Útočná puška CZ BREN 2: Nový přístup, nové myšlení

Armáda ČR v těchto dnech dokončuje převzetí 2600 ... Více

Big 6+1: Podoba americké armády v 21. století

Americká armáda (US Army) představila modernizační ... Více

Německé tanky Leopard 2A4 v Sýrii

Turecká armáda v prosinci poprvé nasadila do bojů ... Více

Elitní 601. skupina speciálních sil: Vše je o lidech

Největší hodnotou 601. skupiny speciálních sil ... Více

Letecká technika

Létající robotický mezek Air Mule z Izraele

Datum přidání 01.11.2011    Rubrika rubrika: Letecká technika     komentáře 2 komentářů    autor autor: Jan Grohmann

Zásobování vojáků v poli nebo odsun raněných je vždy výzva. Ne vždy je vhodný zásobovací nebo záchranný vrtulník, který doveze novou munici či odsune zraněné. Vojáci často potřebují něco kompaktnějšího a menšího, s čím lze přistát třeba ve skalní rozsedlině nebo v úzkých ulicích měst. Koncepce vrtulníků má své limity, a tak se konstruktéři podívali po něčem jiném - po vznášedlu. Představujeme vám vznášedlo Air Mule, které má ambici způsobit menší revoluci ve vojenské vzdušné přepravě.

Air Mule

Foto: Air Mule / Urban Aeronautics

 

Air Mule je výrobkem izraelské firmy Urban Aeronautics. Ředitel firmy Rafi Yoeli tvrdí, že za předpokladu zajištěného financování bude stroj schopen nasazení již od roku 2015. Výzva k financování směřuje především do izraelských obraných sil (IDF), které o vzdušného mezka projevují vážný zájem.

 

Air Mule je primárně určen pro rychlé zásobování jednotek v poli a pro odsun raněných. Díky své konstrukci je ideální pro operace v hornatém terénu Afghánistánu nebo v městském prostředí. Stroj může bez problémů létat ulicemi města, přivézt zásoby střeliva bojujícím jednotkám, naložit zraněného a prokličkovat se uličkami města ven z bojové zóny.

 

Air Mule

Foto: Air Mule v letu / Urban Aeronautics

 

Nyní k popisu stroje. První prototyp pro svou orientaci používal navigační systém GPS a inerciální navigační systém INS. Nejnovější verze vzdušného mezka používá rovněž gyroskopy s optickými vlákny (FOG) a diferenciální GPS (DGPS).

 

Pohon vznášedla bude mít na starost motor Safran Turbomeca Arriel 2 o výkonu 700 kW, který bude přes transmisi pohánět čtyři turbodmychadla. Dvě hlavní v předu a vzadu, dvě menší (směrové) po stranách stroje.

 

Video: Air Mule v letu / YouTube, Urban Aeronautics

 

Motor umožní tomuto 1,4 tuny těžkému vznášedlu transportovat užitečné zatížení (palivo, náklad) o váze až 650 kg. Spotřeba paliva se při plném zatížení a při maximální rychlosti 180 km/h odhaduje na 150 litrů na hodinu letu.

  

Typická letová konfigurace vzdušného mezka se bude skládat ze 150 litrů paliva a půl tuny užitečného nákladu. Optimální zásobovací vzdálenost je do 50 km.

„Vznášedlo Air Mule je konstruováno pro operace z předsunutých základen. Deset strojů může zásobovat 3000 vojáku a to nepřetržitě 24 hodin denně, 7 dní v týdnu“

Firma Urban Aeronautics plánuje kromě autonomní a dálkově ovládané verze rovněž vyvinout pilotovaný model pro 6 cestujících. Pilotovaný stroj, označovaný jako Centaur (Kentaur), bude sloužit pro operace speciálních jednotek, policejním sborům a ve vyhledávacích a záchranných operacích.

 

Výhody stroje jsou jasné. Díky kompaktnímu uspořádaní a zvolenému pohonu může snadno a bezpečně létat ve stísněných prostorách a využívat jen minimální přistávací plochy. Vhodné jak při bojích ve městě, tak při operacích ve skalnatém terénu.

 

Zdroj: Defense Update

Udělte článku metály:

Počet metálů: 4.6 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
Ultramarinus Datum: 18.12.2012 Čas: 13:07

Elektrické vedení je větší problém pro vrtulníky s nekrytými rotory a "chytat do sítí" můžeš i dělostřelecké granáty, když na to přijde... "nové" na tom je to, že je to malé, v uzavřených prostorech méně zranitelné než vrtulník a z logistického hlediska to má zajímavou kombinaci schopností "vznášet se" a slušné rychlosti v letu (trochu jako V22jka)

avatar
Petr Kundrata Datum: 15.03.2012 Čas: 13:35

Asi pro něj bude problémem elektrické vedení a bude možné jej chytat do sítí.

arr