Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Pozemní technika

Legendární M60 Patton: Tank pro 21. století

Datum přidání 26.10.2017    Rubrika rubrika: Pozemní technika     komentáře 145 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Tank M60 Patton vstoupil do služby již na začátku 60. let 20. století. Avšak ani po téměř 60 letech služby se M60 do důchodu nechystá, ba právě naopak. Armády celého světa si plánují ponechat tanky M60 hluboko do 21 století.

Foto: Modernizovaný M60A3 od italské firmy Leonardo; větší foto / Leonardo

 

Od roku 1961 bylo vyrobeno a exportováno do 24 zemí celého světa více než 15 000 amerických tanků M60. V době svého vzniku byl M60 se svým výkonným kanónem M68 ráže 105 mm a silným čelním pancířem nejvýkonnější tank své generace. Jeho hlavním arcirivalem byl sovětský T-55, s kterým se mnohokrát střetl na Blízkém výhodě během izraelsko-arabských válek.

 

První křest v tankové bitvě M60 podstoupil v roce 1973 během Jomkipurské války. Během těchto operací Izraelci získali značné zkušenosti o bojových možnostech a slabinách tanků M60 – tyto znalosti nebyly nikdy poskytnuty arabským operátorům tanků M60.


V současné době je stále zhruba polovina tanků M60 funkčních a tisíce jsou v aktivní službě. Největší aktivní flotilu M60 provozuje Egypt (cca 1700 tanků), Turecko (932), Řecko (669), Saúdská Arábie (450) a Tchaj-wan (450). Obecně ale platí, že jde o tabulkové hodnoty a velké množství M60 leží ve skladech v nejasném technickém stavu.


Zhruba 150 tanků M60 provozuje také Írán. Dávný spojenec USA část tanků M60 využil ke stavbě vlastního tanku Zulfikar, který využívá podvozek M60, novou věž a ruský tankový kanón 2A46 ráže 125 mm.


V současné době aktivně nasazuje tanky M60 v bojích na Blízkém východě Turecko, Egypt a Saudská Arábie. Turecko Izraelem modernizované M60T nasazuje v bojích proti Kurdům a Islámskému státu v Sýrii. Podle webu Defense Update se zdá, že tanky M60T v bojích obstály lépe, než tureckou armádou provozované tanky Leopard 2A4. Avšak všechny tři země při nasazení přišly kvůli protitankovým zbraním protivníka (RPG, PTŘS) o mnoho tanků M60.


V každém případě tanky M60 zůstanou ve výzbroji armád celého světa ještě několik dekád, především na Středním východě. Stále se tak objevují nové modernizace M60 s cílem zlepšit palebnou sílu, ochranu, mobilitu a pracovní prostředí posádek, které musí operovat v horkých a prašných podmínkách Středního východu.


Jednu z prvních hloubkových modernizací M60 provedly izraelské obranné síly (IDF). Izrael v 90. let stovky M60 vylepšil na verzi Magach 7 a Magach 8. Obě verze se vyznačovaly mimo jiné kompletním elektrickým pohonem hlavně a věže.


M60 Magach 7/8 sice zůstal u děla ráže 105 mm, ale nové systémy řízení palby a stabilizátor kanónu umožňoval zkušeným posádkám vést přesnou palbu na dlouhé vzdálenosti a porážet méně zkušené posádky v modernějších tancích. IDF své tanky M60 vyřadil z aktivní služby v roce 2014 (zůstávají v rezervě) .


V roce 2002 Turecko začalo modernizovat své M60 právě na izraelský standard Magach. Turecko své Izraelem (resp. společností IMI Systems) modernizované tanky označuje jako M60T.


Největším rozdílem u tureckých M60T je použití izraelského kanónu MG251 ráže 120 mm. Toto dělo bylo speciálně navrženo jako náhrada za kanón ráže 105 mm a tudíž je vybaveno účinnou brzdou zpětného rázu, takže lze MG251 instalovat i na lehčí věži tanku M60. Všechny tyto úpravy ale zvedly hmotnost M60T o 12 t, což si vyžádalo instalaci výkonnější pohonné jednotky o výkonu 750 kW (1000 koní).


Video: Vylepšený M60A3 nabízený firmou Raytheon. / YouTube

 

Díky velké dostupnosti tanků M60 a neustávajícím konfliktům na Středním východě firmy jako Raytheon, L-3 nebo Leonardo nabízejí Egyptu, Saúdské Arábii, Bahrajnu nebo Jordánsku modernizačí sady pro M60.

 

Modernizace jednoho tanku M60 stojí průměrně třetinu toho, co zcela nový moderní tank. Všechny modernizace se soustředí na posílení pancéřování, nahrazení nebezpečné (riziko požáru) hydrauliky elektrickými motory, odstranění archaické pancéřové kupoly velitele, zavedení nových systémů řízení palby (SŘP), senzorů pro velitele a střelce, atd.

 

V roce 2016 firma Raytheon představila modernizační balíček M60A3 SLEP (Service Life Extension Program). Středobodem modernizace je nová pohonná jednotka o výkonu 700 kW (950 koní), ta nahrazuje původní motor o výkonu 560 kW (750 koní).

 

Další důležitou změnou je zmiňované nahrazení hydraulického ovládaní věže a kanónu za jednoduší, spolehlivější, tišší, kompaktnější, rychlejší a preciznější elektrické ovládaní. Původní kanón M68 americká firma vyměnila za německý kanón L44 ráže 120 mm z amerických tanků M1A1 Abrams.

 

M60A3 SLEP získal zcela nový digitální SŘP včetně nových termovizních zaměřovacích a pozorovacích přístrojů. Řidič má k dispozici digitální panoramatický výhled, který je součástí denního/nočního kamerového systému tanku s 360° pokrytím.

 

Video: Italská modernizace M60A3 / YouTube

 

L-3 pod obchodním názvem Destroyer nabízí podobnou modernizaci s tím rozdílem, že tank pohání výkonější dieselový motor o výkonu 883 kW (1200 koní).

 

Nejnovější modernizaci před týdnem ukázala italská firma Leonardo na vojenské výstavě BIDEC v Bahrajnu. Tank M60A3 využívá italské komponenty, například kanón ráže 120 mm (L45) s nízkým zpětným rázem, který je převzatý z italského kolového stíhače tanků Centauro 2. Italský M60 místo klasické pancéřové kopuly získal dálkově ovládnou věžičku Hitrole s kulometem ráže 12,7 mm nebo 40mm granátometem.

 

Pohon zajišťuje nový motor o výkonu o 667 kW (908 koní), který má stejné rozměry jako původní jednotka. Tank získal nový modulární pancíř, nejnovější SŘP TURMS (převzatý z Centauro 2), denní/noční senzory umožňující celokruhový výhled nebo nejnovější termovizní pozorovací/zaměřovací přístroje. Nová termovize prodlužuje detekční a rozpoznávací dosah oproti původnímu M60A3 (verze z 80. let) na dvojnásobek.

 

Posádka získala zcela nové rozhraní člověk-stroj s LCD displeji a ovládacími pulty. Posádku také v případě požáru chrání výkonný hasicí systém s automatickým spuštěním.  

 

Nový přídavný kompozitní klínový pancíř chrání čelo a přední části boků věže, tedy pracovní prostor posádky. Zadní část věže je vybavena SLAT mříží, která snižuje pravděpodobnost iniciace kumulativní hlavice RPG o 60 %.

 

Dodejme, že izraelská firma IMI System modernizovanou verzi tanku M60 nabízí i pro potřeby Armády České republiky.

 

Zdroj: Defense-Update

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
pjek Datum: 30.11.2017 Čas: 19:48

Díky siluetě je radost se trefit. Stará konstrukce bez evoluce v pohonné oblasti (nemyslím výkon motoru) a v oblasti korby a věže.

avatar
Kozlus Datum: 31.10.2017 Čas: 21:33

Jasne, ziskane techologie bude urcite dobré vyuzit i jinde.Jenze furt narazime na to, ze soucasnej trh s BVP je dost plnej a vyvoj tanku tady nema smysl. ACR je moc malej zakaznik a jinde to proste neprodame. Hlavne ne, kdyz si to nekoupi ani ACR. Ty technologie maji o dost vetsi sanci najit vyuziti pri modernizace Panduru.

avatar
PavolR Datum: 31.10.2017 Čas: 17:33

Kozlus:
To ale vôbec nevadí, práve naopak. Keď by ste už pri obstarávaní BVP získali nejaké know-how a technológie, tak prečo ich nevyužiť aj v inom projekte? A to, že by bola možnosť pre vytvorenie jednotnej pásovej platformy, neznamená, že ju treba nevyhnutne využiť. Ba môžem ísť ešte ďalej: aj keby ste z toho nakoniec vôbec nič nekúpili do vlastnej armády - lebo, lebo, lebo ... - a išlo všetko na export (ako to nakoniec robia aj samotní Ukrajinci), ešte aj tak by to mohlo mať zmysel.

avatar
Kozlus Datum: 31.10.2017 Čas: 09:37

Nezapomente, ze nahrada/modernizace tanku se bude resit az 2025. V te dobe uz tu budou nova BVP, takze na jednotnou platformu zapomente, protoze tezka BVP tady nikdo uz kupovat nebude. Taky se da predpokladat, ze v te dobe uz nebude provozuschony ani posledni z T-72M4CZ. Uz ted jich udajne ACR provozuje 8-10 z duvodu nedostatku nahradnich dilu. Stejne tak nezapomente, ze ACR by mela prednostne resit cokoliv jineho, nez tanky. Pokud se ale bude modernizovat vsechno stejne zbytecne, jako ted Dany, tak je to vlastne jedno.

avatar
tryskac Datum: 31.10.2017 Čas: 00:54

tak to pardon, tanky sli v cechach do kytek spolu s Gottwaldom.

avatar
dusan Datum: 31.10.2017 Čas: 00:22

tryskac

Posledný tank sa vyrobil na území ČR v roku 1953 - licenčný T-34/85, licenčné SD-100 ešte o rok neskôr. Licenčná výroba T-34/85 a SD-100 začala v Čechách (hlavne ČKD Sokolovo) a na Slovensko sa presunula neskôr.

avatar
tryskac Datum: 30.10.2017 Čas: 21:05

Je jasne, ze v CR sa ziadne tanky vyrabat nebudu, lebo posledny tank sa tam vyrobil v roku 1945. Potom bola vyroba presunuta na ne/stastie na Slovensko, kde po roku 1989 skoncila. V dnesnej situacii by produkt nevyrabal stat, ale sukromna spolocnost a bolo by na nej ci by ho dokazala predat. Tu csg kupuje fabriky v cr, sr a dokonca aj v srbsku, tak by to bola skor otazka na nich. Uvidime ako sa k podobnym projektom postavi Babis ;)

avatar
tryskac Datum: 30.10.2017 Čas: 21:05

Je jasne, ze v CR sa ziadne tanky vyrabat nebudu, lebo posledny tank sa tam vyrobil v roku 1945. Potom bola vyroba presunuta na ne/stastie na Slovensko, kde po roku 1989 skoncila. V dnesnej situacii by produkt nevyrabal stat, ale sukromna spolocnost a bolo by na nej ci by ho dokazala predat. Tu csg kupuje fabriky v cr, sr a dokonca aj v srbsku, tak by to bola skor otazka na nich. Uvidime ako sa k podobnym projektom postavi Babis ;)

avatar
Rase Datum: 30.10.2017 Čas: 20:03

Tak, ono by to i šlo udělat tak, že nejprve by se koupil prapor Leopardů, zbylý "prapor" T-72M4CZ by byl záložní. Až by byly k mání Leopardy 3, staly by se z nich hlavní bojové tanky (třeba zase jen prapor), Leopardy by nahradily T-72M4CZ jako druhosledové tanky. jelikož tou dobou by už byly současné skladované T-72M už vyřazené (to už by se nehodily k ničemu), je klidně možné, že by je následovaly i T-72M4CZ, jelikož už bude problém s municí atd.
V nejlepším případě by byly v budoucnu dva tankové prapory Leo 3 a Leo 2 by byly uložené pro zálohy někde na skladě, s tím, že bysme se pokusili dokoupit k nim nadbytečné Leo 2 stejné verze. Zkrátka stejně jako dnes máme na skladě T-72M

avatar
Poutnik Datum: 30.10.2017 Čas: 20:02

Panove. Ja nechci znovu psat moje duvody protože už to pišu nekolik krat. Ve zkratce muj argument je ze t84 neni uplne offtipic pokud by se podařilo cenu Leo2 srazit tak samozrejme Leo pokud ne T84 by se mělo brat v uvahu.

avatar
Jirosi Datum: 30.10.2017 Čas: 19:44

Rase: Jen bych dodal, že pokud se začne masivně vyřazovat ve prospěch L3. Tak by mohli být další kusy k navýšení počtu. Tedy prvotní nákup 30 + 70 až budou.

avatar
Rase Datum: 30.10.2017 Čas: 19:37

PavolR:
k Leclercku ale je bojové vozidlo osazené teleskopickou čtyřicítkou a PTŘS. Akorát to je obdoba spíš Ajaxe nebo Terminatora, jelikož nepřeváží pěchotu. Jmenuje se Leclerc T40 - "Koufra". Hlavní výzbroj tvoří rychlopalný kanón CTA CT40 (CTWS), který je usazený ve stejné věži (T40) jako u francouzských kolových vozidel Jaguar EBRC. Nexter to nabízí jako využití starých Leclerců první série, co se budou vyřazovat

http://palba.cz/viewtopic.php?f=324&t=7643&sid=a3a995c7d4056ac6935716cd293c7b00

Ojetý a modernizovaný leopard má výhodu v tom, že se jedná v podstatě o hlavní evropské MBT. Pokud se EDA povede plán, tak jej bude provozovat ještě víc států a podaří se zefektivnit jejich provoz. Výhoudou je i to, že se nestane, že by došly náhradní díly. EDA má v plánu, aby se typ sjednotil na verzi 2A7V, pro něž bude ono zázemí. Za mě je to tedy jasné a jde jen o to, zda pořídit jeden pluk tanků, nebo dva.

avatar
PavolR Datum: 30.10.2017 Čas: 19:25

Z akéhokoľvek tanku sa rozhodne nebude obstarávať viac než koľko sú určené tabuľkové počty (u nás dokonca ani ako záloha do skladu) - maximálne tak, keby sa rozdával zadarmo. Tým pádom navrhujem vylúčiť z ďalšej diskusie argumentáciu typu "môžeme mať toho potom viac". Sú okolo toho iba zbytočné škriepky. Takto to totiž v reálnom svete skutočne nefunguje.

avatar
logik Datum: 30.10.2017 Čas: 19:00

PavolR: samozřejmě, cena techniky je vždycky exponenciela - a někde je na ní sweetspot. Ale těch 100%, o kterejch mluví Army, není současnej Leo2. To, že se nekupuje 100% znamená, že se nesnaží silou zavádět "hypermoderní" technologie - tedy že místo Zumwaltu se spokojí s ozkoušeným Burkem.

Tady se ale bavíme o situaci o třídu míň, kde místo "ozkoušeného" LEA2 půjdeme do levnější T84 s menšími schopnostmi ale větších počtech. To s vyjádřením US Army nemá IMHO nic společného.

Já neříkám, že vzhledem k problémové situaci na trhu nemůže být T84 nakonec možná volba (byť o zavedení výroby v ČR dosti pochybuji a jinak mi to příliš smyslu nedává). Ale tvrdím, že to rozhodně není cesta, kterou bychom za stejně peněz dostali podstatně více schopností. Varianta se zavedením výroby v ČR podle mne rozhodně ve výsledku bude stát více peněz - ale mohla by mít benefity, které LEO nabídnout nemůže (např. sjednocení platforem, podpora průmyslu atd...).
Ale jak píšu, přijde mi to jako nereálná možnost - obzvlášť po zkušenostech s jinými podobnými zbrojními projekty (modernizace T72, Alka ...).

avatar
PavolR Datum: 30.10.2017 Čas: 18:50

logik:
Pokiaľ máte dojem, že americká armáda za niečo stojí, tak si dovolím citovať z najnovšieho článku na AN:
"Americká armáda již jednoduše nehledá 100% řešení (nejlepší možné technologie), ale postačí si s výrazně levnějším a rychlejším “85% až 90%” řešením."

Čo sa stretu s potenciálnym nepriateľom týka, tak proti komu vôbec môžeme potencionálne stáť, proti komu zbrojíme? Proti Rusom? Tí sa môžu bez prístupu k západným technológiám ísť obesiť. Turci taktiež.
T-84 je tank s dobrým pancierom a výkonným motorom a my máme voľný prístup k západným technológiám. Tým to hasne.
Leclerc by čisto z pohľadu MBT možno bol lepšou voľbou, ale Leclercy k dispozícii nie sú a vôbec - celá myšlienka T-84 je založená na tom, aký je nedostatok tankov na trhu práve vtedy, keď plánuje viacero členov NATO nahrádzať svoju postsovietsku techniku. Mohla by sa rovnako tak zakúpiť licencia na Leclerc a doviezť výrobná linka, nie, že nie, ale k T-84 existuje aj koncept BVP, čo k Leclercu nie - aspoň o tom neviem. Dá sa na tom postaviť komplet ťažká pásová platforma. To je tá fantázia, ktorú ja v T-84 vidím, vedno s tým, ako Ukrajinci nie sú schopní vyhovieť dopytu.

arr