TacticalPro

Strategie Kremlu: Balancovat na hraně třetí světové války

Podle článku Rusko osamoceno: Proč nikdy ... Více

Ruská letadlová loď Admirál Kuzněcov míří k Sýrii

Ruská Severní flotila vyslala do Středozemního ... Více

Černí pasažéři NATO nechápou Donalda Trumpa

Zvolení Donalda Trumpa příštím prezidentem USA ... Více

Ruské superlehké brigády. Inspirace pro Armádu ČR?

Na základě zkušeností z bojů v Sýrii ruské ... Více

Události

Letectvo Armády České republiky čekají velké změny

Datum přidání 05.12.2015    Rubrika rubrika: Události     komentáře 131 komentářů    autor autor: Tomáš Maruščák

Modernizace taktického letectva, nákup vrtulníků ale i obměna strojů dopravního letectva – taková je koncepce Vzdušných sil Armády České republiky v podání velitele brigádního generála Libora Štefánika a plukovníka Jiřího Vávry, ředitele odboru rozvoje vzdušných sil, kterou prezentovali na semináři pořádaném výborem pro obranu Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.

Foto: Letouny 21. základny taktického letectva Čáslav – L-39 Albatros, L-159 ALCA, JAS-39 Gripen; ilustrační foto / archiv 21. základny taktického letectva

Foto: Letouny 21. základny taktického letectva Čáslav – L-39 Albatros, L-159 ALCA, JAS-39 Gripen; ilustrační foto / archiv 21. základny taktického letectva

 

Za účasti náměstka ministra obrany Jakuba Landovského a pod záštitou předsedy sněmovního výboru pro obranu Davida Kádnera a poslance Jiřího Skalického se v pátek 4. prosince 2015 od 10.00 hodin konal v Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky seminář na téma „Záměr rozvoje letectva Vzdušných sil AČR".


Velitel Vzdušných sil AČR generál Štefánik prezentoval dva klíčové úkoly, které je nutné do roku 2025 realizovat. Prvním z úkolů je zkrácení výcviku nových mladých pilotů, který ovlivňuje rozvoj Vzdušných sil.

 

„V současné době mladá generace pilotů začíná svou kariéru studiem na Univerzitě obrany, kde dojde k rozřazení studentů na jednotlivé typy letecké techniky, následuje základní letecký výcvik v Centru leteckého výcviku v Pardubicích, pokračujícího výcviku se piloti dočkají následně na 21. základně taktického letectva v Čáslavi. Teprve po tomto výcviku je nejlepším z nejlepších umožněna konverze na nejmodernější letoun české armády a to na JAS-39 Gripen. To už je ale pilotovi 32 až 33 let," konstatoval generál Štefánik.


Mezinárodní výcvikové centrum pro taktické piloty v Pardubicích

Tento relativně dlouhý výcvik pilotního personálu s sebou nese výrazné finanční náklady. Kromě změny systému vzdělávání je další možností tento problém vyřešit mezinárodním výcvikovým centrem. „Ministerstvo obrany intenzivně jedná se zahraničními partnery o možnosti jejich přispění ke vzniku mezinárodního výcvikového centra pro střední Evropu, kde by se mladí piloti připravovali pro výcvik na letoun poslední generace," uvedl Štefánik.


Počítá se s partnerskými státy jakožto zakládajícími členy. Česká republika by do společného centra přispěla cestou státního podniku LOM Praha Centrem leteckého výcviku a Taktickým simulačním centrem v Pardubicích. Nejednalo by se přitom jen o základní či pokračující letecký výcvik, který by se v budoucnu prováděl na letounech L-39 NG, ale také o výcvik na nejmodernějších nadzvukových strojích.


Do konce roku 2018 je tak možné očekávat podpisy prvních tzv. mezinárodních dohod o porozumění (Memorandum of Understanding), ve stejném roce by následovala možnost realizace výcviku na podzvukových letounech, od roku 2020 je záměrem již výcvik na nadzvukových strojích a to na letounech JAS-39 Gripen.

 

Právě společnost SAAB analyzuje možnosti, jak se na vytvoření centra podílet. Piloti českých strojů by se tak mohli dostat na nejmodernější letoun české armády o více jak pět let dříve, tedy již ve 27 letech. Došlo by tak ke zkvalitnění pilotního výcviku a k vysokému snížení jeho nákladů.

 

Nutné je se zaměřit na působení „Air-to-Groung"

„Letouny L-159 ALCA mají své jednoznačné místo ve Vzdušných silách AČR. Díky jejich schopnostem působit proti pozemním cílům spolupracují například i s americkou školou školou AGOS – Air Ground Operational School ve výcviku předsunutých leteckých návodčích," začal druhou část své přednášky generál Štefánik.

 

Právě výcvik předsunutých leteckých návodčích je specialitou českých vzdušných sil. „Byli jsme prvním státem, který byl požádán, aby do školy AGOS poslal svého instruktora," připomněl Štefánik. Pro tyto letouny je však nezbytné pořídit víceúčelové kontejnery či přesnou munici proti pozemním cílům.


Oproti tomu nadzvukové gripeny plnily pouze mise vzduch – vzduch, tedy nebyly vybaveny schopností působit proti pozemním cílům. „Je nezbytné letouny gripen touto schopností dovybavit. Možnosti použití letounu se tak rozšíří o více než 50 % za relativně malé náklady s porovnáním k ceně celého kontraktu," upozornil Štefánik.


Letouny gripen by měly dle nového kontraktu být vybaveny také systémem pro noční vidění, komunikačním systémem Link-16 či zaměřovacích a průzkumným kontejnerem LDP. Zmíněné modernizace budou realizovány do konce roku 2018.

 

„Dovybavit nadzvukové letouny schopností Air-to-Ground vidím jako prioritu v rozvoji taktického letectva pro možnost jejich plnohodnotného nasazení například i v mezinárodních operacích," uzavřel svou přednášku Štefánik.


Změny čekají i vrtulníkové a dopravní letectvo

V přednášce koncepce vzdušných sil pokračoval plukovník Jiří Vávra, ředitel Odboru rozvoje vzdušných sil Sekce rozvoje a plánování schopností Ministerstva obrany. Plánovanou obměnou dopravních letounů Jak-40 dojde nejen k zachování, ale k posílení transportních schopností ve prospěch pozemních sil.

 

„Do roku 2025 se také počítá s pořízením dvou kusů středních transportních letounů, čímž zásadním způsobem dojde k nárůstu schopností dopravního letectva, bude možnost přepravy kolové techniky a rozměrných nákladů," konstatoval Vávra. S přepravou nadrozměrných nákladů by nám nadále pomáhali koaliční partneři.


„V případě navrhovaného navýšení rozpočtu na obranu je investice do transportního letectva jednou z resortních priorit," poznamenal náměstek ministra Jakub Landovský a dodal: „Vzhledem k nutnosti stabilizovat regiony Afriky a Blízkého Východu, které jsou mimo jiné zdrojem migrace, bude role transportního letectva v budoucnu velmi důležitǎ."

 

„V oblasti vrtulníkového letectva je prioritou pořízení dvanácti kusů univerzálních vrtulníků jako náhrady za Mi-24/35, které v současné době nesplňují požadavky k nasazení do zahraničních operací," uvedl Vávra. Ministerstvo obrany již dříve uveřejnilo, že oslovilo partnerské země o nabídky na 12 nových víceúčelových vrtulníků pro Armádu České republiky.

 

„Program nákupu nových víceúčelových vrtulníků počítá samozřejmě s nutnou infrastrukturou, platformou stroje, s nutností vyškolení personálu i s životností těchto strojů," doplnil Vávra.


Všichni zástupci Armády České republiky se tak shodli, že realizace koncepce je nutným krokem ke klíčovým schopnostem pro zabezpečení stanovených úkolů ozbrojených sil a k plnění našich závazků vůči koaličním partnerům.

Udělte článku metály:

Počet metálů: 3 / 5

Nahlásit chybu v článku

Přidej komentář

Přidávat diskuzní příspěvky a hlasovat pro článek mohou jen registrovaní. Prosím zaregistrujte se nebo se přihlašte!

Komentáře

avatar
skelet Datum: 20.12.2015 Čas: 08:58

"Mít ve výzbroji dva vrtulníky stejné váhové kategorie není problém"
pochopitelně, že není.. jen to leze do peněz, které AČR nemá
"protože se zvažovalo pořizování 12+6 ks,"
Zde budu lehce pohrdavý.. jistě se o tom uvažovalo do té doby, než někdo přišel na to, že termín dodávek prvních nových vrtulníků se nekryje s uzemněním posledního letuschopného Sokola.

Nákup určitě nějak dopadne. Vždycky to nějak dopadlo.. akorát už nevím jestli AČR není spíš PČR s minometem.

avatar
TF_HU Datum: 19.12.2015 Čas: 23:54

...nákup techniky nějak dopadne. Me by zajímalo jak chtějí dosáhnout toho zkrácení leteckého výcviku pro piloty. Což je o dost zajímavější a důležitější téma...

avatar
TF_HU Datum: 19.12.2015 Čas: 23:50

Skelet

Slovo téměř jsem použil schválně, protože se zvažovalo pořizování 12+6 ks, kde tech šest melo byt jako náhradou za W3A. Nakonec se šlo cestou GO u W3A...takže současné pořizování LUH se W3A téměř netýká.

Mít ve výzbroji dva vrtulníky stejné váhové kategorie není problém...tedy za jistého předpokladu...jedním z nich je účel užívaní takovych strojů a z toho vyplyvajici konfigurace. Myslím, ze když se rozhlednete po světe, zjistíte, ze je to občas běžné i jinde. Jen u nás jsme si zvykli plnit všechny úkoly jedním vrtulníkem a podobné...

avatar
CerVus Datum: 18.12.2015 Čas: 20:46

169M? Neblázni, tu kupují amíci. Pro nás to je moc drahá hračka. Na nás bude cílená ta 139M. Nebude sice v boji tak dobra jako 109LUH nebo 169M, ale papírově bude sedět do výběrového řízení alá Hyundaie ix35 u PČR v roli tereních aut.

avatar
skelet Datum: 18.12.2015 Čas: 20:23

Ten provoz je takový jaký je.. v době kdy jsme měli halfo vrtulníků mohlo být provozování LZS Plzeň-Líně fajn, ale v době, kdy jsou letuschopné tři vrtulníky, a z toho dva jsou blokování touto službou, tak je to luxus, který si armáda nemůže dovolit.

To slůvko "téměř" je dosti podstatné. Znamená to, že budeme mít ve výzbroji dva vrtulníky podobné váhové kategorie. Případně se celý tento program mohl dělat komplexně, tedy vypsat soutěž na dodávku 10+12 vrtulníků. Čímž by se podařilo cenu srazit ještě více..
No nic, už je to fuk.. jsem zvědav jestli vítěz bude H145m nebo AW169m

avatar
TF_HU Datum: 18.12.2015 Čas: 20:06

Skelet

Jinak nakup 12 luh nema se W3A temer nic spolecneho.

avatar
TF_HU Datum: 18.12.2015 Čas: 20:06

Skelet...clanek jsem necetl. Ted si k vasemu zaveru oďovezte na dve otazky...jak jinak chcete pouzivat Sokola a proc je ten provoz takovy?

avatar
skelet Datum: 16.12.2015 Čas: 16:14

TF_HU: omlouvám se za pozdní reakci. Čekal jsem s ní až budu mít čas si prolouskat článek o českých Sokolech v L+K.
Tento článek pouze utvrdil mé domněnky, tedy "tragikomedie" při rozhodování o dalším osudu W-3 u nás. A také mou domněnku týkající se působení u LZS Líně.
Ze tří letuschopných Sokolů byl jeden v údržbě, jeden musel být v Líních pro záchranku a třetí se nemohl z Kbel moc vzdalovat, protože ministerstvo obrany garantuje ministerstvu zdravotnictví zálohování onoho vrtulníku v Líních. Tedy v onom období měla AČR tři vrtulníky, které nemohla používat, a museli je zastoupit provozně nákladné Mi-17/Mi-171.
Takže vyplatí se AČR, že provozuje LZS v Plzni?

avatar
TF_HU Datum: 11.12.2015 Čas: 00:46

Kazd

...kdyby..kdyby.

Porizeni 12 LUH klidne tech UH72...v ozbrojene verzi...by stejne neresilo problem W3A..

avatar
kazd Datum: 10.12.2015 Čas: 14:04

Drahé - levné - naviják

jako optimista doufám, že je to sofistikovanější

Amíci teď dokupují UH-72A Lakota (prakticky EC 145) za 5,5 mln USD kus (5,5 *25 = 138 mln CZK)
Generálka sokola stojí kilo a jsme ochotni zaplatit.
Je UH drahá nebo levná?
Já jsem ochoten dát i 250 m za stroj, když za to něco dostanu.
Průměrná cena UH 72 v celém programu US Army je necelých 7 mln USD

BTW : ten kontrakt na dalších 12UH 72 za 65,8 mln USD je z letošního listopadu.
Takže pokud by to MO s nějakým využíváním US jako spojence myslelo vážně, tak už jsme dávno připojení k tomuto programu namísto žebrání u US námořnictva a dělání překvapeného z ceny.
US army mohla v klidu místo 12 dobjednat 24 nebo 36 (i místo sokolů ) protože US Army už se blíži 400 odebraným kusům a program bude končit. Za rok jsme je tu mohli mít.
Cena cca 4 mld CZK včetně DPH, zbraně je možno dokupovat postupně, sokoly taky žádné nemají. Servis bude stát +/- co konkurence, tam se moc neušetří.

Už jsem tu před časem dával odkaz na nákup AW 109 Filipínama. Také se to dalo pořídit za necelé 4 mld CZK a za rok tu mohly být...
Prostě buď se chce nebo se nechce.

avatar
CerVus Datum: 10.12.2015 Čas: 12:18

AW109, H135, OH-59, MH-6 - moc malé,
AW169, 159(Super Lynx), 149 - moc drahé,
NH90, Surion, Cougar - moc velké
Dhruv - Indický, ten nehrozí
Co zůstává: AW149m, AS565 Panther, H145m
Co je nesmyslné (žel bohu má velké politické tlaky): UH-60, UH-1

avatar
CerVus Datum: 10.12.2015 Čas: 11:49

TF_HU: Dobře, ale zas tak moc jich nebude. Dvoumotorový stroj, který může odpalovat řízené střely, je vybaven stabilizovanou optikou, uveze 10 lidí, má naviják a vyrábí ho spojenci. Co nám v možnostech zůstane?

avatar
TF_HU Datum: 09.12.2015 Čas: 22:50

Cervus

No prave...a ze tech informaci je...

Nabidnutych vrtulniku bylo daleko vice...nejen typy ktere uvadite.

avatar
CerVus Datum: 09.12.2015 Čas: 22:06

Tf hu: Usuzuju z informací které k nam pronikají. Požadavek výzbroje je pochopitelný, tim ale eliminujeme z výběru 2/3 potencionálních stroju. To je jedno, pořád zůstanou ty nejzajímavější kusy. Jenže když do toho přidáme pozadavek na převoz 6ti čelného družstva, coz znamená misto pro 10 osob (vystroj ) už začínáme vyřazovat i stroje typu KW. K tomu tam určitě bude požadavek na navyjak pro případ zivelnych pohrom a podobně což už se u luh moc nenachází a musi se hledat u větších strojů . Do toho se podívejme jaké stroje jsme oficiálně dostali nabídnuté: surion, uh-1,aw139 to uz nejsou lehké vrtulniky. Ještě tak možná ta AW ta se preci jen podoba budoucimu luh americke armady.

avatar
TF_HU Datum: 09.12.2015 Čas: 19:31

Omlouvam se...odskocilo mi to na mobilu.

Cervus...myslim si, ze vojaci jsou v tom konzistentni...LUH s moznosti vyzbroje. To je vse. Z ceho konkretne usuzujete, ze zase chceme neco extra?

arr