Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Pozemní technika

L-ATV - nová generace lehkých obrněných vozidel

Datum přidání 19.09.2011    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 2 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Nejznámějším představitelem lehkých obrněných vozidel je legendární americké vozidlo HMMWV, neboli Humvee. Bohužel jeho konstrukce šáhá až na počátek 80 let. Není tedy podivem, že americká armáda skrze program JLTV hledá nástupce tohoto legendárního auta. Svou troškou do mlýna přispěla i firma Oshkosh Defense, která představila nové pokročilé lehké obrněné vozidlo L-ATV (Light Combat Tactical All-Terrain Vehicle).  Do vozidla firma promítla deset let zkušeností získaných výrobou vozidel kategorie MRAP pro americkou armádu.

Vozidlo L-ATV

Obrázek: Vozidlo L-ATV v akci / Oshkosh Defense

 

Oshkosh L-ATV sází na osvědčené technologie, pokročilé pancéřování a na vysokou mobilitu. Vozidlo je rovněž připraveno pro budoucí modernizace. Příkladem je možnost instalace lepšího pancéřování - v závislosti na pokroku v technice.

 

Více-prezident a generální manažer Oshkosh Defense, Ken Juergens k tomu říká:

„Navrhli jsme vozidlo L-ATV, abychom pomohli řešit nové hrozby a zároveň poskytli vojákům větší schopnost čelit extremním válečným podmínkám. Bitevní pole se změnilo - existují nové nebezpečné hrozby, operační prostředí se stalo drsnějším a spotřeba paliva je důležitější než kdy jindy“

K samotným technickým parametrům. Vozidlo je vybaveno systémem nezávislého zavěšení kol nové generace Oshkosh TAK-4I.  Použité řešení zajišťuje vynikající jízdní schopnosti v terénu, a podle vlastních slov společnosti, také bezkonkurenční jízdní vlastnosti na zpevněných cestách.

 

TAK-4I využívá originální řešení, které zajišťuje až 0,5 m vysoký zdvih pro všechna kola. Mimochodem, je to o 25 % větší hodnota, než u současné flotily amerických lehkých obrněných vozidel.

 

Vozidlo L-ATV

Obrázek: Vozidlo L-ATV v poušti / Oshkosh Defense

 

Ochrana převáženého družstva je na velmi vysoké úrovni. Vojáci sedí v jakési kompaktní obrněné kapsli, která může být dále vylepšena přídavným pancéřováním - dle poslání mise.

 

Dalším zajímavým prvkem je diesel-elektrický pohon. Výhodou je nižší spotřeba, dynamičtější jízdní vlastnosti (rychlejší rozjezd) a nižší náklady na provoz. Obrovskou výhodou je také možnost jízdy pouze na elektřinu z baterií. Vozidlo má tedy schopnost pohybovat se po určitou dobu prakticky bezhlučně.

 

L-ATV není prvním podobným výrobkem firmy Oshkosh. Společnost již ve velkosériově vyrábí obdobné vozidlo M-ATV, které mimochodem používá naše 601. skss v Afghánistánu.

 

Vozidlo L-ATV

Obrázek: Vozidlo L-ATV v ruinách města / Oshkosh Defense

 

Na konec si dovolíme načrtnout, v souvislosti se zmiňovaným diesel-elektrickým pohonem, hypotetickou vizi čistě elektrické pohonu. S nezadržitelným rozvojem výkonných baterií, bude elektrický pohon hrát, čím dal větší roli i ve vojenských vozidlech.

 

Krom taktických předností (bezhlučnost, dynamika rozjezdu), dovoluje elektrický pohon zcela změnit konstrukci karoserie - ve prospěch její balistické ochrany.

 

Existují již návrhy, kdy elektromotory budou zabudovány přímo do jednotlivých kol. V tomto případě nemusí dojít vůbec k narušení kompaktnosti karoserie. Následkem bude zásadně větší odolnost vozidla - především proti IED náložím.

Dle mého názoru není hybridní diesel-elektrický pohon tou nejvhodnější volbou pro bojové obrněné vozidlo. Současné bojiště vyžaduje spolehlivý pohon schopný dlouhodobě dodávat obrovský výkon, při zachování snadné a rychlé opravitelnosti i v těžko přístupných oblastech. Do tohoto stavu mají hybridní pohony, dle mého názoru, stále daleko. A ani neoddiskutovatelná taktická výhoda plynoucí z dočasného tichého pohonu, jen stěží dokáže vykompenzovat celkovou nákladnost složitého duálního pohonu a enormní nárůst hmotnosti vlivem přítomnosti velkého množství baterií (nehledě na jejich toxicitu při porušení jejich obalu). Právě hmotnost je velmi důležitý parametr, který jde ruku v ruce s odolností vozidla.

Já osobně bych měl raději vozidlo s jednoduchým spolehlivým klasickým motorem, nejlépe vhodně umístěným ke zvýšení balistické odolnosti (např. naplocho v podlaze ala Jackal) a tunu pancíře navíc, namísto spousty potenciálně nebezpečných baterií, elektromotorů a nezbytné nespolehlivé elektroniky pro jejich řízení.

Gungr, SVOS Přelouč

Zdroj: Oshkosh Defense, Slash Gear

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
HU Datum: 02.03.2012 Čas: 11:20

Souhlas...ta hybridní technologie je tam podle mě jen jako demonstrátor :-) dle politiky, kterou razí Obama a spol, volající po snížení závislosti na ropě...

vojáci jistě budou mít normální, klasický dieselový motor...

avatar
Petr Datum: 22.12.2011 Čas: 09:19

jj, stará dobrá koncepce ....
http://batakhk.webnode.cz

arr