TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Letecká technika

Letadla L-159 v Polsku zřejmě létat nebudou

Datum přidání 10.06.2013    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 13 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Aero Vodochody odstupuje z tendru na polský pokročilý cvičný letoun AJT (Advanced Jet Trainer). Odstoupení oznámil polskému Inspektorátu pro vyzbrojování (Inspektoratu Uzbrojenia) ředitel společnosti Ladislav Šimek. Aero však připouští, že z důvodu nejasností kolem zadávacího řízení, může polský tendr napadnout.

L-159 ALCA

Foto: L-159 ALCA / Wikipedia

 

Program AJT je pokračováním zrušeného polského programu na cvičný a bojový letoun LIFT (Lead-in Fighter Trainer) z roku 2011. Po předloňském zrušení prvního tendru Aero tvrdilo, že se do nové soutěže přihlásí. „Přes svůj počáteční zájem Aero nakonec žádnou nabídku nepředložilo,“ napsala však před několika dny agentura AFP.

 

Aero mělo o tendr v polské armádě zájem, avšak nastavení zadávacích podmínek vyřadilo letouny L-159 ALCA již předem ze hry – alespoň podle názoru české firmy. Podle Šimka například požadovaný způsob bankovních záruk není shodný s mezinárodním standardem a nemůže být českou společností akceptován.

 

Druhá výtka se týká změny v zadávacích podmínkách na poslední chvíli. Jak uvedl polský magazín Altair, zástupci Aero Vodochody uznali, že několik dní na změnu nabídky je prostě příliš krátká doba. V polské zadávací dokumentaci pak měly být údajně nepřesnosti či dokonce rozporná tvrzení.

 

Video: Technika Armády ČR: L-159 ALCA / YouTube

 

Podle názoru Aera Vodochody jsou tak porušována práva české společnosti. Aero údajně zvažuje tendr napadnout, avšak o právních krocích zatím nebylo rozhodnuto.

 

V kontraktu za 9 miliard korun se také silně angažovala vláda Petra Nečase. „Tento projekt (nabídka letounů L-159) má plnou podporu české vlády, jsme připraveni poskytnout případně pro výcvik i letadla, která má ve svém vlastnictví armáda České republiky, včetně zpracování příslušných výcvikových programů,“ řekl před měsícem Nečas.

 

V současné době na dodávku osmi letounů (výhledově +4) se účastní trojice firem - italská Alenia Aermacchi s M 346 Master, BAE Systém s letounem Hawk a Lockheed Martin, která nabízí jihokorejské stroje T-50.

 

Právě firma Lockeeh Martin má zřejmě v Polsku největší šance. Důvodů je více. Poláci mají ve výzbroji zavedeno 48 stíhaček Lockheed Martin F-16 C/D 52+. Pro americkou firmu je jistě motivující také nejnovější jihokorejský tendr na nákup šedesáti stíhaček. Pokud se Američanům podaří v Polsku udat jihokorejské letouny, jejich šanci v chystaném jihokorejském tendru se jistě dramaticky zvýší.

 

Zdroj: Altair

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3.1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
D.i.p Datum: 26.08.2013 Čas: 22:10

HU: Kdo vám řekl, že ALCA nemá pancéřování? ALCA má přesně takový panceřování jaký lze u bitevního letounu jejího typu očekávat. Má napřiklad i plynovu ochranu omezující vznícení paliva.

Ano, SU-25/39 a A-10 jsou mnohem více pancéřovaná. Od nich se ovšem očekává trochu něco jiného. S výčtem těchto dvou velkých letadel ovšem končíte. Ve většině armád suplují tuto funkci víceúčelové stihačky. V lehkým podání pak cvičné Hawky nebo L-39. To jsou ale stroje daleko za zenitem. Další kategorií jsou pak turbovrtulový letadla jako Super Tucano.
Záleží na specifikaci mise a přízpůsobení strategie stroji. L-159 by například moli být velmi dobře platné v Afghanistánu.

ALCA byla hlavně konstruována pro ground-attack, ne jako cvičný stroj. Proto taky ta počáteční absence dvoumístné verze (samozřejmě můžem spekulovat nad tím, zda to bylo dobře).

avatar
Jirka Datum: 15.06.2013 Čas: 21:06

ALCA není marný projekt, jen zkrátka nikdo nenašel koule na to zalétat prototyp i s jiným motorem (slovenský DV 2) a jinou avionikou, klidně bez radaru, šance na vývoz by byly jiné, nemuseli v tom pak mít poslední slovo kde si v USA. Navíc jsou v aeru trubky, když nazvou letoun tak jak nazvou a jdou s jednomístným strojem do tendrů na cvičné stroje.
Pro HU: http://en.wikipedia.org/wiki/Aero_L-159_Alca tady najdete vysvětlení zkratky ALCA, co to asi je slovo combat?

avatar
HU Datum: 14.06.2013 Čas: 07:53

To Ladsa: ..proto jej armáda používá tak jak používá. Bitevní letoun bez pancéřování, bitevní letoun s omezením na "zaměřovacích systémech", nosnosti munice, výdrži ve vzduchu...je tak bitevní, že není problém jej nasadit. Takže se o ISAF stále jen mluví...

Bitevním letounem je A-10, Su 39...

avatar
Jakub Mares Datum: 12.06.2013 Čas: 07:11

ALCA ma co nabidnout ale jak rikate lobb je maly. A hodne statu ktere jsou cca jako CR na to zase nemaj penize..

avatar
Ladsa Datum: 11.06.2013 Čas: 23:51

To HU: L 159 ALCA je jednomístný lehký bitevník určený zejména pro přímou leteckou podporu, takže pro úkoly v ISAF vhodný. Cvičné jsou varianty B a T1...

avatar
Martin Datum: 11.06.2013 Čas: 23:35

Mise v Afghánistánu by asi jejich prodeji nepomohla.Jde tady opravdu hlavně o to,že Aero nemá moc šancí se prosadit v konkurenci velkých výrobců.Prostě nemá co nabídnout výměnou za nákup svých letadel.To,že ta letadla jsou kvalitní už nikoho příliš nezajímá...Já osobně vždy na Polsko sázel nejvíc,že by se tam L-159 mohly uchytit.NA M-346 bych moc nesázel,je to drahý letadlo.spíše ten T-50 nebo Hawk.Byl by to zajímavý průlom korejský letoun v Evropě.Jeho nevýhodou budou vyšší provozní náklady,ale zas by ho mohli používat jen na závěreční pokračovací a zbranový výcvik cca 60-80 hodin a zbytek odlétat na Orliku.

avatar
HU Datum: 11.06.2013 Čas: 22:17

xxx....ALCA v ISAF...proboha co by tam dělala? To je cvičný letoun ne bojový...

avatar
xxx Datum: 11.06.2013 Čas: 15:16

Nechapu, proc ALCY vcetne PLAMENE neotestovala CA v Afganistanu. Pri kladnem vysledku se mohly slusne zvysit sance na jejich odbyt v zahranici.

avatar
hovorka11 Datum: 11.06.2013 Čas: 10:12

Lobby je rozhodující. L 159 nejsou špatné a při výcviku nejsou drahé.
Přsto pochybuji, že by je někdo koupil mimo Íráku, Sýrie nebo Íránu, kde by mohli sloužit i jako bojové. Do Sýrie a Íránu však mají zaracha od amiků.
Vidím to jak s radary- zákazy do zemí, kde by byl zájem, ale politicky jsou nežádoucí a chybějící konkurenční lobby, která prodává v zemích, kde konkurují velké firmy.

avatar
HU Datum: 10.06.2013 Čas: 22:08

No, nalijme si čistého vína. Zadarmo drahé. Kdo čekal úspěch? Já ne....a to letadlu nepřeji nic špatného.

avatar
liberal shark Datum: 10.06.2013 Čas: 18:38

Tak to je nepříjemné překvapení. Zdá se, že na L-159 už na high end technicky nemají a na low end cvičných letounů jsou příliš drahé a sofistikované. Takže je vlastně nikdo nechce.

avatar
Petr Datum: 10.06.2013 Čas: 17:36

O úspěchu/neúspěchu rozhoduje především lobbing a dostatek peněz na úplatky. Nikoliv parametry samotných letounů, protože v tomto ohledu je na tom ALCA docela slušně...

avatar
Filip Datum: 10.06.2013 Čas: 16:17

Tak myslím, že L-159ky jsou celosvětově v troubě. I jako (velmi) lehý bitevník i jako cvičný letoun existují ve světě zajímavější alternativy a to se zázemím a lobbingem silných výrobců (a jejich vlád). Jen srovnání výkonů T-50 a L-159 hovoří výmluvně, nehledě na v článku zmíněné další business souvislosti...

arr