Samohybný minomet na podvozku Pandur II 8×8

Česká společnost Tatra Defence Vehicle a.s. (TDV) ... Více

Armáda ČR chce německé Pumy. Jaká je finanční stránka?

Ministerstvo obrany ČR (MO ČR) plánuje nakoupit za ... Více

Rusko-běloruské cvičení Zapad-2017: Úhly pohledu

Včera skončilo obří rusko-běloruské cvičení ... Více

Události

Lehké útočné letouny místo F-35 Lightning II?

Datum přidání 25.01.2017    Rubrika rubrika: Události     komentáře 71 komentářů    autor autor: Michael Myklín

Předseda senátního výboru pro ozbrojené síly John McCain ve své alternativní Bílé knize o obraně zmiňuje potřebu vývoje a produkce lehkého útočného letounu, který by v operacích nízké intenzity nahradil/doplnil letouny F-35 Lightning II a F-22 Raptor.

Foto: A-29 Super Tucano nad základnou Moody Air Force Base. Letadla a základna slouží pro výcvik afghánských pilotů; větší foto / Public domain

Foto: A-29 Super Tucano nad základnou Moody Air Force Base. Super Tucano patří mezi hlavního favorita amerického programu OA-X; větší foto / Public domain 

 

I když je McCain jedním z největších zastánců programu F-35, jeho návrh počítá s urychleným vývojem a posléze nákupem 300 lehkých útočných letounů pro operace nízké intenzity, kde protivníkovi kapacity nepředstavují riziko pro americká letadla.

 

Náčelník štábu letectva generál David Goldfein tento návrh podpořil. Zatímco pokročilé letouny jako F-35 a F-22 jsou vhodné pro konflikt s technologicky vyspělými oponenty (Čína, Rusko, KLDR, Írán), pro operace v Afghánistánu, Iráku a Sýrii je jejich nasazení neefektivní. Goldfein ale uznává, že působení ruského a tureckého letectva v Sýrii celému prostředí dodává na komplexnosti.


“Low-end” letouny by tedy operovaly například v rámci protiteroristických operací, kde by plnily úkol pozemní podpory. McCain ve své zprávě zároveň upozorňuje, že zavedení levných letounů pomůže také s výcvikem nových pilotů, zejména do příchodu nových cvičných strojů T-X.


Jedním z hlavních argumentů pro nasazení lehkých útočných letadel jsou náklady na provoz “high-end” letadel. Letová hodina F-35 se může vyšplhat až na 42 000 dolarů a u F-22 jde až o 59 000 dolarů. Ceny letových hodin lehkých útočných letadel se zpravidla pohybují pod částkou 10 000 dolarů, ale i výrazně méně. Dalším významným důvodem je i životnost samotného letadla, která se měří v letových hodinách, a která se častým užíváním zkracuje.

 

Video: Super Tucano v akci. Pentagon nyní studuje, zda vrtulová letadla postačují pro úkoly amerického letectva. / YouTube


Ve vzdušných prostorech Afghánistánu a Iráku navíc americkým letcům nehrozí takové riziko, aby bylo nutné užívat stealth letouny dosahujících rychlostí až 2410 km/h v případě F-22 (1930 km/h u F-35).


Americké letectvo má nyní dva programy pro výběr bitevního letounu pro pozemní podporu. Prvním je program OA-X, ve kterém letectvo vybírá bitevní letoun pro blízkou leteckou podporu pro operace nízké intenzity. Mezi hlavními kandidáty je A-29 Super Tucano od společnosti Embraer, AT-6 Texan firmy Beechcraft a proudový Scorpion od Textron AirLand.


Druhým je program A-X2, v rámci kterého letectvo hledá bitevní letoun pro blízkou pozemní podporu do prostředí, ve kterém již letcům hrozí větší nebezpečí a nároky jsou tedy logicky vyšší. Právě tento program má za úkol nalézt alespoň krátkodobou náhradu za ikonické A-10 Thunderbolt II, nicméně zatím neúspěšně.

 

Video: Cena letové hodiny lehkého proudového letounu Scorpion je údajně pouze 3000 dolarů. / YouTube


Americké letectvo zároveň hledá nový výcvikový letoun v rámci programu T-X, který by byl pro pozemní podporu také vhodný, ale letectvo si takové zdvojování rolí nepřeje.


V budoucnu se hlavní platformou amerického letectva a námořní pěchoty pro blízkou pozemní podporu stane F-35, ale svých plných kapacit dosáhne až po vývoji a instalaci softwarového balíku Block 4, který je plánován na roky 2020-2022.


Vzhledem k problémům s vývojem Suchoje T-50, ruského letounu páté generace, se i v Rusku objevují hlasy volající po přehodnocení přílišného důrazu na vývoj nákladných stíhacích letounů. Právě T-50, podle ruského autora Alexandra Sardurio ze známého ruského vojenského magazínu Vojensko-průmyslový kurýr, nevyhovuje ruským potřebám a možnostem.


Sivok navrhuje řešení v podobě “MiGu-15 pro 21. století” - jednoduchý jednomotorový stroj vyráběný v tisícových sériích s nosností až dvou tun, bytelnou elektronikou a velmi krátkým (nebo rovnou horizontálním) vzletem. Tak radikální krok by však vyžadoval hlubokou změnu v ruských strategických koncepcích.

 

Zdroj: Breaking Defense

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
raziel87 Datum: 30.01.2017 Čas: 13:36

2 RiMR

dostal jsem odpověď z Iráku. Tak kolega tam pořád je. Dnes ve 03:30 mi přišel strohý e-mail, že jsou stále na základně a prý se rozepíše až bude víc času. Nespecifikoval kdy, ale on se "JH" rozepíše, až bude mít více času. jen to asi nepinknu sem, ale přepošlu to správci webu, který si s tím už naloží, jak uzná za vhodné

avatar
Charlie Datum: 28.01.2017 Čas: 09:15

damik: čoveče vy ste tak zaujatej svojí ideou "dronu" že plácáte nesmysly jeden přes druhej.

Za prvé, drony nelétají v žádných nedostižných výškách, takový Predator B (reaper) má maximálku 15km, ale operační hladinu 7,5km, což není zas až tak moc vysoko. Lehčí typy (MQ-1) jdou ještě níž

Rovněž tak i pro drony se dost často budujou ovládací střediska na základnách v oblasti, a stejně tam potřebujete mít mechaniky a zbrojíře. Navíc - nikdo neříká, že Tucano nebo jiný lehký letoun bude levnější než dron - má být levnější než hi-tech stíhačka při plnění stejných úkolů.

Pořád nechápu, co sem vůbec mícháte ty drony, protože ty nikdo pilotovanýma strojema nahrazovat nechce. Chtějí částečně nahradit drahé hi-tech stroje levnější pilotovanou platformou.

Mimochodem, to kulometné ostřelování cílů z nízkých výšek, vámi dokola omílané, není ten hlavní úkol těhle malých letounů, je to jen další z možností, majoritní nasazení stejně bude shazování naváděné munice. Na druhou stranu - dron takové možnosti vůbec nemá, takže v tomhle směru je výhoda (větší pružnost nasazení) na straně lehčího pilotovaného stroje.

avatar
damik Datum: 27.01.2017 Čas: 19:31

tady mate jak se Predatori ovladaji prez satelit a pulku sveta z Nevady:

https://www.theguardian.com/world/2015/nov/18/life-as-a-drone-pilot-creech-air-force-base-nevada

skoro jako prace z domu .. :)))

avatar
damik Datum: 27.01.2017 Čas: 19:25

Rimr71: Tak za prvě to hned tak nebude a za druhé jsem se spíš křenil tomu nízkému platu a tichému opomenutí těch dalších lidí v týmu...

- drony typu Predator a levne GPS klouzave pumy jsou v operacnim nasazenim nejmene poslednich 10 let

- celkove naklady na operatora co sedi v US v kanclu jsou minimalne 2x / 3x nizzsi nez se starat o opravdoveho pilota na nejakem polnim letisti v Afghanistanu/Syrii/etc

- vseobecne drony maji nizsi naroky na udrzbu, protoze nemaji zadne vybaveni pro pilota; a taky maji vyssi povolene ztraty; zachrana sestreleneho pilota taky neco stoji

- kazde male polni letiste potrebuje nejakou ostrahu, opravare, logistiky; je levnejsi mit vice vetsich a centralnich letist a pro cil si zaletet

- kdyz uz chce nekdo strilet kulometem / nerizene rakety v nizke vysce tak utocna helikoptera je o hodne bezpecnejsi pro pilota a bezpecnejsi nez letadlo co si musi cil preletet v male vysce

- dron jako Predator je optimalizovany pro prime lety ve velke vysce (podobne U2 nebo plachtaku); Tucano pro manevrovani v nizske vysce; pouzivat Tucano ve strednich a velkych vyskach bude drazsi nez treba takovy Predator styl dronu

- jestli ma Tucano nahradit F-35 jako levnejsi varianta tak asi ne jako nizko letici CAS protoze to F-35 stejne nedela a bombarduje ze strednich a vyssich vysek

---------------------------------------------------------------------------------

takze jestli teda neni zadny pozadavek na strileni kulometem / nerizenych raket z nizkych vysek nebo aby mnel pilot vyhled z okynka (stejne vlastnim okem prd uvidi) tak takovy Predator ve strednich a vyssich vyskach je lepsi a levnejsi reseni nez Tucano

McCain asi jeste porad pamatuje jak lital ve Vietnamu a asi mu to chybi ..

avatar
RiMr71 Datum: 27.01.2017 Čas: 16:56

Skyraider byl operačně nasazený v 50. a šedesátých létech, v 1945 to byl ještě vývíjený stroj.
A trochu se zapomíná na to, že piloti A-1 na tom se šancí na přežití byli nejhůř ze všech sedlaných typů letadel... stovky a stovky zničených strojů a zabitých pilotů.

avatar
Jirosi Datum: 27.01.2017 Čas: 15:04

Posledním opravdu účinným letadlem co létalo úspěšně CAS byl A1 skyrider(1945). Doufam že vidíte ty rozdíly mezi tímhle letadlem co opravdu létalo proti přízemnímu flaku a tim co je tu nabízeno jako "řešení".

Ale to je politicky neprůchodné, protože co straší politiky ještě více než cena za vojenské výdaje jsou fotky vlastních vojáků(pilotů) v rukou nepřítele.

avatar
RiMr71 Datum: 27.01.2017 Čas: 14:33

Tak za prvě to hned tak nebude a za druhé jsem se spíš křenil tomu nízkému platu a tichému opomenutí těch dalších lidí v týmu...

avatar
Shania Datum: 27.01.2017 Čas: 13:06

RiMr71: moc se tomu nesměj, vše k tomu směřuje. Za pár let nebude potřeba "pilot dronu", práce operatora bude určovat trasu a cíle pro mnoho dronů a ne přímo řídit dron jak je tomu teď. Ty mrchy budou startovat, lítat a přistávat sami. Víc jak piloti budou potřeba právníci:)

To co bude vyžadovat větší pozornost bude monitorování výstupu u průzkumných systémů, protože jich bude víc.

avatar
RiMr71 Datum: 27.01.2017 Čas: 12:23

...a tohle "jeden operator zvladne vice dronu a taky sedi doma v USA za maly plat a zadnou logistiku ..."

taky svědčí o velkém přehledu...

avatar
Charlie Datum: 27.01.2017 Čas: 08:11

Damik: drony nejsou samospasitelné a mají provozní omezení jako všechno. Ten poměr byl jen orientační, ale vycházel jsem z předpokladu, že plánovači ví, proč na některé úkoly posílají stíhačku a na jiné použijí dron. Mohl jsem tam taky napsat 50-30-120, každopádně ještě jednou:

Celý ten článek je o NÁHRADĚ STÍHAČEK LEVNĚJŠÍM PILOTOVANÝM STROJEM, takže nechápu, co tu furt omíláte "drony by to zvládly všechno" - nezvládly a ještě dlouho nezvládnou.

Další věc - vám všechno "přijde levnější" ale ve skutečnosti si ty čísla cucáte z prstu, aby vaší "dronofilii" vyhovovaly - ignorujete problém hor (což zrovna v Sýrii nemůžete), ignorujete nutnost údržby, přeletových časů (on ten dron totiž na místo nasazení musí doletět, takže to pokrytí 24/7 dostává najednou vážné trhliny), o nutnosti doplňování paliva a výzbroje jste nejspíš nikdy neslyšel...

Navádění dronů z druhé strany má taky svoje úskalí (přičemž zpoždění je zdaleka to nejmenší).

Mimochodem ten vámi zmiňovaný Gray Eagle je lehká platforma, která unese nejvýš čtyři Hellfiry nebo klouzavé 20kg bomby, se kterými by měl pokrýt okruh 160km v průměru - jenže to je ideální hodnota a je otázkou, kolik bude reál (protože manévry samozřejmě žerou energii, takže ta udávaná klouzavost 10:1 bude spíš nižší).. Ale pořád to jsou jen čtyři bomby, takže když je spotřebuje, tak musí pro nové, a jelikož je cestovní rychlost jen 280km/h, tak mu ty přelety budou trvat dlouho (Tucano má skoro 2x tolik). A ten senzor z Gray eagla můžete podvěsit skoro na všechno, takže nevím, kde jste vzal ty "lepší senzory".

No a na závěr - to Tucano má větší dostup než vámi zmíněný dron, takže i ten argument "pomale letadlo při zemi" je ÚPLNĚ lichý. Příště si alespoň an podporu svých tvrzení vyberte vhodnější platformu, třeba Reapera, jenže ten není ani tak levný (16 mega) ani úsporný (motor 671kW). Za výkony se totiž platí i ve světě UAV.

avatar
damik Datum: 27.01.2017 Čas: 00:38

- rekneme ze takova klouzava puma zasahne bezpecne cile v okruhu jen do 50km polomeru (ignorujeme problem hor)
- jeden drone pokryje kruh o asi 7850km2
- Syrie ma 185k km2

tak to by nam stacilo asi okolo 30 az 40 dronu pokryt celou Syrii; jeden Predator MQ-1C Gray Eagle je tak za $6.6 mega

A-29 je tak za $10+ mega

dron mi prijde tak minimalne 5x levnejsi na provoz, protoze jeden operator zvladne vice dronu a taky sedi doma v USA za maly plat a zadnou logistiku ...

avatar
damik Datum: 27.01.2017 Čas: 00:07

jadernazima: naváděná Hydra stojí přes 20 000 USD a nese pouze 400 g čistého oktogenu + do budoucna nějaký zirkon na požáry, to je celkem smutné

GPS sada na hloupou 220kg bombu je asi za $25k a doklouze na 80km

http://newatlas.com/jdam-er-test-boeing-raaf/36250/

avatar
damik Datum: 26.01.2017 Čas: 23:57

Charlie

a co kombinace 150 dronu and 50 stihacek?

levnejsi, efektivnejsi, vice hodin ve vzduchu, zadne ztraty na pilotech, 24/7/365, mensi spotreba paliva, lepsi rozvedka/senzory, mene letadel ve velkych vyskach pokryje rychleji vetsi plochu, lepsi datalink ...

porad nevidim to vyhodu maleho pomaleho letadla pri zemi riskujicim zivot pilota

a to se nabavim o tom za takovy jeden operator muze ridit i 3+ drony dohromady; kdyz neutoci ve stejnou dobu

avatar
jadernazima Datum: 26.01.2017 Čas: 23:56

naváděná Hydra stojí přes 20 000 USD a nese pouze 400 g čistého oktogenu + do budoucna nějaký zirkon na požáry, to je celkem smutné

tady Kornet trefí kabinu a lidé na konci (i když chráněni matracemi) jsou OK:

https://youtu.be/w_r_AxPdYbo?t=18s

spíše podvod, marketing než levná zbraň

avatar
Charlie Datum: 26.01.2017 Čas: 20:03

Modelová situace "leteckého parku" před zavedením LAA (zjednodušená):

100 stíhaček
100 dronů

po zavedení LAA:

50 stíhaček
50 LAA
100 dronů

Nikdo nenahradil drony letadlama, ale stíhačky se nahradily levnější platformou.

A teď když bych to vybíral já, co bych chtěl aby to umělo:

1) ničím nerušenej výhled dopředu a co nejlepší k tomu, čili dvoumotorák nebo tlačný uspořádání

2) co nejrobustnější konstrukce, nenáročná na pozemní údržbu (velký podíl snadno vyměnitelných konstrukčních celků trupu a křídla, kompozitů) včetně podvozku konstruovaného na provoz z neupravených ploch (fotbalový hřiště = zbytečnej luxus)

3) krátký vzlet s plným nákladem čili velký přebytek výkonu při vzletu (nahrává dvoumotoráku)

4) jednoduchá letová avionika (ideálně na komerčním základu), veškeré zbraňové informace integrované do přilbového displeje (na trhu je spousta vyřešenejch aplikací, syntetický vidění není potřeba) propojeného s FLIR jednotkou, která zároveň zaměřuje laserem naváděné střely (což by byla zároveň jediná hi-tech elektronika na palubě), vysoká modulárnost

5) provoz na široké spektrum paliv, optimálně by to mělo žrát leteckej benzín a naftu

6) Možná variantně jedno nebo dvoumístnej kokpit (lehce přestavitelnej, případně dvě téměř totožný verze) - těžko říct, jestli by stačilo jednomístný éro nebo by byli lepší dva lidi

Výzbroj - obligátní kulomety a kanony, možná otočné střeliště ala AH-64 nebo Cobra (na Toyoty ideál), neřízené i řízené Hydry (vzhledem k nosnosti asi spíš řízená varianta kvůli nižší spotřebě na jeden cíl), bomby do ráže nějakých 100-200kg (klidně něco malého, třeba dvacítky s přesným navedením, útočíme na pickupy, ne na křižník), řízené střely ala Hellfire.

Viděl bych to na nějakou reinkarnaci Bronca nebo zvětšený AHRLAC.

arr