Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Nesmrtící obranné prostředky Piexon AG

Vzhledem ke zhoršující se bezpečnostní situaci v ... Více

Letecká technika

OA-X: Lehké bitevní letadlo pro americké letectvo

Datum přidání 26.07.2017    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 35 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Začátkem příštího měsíce na základně Holloman amerického letectva (US Air Force) v Novém Mexiku začnou v rámci programu OA-X poznávací zkoušky lehkých bojových letadel. Cílem programu OA-X je zavést do amerického letectva novou třídu lehkých, resp. provozně levných průzkumných a bitevních letadel.

Foto: Lehké proudové letadlo Scorpion odpaluje neřízené rakety vzduch-země; větší foto / Textron

 

Na základně Holloman všichni kandidáti předvedou své schopnosti zástupcům amerického letectva. Teprve na základě získaných znalostí americké letectvo vypracuje takticko-technické požadavky na nový lehký víceúčelový bojový letoun.

 

Americké letectvo se například ještě nerozhodlo, zda nový lehký letoun získá turbovrtulový nebo proudový motor.


Na předváděcí akci jsou prozatím přihlášeny dvě firmy (a také nejvážnější kandidáti) - firma Textron představí lehké proudové letadlo Scorpion a turbovrtulový stroj AT-6 Wolverine, Sierra Nevada Corporation a Embraer ukážou turbovrtulový stroj brazilské výroby A-29 Super Tucano.


Obě společnosti jsou již se svými turbovrtulovými letouny na základně a připravují se na zahájení testů (31. července). Proudový Scorpion dorazí na konci měsíce, protože se zapojí až do pozdějších fází testování. Všechny tři stroje budou pilotovat a ovládat přeškolení piloti a operátoři zbraňových systémů amerického letectva.


Testování potrvá čtyři až šest týdnů - ověří se schopnost letadel provádět průzkumné, sledovací a zpravodajské operace, létání za použití brýlí pro noční vidění, použití zbraní vzduch-země i vzduch-vzduch nebo vzlety/přistání z polních letišť.


Pečlivě sledována bude provozní náročnost letadel, poruchovost a nasaditelnost - americké letectvo například požaduje, aby letadla OA-X v ostré akci dlouhodobě prováděla až několik vzletů denně, kdy se po přistání dočerpá palivo, doplní munice a letadlo se vrátí zpět do akce.


Zřejmě nejžhavějším kandidátem je brazilský A-29. Americké letectvo již A-29 nakoupilo a darovalo afghánskému a libanonskému letectvu. Afghánští a libanonští piloti se cvičí na A-29 přímo v USA. Letadla A-29 jsou již také upravena podle amerických požadavků - jde zejména o instalaci armádních komunikačních systémů, datalinků a senzorů (FLIR).


Předností A-29 je především vynikající ovladatelnost při všech rychlostech - to je extrémně důležité při poskytování blízké letecké podpory pozemním jednotkám, kdy pilot musí při nízkých rychlostech sledovat a pochopit situaci dole na bojišti.

 

Video: Super Tucano na základně Holloman  / YouTube

 

Proti A-29 nastoupí americký AT-6, který ale konstrukčně vychází ze švýcarského stroje Pilatus PC-9. Textron sice ještě v USA neprodal ozbrojenou verzi AT-6, ale vyrobil již přes 1000 letadel jednoduší cvičné verze T-6 (s omezenou schopností nést zbraně), kterou mimo jiné k základnímu výcviku používají američtí piloti.

 

“Je to letadlo, které letectvo zná, logistika je vytvořena, existuje hodně pilotů, kteří létali s tímto letounem v podobné konfiguraci, i když AT-6 je novější a má větší a širší schopnosti,” řekl  Bill Harris, viceprezident firmy Textron.

 

Proudový Scorpion stojí poněkud v pozadí, zejména z důvodů větších provozních nákladů. Zatímco letová hodina A-29 a AT-6 stojí přibližně 1000 dolarů, u letounu Scorpion dosahuje 3000 dolarů. Scorpion ale může létat rychleji, výše a má více prostoru a energie pro instalaci dalších a náročnějších senzorů a vybavení.

 

Video: AT-6 Wolverine / YouTube

 

Zatím však není jisté, zda americké letectvo jednoho ze zmíněných kandidátů skutečně nakoupí - po skončení testů může letectvo požadovat další ukázku schopností letadel (např. na Středním východě), případně rovnou spustí program nákupu nebo jednoduše celý koncept shodí ze stolu.

 

Pokud se však letectvo rozhodne v letošním roce spustit nákup letadel OA-X, může se opřít o silnou podporu Senátu, resp. mocného Výboru Senátu pro ozbrojené složky (Senate Armed Services Committee) - ten již výhledově na nákup letadel pro příští fiskální rok schválil částku 1,2 miliardy dolarů.

 

Zastáncem nákupu letadel je známý republikánský senátor John McCain, který předsedá zmíněnému výboru. Podle McCaina letectvo potřebuje 300 lehkých bitevních letadel, z toho 200 strojů má dorazit v roce 2022.

 

Video: Scorpion / YouTube

 

"Vzdušné síly by měly přijmout kombinaci pokročilých a jednodušších bojových letounů. Pro každý scénář nejsou nutné drahé technologie páté generace,” uvedl McCain. “Tyto letadla mohou provádět protiteroristické operace, provádět blízkou leteckou podporu a další mise v méně ohroženém prostoru a také pomáhat sezonním pilotům (rezervistům - pozn. red,) snižovat zátěž pilotů stíhacích letadel vzdušných sil.”

 

Turbovrtulové letouny sice nemohou uspět proti vyspělému protivníkovi, ale díky své nízké rychlosti a především dobrým manévrovacím schopnostem při nízkých rychlostech jsou ideální pro poskytování blízké letecké podpory. Navíc jednoduchá konstrukce umožňuje, aby letadlo létalo “nonsotop” po dobu několika dní bez nutné údržby - taková úroveň nasazení je pro složité stíhací letouny páté generace nedosažitelná.

 

Výhodou je samozřejmě nízká cena. A-29 stojí přibližně 10 milionů dolarů (cena za samotný stroj; záleží na vybavení). Nákup a roční provoz 10 letounu A-29 tak stojí výrazně méně, než nákup a roční provoz jediné stíhačky F-35 (letová hodina cca 40 000 dolarů).

 

Zdroj: Defense News

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.7 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Nesher Datum: 15.08.2017 Čas: 15:48

Tak požadavky USAF splňují pouze Super Tucano a AT-6
http://www.defence24.pl/644893,dwa-typy-lekkich-szturmowcow-poleca-na-wojne-z-panstwem-islamskim

avatar
Flader Datum: 31.07.2017 Čas: 15:52

Len to je začarovaný kruh. Bez toho aby sami ukázali, že L-159 je stále živý projekt, tak toho nového zákazníka nenájdu. Nedá sa len čakať, až si niekto spomenie, že nejaká firma v Československu (pretože tak nás aj po 25 rokoch stále vnímajú v krajinách mimo Európy), ktorá kedysi vyrábala cvičné lietadlá má v ponuke aj ľahký bitevník.
Pokiaľ by to fakt mysleli vážne tak by tie financie do letových skúšok obetovali (aj keď viem, že sú to obrovské investície). Pokiaľ si ale spočítali, že je to príliš veľký risk tak je to podľa mňa vzdanie sa tohto projektu.

avatar
logik Datum: 31.07.2017 Čas: 13:35

Flader: nevzdalo. Ale zatím nemá zákazníka a vyvíjet "do šuplíku" jsou v leteckém průmyslu dosti často vyhozené peníze. To si mohou dovolit jen silné firmy, ne Aero, které má problémy s cash-flow. Takže Aero nejdřív shání zákazníka a pak tepr bude vyrábět.

Cervus: Blbina. Mezi tím, mít něco jen nakreslené na papíře a mít to reálně zkonstruované je dosti velkej rozdíl. Samozřejmě, letecký zkoušky jsou další náročný a drahý krok, ale mít něco na papíře je jako to nemít vůbec.
Když to máš zkonstruované, tak to znamená dvě věci:
1) myslíš to s tím vážně, protože to postavit něco stojí
2) vychytal jsi většinu chyb projektu (samozřejmě to neznamená, žese při letovejch zkouškách nemůže objevit zásadní problém....)

avatar
Flader Datum: 31.07.2017 Čas: 13:06

Podľa mňa to už Aero s projektom L-159 jednoducho vzdalo. Ak by v ňom ešte videli nejakú nádej tak by mokré krídlo bolo nielen v sklade ale už by bolo aj odskúšané a ponúkali by L-159 spolu s L-39NG minimálne doterajším zákazníkom L-39. Za tých pomaly 20 rokov projektu ALCA sa ekonomická situácia mnohých krajín menila. Taktiež už to nieje bitevník len papierovo ale má za sebou aj skutočné nasadenie v Iraku, takže by to mohla byť dobrá reklama. Niektoré krajiny, ktoré v minulosti ponuku na L-159 odmietli by mohli teraz na ňu počuť.

avatar
CerVus Datum: 31.07.2017 Čas: 12:58

Vždyť je úplně jedno jestli ho mají na papíře nebo někde ve skladu. Důležité je, že ho nemají na letadle. Kdo ví jestli se vůbec snažili do toho tendru dostat nebo to už předem odpískali. Na druhou stranu se tendru neúčastní ani pokročilejší FA-50 nebo M-346.

avatar
tryskac Datum: 31.07.2017 Čas: 12:33

No jo, skonstruovane lezi v hangaru a spokojne zastarava-minimalne moralne. Treba mu dat cas, nech sa nalozi ako nakladanej hermelin, nech vyzraje a potom bude suprovy ;)

avatar
logik Datum: 31.07.2017 Čas: 05:10

skelet: mokrý křídlo není jen na papíře, je zkonstruované v hangáru. Ale ještě neletělo.

Lyšák: zas turbovrtulovej stroj pokreje kvůli rychlosti menší území. Je to něco za něco.

avatar
Bernis Datum: 28.07.2017 Čas: 12:42

Pokud bude požadován turbovrtulový stroj, tak bych si vsadil na tohle:

http://www.ov-10bronco.net/Technical/boeing_ov-10(x)_super_bronco_info_card_2009_01.pdf

avatar
skelet Datum: 27.07.2017 Čas: 20:30

nehledají hlídkovací letadlo, ale letoun kategorie COIN, tedy pro průzkum a bitevní mise.

avatar
Lyšák Datum: 27.07.2017 Čas: 20:18

Přátelé,
zapomínáte na velmi důležitý parametr hlídkového letadla - výdrž. Tady bych tipoval, že požadavek může být cca 4 hod a víc (+přelet do zájmového prostoru, s výzbrojí). S tím nemají problém oba vrtuláci, nevím jak Scorpion, ale konečná pro 159ku. Ale ta není pro takové úkoly ani určena. Dávám vetší šanci AT-6, tím spíš že už jeho brácha u nich létá...

avatar
lemkin Datum: 27.07.2017 Čas: 13:10

Jen ať se AERO klidně přihlásí, odprezentují současné letadlo a tomu novému slíbí mokré křídlo. Amíci at si tam strčí co chtějí ale s podmínkou, že takto dovyzbrojené a certifikované letadlo, bude moci aero nabízet i jiným zákazníkům.

avatar
skelet Datum: 27.07.2017 Čas: 11:48

Ono nic nebrání L-159 přihlásit, byť je mokré křídlo jen na papíře. Ale záleží na tom, jestli najde Aero nějakého amerického spojence. Jinak reference má kladné - AČR, Irák, USA :)
Větší problém, než s křídlem bych spíše viděl s malou integrací výzbroje.

avatar
Arccos Datum: 27.07.2017 Čas: 10:40

alexa123: Aha, tak to já jsem zas celou dobu psal o výzbroji. :)

avatar
CerVus Datum: 27.07.2017 Čas: 09:52

Otázkou je jak moc s tím letadlem dokázali za těch 20 let pohnout dopředu. To že mají plány na úpravu stroje je jedna věc, druhá věc je ale mít certifikovaný letuschopný exemplář. Přál bych jim to, to ano, jenže to by to letadlo museli upravit po vzoru Textronu. Vyhodit radar a místo něj tam dát optiku. Proti scorpionu má navíc horší koncepci křídla. Hornoplošník má tady výhodu. Alca ty Mavericky a gbu-12 pomalu tahá po zemi.

avatar
fenri Datum: 27.07.2017 Čas: 07:46

Myslím, že Aero tohle míjí časově. IMHO ALCA s mokrým křídlem by byla docela dobrým kandidátem. Mokré křídlo už Aero má NG, ale než to dostane ALCA, bude po tomto tendru. Jak už tu zaznělo - i kandidatura s dobrým technickým hodnocením by byla dobrá reklama.

arr