TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

L-39NG pro země Visegrádské skupiny a Švédska?

Datum přidání 26.09.2015    Rubrika rubrika: Události     komentáře 40 komentářů    autor autor: Tisková zpráva

Aero se s novým letounem L-39NG zúčastnilo konference velitelů letectev a politických ředitelů MO, která se konala v pátek 18. 9. 2015 v Ostravském hotelu Clarion při příležitosti Dnů NATO. Na konferenci byli zástupci vzdušných sil České republiky jako pořadatele, a dále představitelé vzdušných sil Slovenska, Polska, Maďarska a Švédska.

Foto: L-39NG na Dnech NATO s kontejnerem s kulometem ráže 12,7 mm od společnosti FN Herstal. / AERO Vodochody AEROSPACE

 

Konference zemí V4 a Švédska o společném řešení leteckého výcviku

Aero se s novým letounem L-39NG zúčastnilo konference velitelů letectev a politických ředitelů MO, která se konala v pátek 18. 9. 2015 v Ostravském hotelu Clarion při příležitosti Dnů NATO. Na konferenci byli zástupci vzdušných sil České republiky jako pořadatele, a dále představitelé vzdušných sil Slovenska, Polska, Maďarska a Švédska.


Dle vyjádření velitele Vzdušných sil Armády ČR brig. gen. Libora Štefánika nabízí ČR do projektu společného výcvikového řešení pro zmíněné země Taktické simulační centrum TSC v Pardubicích, které celá řada zemí NATO i dalších států již využívá, a rovněž i nový letoun L-39NG.

 

Ten bude součástí výcvikové flotily Centra leteckého výcviku v Pardubicích. Zástupci všech zúčastněných stran projevili o letoun velký zájem a během následných Dnů NATO se měli možnost seznámit s technologickým demonstrátorem L-39NG, který byl na akci přítomen.


Prezident společnosti AERO Vodochody AEROSPACE a.s. Ladislav Šimek shrnul přínos konference: “Všichni zúčastnění zástupci letectev jasně deklarovali, že pro dosažení vyšší efektivity ve výcviku a zároveň pro snížení jeho finanční náročnosti je třeba provést radikální přestavbu výcvikových systémů jednotlivých zemí tak, aby byl výcvik jako nezbytná služba vzdušných sil efektivní. A to i v současné době, kdy všechny státy již přešly či přecházejí na novou generaci nadzvukové techniky."

 

"Výcvikové letouny přitom u žádného z uživatelů neplní jen roli výcviku, v rámci dostupných rozpočtů je nezbytné, aby letouny byly schopné plnit i další úkoly. Mezi ty patří podpora pozemních sil a spolupráce s leteckými návodčími, letecké hlídkování i po výcvik činností, které byly dříve prováděny pouze na nadzvukových letounech," vysvětlil Simek. "Náš letoun L-39NG je koncipován přesně tak, aby při nákladech srovnatelných s předchozí generací L-39 nabídl bezprecedentní efektivitu schopnou garantovat plnění všech požadavků moderních vzdušných sil. Jsme rádi, že od všech velitelů letectev, kteří se měli možnost detailně seznámit s naším demonstrátorem, jsme obdrželi pozitivní odezvu.”

 

L-39NGFoto: Konference zemí V4 a Švédska. / AERO Vodochody AEROSPACE

 

L-39NG na Dnech NATO

Přítomnost demonstrátoru nové generace legendárního L-39 Albatros přilákala velkou pozornost nejen veřejnosti, ale i přítomných představitelů vzdušných sil z domova i ze světa. Pohodlí kabiny si vyzkoušeli zástupci armád Česka, Slovenska, Maďarska, Polska, ale i Nigérie, či švédský ministr obrany Peter Hultqvist.

Švédská agentura pro nákup vojenského materiálu FMV (Försvarets Materielverk) spustila výběrové řízení na nákup nových cvičných letadel. Nové stroje nahradí ve švédském vojenském letectvu letitá proudová letadla Saab 105 (Sk 60).

Ten si spolu se svým českým protějškem Martinem Stropnickým letoun důkladně prohlédl a vyslechl si krátký výklad továrního pilota Aera Miroslava Schütznera, který v pondělí pilotoval zálet letounu. 


Demonstrátor L-39NG byl v Ostravě předveden již s podvěšenou výzbrojí. Konkrétně se jednalo o závěsné kontejnery od společnosti FN Herstal, každý s 12,7 mm kulometem.

 

Aero tak představilo jednu z mnoha možných variant výzbroje budoucího L-39NG, jež díky kombinaci moderní avioniky a palubního vybavení, velmi blízkému řešením použitým na nejmodernějších bojových letounech, a také možnosti použití širokého spektra simulované a skutečné výzbroje, představuje velmi účinný nástroj výcviku pro pilotáž moderních bojových letounů.

 

To vše, v kombinaci s bezkonkurenčními pořizovacími a provozními náklady, představuje nejlepší řešení výcviku pilotů pro letectva nejen zemí NATO. 

 

Foto: Švédský ministr obrany (vlevo) před L-39 NG / AERO Vodochody AEROSPACE

 

L-39NG

Letoun L-39NG je moderní a efektivní cvičný typ určený jako jednotný a komplexní prostředek pro plnohodnotný výcvik moderních vzdušných sil. Letoun vychází z aerodynamické koncepce původních L-39, avšak využívá soudobé technologie a vybavení. Pohon obstarává vysoce moderní motor FJ44-4M dodávaný s údržbovým systémem TAP Blue, který uživatelům zajišťuje bezprecedentní letuschopnost a predikovatelnost údržbových nákladů.

 

Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace a může být do značné míry přizpůsobena požadavkům zákazníka. L-39NG je vybaven pěti závěsnými body pro nesení výzbroje. Součástí letounu je i široké spektrum simulačních technologií včetně zapojení do vysoce moderního taktického simulačního centra s cílem zvýšit účinnost výcviku.

 

Redakčně upraveno

Udělte článku metály:

Počet metálů: 5 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Nesher Datum: 30.09.2015 Čas: 22:28

D.i.p.
A mohu se zeptat co jsou podle Vás české zájmy a kdo je definuje?
Momentální nálada ulice? Řekl bych, ž to by nebyl dobrý nápad. V parlamentní demokracii ty zájmy definuje legálně a legitimně zvolený parlament prostřednictvím parlamentem odsouhlasené vlády.
Nejlépe naše (tedy spíše Vaše, já v tom mám jasno) dilema vystihuje citát J. Seiferta: Mám radši Francouze když blije, než Rusa když tančí"

avatar
m164 Datum: 30.09.2015 Čas: 21:29

A prečo si myslíte, že nie je v našom záujme byť členmi EÚ a podporovať ju? Každý rok ČR (i SR) čerpá z EÚ miliardy i po odpočítaní vlastných príspevkov. V číslach v roku 2014 bola ČR v pluse oproti EÚ 2,7 mld. € (79 mld CZK), ale veď si to pozrite sami: http://www.mfcr.cz/cs/zahranicni-sektor/monitoring/pozice-cr-vuci-rozpoctu-eu/2014/cista-pozice-cr-ve-vztahu-k-rozpoctu-eu-20574 SR je na tom obdobne. http://www.mfcr.cz/cs/o-ministerstvu/vzdelavani/rozpocet-v-kostce/statni-rozpocet-v-kostce-2015-21174 tu máte dokonca i graf. Za vaše členstvo ste v pluse oproti EÚ o 15,7 mld € (410 mld CZK).

V roku 2014 ste mali celkové príjmy do vlastného rozpočtu 40,5 mld € (1100 mld CZK). Pre porovnanie, aby si bola ČR schopná zachovať čo najviac programov bez príjmov z eurofondov, musela by kompletne zatvoriť Ministerstvo obrany a Ministerstvo průmyslu a obchodu. Pre ďalšie porovnanie, ak by mala hneď výlučne ČR zaplatiť celý tohtoročný ošiaľ okolo Grécka (1,2 mld € ), stále by ste boli v pomere k EÚ o 1,5 mld. € v pluse.

U SR je to ešte výraznejšie, nakoľko čerpáme približne rovnaké množstvo eurofondov pri výrazne nižšom rozpočte (okolo 14 mld. € rozpočet), ak chcete, poskytnem presné údaje.

A to podotýkam, že zatiaľ hovoríme iba o čistých príjmoch, no potom sú tu ďalšie ekonomické výhody vyplývajúce z členstva. Ak niekto niekoho využíva, potom sme to my (i ČR).

A Kosovo, ak sa nemýlim, SR neuznala a svet sa nezrútil. A na Lisabone Vám čo vadí? Poznám pár technických výhrad, ale Vy máte na mysli pravdepodobne akési populisticky vyfabrikované a nafúknuté, tak si ich rád vypočujem.

avatar
m164 Datum: 28.09.2015 Čas: 23:46

D.i.p - Irak sme "rozvracali" ešte ako ČSFR, keď sme o členstve v NATO ani nechýrovali a EÚ ešte ani neexistovala, tak nás asi ťažko mohla ovplyvňovať a vzdušný priestor pre bombardovanie Juhoslávie SR taktiež otvorilo roky pred vstupom do oboch organizácií. Každý sleduje svoje záujmy a ČSFR, resp ČR a SR nie sú výnimkou.

Na najaktuálnejšom "rozvracaní" Afganistanu sa zas aktívne podieľalo i Rusko a to i bez NATO, ako i v jeho spolupráci a pred vojnou dokonca podporovalo rôznych militantov, čo nie je žiadnym tajomstvom ani novinkou. Na "okupácii" Balkánu sa taktiež podieľalo so svojimi vojakmi a asi nebudeme tvrdiť, že i Rusko bolo donútené do týchto akcií alebo že nemalo dosť suverenity sa ich nezúčastniť.

Ďalej EÚ sa len ťažko môže podieľať na rozvracaní kohokoľvek, nakoľko nemá na to žiadne nástroje, iba ak považujete poskytnutie medzinárodného fóra na diskusiu členských krajín efektívnym "nástrojom". Nebudem popierať, že sa dá ukázať prstom na viaceré Európske krajiny, ktoré sa angažovali väčšou či menšou mierou vo viacerých konfliktoch, ale to je iná debata. Nechcem ale zachádzať hlbšie do týchto debát, keďže téma je L39.

avatar
D.i.p Datum: 28.09.2015 Čas: 22:07

RiMr71: Moc nevím, co má s naší suverenitou společnýho Izrael.
Vidím co se děje. Rusko stojí za hovno, to je jasný. Ale to neznamená, že si od západu máme nechat srát na hlavu.

avatar
skelet Datum: 28.09.2015 Čas: 10:03

Rovněž zapomínáte, že L-39 je rozsáhle provozována soukromníky, kteří jistě rádi uvítají možnost modernizace jejich milášků ;)

avatar
semtam Datum: 28.09.2015 Čas: 00:46

skelet

Dík za upřesnění

avatar
RiMr71 Datum: 28.09.2015 Čas: 00:40

D.I.P. - ještě zapomněls na Izrael.... ať máš ty ďábly kompletní...

Věřím tomu, že se prodá nějaký znatelný počet "repasů".
Ale jestli se prodají i nové s mokrým křídlem a zkrátka "v plné palbě" - tak to jsem moc zvědavý...

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 28.09.2015 Čas: 00:09

Ten nápad Aera, nabízet stávajícím provozovatelům L-39 prozatimní obměnu motoru, s tím, že až dolétá životnost draku, zabuduje jim tento motor do nového letadla, je velice chytrý a může přesvědčit mnoho zákazníků.
Navíc Aero tvrdí, že náklady na provoz L-39NG se díky bezgenerálkovému řešení FJ-44 přiblíží turbovrtulovým letadlům.
Nicméně další směr, kterým by se v Aero měli vydat, je řízení prostřednictvím FBW, s možností nastavení různých letových obálek. V možnostech modernizace L-39 to je, dokonce se prý koncem osmdesátých let rozbíhal podobný projekt pro L-39MS\L-59.
Za lehkou alternativu k Jak-130\M-346 by nám mnoho menších letectev, koncepčně podobných tomu našemu, utrhalo ruce..

avatar
stirling Datum: 27.09.2015 Čas: 21:06

http://video.aktualne.cz/dvtv/sef-aera-vodochody-ve-skladovani-letadel-jsme-prukopniky/r~6db9b5b6cc0f11e49e4e002590604f2e/
od cca 11 min mluví i o L39NG, cena 10 mil USD.

avatar
skelet Datum: 27.09.2015 Čas: 21:06

Navíc L-39NG se logicky dá zkombinovat. Nikde není psáno, že se nebude nabízet i s motorem AI-25

avatar
skelet Datum: 27.09.2015 Čas: 21:04

MiG-AT byl poháněn motory Snecma Larzac. Zřejmě byl myšlen motor DV-2, ale ten poháněl protyp Jaku-130. Nicméně DV-2 neumožňuje zástavbu do L-39. Je zkrátka velký.
Do draku L-39 se právě vleze FJ44, Garrett TFE731-4 (viz. L-139). Larzac se tam vleze také, ale dle stránek Snecma se vyrábí jen verze o výkonu 14,2kN. Což je méně než u výše zmíněných motorů.

avatar
D.i.p Datum: 27.09.2015 Čas: 21:01

Problém, že ČR bude držet hubu a krok. Jak tragické je, že jsme se zřekli suverenity naší země.
Spolu s EU se pouštíme do politických dobrodružstvích, které zaviňují občanské války. Spolu s NATO a spojenci napadáme a rozvracíme vlády mnoha států. Těžko si představit, že by Rusko po takovém vazalském státu vůbec něco chtělo. Pro naše spojence jsme jen tolerovaní psi. Ti po nás taky nic nechtějí, jsme jen jejich nárazníkem.
Výsledkem je, že nic neprodáme na západ ani na východ.

avatar
stirling Datum: 27.09.2015 Čas: 20:58

Myslím, že ten motor do kterého se sousta lidí obouvá, je správná volba a hlavně Aero myslím na přání potencionálního zákazníka může zabudovat jiný vhodný motor naprosto bez problémů, ale nyní teprve bude vznikat nový prototyp L39NG tak nevidím jediný důvod proč dávat horší motor jako první? Aero chce zaútočit s L39NG pořizovací cenou a hlavně nízkou cenou letové hodiny a dlouhým servisním intervalem a pro to podle mě vybralo úplně ten nejlepší motor co mohlo. V současném Aeru nejsou žádní blbci, a ty samé otázky si kladou také a myslím, že odpověď si nevytváří na základě pocitů jako zde, ale analýz....
A zrovna v Rusku bych v současné době viděl minimální šanci i s ruským motorem, protože nemají zrovna teď na rozhazování, svých domácích projektů na dokončení mají až až a hlavně vše se snaží udělat domácí.

avatar
semtam Datum: 27.09.2015 Čas: 20:31

Tak s tím motorem to není moc dobrá volba. I když je civilní, tak pro mnohé země to může být riziko. Americké díly u L-159 jsou jedním z důvodů jeho neúspěchu. Na Slovensku se vyrábí proudový motor, který sloužil pro MIG-AT. Aero by neudělalo chybu, kdyby nabízelo 2 typy motorů.

Muž, co zírá na kozy

Nyní utopie, ale kdyby to šlo, tak myslím, že by Rusko po L-39NG sáhlo a počet kusů by se mohl i přiblížit časem stovce. Navíc by tento prodej byl dobrým odrazovým můstkem pro region kolem RF. Bělorusko nakoupilo jen 4 JAK-130. Asi si dobře uvědomuje potřebný počet. L-39NG upravený pro "východní" trh by byl žádaným artiklem. Jinak Bělorusko má poměrně nyní dobrou pověst. Pro Aero aby jsme si nerozhněvali mocipány by mohlo prodat licenci do Běloruska a z něj se pokoušet obsadit východní trhy. Plus mínus. A nebo mít kuráž a nabízet je sami za sebe, ale to by jsme šli do střetu zájmů s našimi některými spojenci.

avatar
skelet Datum: 27.09.2015 Čas: 19:13

akorát L-39NG nejde proti M346. Je to jako když porovnáváte Fabii s Octavií.. L-39NG jde proti K-8, M345, PC-11 apod. Tedy pro architekturu Z-43, L-39, JAS-39, nikoliv pro architekturu Diamond DA-20, PZL-130, M346, F-16.
Motat do toho ještě letoun vzniklý z programu T-X je už úplně .. proč porovnávat Fabii se Superbem?

arr