Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

LEMV - Mamutí vojenské vzducholodě startují

Datum přidání 28.05.2012    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 3 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Vzducholodím se věští zářná vojenská budoucnost. Obří létající náklaďáky, schopné přepravovat desítky tun nákladů na obrovské vzdálenosti nebo bitevní a průzkumné létající stanice – to vše můžou být vojenské vzducholodě. Během 14 dnů bychom mohli být svědky historického startu nové generace lodí lehčích než vzduch. Půjde o průzkumnou a komunikační vzducholoď LEMV pozemního vojska americké armády.

 

UPDATE 25.2.2013 - Projekt vzducholodě LEMV byl zrušen.

LEMV

Foto: LEMV (Long Endurance Multi-Intelligence Vehicle) / Northrop Grumman

 

LEMV (Long Endurance Multi-Intelligence Vehicle) je 100 metrů dlouhá hybridní vzducholoď (dieslo-elektrická) vyvinutá americkým gigantem Northrop Grumman pro US Army. LEMV bude sloužit především k průzkumné a výzvědné činnosti v rámci protiteroristického boje.

 

Právě pro boj v asymetrické válce jsou vzducholodě ideální. Povstalci, teroristé, zločinecké bandy nevlastní žádné zbraně schopné zničit nebo jakýmkoliv způsobem ohrozit vysoko letící vzducholoď. Ta tak může mnoho desítek dní operovat nad zájmovou oblastí a provádět průzkumné a výzvědné úkoly.

Asymetrická válka je takový konflikt, jejíž strany se výrazně liší svými vojenskými silami nebo se výrazně liší jejich taktika. Pro asymetrickou válku je typické, že zatímco pro jednu ze stran se zpravidla jedná pouze o omezený konflikt, ve kterém bojuje o dosažení nějakého svého partikulárního zájmu, pro druhou stranu se zpravidla jedná o boj o vlastní přežití. "Slabší" strana nemůže válku vyhrát obvyklým způsobem, tj. poražením protivníka na bojišti, jelikož její kapacity jsou nesrovnatelně nižší. Jejím cílem (a dosažení tohoto cíle pro ně odpovídá vítězství) je vytrvat takovou dobu, aby došlo k vyčerpání protivníkovy vůle nadále se konfliktu účastnit a jeho následnému stažení z bojových operací. Dochází tak často k zaměření na různé teroristické akce, podkopávající soupeřovu morálku či podle možností k šíření protiválečných nálad v protivníkově zázemí. Wikipedia

Loď dokáže létat až do výšky 6,7 km a na vzdálenost až 3800 kilometrů. Zásoby nafty pro dieselové generátory umožní operovat vzducholodi LEMV ve vzduchu až 21 dní. Stejné generátory pohánějí elektrické tlačné vrtule a také palubní elektroniku – pro tu je k dispozici elektrický výkon až 16 kW.

Klíčové vlastnosti vzducholodi LEMV:

  • Jednoduché, ne-exotické řešení využívající dostupné komponenty

  • Energeticky efektivní. Spotřeba paliva je 10x menší než u srovnatelných systémů

  • 12-24 členů pozemního personálu dokáže zajišťovat 18 lodí systémem 24/7/365

  • Dolet 2400 – 3800 kilometrů s nákladem 6 800 kg (Heavy Lift konfigurace)

  • Výdrž ve vzduchu až 21 dní s nákladem 1300 kg ( ISR konfigurace)

  • 76,5 m3 vnitřního prostoru (Heavy Lift konfigurace)

  • Maximální dostup až 6,7 km

  • Cestovní rychlost 56 km/h , Maximální rychlost 150 km/h

Elektronická výzbroj „vzdušného korábu“ může být díky dostatečnému elektrickému výkonu a velké nosnosti lodě opravdu rozsáhlá. Jsou to nejrůznější denní/infračervené kamery s vysokým rozlišením nebo radar se syntetickou aperturou (SAR).

Radar se syntetickou aperturou (anglicky: Synthetic aperture radar - SAR) je typ radaru, ve kterém je používáno sofistikovaného zpracování radarových dat k vytvoření velmi úzkého efektivního paprsku. Může být používán pouze pohybováním nástrojů přes relativně statické cíle pozorování, ale přesto dosahuje širokého použití v dálkovém průzkumu Země a mapování. Wikipedie

Můžeme zmínit také nejrůznějšími komunikačními systémy, přístroje pro elektronický boj či datalink pro přenos informací. Výhodou je také možnost umístit na palubu výkonné počítače a úložiště dat. Doslova tisíce gigabajtů informací se tak nemusí posílat bezdrátově na velitelské stanoviště, ale můžou se zpracovávat a ukládat přímo na palubě lodě.

 

LEMVFoto: LEMV (Long Endurance Multi-Intelligence Vehicle) / Northrop Grumman

 

Pokud půjde vše dobře, první start vzducholodě LEMV se uskuteční mezi 6. až 10. červnem tohoto roku. Po úspěšném testování bude loď odeslána do Afghánistánu, kde ukáže, zda zvolený koncept je správný. V případě úspěchů US Army slíbila odebrat několik kusů strojů LEMV – každý v hodnotě 154 mil. dolarů (základní verze).

 

Doufejme, že půjde vše lépe než u konkurenční vzducholodě Blue Devil 2 americké letectva US Air Force. Blue Devil 2 se dostal do existenčních problémů díky neustále bobtnajícím finančním nákladům a technickým komplikacím. Díky tomu byla na neurčito odložena i její cesta do Afghánistánu…

 

Nakonec si neodpustíme malé zamyšlení. Vzducholodě a vrtulová letadla zažívají v armádách po celém světě doslova renesanci. Předpokládal někdo před deseti, dvaceti lety, že nejmodernější armády světa budou v 21. století spoléhat na koncepty první světové války?

 

Zdroj: Wikipedia, Northrop Grumman, Wired

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.4 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Jan Grohmann Datum: 25.02.2013 Čas: 18:24

Ano, potvrzujeme. Projekt LEMV je zrušen.

avatar
Jarda P. Datum: 25.02.2013 Čas: 09:47

Jsem se dočetl, že byl tento projekt zrušen.

avatar
Tomik Datum: 20.08.2012 Čas: 22:56

Asymetricka valka - to asi budou kozomilove dost koukat az jim bude 24/7, 6 km nad hlavami hucet vzducholod nalozena 6 tunami presne rizenych bomb. :-)))

arr