím 3 v roce 2020 evč. 5015, 5017 a 5019

avatar
CerVus Datum: 23.12.2014 Čas: 10:37

Celkem mě, ale zaráží se ne nerozhodli upravit profil křídla. Ale to by nejspíše znamenalo mnohem větší zásahy do konstrukce a prodražení vývoje.

avatar
dexnom Datum: 23.12.2014 Čas: 08:45

Já chci jen za sebe říct, že si nemyslím, že by drak byl zastaralý. Po změně materiálů má životnost víc než 15000hodin což je pro cvičný letoun naprostá paráda (původní verze max 4500 při pravidelné údržbě a generálkách). Design draku byl již ve své době pokrokový a to, že se L-39 používá stále ve velkém počtu také o něčem hovoří.
Tohle je letadlo na které všichni čekali a které mělo přijít místo zbytečné ALCY.
Snad to konečně vyjde.

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 22.07.2014 Čas: 22:04

Podle mě je více než pravděpodobné že ČR nové L-39NG nakoupí, je to standartní opatření aby měl výrobek šanci na další vývoz. Navíc je vývoj komponent z části podporován ministerstvem obchodu a průmyslu, jako třeba nový HUD.
Původně se měla řešit náhrada dosluhujících L-39 za L-159 T2, předělaných ze skladových zásob. Vypadá to ale že možná žádné nebudou k dispozici, když se našel zákazník.
Dokonce si dovedu představit, že nákup bude realizován ve spolupráci se Slovenskem a vznikne společná výcviková letka.

Jinak ten 3D model vypadá jaksi divně a při pohledu na koncové oblouky křídel si říkám, že je škoda, že konstruktéři nepočítali se závěsníky, jaké má třeba Hawk T2.

avatar
Matesaax Datum: 22.07.2014 Čas: 15:45

V ČR po roce 2025 doslouží i L-39C provozované LOM,takže myslím,že určitý počet L-39NG u nás létat bude at pod amádou či pod LOM.
Co se týká Slovenska,tak při počtu 12 stíhaček tam nemá ani cenu řešit nějaký výcvik,těch pár pilotů se dá vždy někde zaškolit,základní výcvik u soukromé školy a pokračovací třeba u nás či v Polsku.Pořizovat turbovrtulové stroje a ještě proudové cvičné letouny pro to,aby každý rok se tam přeškoloval 1-2 piloti fakt nemá cenu.

avatar
Karlos73 Datum: 22.07.2014 Čas: 15:00

Suhlasim s Ezekyl. Cena za L-39NG by mala byt dost konkurencna, lebo vykonostne toto lietadlo nema na konkurenciu, ktora je dnes ponukana zakaznikom. Rovnako suhlasim so zavedenim turbovrtulovych lietadiel pre armadu ako cvicne a ako lahke bitevniky. Hlavne by sa zvysila kvalita vycviku (minimalne 3 stupnova) pre spickoveho stihacieho pilota na koncovej stihacke.
Ako som napisal nizsie, L-39NG je slusna moderna varianta pre uzivatelov starych L-39C, konkurovat moze uz zavedenou logistikou, servisom, prevadzkovymi nakladmi...a mozno cenou. Nevyhodou je uz zastaraly drak, slaby vykon (napr. L-39NG-maximalka 777 km/h, turbovrtulove lietadlo Pilatus PC-21-max 685 km/h,rozdiel len 92km/h, co je dost malo. A v porovnani s tymto su prevadzkove naklady v prospech turbovrtulovemu Pilatusu). Myslim si, ze Ceska republika L-39NG si obstaravat nebude, staci jej dostatocny pocet svojich L-159 Alca, a cvicne stroje L-159T1, ktore su vykonostne niekde inde ako L-39NG. Mam vsak obavu z obrovskeho lobingu (cez politiku) spolocnostou Penta. Viem si predstavit tento tlak na Slovensko, ktore je uzivatelom L-39C... Bol by som radsej, ak by SR isla polskou cestou a dala prednsot vykonejsiemu a modernejsiemu lietadlu, spolu s turbovrtulovymi strojmi (tak ako to maju armady mensich statov...Rakusko, Svajciarsko,...)

avatar
Ezekyl Datum: 22.07.2014 Čas: 10:33

...a ať se turbovrtule hodí nebo nehodí, stejně je nikdo nekoupí :-)

avatar
Ezekyl Datum: 22.07.2014 Čas: 10:32

Tak upřímně řečeno já jsem o mírovém stavu uvažoval...

Pro válečný stav bych si "představoval" několik stovek stíhacích letounů generace 4++ nebo 5, moderní letouny pozemní podpory, opět v počtu několika set. Pár desítek průzkumných letounů, pár desítek strategických bombardérů. Dále můžeme pokračovat stovkami tanků, orbněných transportérů, atd. atd...

V kostce : naše armáda není a nebude způsobilá pro válečný konflikt vysoké intenzity. Na vše ostatní se truboprop letadla "hodí"... A věřím, že by našla uplatnění i v konfliktu vysoké intenzity, jelikož jsou tato letadla vyzbrojitelná shodnou výzbrojí jako proudoví plnokrevníci. A když už se pilotovi za ocas nějaká ta tepelně naváděná raketka pověsí, fakt je mu jendo jeslti byla odpálena z letounu páté generace, z turbopropu a nebo z ramene z ručního odpalovače nějakého "rebela".

Samozřejmě v hypotetické situaci kdybych dostal na výběr si sednout do F-35 a nebo do SuperTucana a vyrazit na "duel" - volil bych Lightning :-)

avatar
AlexSU27 Datum: 22.07.2014 Čas: 10:03

TO Ezekyl : máme tu přeplácáno L 159 takže nákup nových L-39NG ve větším počtu
si myslím není možný.
Tak kombinace cvičného letounu a gripenu pro CAS se zdá dobré pro mír ale pro válku NE

Radši bych uvítal modernizaci SU 25 nebo koupit nějký jiný letoun pro CAS

avatar
Ezekyl Datum: 22.07.2014 Čas: 09:03

Hlavně aby cena byla opravdu tak nízká... Ono pokud letoun bude jen o zlomek levnější než výkonější konkurence, bude to propadák. A US motor považuji za krok vedle. ALCA mohla být už tolikrát prodaná a US to vždy stopli. Ale je možné, že neexistuje alternativná pohonná jednotka v dané cenové a výkonostní hladině. Věřím že AERO ví co dělá (minimálně víc než my zde na netu :-) )

SuperTucana, PC-21, T-6 Texan II, PZL-130 Orlik a další turboprop cvičná/lehká bojová letadla nejsou konkurencí, ale domnívám se, že specielně pro AČR by šlo o velmi vhodné letouny pro podpru pozemních sil ČR v kombinaci s Gripeny díky nízké pořizovací ceně a ještě nižším provozním nákladům a malé rozloze naší země.

Ale to by AČR musela mít více letišť, personálu - bohužel jen utopie...

avatar
liberal shark Datum: 22.07.2014 Čas: 07:24

to: mu7705
Ono takové ministerstvo zahraničí ČR je taky solidní žába na prameni. Nebo třeba Německo dělá občas problémy s transportem našich zbrojních exportů přes svoje území. Nemusíme házet všechno na amíky.

avatar
mu7705 Datum: 21.07.2014 Čas: 23:34

Jestli se tomu bude říkat L-169 nebo L-39NG, tak je to jedno. To co je podstatné, je to, že ta mašina by měla mít minimum nebo ještě lépe žádné díly u USA, které podléhají ITARu, aby Amíci jen tak nemohli blokovat prodej naší techniky do různých zemí. U nich stačí, že to budou protahovat a je po kšeftu.

avatar
papaHoth Datum: 21.07.2014 Čas: 21:55

TO D.i.p.
motor FJ44-4M dělají dohromady Williams International a Rolls-Royce a pravdou je, že se montuje do celkem dost civilních letadel. Továrna je nicméně v USA.

avatar
Filosof_amater Datum: 21.07.2014 Čas: 21:43

A ta L-169 se k tomu také chystá nebo tenhle stroj je to, o čem se delší dobu již spekulovalo?

avatar
D.i.p Datum: 21.07.2014 Čas: 18:40

CerVus: Jak jste na to přišel? Všechno tvrdí, že jde o americký motor i firmu.

arr