TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Námořní technika

Washington plánuje most z letadlových lodí

Datum přidání 13.04.2015    Rubrika rubrika: Námořní technika     komentáře 27 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Stát Washington financuje studii možného využití vyřazených amerických letadlových lodí. Úkolem studie je zjistit, zda lze pomocí vyřazených letadlových lodí vytvořit most přes zátoku Sinclair ve státě Washington.   

Foto: Vyřazené letadlové lodě ( zleva)  Independence, Kitty Hawk,Constellation a Ranger v přístavu a montážním zařízení PSNS & IMF  (Puget Sound Naval Shipyard and Intermediate Maintenance Facility) umístěnou v zátoce Sinclar. / U.S. Navy

Foto: Vyřazené letadlové lodě (zleva) USS Independence, USS Kitty Hawk, USS Constellation a USS Ranger v přístavu a montážním zařízení PSNS & IMF  (Puget Sound Naval Shipyard and Intermediate Maintenance Facility) umístěném v zátoce Sinclar; větší foto / U.S. Navy

 

I letadlové lodě jednou skončí svou kariéru ve válečném námořnictvu. Otázkou však je, co si s masivními, několik desítek tisíc tun vážícími kolosy počít? Nehraje se jen o miliardy dolarů a miliony člověkohodin práce vynaložených na stavbu lodě. Každá letadlová loď představuje také obrovský kus zhmotněné vojenské i národní historie, kultury a tradice.


Britové před časem řešili osud vyřazené letadlové lodě HMS Ark Royal. Ve hře bylo několik variant – vytvořit z lodi umělý útes pro potápěče, přestavět loď na heliport pro potřeby Londýna nebo vybudovat plovoucí kasíno u Hong Kongku.


Nakonec však loď potkal ne příliš důstojný osud. Královské námořnictvo prodalo loď k sešrotování za 4,4 miliony dolarů do Turecka. Zákazník z lodě vytěžil 20 000 tun oceli.


Větší problémy mají však za Atlantikem ve Spojených státech. Američané řeší osud několika vyřazených lodí, jejíž výtlak je okolo 60 000 tun a v případě USS Enterprise více než 90 000 tun.

 

Foto: Zátoka Sinclar, loděnice PSNS & IMF a vyřazené lodě na satelitním snímku. / Google Maps


Na svůj osud již řadu let čeká několik letadlových lodí. Jde o lodě třídy Forrestal, Kitty Hawk a Enterprise. Vyřazená loď USS John F. Kennedy (CV-67) třídy Kennedy již svůj osud zná – stane se plovoucím muzeem.


Loď USS America (CVA/CV-66) třídy Kitty Hawk posloužila v roce 2005 jako cvičný terč k testování odolnosti trupu letadlových lodí proti hlubinným explozím. Po skončení testů námořnictvo loď kontrolovaně potopilo. Loď leží 5140 metrů pod hladinou moře.


Nepříliš slavný osud také čeká obří letadlovou loď USS Enterprise (CVN-65), jedinou loď své třídy. V současné době probíhají demontážní práce jaderného pohonu. Konec prací se odhaduje na rok 2017. Současné plány počítají s kompletním rozebráním do roku 2025.

 

Některé velké konstrukční celky USS Enterprise se využily při modernizacích jiných lodí. Kotvu o hmotnost 30 tun získala například letadlová loď USS Abraham Lincoln (CVN-72) třídy Nimit při komplexní opravě a výměně paliva RCOH (Refueling and Complex Overhaul).


Nyní je ve hře další projekt využití letadlových lodí, i když jeho reálnost je sporná. Dvě nebo tři vyřazené letadlové lodě lze využít jako most k překlenutí zátoky Sinclair a spojit místa Bremerton a Port Orchard.

 

Most z letdlových lodí

Foto: Vize překlenutí zátoky Sinclair a vytvoření mostu pomocí tří letadlových lodí. / Twitter

 

„Za prvé, lidé z celého světa budou chtít dorazit, aby mohli jet přes most tvořeny palubami letadlových lodí... za druhé, je to podle mě správná věc, protože to zanechává výpověď a odkaz o naši největší generaci," vysvětluje důvody výstavby „letadlového mostu" Jesse Young, vedoucí projektu za stát Washington.


Projekt počítá s optimální variantou tří lodí. Lze použít také dvě lodě, na které z obou břehů povedou nájezdové silniční rampy. I když je řada lodí vyřazená, největší problém představuje právě dostupnost lodí.


Mluví se především o lodích USS Independence a USS Kitty Hawk. První loď je určená prozatím k sešrotování v Texasu. Druhá je pak v záloze do doby, než dorazí nejnovější loď USS Gerald R Ford. Navíc politika amerického námořnictva umožňuje použití letadlové lodi pouze jako muzeum nebo k odprodeji či likvidaci.


Studie pracuje s rozpočtem 90 000 dolarů. Výsledky se dozvíme na konci letošního roku. 

 

Zdroj: Foxtrot Alpha, BBC, USNI

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Ngarem Datum: 16.04.2015 Čas: 13:01

Netuším nic o nákladech na renovaci lodě, ale ve stavařině jednoznačně platí, že zbourat starý dům a postavit místo něho nový je (30-45%) levnější. Netýká se pochopitelně záchrany kulturního dědictví, jako jsou katedrály, hrady, měšťanské domy... Tam navíc chybí znalosti a řemeslníci. To u letadlových lodí pochopitelně nehrozí.

avatar
Jura99 Datum: 15.04.2015 Čas: 08:24

Ty lodi jsou už cca 60let staré, repase pro účely nové služby by nejspíš vyšla na cenu stavby nové lodi (když se započte kratší životnost repasované lodi). Státy, které používaly LL z druhé ruky, je obvykle neměly starší 60let (např. Brazílie LL "Minas Gerais" ex HMS Vengeance, 1942-2001, Argentina LL "Veinticinco de Mayo" ex HMS Venerable1942-1997, Španělsko LL "Dédalo" ex USS Cabot 1942-1989). Navíc USA jistě nemají zájem dodat relativně vyspělou (byť starou) technologii jinému státu. Vždyť např. parní katapult nemá mimo Francii žádný další stát na své LL. Nápad na přemostění z LL mi přijde spíš jako dočasná věc. Údržba takového "mostu" jistě vyjde dráž než běžný most a příjem ze vstupného? Těžko říct.

avatar
Luky Datum: 14.04.2015 Čas: 19:06

Kanaďani ani jihokorejci nemají potřebu projekce síly po světě - zejména ve vztahu k provozním nákladům. Letadlovka je plovoucí město s vlastními supermarkety, kinosály a televizním kanálem....a výsledekem jsou 3-4 operační letky. K čemu pro normální stát, který se snaží o udržitelný rozpočet?

avatar
J.D. Datum: 14.04.2015 Čas: 18:26

na ejdnus tranu mi je těch lodí tak trochu líto, hlavně USS Kitty Hawk, copak USA nemaj něějaké spojence, samozřejmě schopné spojence, kterým by ji prodali nebo pronajali??? mě je jasné že asi nemaj moc na výběr hlavně kvůli tomu že britové s francouzi mají své letadlovky, ale co třeba Jižní Korea, nebo Kanada??

avatar
izar Datum: 14.04.2015 Čas: 17:37

Neměl jsem na mysli osvětlení palub jako mostu, reagoval jsem na návrh smysluplného využití interiérů lodí jako hotel atd. Ty letadlové lodě jsou obrovské se schopností pojmout více lidí, než má mnoho měst v ČR, nikdy jsem se o to nezajímal, takže nejsem schopen jakou může mít letadlová loď spotřebu, byť by se nevyužíval pohon

avatar
RiMr71 Datum: 14.04.2015 Čas: 17:11

...ach bóže... myslíte, že když by zvládli dotáhnout do finále takový projekt, tak by pro ně byl problém natáhnout kabely? Nebo o čem to tu proboha meldujete?
GoldenGate má taky jaderný reaktor, nebo jak?
Co by neutáhnul městský rozvodný systém? Napájení osvětlení? Nebo co?

avatar
izar Datum: 14.04.2015 Čas: 15:15

Zpřístupnění interiérů lodi civilistům je podle mého názoru nesmysl. Na lodích se ztratí i vojáci natož obyčejný člověk. Pokud se letadlovky zpřístupní veřejnosti, musí být odstraněny jaderné reaktory, to bez debat. Tři letadlové lodě v zakotvené v centru města a k tomu přístupné veřejnosti, už vidím jak turbanistům tečou sliny po vousech. Pokud odstraníte reaktory, odříznete lodě od energie, budete muset vymyslet náhradní zdroj energie, celkem se nabízí připojit je do městské elektrické sítě, ale nevěřím, že by utáhl jednu, natož všechny tři

avatar
Jorlas Datum: 14.04.2015 Čas: 13:13

Ten most je suprovej nápad a američani by měli další světovou atrakci. Jen z využitím vnitřku by byl problém v osvětlení. Loď nemá okna a je tam absolutní tma.
Takže to jen zabezpečit, aby tam blázni jako já nelezli s baterkama.

avatar
Mrakoplaš Datum: 14.04.2015 Čas: 12:34

Muž co zírá na kozy-podívejte se na mapu jen by to překlenovalo nějaký záliv kde jsou dál jen malé loděasi nějaké, osobní rybářské lodky,menší jachty a patrně tam asi nebude ani nic moc hloubka takže pro ty by byli mezi letadlovkami asi místa dost.
Jinak ten projekt je moc hezký-kdyby se nějak rozumně využila i část vnitřku kde by ,(hangáry pro restarace/muzeum/obchody/velkou paintballl arenu/místo pro punkové koncerty :D ) tak by to jistě byla dost dobrá atrakce.(navíc asi levněší než stavět normální most s délkou zhruba kilometr.) . která by si na sebe jisti vydělala.

avatar
mattea Datum: 14.04.2015 Čas: 10:19

kéž by tu byla možnost editace vlastních příspěvků (třeba jako na FB, s historií úprav). Nějak se mi nesmazalo slovo "obnovu" za slovem repasování.

avatar
mattea Datum: 14.04.2015 Čas: 10:15

Muž, co zírá na kozy: viz. příspěvek od Izar - mezi loděmi je možné vynechat dost místa. To, zda se tím zabývá studie, se nedozvíme, aniž bychom ji četli.

apache: krom snížené odolnosti draku (rez, opotřebení namáháním) vidím jako největší trable repasování obnovu inž. sítí po lodi. To proto, že rozvody vody, páry, elektřiny... jsou v desítkách, ne-li stovkách kilometrů, a mají omezenou životnost. Považuju za samozřejmé, že by se musela kompletně obnovit pohonná jednotka, řídící systémy, elektronika... je to jako stavět novou loď do již hotového draku. Nemusíte se zabývat vývojem a stavbou drahých doků, které by byly schopny stavby obřích dílů trupu, které bez vlastního vývoje a stavby potřebné technologie taky nepostavíte.

avatar
Muž, co zírá na kozy Datum: 14.04.2015 Čas: 09:55

Je v té studii nějak vyřešeno, jak by tímto "mostem" proplouvaly lodě?

avatar
Luky Datum: 14.04.2015 Čas: 09:08

Jasně, že to jde pro někoho repasovat....ale stojí to dost peněz. Američan má ale letadlovek dost, ten to pro sebe nepotřebuje.

Hlavní problém dle mě je, kdo ve světě by utáhnul provoz repasované US letadlovky např. třídy Nimitz nebo KittyHawk s parními katapulty... Odpovědí je Čína nebo Indie. Myslíte, že by jim chtěl Američan něco takového nyní prodat?
To leda v budoucnu, kdyby se třeba USA rozštěpilo a rezignovalo na globální nadvládu. Nějaký Jižanský stát by si mohl chtít přivydělat repasí letadlovky....a transferem katapultů, možná i nukleárního pohonu...uff

avatar
apache Datum: 13.04.2015 Čas: 22:34

Mě by velice zajímalo to, jaké jsou možnosti u vyřazených letadlových lodí je uvést opět do provozuschopného stavu za původním účelem - jako letadlovky. Jaké má obecně "stará" loď limity (např. jestli nejsou z hlediska stáří nějaké faktory, které by omezovaly, nebo přímo vylučovaly opětovné uvedení do provozu, třeba ohledně stavu trupu a klíčových částí). Jakožto čistokrevný suchozemec se musím přiznat, že co se lodí týče, mám velké znalostní mezery. A k této problematice "recyklace" válečných plavidel jsem jaktěživ nenarazil na obsáhlejší článek, který by se takovou možností zaobíral. Přitom ve světě takové příklady existují - čínská letadlovka je recyklátem, letadlovka tuším pro Indii taktéž. A tyto původně ruské lodě na tom před přestavbou nebyly technologicky nijak zázračně, a stejně se to evidentně těm zákazníkům vyplatilo ty staré kocábky naprosto předělat. Proto by mě zajímalo, proč se podobný postup nezdá atraktivní i Američanům? Dříve jsem si myslel, že je to jednoduše tím, že amíci jsou jediní, kdo umí stavět tak velké letadlovky a tak staví nové, zatímco ostatním nezbývá nic jiného než recyklovat staré a cizí, ale na druhou stranu se mi nechce věřit, že třeba taková Čína by takovou velkou loď už před x lety sama nezvládla. Zvlášť, když se podívám jaká obrovská monstra již byla postavena v civilní sféře.

avatar
izar Datum: 13.04.2015 Čas: 21:52

Nutno se na to podívat z finančního hlediska. Předpokládám, že cena nového mostu bude daleko větší než suma, kterou by obdrželi za recyklaci lodí. Nicméně i tak budou muset být znehodnoceny (odstranit pohon, vybavení. ..) a zabezpečeny aby se do podpalubí nedostal nikdo nepovolaný. Lodě by nebyly přímo u sebe, takže průplavnost zátokou by nemusel být problém. Ač to zní bizardně, z finančního a turistického hlediska to není vůbec špatný nápad.

arr