Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Modernizace L-39NG pro americké zákazníky

Datum přidání 27.05.2015    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 36 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká firma Draken International ve spolupráci s firmou Aero Vododchody nabízí americkým zákazníkům modernizaci letadel L-39. Modernizace využívá technologie z vyvíjeného letadla L-39NG (L-39 Next Generation). Středobodem vylepšení je nový motor Williams International FJ44-4M. 

L-39NG

Foto: Počítačová animace L-39NG; ilustrační foto; větší foto / Aero Vodochody

 

K dnešnímu datu je ve Spojených státech podle Federálního leteckého úřadu FAA (Federal Aviation Administration) registrováno 244 českých letadel L-39. Američtí soukromí majitelé využívají L-39 hlavně pro rekreační a sportovní létání. Letadla L-39 mají ale v oblibě i akrobatické týmy, filmaři nebo televize. Část letadla je registrována také pro „výzkumné a vývojové" účely nebo pro výcvik pilotů.


Před několika měsíci podepsali smlouvu u strategickém partnerství Draken International a Aero Vodochody. Podle dohody Draken International začne letouny z produkce Aera Vodochody nabízet v Severní i Jižní Americe. Američané mají také právo poskytovat služby v oblasti údržby, oprav a renovací MRO (Maintenance, Repair and Overhaul).


Jedním z prvních společných programů je nabídka upgrade L-39 amerických zákazníků. Draken Interantional, ve spolupráci s Aero Vodochody a Williams International nabízí několik modernizačních kitů, které „významně zlepšení výkon, technologické schopnosti, dostupnost a bezpečnost letadla."


Klíčovou novinkou je lehký a úsporný proudový motor Williams International FJ44-4M o tahu 16,89 kN. Instalace motoru do draku L-39 se řeší pomocí speciálního adaptéru. Celá zástavba je pojata tak, aby byla co nejjednodušší a nevyžadovala zásadní zásahy do draku letounu.


Stejný motor využívá i vyvíjené letadlo L-39 NG (Next Generation). Ostatně americký modernizační program využívá řadu komponentů z letadla L-39 NG. Někdy je tak americký program označován jako „L-39NG upgrade".

Video: L-39 létá také na Novém Zélandě; ilustrační video / YouTube  

 

Nový lehčí motor (305 kg) společně s odstraněním původní energetické jednotky (nový motor má elektrické startování) zapříčinil pokles hmotnosti L-39 o 150 kg. Motor se dostane z volnoběhu do maximálních otáček jen za 3 a 5 sekund, oproti 9 až 12 sekundám u původního sovětského motoru AI-25TL.


Podle tiskové zprávy Draken International hlavní kontroly motoru FJ44-4M trvají pouze 4 týdny, oproti 4 až 6 měsícům u AI-25TL. Provozovatelé ocení také o 15 % nižší spotřebu paliva. Výměnu motoru navíc provede Draken International přímo ve Spojených státech.


„Jako provozovatelé mnoha letadel L-39 pro potřeby leteckých služeb víme, že je to velmi schopná letecká platforma, s výbornou ovladatelností, přizpůsobivostí a celkovým výkonem. Program vylepšení L-39NG (L-39 upgrade – pozn. redakce) představuje další generaci tohoto pozoruhodného letadla a my jsme rádi, že přinášíme tento program do Spojených států," říká Jared Isaacman výkoný ředitel Draken Interantional.


V současné době létá po celém světě asi 400 letadel L-39. Řadu letadel lze modernizovat pomocí technologií z programu L-39NG. V případě zájmu Aero Vodochody zákazníkům samozřejmě dodá také kompletně nový letoun L-39NG.

 

Zdroj: Aero VodochodyDraken International

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Luky Datum: 31.05.2015 Čas: 22:14

http://www.armadninoviny.cz/l-39-next-generation.html
v tomto starším článku jsou v tabulce TTD a vypadá to, že celková hmotnost opravdu klesla....

avatar
stirling Datum: 30.05.2015 Čas: 16:29

Držím palce a myslím, že zde nejsou šance úplně nulové, hlavně udržet nízké náklady na výrobu i provoz.
Zajímalo by mě nakolik má aero spočítanou návratnost L-39NG projektu a jestli to počítají dohromady - modernizace starých i výrobu nových.
Ohledně L-159NG tak myslím, že to mají jasně dané - pokud bude úspěšná nová 39, pustí se i do 159 jako další stupeň jen se zaměří více na cvičnou verzi.
Ohledně vývoje nadzvukového stroje, tak to je zcela mimo možnosti.

avatar
Avocat Datum: 29.05.2015 Čas: 15:30

Penta Aero neprodá. Dokonce snad i letiště jde do ústraní a přednost má vývoj L-39 NG. Problém je s tím, že chybí odborníci/technici. Když šla fabrika do útlumu, tak se hodně propouštělo a i spousta lidí odešla sama... No a teď jim ti odborníci chybějí. Prodej L-159 je kapitola sama pro sebe :(.

avatar
Matesaax Datum: 29.05.2015 Čas: 12:44

Původně bylo v plánu i upravit mechanizaci křídla,ale výsledný efekt na letové vlastnosti byl mizivý oproti nákladům.

avatar
CerVus Datum: 29.05.2015 Čas: 12:07

Luky, Arccos: o těch nádržích v křídlech vím, ale mě spíše šlo o celkový tvar křídla. Něco ve stylu L-39 M-1

avatar
Matesaax Datum: 29.05.2015 Čas: 11:38

Myslím,že vývoj lehce nadzvukového cvičného stroje by Aero zvládlo,jiná věc je,kdo to zaplatí..v 90 letech byl plán lehce nadzvukového bitevníku,ale z finančních důvodů byla vybrána varianta úpravy L-59 a to v 90 letech vládl větší optimismus,takže dnes už by o tom nikdo ani neuvažoval.Ani naše armáda při počtech techniky jaké má by to nevytrhla pokud by to vůbec koupila.Hlavně je potřeba si uvědomit to,co vidíme u prodeje L-159.Aero není žádný velký podnik a nedokáže nabídnout při prodeji podmínky jako velký výrobce např. BAE
Co se týká Švédů,tak možná varianta je nákup jejich Super Tucana jako kompenzace za nákup Gripenů Brazilci.

avatar
D.i.p Datum: 29.05.2015 Čas: 11:23

Penta Aero už jen tak neprodá. Nemyslím, že by se kalkulace s prodejem tak mohla promítnout do investic. Ty se pak odrážejí v ceně Aera. Sama Petna Aero neprodala, protože očekává větší zhodnocení firmy.
Aero rozhodně samo ufinancovat vývoj nadzvuku nemůže. Podílet se na nějakém komplexním systému v budoucnu už jistě může. Vývoj nějakých dílů, cvičného stroje na míru, systém výcviku. Tady určitě je co nabídnout. Mimochodem, mám takový tušení, že Švédové budou otázku cvičných strojů řešit celkem brzy.

avatar
juhelak Datum: 29.05.2015 Čas: 11:12

Aha, to sem netušil. Tak v F22 se asi neproletim tak aspon tohle bych si zkusil :)

avatar
Arccos Datum: 29.05.2015 Čas: 10:48

juhelak: Ale ony u nás soukromé Albatrosy existují a létají. Letuschopný je přinejmenším jeden a pořádají se na něm právě ty vyhlídkové lety. Ačkoliv slovo "vyhlídkové" bych v tomto případě asi nepoužil. :)

avatar
juhelak Datum: 29.05.2015 Čas: 10:08

Hm na vývoj nějakého nadzvuku nejsou peníze a ani porádná loby. Uz to bylo vidět jak těžké je prosadit obchod do Iráku.
Aero by mělo vyrábět cvičné letouny nebo se zaměrit třeba na vývoj nějakeho lovce tanků a pozemních cílů.
Taky se mi líbí ta cílová skupina milionářů, ktera si kupuje albatrose na tvoje komerční blbnutí a pro zábavu. Tem americanum fakt závidím :) Na to jak třeba alky prodávají za hubičku, tak se divim že si to nekoupi nejaky soukromník, nebo jestli se u nás pro civilní letectví nedá využít..vyhlidkove lety atd.

avatar
kazd Datum: 29.05.2015 Čas: 10:07

Mám pocit, že většina diskutujících nebere v potaz "poměrově" náklady vývoje, velikost Aera a zejména časový vývoj Cash flow - u vývoje letadla je ten gap z nejdelších vůbec , nadzvuku obzvláště.
Dále vlastník Penta doposud nerozhodla jestli Aero prodá.

Proto si dovoluji (jak už jsme zde psal) se domnívat, že aero se mělo učastnit přezbrojení našeho vrtulníkového letectva, resp. vytvořit se subjekt spolu s LOM, který by stál na několika pilířích - ruské vrtulníky, koperace na amerických, cvičné letadla L39, kooperace (embraer +bombardier) + nějaké malé vlastní projekty ala AE270 ?

Současná situace, kdy sikorský sníží podíl kooperace v aeru a vydýchají to je díky tomu, že jim běží embraer ukazuje, že aero nemůže být jednostranně zaměřené a je finančně nepříliš silné na nějaké investice do nadzvuku. Navíc vlastník rozhodně nějaké dl. projekty financovat nebude.
Takže kooperace na projektech, kde riziko nese někdo jiný a práce pro AČR jsou asi jedinou možností jak držet krok s dobou.

------------------
"Výroba těla vrtulníku S-76 je jedním z klíčových výrobních programů Aera. Sikorsky, který prvním zákazníkům začal dodávat nový model S-76D, se v posledních měsících dostal do problémů. A omezuje odběr vrtulníků z vodochodské továrny. Americká média spekulují o tom, že jeho vlastník United Technologies se podniku chce zbavit, ale kupce bude hledat těžce.

Kdyby se problémy s vrtulníkem Sikorsky S-76 objevily v roce 2008, 2009 nebo 2010, šlo by Aero do kopru," přiznává Šimek."
-----------------------

avatar
Jura99 Datum: 29.05.2015 Čas: 07:52

Nadzvuková nemusí hned být stíhačka, pokud se tu vede diskuse na téma výroby nadzvukového stroje v Aeru. Existují "lehce" nadzvukové cvičné stroje, které mají v tendrech výhodu proti např. L-159. I cvičný Hawk je nadzvukový, resp. jeho drak unese přechod do nadzvukové rychlosti, přestože motor dostatečný tah pro nadzvuk v horizontále nedává. Takže pokud by mělo Aero někdy stavět nadzvuková letadla, mohlo by se držet svého kopyta a dělat cvičná nadzvuková letadla, která by někteří méně solventní zákazníci mohli využívat jako bojová.

avatar
Tom90 Datum: 28.05.2015 Čas: 22:29

Predstava vyvoje nadzvukovyho letadla s nejakym zasadnejsim podilem Aera mi prijde nerealna. Je to obrovsky nakladne a nikdo zde nema zkusenosti s praktickou aerodynamikou nadzvukovych rychlosti a konstrukcemi pro takove rychlosti. Poslednim rychlejsim letadlem vyrobenym v CR je L159, pricemz za par let odejdou i ti posledni odbornici s praxi co delali na L159. Nehlede na to, ze Aero nema nejakou dobu jiz zkusenost se stavbou a navrhem komplet noveho letadla. Zajistuje vyvoj jen urcitych casti nebo je dokonce pouze vyrabi dle dodane dokumentace a navrhu. A tim zase ztraci zkusenosti a odborniky.

Co se tyce te centraze, tak je otazkou, v jakem rozsahu je mozne letat se starou L39 a jaka byla centraz pri obsazeni jednim pilotem. Pokud byla blizko zadni krajni, tak ta zmena vubec nemusi byt na skodu.Nehlede na fakt ze po odlehceni o tech 150 kg vzadu, se jim posune centraz dopredu a to neni tak nebezpecny, jak prekroceni zadni centraze. Takze ve vysledku muzou jen upravit prirucku, kde reknou ze centraz se meni na tu a tu a je povoleno letat v novem rozsahu centrazi. Nehlede na fakt, ze motor je lehci o 150 kilo, ale novy uchyceni apod si vezmou jeste nejaky kila, takze to ve vysledku nebude tolik.

avatar
RiMr71 Datum: 28.05.2015 Čas: 21:53

Pet.Rok - Díky - ale fakt by mě zajímalo jak pořešili tu centráž. 150kg mínus vzadu za těžištěm není jen tak. Aby to nebylo tak, že o co je lehčí motor, tolik váží onen přípravek na montáž motoru do stávajícího draku. Při dnešním PR lhaní bych se tomu nedivil (tedy tomu "vyzdvihneme že máme lehčí motor ale zatajíme, že tu váhu zase vrátím jiným bazmekem").

avatar
Oleg Datum: 28.05.2015 Čas: 21:34

Ad projekty českých nadzvukových letounů:

http://www.hitechweb.genezis.eu/aero4.htm
http://www.l-39.cz/L-39_historie.html#studie
&
http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=254&t=27272&start=15
http://www.modelforum.cz/viewtopic.php?f=253&t=40815

arr