Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Námořní technika

Letadlová loď „chudého bratra“ pro US Navy

Datum přidání 07.11.2013    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 9 komentářů    autor autor: Mgr. Ondrej Rajkovič

Minulý týden se na internetu objevila zpráva, která uvádí, že americké námořnictvo plánuje přestavbu několika ropných tankerů na malé, improvizované letadlové lodě. Přehnaná snaha ušetřit finance? Možná.

Foto: Letadlová loď USS Theodore Roosevelt (CVN-71), třída Nimitz. / US Navy

Foto: Letadlová loď USS Theodore Roosevelt (CVN-71), třída Nimitz. / US Navy

 

Letadlová loď – významný odstrašující prvek

V současné době používá americké námořnictvo US Navy své svazy letadlových lodí jako předsunuté prvky pro demonstraci síly v rámci zahraniční politiky USA. Není to ani nelogický a ani zbytečný krok.

 

Od dob 2. světové války se role letectva i námořnictva transformovala z relativně lokalizované role do role globální. Za tímto posunem stojí zejména technologický pokrok v mnoha oblastech. Dálkové bombardéry B-17 a B-29, které tvořily páteř amerického letectva za 2. světové války měly dolet 3200 až 5200 kilometrů.

 

V současné době mají strategické bombardéry B-52, B-1 a B-2 dolet v rozsahu 7200 až 12 000 kilometrů. Díky technologii doplňování paliva ve vzduchu mají současné bombardéry dolet téměř neomezený. Ale jejich schopnost vytrvat v cílové oblasti je stále omezená kvůli lidskému faktoru. Únava posádky je faktorem, který se nezměnil od dob 2. světové války až po současnost.

 

Naproti tomu dokáže letadlová loď působit v přidělené oblasti téměř bez omezení a veškeré potřebné zásoby mohou být dopraveny až přímo ke svazu, ve kterém letadlová loď operuje. Tato schopnost se stala neocenitelnou při podpoře bojových operací ale i operací na udržení a nebo vynucení míru.

 

Hrozba použití bojové síly, kterou svaz letadlové lodi disponuje – od střel Tomahawk až po údery leteckého křídla z letadlové lodi – je velmi významným odstrašujícím prvkem. Diskuse o tom, zda stát má právo takovým způsobem využívat své ozbrojené síly, by byla jistě zajímavá, ale netýkala by se tohoto tématu.

USS Gerald R. Ford (CVN-78)

Foto: Letadlová loď USS Gerald R. Ford (CVN-78). Slavnostní spuštění na vodu se odehraje již 9. listopadu tohoto rok. Klikni pro větší obrázek. / US Navy

 

Nejnovější a nejmodernější „plnokrevnou“ letadlovou lodí v současnosti je americký nukleární nosič CVN-78 USS Gerald R. Ford, který byl spuštěn na vodu 11. října letošního roku a jeho stavba stála 13,5 miliardy dolarů. Loď pojme až 90 letadel různých typů – od F/A-18 E/F Super Hornet přes verzi pro elektronický boj EA-18C Growler až po podpůrné stroje E-2A Hawkeye a C-2 Greyhound. V budoucnu se pak počítá se stroji F-35C Lightning II.

 

Celková hodnota se při plném vybavení bude pohybovat řádově v desítkách miliard dolarů. Myšlenka časem přezbrojit expediční síly námořnictva z letadlových lodí třídy Nimitz touto třídou letadlových lodí, je v nejbližších několika let nemyslitelné. A proto se hledá možnost jak udržet schopnost projekce síly za nižší náklady.

 

MLP: Tanker jako malá letadlová loď

Hlavním cílem námořních uskupení, dříve známá jako obojživelné hotovostní skupiny, bylo a stále je vysazení expediční jednotky námořní pěchoty na pobřeží, nebo za pobřežní linii, pokud vyvstane potřeba takového zásahu.

 

Jádro těchto uskupení tvoří obojživelná útočná loď, obojživelná doková loď a doková výsadková loď. Obojživelné útočné lodě třídy America, které jsou nejnovějším přírůstkem do flotily mají dostatečně velké prostory, aby z jejich letové paluby mohlo operovat až dvacet letounů AV-8B Harrier II nebo F-35B Lightning II, doplněných o několik vrtulníků HH-60 Seahawk. Pokud bude dodržen plán na stavbu dalších desíti lodí této třídy, potom americké námořnictvo bude mít jedenáct malých letadlových lodí.

 

A potom je zde možnost upravit ropné tankery jako malé letadlové lodě „chudého bratra“. Z informací, které jsou v současnosti dostupné stála přestavba první takové lodě, označované jako MLP (Mobile Landing Platform), „pouze“ 500 milionů dolarů. Jde o novou třídu lodí nesoucí jméno Montford Point. Podle vyjádření admirála Mark Buzbyho, velitele Military Sealift Command, „je to 800 stop pro využití představivosti“.

 

USNS Montford Point (T-MLP-1)Foto: USNS Montford Point (T-MLP-1) / US Navy

 

Ve své podstatě první loď USNS Montford Point není platformou pro letecké operace. Další dvě lodě (USNS John Glenn, USNS Lewis B. Puller) jsou určené právě pro letecké operace. Jejich letová paluba bude moct podporovat operace jak vrtulníků, tak i UAV s kolmým startem, ale také letounů jako AV-8B Harrier a F-35B.

 

Pokud se podíváme na tuto problematiku pouze z finančního hlediska potom je to velmi jednoduché rozhodnutí. Za cenu jedné letadlové lodě třídy Gerald R. Ford je možné nakoupit 27 lodí MLP. Problémem ale je, že kvantita v tomto případe nemá šanci nahradit kvalitu a proto lodě MLP mohou najít jiné uplatnění.

 

Mohou působit v rámci protipirátských operací, kdy budou mít k dispozici jeden nebo dva vrtulníky, prostor pro ubytování týmů pro osvobozování piráty obsazených lodí a také pro několik člunů pro jejich dopravu.

 

Souhrn dostupných informací pouze napovídá, jaké role mohou tyto lodě plnit, ale pouze jejich nasazení ukáže, zda se stanou platným a efektivním doplňkem pro plnohodnotné letadlové lodě nebo obojživelné útočné lodě.

 

Zdroje: Medium.com, Wikipedia [1], [2], [3]

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.1 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
David Datum: 14.11.2013 Čas: 14:06

Tak mně osobně se aerostaty jako takové velice líbí, jejich přednosti jsou podle mne zbytečně opomíjeny. Ale obávám se, že v USA vzhledem k nynějším ekonomickým problémům a škrtech ve výdajích na obranu je takový program nerealizovatelný.
A k lehkým letadlovým lodím obecně - podle mne by nebyly vhodné pro USA, ale pro řadu menších států, které dříve lehké lodě provozovaly (napadá mne třeba Argentina) by mohly být velice efektivním řešením

avatar
Ultramarinus Datum: 14.11.2013 Čas: 13:12

V tom ATM jsem to cetl taky.

Az zas tak nerealisticke to neni - letadlove vzducholode existovaly uz ve tricatych letech pred 2.sv. valkou.

http://cs.m.wikipedia.org/wiki/Vzducholo%C4%8F_Akron
(Aj verze ma vic informaci a fotek. Vzducholod ma jeste 2 sesterske lode).

S dnesni technikou, kosmickymi materialy a plasty, by to nebyl prilis velky problem, kdyz pred zhruba 70 lety zvladli udelat to same pro pet stihacich/pozorovacich dvouplosniku. Prumerna rychlost vzducholode je 5x - 10x vyzsi, nez rychlost lodi, k vetsim opravam nejsou potreba suche doky, pristat to (se systemem aeros) muze kdekoliv je prazdnej neupravenej placek-a dokonce i na vode a leta to (narozdil od lode) i nad melcinou a sousi.

Navic by to mohli spojit s programem tezkych a ultratezkych transportnich stroju se schopnosti VTOL, ktera se ted taky resi. Udelat modularni konstrukci, ve ktere by byly normalne pouzivany transportni moduly na material a v pripade potreby (nebo u nekolika jednotek neustale), by pripojili zespodu lode moduly jine: pristavaci zarizeni a dovnitr navozili moduly pro letove operace, posadku, vyzbroj, generatory, elektroniku, palivo a vsechna dalsi potrebna zarizeni,... Nemluve o tom, jak uzitecne zarizeni by to bylo v transportni konfiguraci pri reseni nasledku prirodnich katastrof. Nebo treba pri zabirani tezist strategickych surovin za polarnim kruhem, kde to bylo s transportem vzdycky na stiru.

Ma to i nevyhody - treba cenu spotrebovaneho helia, nezkusenost dnesnich letcu, novost koncepce, nizsi mnozstvi pilotovanych letounu v sestave... - ale verim, ze to vse je vyvazeno zvysenim udernosti, flexibility, rychlosti a v sirsim meritku i rentability takoveho systemu oproti velkym namornim lodim.

avatar
David Datum: 12.11.2013 Čas: 09:47

Taková myšlenka zde ovšem byla, byť tehdy se ovšem neuvažovalo o použití dronů. Někdy v osmdesátých letech vznikl projekt přestavby některých torpédoborců třídy Spruance na lehké letadlové lodě. Byl o tom velice slušný článek v nějakém starším ATM někdy v r. 2007 (přesně si nepamatuji). A příznačně se ani tento projekt nerealizoval. Podle mne by přitom byl vhodnější než rádoby univerzální, ale velice problematický projekt LCS.
Ale aerostat - byť je mi konstrukčně sympatický - v takové úloze, to mi zní až příliš fantasticky

avatar
Ultramarinus Datum: 11.11.2013 Čas: 14:16

Osobne se dost divim, ze zatim nezkusili udelat "letadlovou lod" velikosti torpedoborce nebo i fregaty zamerenou predevsim pro drony s moznosti vzletu nekolika malo VTOL, nebo strednich vrtulniku.

Jeste zajimavejsi by bylo aplikovat neco podobneho na dostatecne velky aerostat (vzducholod) s pevnym trupem (treba system aeroscraft je vic nez slibny), takova "letadlovka" by mohla operovat i z mist nad pevninou a na mistech, ktere nejsou zrovna ve "vhodne" vzdalenosti od mezinarodnich vod. Zaroven by mohla sama CELA pristat a vysadit jednotky, aniz by potrebovala LCAC, nebo vysadkove vrtulniky... :)

avatar
David Datum: 08.11.2013 Čas: 09:59

Ano, to byla ale diametrálně odlišná situace! Byla to čistě válečná otázka, před II sv. válkou se nic takového nerealizovalo (i když pravda, tehdy se na letadlové lodě nahlíželo jinak). Chápu, že za války je třeba mobilizovat všechny zdroje, dnes ale taková situace není.
Po II sv. válce se o takových projektech uvažovalo několikrát. Jen jednou to ale vypadalo reálněji - projekt si již zcela nepamatuji, ale stejně ke stavbě nedošlo ale jako nerealizovaný jej Američané prodali Španělům, výsledkem byla Principes de Asturias.
Možná by takové lodě byly vhodné především pro dnešní protipirátské operace. Ale těch není až tolik - a zjevně na ně stačí i menší lodě, jako fregaty, korvety či realizovaný projekt LCS, vybavené vrtulníky. Aspoň tedy nepředpokládám, že by si piráti také pořídili své vlastní stíhací letectvo

avatar
Ondrej Rajkovic Datum: 08.11.2013 Čas: 08:45

ad David: Nerealizovalo? Zkuste se podivat na americke eskortni letadlove lode z 2. svetove valky. Vsechny byly postaveny na trupech obchodnich lodi - at uz nakladnich nebo ropnych tankeru. Plus britske Kralovske namornictvo take nasadilo nekolik malych letadlovych lodi postavenych na trupech obchodnich lodi.
Tudiz tento krok neni zcela bez precedentu.

avatar
David Datum: 07.11.2013 Čas: 21:06

Pardon , poslední slovo mělo být nerealizovalo

avatar
David Datum: 07.11.2013 Čas: 21:05

Mně to hlavně připadá zbytečné či ještě spíše nadbytečné - vzhledem k síle US Navy, která má víc letadlových lodí než všichni její protivníci a navíc disponuje velkým množstvím torpédoborců a fregat, vybavených vrtulníky. Ostatně - různých snah o vytvoření lehkých levných letadlových lodí tu bylo v minulosti více a nikdy se to nereagovalo

avatar
Nemo Datum: 07.11.2013 Čas: 16:52

To záleží jak to pojmou - jestli vyřadí ještě nějaké starší letadlovky nebo z upravených tankerů udělají pomocný sbor k opravdovým letadlovkám. Pak by těm svazům dost narostla údernost, ale reakce dalších států by na sebe jistě nenechala čekat - a už tak zvyšené zbrojení by nabralo na obrátkách....

arr