Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Den testovacího pilota F-35 Lightning II

Datum přidání 10.05.2016    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 31 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Americká média měla šanci nahlédnout do pracovního dne pilotů americké 461. testovací letky (461st FLTS) na základně Edwards. Piloti letky každý den simulují se stíhačkami F-35 Lightning II reálné mise. Cílem je vychytat všechny “mouchy” stíhaček F-35, především nesmírně složitého softwaru.

Foto: F-35A Lightning II / Public Domain

Foto: F-35B Lightning II; ilustrační foto / Public Domain

 

F-35 jako high-tech počítač

Novináři sledovali jednoho z hlavních testovacích pilotů 461st FLTS majora Ravena LeClaira. Úkolem majora LeClaira je na testovacím letadle F-35A Lightning II (AF-3) odstraňovat chyby na nejnovější verzi softwaru Block 3F.

 

V současné době zaváděná letadla F-35 jsou vybavena jednoduší verzi softwaru Block 2B - s touto verzí například americká námořní pěchota deklarovala dosažení počátečních operačních schopností IOC (Initial Operation Capability) s letadly F-35B.  


Americké letectvo dosáhne IOC se stroji F-35A a softwarem Block 3I (verze před Block 3F) v letošním roce, námořnictvo pak nasadí F-35C s Block 3F na přelomu let 2018 až 2019.


Dodejme, že zavedená verze Block 2B a nastupující Block 3I jsou již údajně odladěné od podstatných chyb. Avšak se zádrhely na softwaru a laděním se počítá i během provozu.


Jednoduší verze softwaru sice dovoluje F-35 použít v boji, ale pouze omezeně dokáže využívat schopnosti palubního radaru, senzorů, komunikace nebo prostředků elektronického boje. Až “trojková” verze softwaru (Block 3I, Block 3F) umožní například používat kanónovou výzbroj nebo střely vzduch-vzduch krátkého dosahu AIM-9X a jiné.


Softwaru Block 3F se F-35 dočkají v roce 2017. Po jeho testování a certifikaci pak mohou všechny letouny F-35A/B/C dosáhnout plných operačních schopností FOC (Full Operational Capability) - tedy schopnosti plnit ty nejnáročnější bojové operace, jako je například boj s protivzdušnou obranou protivníka nebo vedení pokročilého elektronického boje.

 


Video: Program F-35 v roce 2015 na letecké základně Edwards. / YouTube


Ladění počítače

Testovací letci a vývojáři však mají před sebou hodně práce. Na letecké základně Edwards major LeClair před novináři testoval schopnost letadla (resp. hlavního počítače) F-35 se softwarem Block 3F komunikovat s raketami vzduch-vzduch AIM-9X a AIM-120.


Avšak problémy začaly hned při startu. Integrovaný palubní varovný a výstražný systém ICEW (Integrated Cautions, Advisories, Warnings), který pilota a techniky upozorňuje na všechny možné anomálie, spustil falešný poplach, když chybně označil selhání palubní baterie. Pozemní tým musel dvakrát restartovat hlavní motor F-35, aby byl falešný alarm odstraněn.


Následně špatně naběhl systém elektronického boje letadla. Tým se snažil obejít problém, ale bez úspěchu. Letoun AF-3 musel být tentokrát zcela restartován a vše začalo od nova. Čas ukazoval 11:30 - hodinu a půl po příchodu majora LeClaira k letadlu.


Při druhém plném restartu vše šlo jako po másle a v 11:40 dostal major Le Clair povolení k letu. “Druhé nahození letounu bylo tak čisté, až to bylo komické,” řekl následně novinářům LeClaire.


Během letu se objevily další chyby - jedna ze zbraní měla problém komunikovat s hlavním počítačem. Pilot tak musel znovu přistát a nechat pozemní tým, aby se pokusil obnovit spojení. Pilot nakonec stanovený úkol dokončil, ale podle jeho slov se během letu vyskytla řada “anomálií”, které bude nutné prozkoumat a odhalit jejich podstatu.


Výše popsaný let je podle novinářů z Defense News typický pro každý testovací den u 461st FLTS. Piloti mají problém “nahodit” správně všechny systémy letounu každé tři starty. Zatím se však letadlo vždy podařilo poslat do vzduchu.


Problémy se točí kolem opakujících se problémů softwaru Block 3F, kdy musí být hlavní počítač k vyřešení závady restartován - někdy dokonce i během letu. Hlavní problémy způsobuje především špatná komunikace (na úrovni softwaru) mezi celou plejádou senzorů a hlavním počítačem.


“Nejlepší analogie je, jako když spouštíte stolní počítač a chcete používat Word, Excel, PowerPoint a Outlook, chcete dokončit během dne svou práci, PowerPoint a Otlook běží, ale máte potíže s Excelem,” vysvětluje Brendan Rhatigan, z testovacího týmu z Lockheed Martin. “Takže říkáte, nevím, co se děje, takže se to pokusíte vyřešit novým restartem.”


I přes výše uvedené problémy se podle Pentagonu stabilita nového softwaru F-35 zlepšuje. V současné době je schváleno nasazení softwaru Block 3I a testovací tým má celý rok, aby vychytal všechny mouchy na finální verzi Block 3F.

 

Zdroj: Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
KOLT Datum: 13.05.2016 Čas: 15:04

pro RiMr71: Díky moc. Ono to ještě chvíli počká, ale s ohledem na manuální zručnost svého potomka (zdědil ji rozhodně ob generaci ;-) ) mě asi nějaké to modelaření čeká. Leda bych mu koupil soustruh, frézu nebo kovadlinu :-)

avatar
RiMr71 Datum: 13.05.2016 Čas: 13:52

to Kolt (vyber si třeba tady :) )
http://search.bananahobby.com/psearch/svc/search.php?uid=2&q=f-35&mode=all&sortby=hp&items=12&view=grid

avatar
RiMr71 Datum: 13.05.2016 Čas: 13:37

To není problém, dají se koupit i slušně létající "hotovky", tedy RTF (ready to flight), ale, tyto modely už potřebují určitou úroveň znalostí řízení modelů. A to i když jsou vybaveny asistenty (prostě gyry).
Model j epoháněn buď EDF (dmychadlo), v normální modelářské i cenové hladině třeba výborná česká F-16 tady jako ukázka jak to asi chodí když to chodí (moje kecy přeskočte na čas 1:14):
https://www.youtube.com/watch?v=CB3FYGWHYZw

anebo jednodušší a snáze řiditelné a míň náročné (protože lehčí) modely s vrtulí na pr*eli :)
https://www.youtube.com/watch?v=6I07RxQTJNo

Samozřejmě je i "modelařina" kde modely cenou převyšují ULL, ale to je trochu jiná písnička :)
Omlouvám se za OT, ale, éro jak éro :)

avatar
KOLT Datum: 13.05.2016 Čas: 12:42

Díky!

Musím ale přiznat, že létající model F-35 nebo F-22 by mě doma nevadil :-)

avatar
Shania Datum: 13.05.2016 Čas: 10:14

KOLT: je to jen plastikový model 1:42, ten nelítá. Tenhle na tom videu je ale výrazně modifikovaný, je tam spousta custom dílů.

avatar
KOLT Datum: 12.05.2016 Čas: 21:52

Jsou to hlupáci. Na kdejaké diskusi by jim každý Pepik vysvětlil, že je to ten nejhorší krám, jaký kdy létal....

Nemlaťte mě za neznalost, ale ten model není určený k letu, že ne? Vím, že tam není motor, to je jasné. Ale ani se s ním nepočítá, je tak?

avatar
Todomatch Datum: 12.05.2016 Čas: 21:50

F-35 mi přijde rok od roku krásnější. Když se objevila, obzvlášť v testovacích barvách, přišla mi ve srovnání s Raptorem taková nějaká divná. A teď po letech, když jsou dopracovány všechny detaily, povrchy, nátěry a možná se mírně změnily i celkové tvary mi přijde, že její design naprosto předběhl dobu. Je dokonalá právě teď. Ve srovnání s evropskými a ruskými superstroji působí mnohem kompaktněji. Je to takový Muscle Car mezi letadly. Dodge Challenger, Ford Mustang a Chevy Camaro v jednom!

avatar
Shania Datum: 12.05.2016 Čas: 16:39

Takže tady nějaké další info k vyhodnocení Danského výběru.

Doporučuji jit přímo sem, tady bude vše dostupné

http://www.f-16.net/forum/viewtopic.php?f=58&t=45487&p=337946#p337946

Tady jen výběr:

graf efektivnosti v různých misích (F35A, F18E, Typhoon, F16)
NTISR Non-Traditional Intelligence, Surveillance, and Reconnaissance?
CSAR (SCAR) - combat search and rescue
CAS - blízká podpora
DCA - Defensive Counter Air - defenzivní Air to Air
AI - Air Interdiction - hloubkový nálet
S/DEAD - SEAD/DEAD - potlačení/ničení PVO

http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=23009&mode=view

A tady to stejné, akorát šance na přežití

http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=23010&t=1

Tady ceny

Calculated the estimated costs for each aircraft in US dollars.

Procurement cost per aircraft:
F-35: 84 million
Typhoon: 127 million
Super Hornet: 125 million

Sustainment costs per aircraft:
F-35: 136 million
Typhoon: 165 million
Super Hornet: 108 million

Total costs per aircrat:
F-35: 221 million
EF Typhoon: 291 million
Super Hornet: 233 million

Tady přeložený celý report do ENG překladačem
http://www.f-16.net/forum/download/file.php?id=23011

avatar
RiMr71 Datum: 12.05.2016 Čas: 12:54

Tak Dáni kupují F-35? A jejda, další zkorumpovaný stát co kupuje předražený nefunkční stroj co nic neumí!!! :D

Shania - ten kit je jakože neuvěřitelný... :)

Tady - krátký ale krásný - F-35 natažená jak špagát s přechodem do vertikály
https://www.youtube.com/watch?v=Wwne-CM4sf4

avatar
Shania Datum: 12.05.2016 Čas: 12:31

Další článek od defense news, nějaké info o snadnosti udržby:

http://www.defensenews.com/story/defense/air-space/2016/05/11/air-force-pilots-maintainers-f-35-pros-and-cons/84232332/


AF-3 crew chief Staff Sgt. Cody Patters, who previously worked on A-10s and F-16s, agreed, saying the F-35 is significantly easier to take care of than legacy systems. The only thing he does not like is the lag time as he waits for the computer to load a new task.
-------------------------------------
Unlike many legacy planes, the F-35 is built with access panels to allow technicians to more easily make adjustments. This makes changing out parts “a whole lot faster,”
----------------
Plus, the computer catches problems the human eye might miss
-----------------
Patters put it simply: “Our jobs are drastically easier because of the way the jet takes care of itself.”
-----------------

A jako bonus naprosto božský custom model F35B 1:48, jsou tam vidět některé detaily které jen těžko uvidíte někde na videu skutečného stroje.

https://youtube.com/watch?v=bs8zy9vXd7s

avatar
Shania Datum: 12.05.2016 Čas: 11:49

A hele Dansko nakoupí 27 F35A

Pro někoho možná překvápko níže:
F 35 vyhrála ve všech kategoriích (strategická, průmyslová a vojenská hodnota) včetně ceny, jak nákupní tak provozní.



On a press conference transmitted live right now, the Danish Prime Minister and Minister of Defence have announced that the recommendation is to procure 27 F-35.

F-35 won on all categories (strategic value, industrial, military capability, costs), including on costs, where the F-35 was both cheaper to buy and operate than the competitors.

There should be more material released later to today, for the F-35 critics to agonize about.

avatar
danny Datum: 12.05.2016 Čas: 11:32

to dave22: Mluvíš mi z duše. Myslím, že tímto:"nedelam si iluze o projektovym rizeni. Pokud maj i jen polovicni bordel, nez je vsude v soucasny dobe, tak jak psal Shania. Je uzasny zazrak, ze nespadlo jediny letadlo. Klobouk dolu, pred lidma, co to skutecne pisou a ladi." jsi udeřil hřebíček na hlavičku. Mám tedy jen 10 letou zkušenost, ale vyznívá dost podobně. Skvělí lidi, co píšou, ladí, drátují a lepí průsery, ale většinou katastrofální situace z pohledu zadání, business architecture a projektová příprava. Pak jsou všichni překvapení, že to v důsledku nekonzistence a vnitřních konflliktů nefunguje.

avatar
Shania Datum: 12.05.2016 Čas: 10:09

pks_ tady jsou nějaké detaily

http://www.sldinfo.com/wp-content/uploads/2016/02/Lessons-Learned-at-Pax-River.pdf


Fourth, the airplane is the most integrated combat jet ever built, in terms of systems, fusion, and software. And, even though integrated, it is a very robust system in which cascading issues from any particular component or system really has limited effect on the overall F-35 air combat system. This robustness is found in the integrated systems’ ability to continue functioning in the presence of component failures. Thus, it is a safe combat aircraft.

Jak píšeš, jen samotný fakt že neztratili jediný stroj ve vzduchu značí, že je to už teď jedno z nejbezpečnějších letadel co kdy lítalo. Flotila má nalítano přes 50 000 hodin, takže nic neznačí, že by ty problémy jakkoliv ohrožovali bezpečnost strojů.

Problém se stabilitou u senzoru, kde pro sensor fusion musí byt synchonizované velmi přesně a po nějaké době se stává, že se rozhodí, poslední verze tohle měla vyrešit a stabilita je na tom o dost líp.

avatar
Luky Datum: 12.05.2016 Čas: 08:28

tý jo, tady je to samej ajťák....ale mě to popravdě taky zní dost hrozně s těma restartama. Pořád si držím jako záložní auto starýho forda bez elektroniky. Jsou na to díly a opravit lze na koleně. Co někdy musí absolvovat lidi s novými opuchlými auty, co jsou nacpaný elektronikou je hrůza. A jaké se vyslechnou hlášky od "autorizovaných" servisů by stálo za to sepsat...


zajímavý článek o nasazení Raptorů v Evropě (UK, Litva, Rumunsko...):
https://www.yahoo.com/news/inside-f-22-raptors-historic-201500030.html

avatar
pks_ Datum: 11.05.2016 Čas: 23:31

Napsal jsem asi milion řádek kódu.

Dokážu si představit, že nějaký modul selže - dojde k chybovému stavu. Buď se podaří chybu nahlásit, nebo prostě přestane komunikovat. Pokud modul nekomunikuje, je to zralé na reset modulu (např. konkrétní raketa, systém REB, radar, ...). Pokud komunikuje, tak náprava záleží na konkrétním chybovém stavu.

Hlavní počítač = jádro by ale měl běžet pořád a bez chyb a poruch. Na restart má nárok jen po útoku EMP. Restartování celého letadla by nemělo být nutné a vždy by měl vydržet běžet aspoň např. 48 hodin. Musí existovat spolehlivý způsob restartování jednotlivých modulů.

A neříkejte mi, že to nejde udělat. Linuxové systémy mívají uptime > rok a to zdaleka nejsou špičkou spolehlivosti.
Je to otázka priorit. Zřejmě měli v zadání něco důležitějšího, než spolehlivost.

arr