TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Český letoun L 410 dobývá Mount Everest

Datum přidání 15.01.2014    Rubrika rubrika: Události     komentáře 2 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Česká letecká společnost Aircraft Industries boduje. Do Nepálu firma letos dodá dva letouny L 410 UVP-E20. Letouny jsou osazené dvojicí motorů H80 vyvinutých GE Aviation, českou pobočkou amerického giganta General Electric.

Foto: L-410 se připravuje ke stratu z letiště Lukla. / YouTube

Foto: L 410 se připravuje ke stratu z letiště Lukla. / YouTube

 

Domovem letounů L 410 v Nepálu je letiště Lukla - jedno z nejextremnějších letišť na světě. Lukla leží v nadmořské výšce 2860 metrů. Přistávací a startovací dráha má délku 460 metrů ale s jedním zádrhelem, její sklon je 12° a je ukončená na jedné straně skalní stěnou, na druhé 600 metrů dlouhým srázem.

 

Letiště využívají turisté, kteří míří na základní tábor Everest Base Camp (5 364 metrů) na jižní straně a pak dále na největší horu světa Mount Everest. Cestující nejčastěji přilétají ze 140 kilometrů vzdáleného města Kathmandu. V největší sezóně je mezi oběma městy vypraveno třicet letů denně, které přepraví kolem 550 cestujících.


Dopravu zatím zajišťovaly stárnoucí letouny DHC-6 Twin Otter a Dornier 228. V letošním roce je však doplní (a časem snad i nahradí) české letouny L 410 UVP-E20. České letouny budou po 40 letech prvními novými letouny, které budou na tento trh dodány


Specialisté z firmy Aircraft Industries společně s Úřadem civilního letectví Nepálu (CAAN) prováděli v minulém roce letové zkoušky letounů L 410 s motory H80. Letouny kromě letiště Lukla dokazovaly svou připravenost i na „přívětivějším“ letišti Jamson (nadmořská výška 2783 m a délka dráhy 745 m).

 

Video: Brána na Mount Everest. / YouTube

 

Letouny nakonec prošly zkouškami a obdržely od CAAN certifikát , umožňující provoz letounů v Nepálu pro dopravu cestujících. Za úspěchem stojí především instalace nové výkonné pohonné jednotky, která umožňuje operace ve vysokohorském prostředí na letištích s krátkou přistávací a startovací drahou.

 

„Byli jsme tam, abychom demonstrovali, že letadlo je schopné krátkých vzletů a přistání ve vysokých nadmořských výškách,“ říká Milan Šlapák, obchodní ředitel GE Aviation v Praze, která vyvinula motory H80. "Letíte v úzkých horských údolích s velmi malým prostorem pro otáčení nebo přerušení přistání. Musíte to zvládnout správně."

 

Motory H80 vycházejí z několik desítek let starých československých motorů Walter M601. V roce 2008 koupil výrobce motorů, pražskou Walter Engines, americký gigant General Electrics.

 

Po vstupu GE do firmy započal vývoj nové pohonné jednotky založené na Walter M601. GE pro vývoj poskytla nejnovější materiály a nejmodernější techniku trojrozměrné aerodynamické konstrukce.

 

Motor H80 dosahuje výkon 588 kW (800 koní). Pohonná jednotka dokáže pracovat v rozmezí -50 až +50 °C a také ve velkých nadmořských výškách.

 

Zdroj: General Electrics, Aircraft Industries

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.8 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
loty Datum: 19.01.2014 Čas: 12:40

Podle informací přímo od zdroje se na ní velmi intenzivně finišuje a odhadem prej tak začátkem příštího roku by mohli zavěsit do luftu první prototyp.

avatar
Nesher Datum: 16.01.2014 Čas: 12:21

Nevíte náhodou někdo jak to vypadá s projektem L 410 NG?
Loni touhle dobou toho byly plné noviny s tím, že prototyp má vzlétnout do konce roku 2013, ale od té doby ticho po pěšině.

arr